Nederland - Amsterdam - restaurants?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Nederland - Amsterdam - restaurants?

Bericht door Renee1137 » vr jan 25, 2013 22:12

Hallo allemaal! Ik ga volgende maand (alweer, als in, elke maand) met zo'n 8 man uit eten naar een vega/vegan restaurant, en ik dacht om nu eens naar Amsterdam te gaan. Bijna had ik al Terrazen Centre uitgekozen, maar vanwege zeer wisselde reviews durf ik het niet meer aan. Het is toch anders als even snel uit eten met z'n tweetjes, en het is ook best wel een uitgave om uit eten te gaan voor deze groep jonge mensen, deels studenten/baanzoekenden. Dus ik wil iets wat gewoon echt leuk en goed is. Voorheen gingen we met succes naar de ACU in Utrecht en Vlam in de Pan in Haarlem. Maar nu dus... Amsterdam.

Mijn vraag aan jullie dus is: Naar welk restaurant in Amsterdam móeten we echt gaan?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 11, 2013 15:43

Ik ben gisteren met mijn vriend, zijn vader en diens partner wezen eten bij restaurant Golden Temple op de Utrechtsestraat in Amsterdam. Het eten was lekker en de bediening vriendelijk, al waren ze niet erg snel. Het is een beetje alternatieve tent met muurschilderingen, groentesapjes en aparte kruidenthee. Ze hebben ook biertjes als je daarom vraagt, maar die staan niet op de kaart.

Ze hebben Indiase, Midden-Oosterse en Mexicaanse schotels, en een paar pizza's. Ongeveer 60% van de kaart is vegan, en dat staat duidelijk aangegeven met sterretjes bij de vegan gerechten. De overige gerechten zijn lacto-vegetarisch. Ik had een bietensapje, een chapatti met mangochutney, en een mezze bord met verschillende curries, couscous en falafel. Als toetje nam ik een avocado-limoentaartje dat heeeeeel lekker en fris smaakte. Mijn vriend had de rauwe chocoladetaart en die was ook super lekker.

Voor ons viertjes waren we in totaal 130 euro kwijt. Niet supergoedkoop dus, maar goed te doen. De hoofdgerechten zijn heel redelijk geprijsd, maar de toetjes en sapjes zijn aan de dure kant. Ze zijn echt lekker en bijzonder, dus ik vind de prijs wel terecht. De porties die je krijgt zijn aan de kleine kant, maar dat vond ik persoonlijk eigenlijk een voordeel, want in de meeste restaurants zit ik bomvol als ik een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert neem, en hier was het precies goed, zodat ik ook van het dessert nog echt kon genieten.

Zeker een restaurant om nog eens naar terug te gaan.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za apr 27, 2013 7:42

Ik ben twee weken geleden naar Terrazen Centre gegaan, rond lunchtijd. De uitstraling is niet echt sjiek (zacht uitgedrukt) en de wc moest écht eens schoongemaakt worden. De meneer zat een serie te kijken achter zijn toonbank en het geluid daarvan had de muziek haast overstemt - behalve dat er geen muziek was. We zijn bijna weggegaan. Maar toen toch maar besteld. Een omnivore vriend van me had de 'chicken burger' en het duurde even, maar we hebben werkelijk 10 minuten 'ohh' en 'ahh' geroepen - het was echt geweldig lekker. De vriend zei dat het de lekkerste kip was die hij ooit gegeten had, ook al was het geen kip. De brownie en gembersojamelk waren ook top.

