Nederland - Amsterdam - restaurants?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
maartje
Leefwijze: veganist

Re: Nederland - Amsterdam - restaurants?

Bericht door maartje » vr apr 16, 2010 15:27

Die twee keer dat ik er ben geweest vond ik het toch aparter dan bij andere restaurants. Maar misschien ben ik wel niet zoveel gewend :wink:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr apr 16, 2010 15:34

Nou de eigenaar is apart en serveert wel op een aparte manier ;)

maartje

Bericht door maartje » vr apr 16, 2010 15:48

Ha, ja dat in ieder geval!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma mei 03, 2010 11:51

Wij hebben dit weekend gegeten bij Thais restaurant Siriphon.
We waren een dagje in Amsterdam, en wilden toen wat gaan eten, maar waren 's ochtends vergeten even een leuk restaurantje op te zoeken. En ik vond het zonde om zomaar ergens te gaan eten als we in een stad zijn waar vast allerlei vegetarische restaurants zijn. Maar goed, we wisten er dus geen. Dus bij de VVV op hun computers gezocht, en toen kwamen we alleen de Waaghals tegen, dus daar maar op goed geluk naartoe gegaan. Maar buiten zagen we dat de menukaart niet echt interessant was voor veganisten: sowieso al weinig keuze, en het meeste ook nog met zuivel of ei. En we hadden vanuit de tram een aantal Indiase restaurants gezien, dus dat leek ons dan een beter idee, dus zijn we maar gaan lopen. En toen liepen we dus langs Siriphon, en aangezien we beide nog nooit Thais hadden gegeten en er behoorlijk wat keuze aan vegetarisch was, daar naar binnen gegaan.

En ik vond het leuk! En lekker!! :)
Gezellig klein restaurantje, leuk aangekleed, 2 heel vriendelijke en vrolijke Thaise vrouwen als personeel.
Vooraf hadden we loempia's. Aardig, niet super.
Ik had een gerecht met witte rijst, gebakken tofu, groente, saus en zoete gemarineerde mihoen. Tofu was lekker, de saus was ook erg lekker, en die mihoen was echt heel erg tof. Heel bijzonder, nog nooit zo'n soort zoete mihoen gehad. Absoluut een aanrader!
En mijn lief had een gerecht met witte rijst, kerrie-kokos saus, bloemkool, gebakken tofu en groente. Ook al zo lekker! Die saus was echt heerlijk!
Onze hoofdgerechten kosten ieder 9.50

Ik kan dit restaurant aan iedereen aanraden!

rik23

Bericht door rik23 » ma mei 03, 2010 19:55

ik reis altijd per trein dus als ik in een keer in amsterdam of een andere stad ben moet het veganistische restaurant wel op loopafstand van het stadion zijn :kiwifruit:

Marla

Bericht door Marla » di mei 04, 2010 7:34

De bolhoed is denk ik wel redelijk te doen vanaf het CS.

lena

Bericht door lena » wo mei 05, 2010 17:53

Fynnya schreef: Ik kan dit restaurant aan iedereen aanraden!
Leuk! Ik mis Thais eten. Weet je of ze daar ook geen vissaus door de vegetarische gerechten doen? Stond dat er misschien bij ofzo? Ik ga eigenlijk nooit meer naar de Thai sinds ik er achter kwam dat ze vrijwel altijd overal vissaus door doen, maar misschien is dat in Amsterdam beter, in een restaurant waar ook expliciet vegetarische dingen op de kaart staan?

Zen

Bericht door Zen » wo mei 05, 2010 17:55

Marla schreef:De bolhoed is denk ik wel redelijk te doen vanaf het CS.
10 minuten met de benenwagen. Als je doorstapt.
Cut cold stone with a warm heart

Marla

Bericht door Marla » do mei 06, 2010 9:36

lena schreef:
Leuk! Ik mis Thais eten. Weet je of ze daar ook geen vissaus door de vegetarische gerechten doen? Stond dat er misschien bij ofzo? Ik ga eigenlijk nooit meer naar de Thai sinds ik er achter kwam dat ze vrijwel altijd overal vissaus door doen, maar misschien is dat in Amsterdam beter, in een restaurant waar ook expliciet vegetarische dingen op de kaart staan?
Hmm ik vrees eigenlijk dat het in Amsterdam net zo is als bij andere Thai. Ik heb 1 keer een afhaalrestaurant gevonden waar bij de vegetarische gerechten expliciet vermeldt stond dat er geen oester- of vissaus werd gebruikt. Helaas ben ik vergeten welke dat was :roll:
Ik kijk altijd op de kaart of ze bij de vegetarische gerechten iets met oestersaus hebben staan. Als dat het geval is kun je ervan uitgaan dat in de andere 'vega' gerechten ook wel vis of garnaal zit.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do mei 06, 2010 19:46

lena schreef:
Vergeten te vragen, ik dacht er pas aan toen het eten al op tafel stond. Het zit nooit zo in mijn bewustzijn dat mensen dat kunnen doen bij iets vegetarisch, dus dat vergeet ik vaak. Mijn vriend denkt er meestal wel aan, deze keer dus niet. Dus ik weet het niet.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do mei 06, 2010 19:48

Ik hoorde of las trouwens een keer over vegetarische 'oestersaus', die alleen zo heet omdat ie qua smaak naar oestersaus moet smaken, maar dan dus zonder oesters. Maar geen idee of dat gebruikelijk is bij vegetarische gerechten waar het in zit of dat het meestal toch van echte oesters is.

