Boekentips

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Maarten
Leefwijze: veganist

Boekentips

Bericht door Maarten » ma mei 18, 2015 18:01

Ben momenteel bezig met 'Eating Animals' van Jonathan Safran Foer. Een erg indrukwekkend boek.

Heeft iemand nog boekentips? Het liefst van een Nederlandse auteur met informatie over de vlees- en zuivelindustrie in Nederland.

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Re: Boekentips

Bericht door cherry » di mei 19, 2015 5:41

De vrolijke veganist (van Floris van der Berg dacht ik) en Ik ben een planteneter, net als jij van Boele Ytsma. Boele geeft ook een inspirerende lezing over dit onderwerp, met demo groene smoothie maken.

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 12:36

cherry schreef:De vrolijke veganist (van Floris van der Berg dacht ik) en Ik ben een planteneter, net als jij van Boele Ytsma. Boele geeft ook een inspirerende lezing over dit onderwerp, met demo groene smoothie maken.
Bedankt voor je tips!

Ananas

Bericht door Ananas » wo jun 24, 2015 19:22

Alleen de knor wordt niet gebruikt van Yvonne Kroonenberg is ook een goeie! Net als 'wat is er mis met vis' van Dos Winkel.

Maarten

Bericht door Maarten » wo jul 01, 2015 10:44

Bedankt voor de tip! Ik ga nu beginnen met De vegarevolutie die ik ontving nadat ik lid ben geworden bij de NVV.

Tessa

Bericht door Tessa » vr jul 31, 2015 12:48

Hey Maarten,

Nederlandse boeken behalve die al genoemd zijn weet ik zo niet. Eating animals is inderdaad een heel goed boek. Zelf vind ik Melanie Joy een geweldige activiste voor veganisme. Ze heeft het boek 'Why we love dogs, eat pigs and wear cows' geschreven. Misschien kan je ook eens wat video's over haar bekijken. Zelf vind ik 'Understanding the Psychology of Meat for Effective Vegan Advocacy' een heel mooie en inspirerende video (zonder graphic images, ze heeft het zelfs nog over het fenomeen STSD, Secondary Traumatic Stress Disorder, wat je kan krijgen als je getuige bent van geweld of verschrikkelijke beelden, zoals na het kijken van al die vreselijke filmpjes die zijn opgenomen in slachthuizen.

Misschien heb je er wat aan :)

Ayla

Bericht door Ayla » za sep 26, 2015 0:31

Hoi Maarten,

Een oud-collega van mij en tevens veganist, Dirk Jan Verdonk, heeft een boek geschreven over de geschiedenis van vegetarisch eten in Nederland, getiteld 'Het dierloze gerecht'. Hoewel het niet enkel over veganisme gaat vond ik het een goed boek. Je moet wel een beetje van geschiedenis houden, maar voornamelijk het laatste hoofdstuk gaat meer over de opkomst van de gedachte over rechten voor dieren, dierenwelzijnsorganisaties, dierenactivisme en de filosofie erachter.

Hopelijk helpt dit!

Maarten

Bericht door Maarten » za sep 26, 2015 20:52

Bedankt voor de boekentips! Klinkt interessant, de historie van het vegetarisme in Nederland. Op YouTube is er ook een serie van tot nu toe twee relatief lange filmpjes over de geschiedenis van het veganisme in de wereld, door Bite Size Vegan. Erg bijzonder.

https://www.youtube.com/watch?v=BXlR8if5hok

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac » ma sep 28, 2015 15:03

Maarten schreef:Bedankt voor de boekentips! Klinkt interessant, de historie van het vegetarisme in Nederland. Op YouTube is er ook een serie van tot nu toe twee relatief lange filmpjes over de geschiedenis van het veganisme in de wereld, door Bite Size Vegan. Erg bijzonder.

https://www.youtube.com/watch?v=BXlR8if5hok
oe die moet ik eens gaan kijken dan! Ben niet zo'n boekenwurm meer :oops:

Maarten

Bericht door Maarten » vr okt 23, 2015 12:51

oe die moet ik eens gaan kijken dan! Ben niet zo'n boekenwurm meer
Deel 3 is uit!

https://www.youtube.com/watch?v=O7QpIUGs6Gk

Morality

Bericht door Morality » za okt 24, 2015 12:29

Ik kijk die filmpjes over de geschiedenis van het veganisme altijd graag, top dat ze nu ook een deel 3 heeft, ik kan bijna niet wachten op deel 4.

ChewChili

Bericht door ChewChili » za okt 24, 2015 20:22

Heeft iemand van jullie ooit 'Mind If I Order the Cheeseburger?' gelezen? :)

foppe

Bericht door foppe » ma feb 15, 2016 12:14

ChewChili schreef:Heeft iemand van jullie ooit 'Mind If I Order the Cheeseburger?' gelezen? :)
Ja. Nuttig boek, vooral voor veganisten die het lastig vinden om zich in te leven in de belevingswereld van de niet-veganist die hen vragen stelt (en die het lastig vindt om in zijn/haar reactie recht te doen aan zowel de goede bedoelingen van de nietveganist, als aan hun eigen waarden met betrekking tot de verkeerdheid van diergebruik door mensen). (En voor nietveganisten die interesse hebben in veganisme, of die beter willen begrijpen waarom iemand veganist is geworden, en die makkelijk engels lezen. Mogelijk (nederlandstalig) alternatief: https://www.veganspul.nl/webshop/boek-- ... weten.html )

ChewChili

Bericht door ChewChili » ma feb 15, 2016 23:28

Bedankt! Leuk dat je het hebt gelezen. Dat klinkt wel als een boek voor mij :)

Plaats reactie