Maar verder wil je er dus niet dood gevonden worden... :P

Het is jammer, het zou echt geweldig kunnen zijn, qua locatie (centraal maar toch rustig) en het eten (bizar goed). Die plastic tafelkleden eruit, alles eens goed schoonmaken en -houden, een leuk uithangbord in plaats van die raamletters, een paar tafeltjes buiten... en de meneer zei dat het niet zo goed liep, dat hij hoopte dat er meer mensen zouden komen. Nou, ik zou het wel weten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za apr 27, 2013 8:15

Ja mijn vriend en ik waren er een tijdje gelden ook. Het eten is lekker, maar de ambiance niet. Ik vond het vooral niet prettig om te worden bediend door de dochtertjes van de eigenaar terwijl hij zelf voor in de zaak zat te roken met zijn vrienden. Bijna kinderarbeid. En het duurde eindeloos voor we onze drankjes en taart kregen, terwijl er geen andere gasten waren. Ik wilde er eigenlijk wat van zeggen, maar durfde niet.

Ik weet niet of ze het nog lang gaan volhouden zo. Voor het eten zou ik er zeker naar terug gaan, maar ik voelde me er niet op mijn gemak.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mei 30, 2013 21:41

Vandaag met onze Joodse familie wezen eten bij H'Baron, een koosjer vleesrestaurant. Je denk misschien dat we hier niks zouden kunnen eten, maar niets is minder waar. Omdat Joden geen vlees en melk in dezelfde maaltijd/keuken/restaurant mogen gebruiken, zijn veel van de vegetarische opties in dit restaurant vegan. Je moet wel altijd goed navragen of het echt vegan is, want er kan natuurlijk wel ei en honing in zitten.

We hadden al op de kaart gezien dat er voldoende vegan eten te krijgen was, dus we hadden het niet speciaal van te voren aangegeven. De bediening was erg vriendelijk en behulpzaam en is verschillende keren in de keuken de ingrediënten gaan navragen. We kregen eerst brood met olijfolie om te dippen (de rest had basilicum mayonaise). Als voorgerecht namen mijn vriend en ik gegrilde aubergines met tomatensaus en rucola. Voor het hoofdgerecht kregen we een lekkere risotto met paddenstoelen, zonder het ei dat er normaal bij geserveerd wordt. Als nagerecht bolletjes frambozenijs en limoenijs met een toefje zuivelvrije slagroom en mangosaus. Erg lekker allemaal, vooral het ijs. :)

Als je een keer in de buurt van Amsterdam Buitenvelderd/de VU/Station Zuid redelijk chique uit eten wilt is dit zeker een goed adresje. Ook heel geschikt om met verstokte vleeseters naar toe te gaan (als je daar tegen kunt), want ondanks de vega opties blijft natuurlijk primair een vleesrestaurant.

http://www.h-baron.nl/

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di aug 20, 2013 19:52

Iemand nog leuke ideetjes voor ontbijt en lunch in de buurt rond het Amstel station en/of de Pijp?
Ik heb deze adresjes al (maar meer ideetjes / tips zijn welkom!)

http://www.beterenleuk.nl/
1e Oosterparkstraat 91
1091 GW Amsterdam

http://www.lepainquotidien.com
Cornelis Troostplein 4hs
1072 JK Amsterdam

http://www.macrobiotics.nl/deshima/restaurant.html
The Kushi Institute of Europe
Weteringschans 65
1017 RX Amsterdam, NL

http://www.sonnyfalafel.nl
Sonny
Eerste van der Helststraat 43
1073 AC Amsterdam
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 20, 2013 20:47

Op de Plantage Kerklaan (bij Artis) zit een Pizzabakkers en Burgermeester. Beide zijn open voor de lunch. Pizzabakkers heeft een simpele vegan pizza en kunnen hun vegetarische pizza's veganiseren met extra champignons. Burgermeester heeft een falafelburger die je zonder mayo kunt bestellen. (edit: ik zie nu dat er ook een Burgermeester in de Pijp zit)

Op de Ceintuurbaan zit de nieuwe salade-lunchroom SLA. O.a. salades met vegaslager kipstukjes en een raw chia-kokos taart.