Marla

Bericht door Marla » vr mei 07, 2010 9:29

Vegetarische oestersaus is van paddenstoelen gemaakt, je kan het bij de meeste toko's wel vinden. Ik vind de smaak wel echt anders eigenlijk. Ik heb het vroeger wel eens gevraagd, als ik oestersaus zag staan bij de vega gerechten maar dan bleek het altijd om echte te gaan. Veel mensen zien dat als vegetarisch blijkbaar.

Marla

Bericht door Marla » do mei 20, 2010 15:24

Ik zit net op de site te kijken van een lunchtentje dat niet zo lang geleden is geopend in mijn oude buurt, en tot mijn grote vreugde en verbazing staat er met een worteltje aangegeven welke dingen veganistisch zijn!
Le Pain Quotidien. Ik ga er zeker binnenkort lunchen dus dan zal ik mijn bevindingen wel posten :)

maartje

Bericht door maartje » do mei 20, 2010 19:41

Hee toevallig, daar zat ik laatst ook op de site te kijken en een bezoekje staat ook in de planning! Alleen bij het brood staat nergens een wortel, maar ik neem aan dat (een aantal van) de broodsoorten toch ook veganistisch zijn?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mei 20, 2010 19:57

Oh geweldig zeg. Leuk dat er iets zichtbaar is in de samenleving dat het zelfs interessant wordt erbij te zetten dat het geschikt is voor vegans :)

Marla

Bericht door Marla » do mei 20, 2010 21:36

maartje schreef:Hee toevallig, daar zat ik laatst ook op de site te kijken en een bezoekje staat ook in de planning! Alleen bij het brood staat nergens een wortel, maar ik neem aan dat (een aantal van) de broodsoorten toch ook veganistisch zijn?
Ja misschien dat ze dat te vanzelfsprekend vonden ofzo? Bij de sojamelk staat het bijvoorbeeld ook niet zag ik. En je kunt wel broodjes met beleg bestellen, dus dat brood moet sowieso ook vegan zijn dan.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do mei 20, 2010 22:44

Marla schreef:Ik zit net op de site te kijken van een lunchtentje dat niet zo lang geleden is geopend in mijn oude buurt, en tot mijn grote vreugde en verbazing staat er met een worteltje aangegeven welke dingen veganistisch zijn!
Le Pain Quotidien. Ik ga er zeker binnenkort lunchen dus dan zal ik mijn bevindingen wel posten :)
Ohja! Die kwam ik pas ook tegen toen ik zocht naar restaurants in Londen (om een of andere reden), ik was het even vergeten, maar ik vroeg me al af waarom ik er nooit van gehoord had. Dat zal dan wel zijn omdat-ie nog maar pas geopend is :-) Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Lijkt me leuk om een keer uit te proberen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 21, 2010 7:42

Marla schreef:
maartje schreef:Hee toevallig, daar zat ik laatst ook op de site te kijken en een bezoekje staat ook in de planning! Alleen bij het brood staat nergens een wortel, maar ik neem aan dat (een aantal van) de broodsoorten toch ook veganistisch zijn?
Ja misschien dat ze dat te vanzelfsprekend vonden ofzo? Bij de sojamelk staat het bijvoorbeeld ook niet zag ik. En je kunt wel broodjes met beleg bestellen, dus dat brood moet sowieso ook vegan zijn dan.
Dat zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat het gewoon niet veganistisch is, niet alle brood is natuurlijk vegan. En het zou ook kunnen dat ze daar gewoon niet aan denken, ik heb een paar keer meegemaakt in Schotland dat gerechten als vegan werden neergezet, en dan zat er wit stokbrood bij, en dan vroeg ik of daar geen melk of boter of ei in zat, en dan was het vaak wel zo of wisten ze niet wat er in zat. En dat vonden ze ook heel normaal, om het gerecht vegan te noemen zonder het brood te onderzoeken. Wie weet is dat in Nederland hetzelfde.

Marla

Bericht door Marla » vr mei 21, 2010 7:52

Niet al het brood is vegan, maar dit is biologisch en zelfgemaakt, dus de kans dat het wel vegan is is wel een stuk groter.

maartje

Bericht door maartje » vr mei 21, 2010 8:04

Ik geef het ook een goede kans. Ben benieuwd in ieder geval!
Wanneer ga jij, Marla? Misschien komen we wel tegelijk :wink:

Plaats reactie