(Informatie afkomstig van De Groene Meisjes blog, nog niet zelf geprobeerd)

Marla

Bericht door Marla » wo aug 21, 2013 14:12

In Oost zit ook nog Koffie in Oost, wel een leuk tentje om te lunchen. Wat verder weg in Oost zit Studio K, waar Viva las vegas was dit jaar (en vorig jaar), ik weet niet of je daar bent geweest?

Koffie in oost heeft geen eigen website (meer?) helaas, maar adres enzo staat hier: http://www.iens.nl/restaurant/27192/ams ... ie-in-oost
Ze hebben sojamelk voor in de koffie, en de laatste keer dat ik daar was hadden ze 2 broodjes die vegan waren. Soms is de soep van de dag ook veganistisch.

Studio K: http://studio-k.nu/restaurant/
Op het menu kun je aan het logo zien of het vegan is.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo aug 21, 2013 19:58

Bedankt beide voor de leuke extra tips, die neem ik mee :-)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za aug 24, 2013 21:18

Martine schreef:
Op de Ceintuurbaan zit de nieuwe salade-lunchroom SLA. O.a. salades met vegaslager kipstukjes en een raw chia-kokos taart.
Ik ben hier geweest met een vriendin gisteren en dit is zo'n leuke tent! Heerlijke salades, sapjes en een tarwegras shot en dat alles in een prachtig fris interieur. Zo'n zaak zou ik nou willen hebben (maar dan helemaal vegan uiteraard).

Beter & Leuk was is ook een aanrader, lekker ontbeten met sojayoghurt, granola en vers fruit.

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma okt 14, 2013 8:24

Over een paar weken ga ik met mijn zoontje een weekendje naar Amsterdam. Waar kan ik vegan taart eten in het centrum, behalve de Bolhoed en Terrazen?
vegan with an edge!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 14, 2013 9:53

In het centrum wordt het lastig (afgezien van de Bolhoed en Terra Zen), maar net buiten het centrum is er Beter&Leuk, SLA (raw chia taart die waarschijnlijk vegan is). Er zijn ook nog verschillende raw food tentjes die mogelijk taart hebben (superfood centre, unlimited health en alchemist garden), maar raw is niet altijd vegan (honing, rauwe zuivel etc.)

's Avonds kun je terecht bij Golden Temple voor lekkere raw taartjes (expliciet aangeven dat je geen honing erbij wilt).

Het is aan te raden om van tevoren even te bellen om zeker te zijn dat de zaak van je keuze inderdaad vegan taart heeft als je er bent.

Brent

Bericht door Brent » ma nov 04, 2013 9:37

Fruitig schreef:Over een paar weken ga ik met mijn zoontje een weekendje naar Amsterdam. Waar kan ik vegan taart eten in het centrum, behalve de Bolhoed en Terrazen?
Waarschijnlijk ben je al geweest, maar Deshima (macrobiotisch) aan de Weteringschans 65 zal ze ook wel hebben.
Dat is tussen Leidseplein en Weteringcircuit, niet ver van de Museumbrug tegenover het Rijskmuseum.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fruitig

Bericht door Fruitig » di nov 05, 2013 11:10

Ja, we zijn al in Amsterdam geweest. Het is er helaas niet meer van gekomen om een vegan stukje taart te eten. Wel zijn we `s avonds naar de Vliegende Schotel gegaan, waar ik al eerder had gegeten. Ik was van plan om naar Golden Temple te gaan, maar daar zat het helaas helemaal vol. Hopelijk een volgende keer.
vegan with an edge!

Fruitig

Bericht door Fruitig » zo feb 02, 2014 13:30

Weer even een vraagje: in welk restaurant/lunch cafe is het eenvoudig om vegan en glutenvrij te bestellen zonder vooraf door te geven?
vegan with an edge!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 03, 2014 8:11

Bij Beter&Leuk of SLA moet dat wel lukken en ook bij de Dophert traiteur als die binnenkort open is.

Pain Quotidien had ook een vegan quinoa salade dacht ik.

Fruitig

Bericht door Fruitig » di feb 04, 2014 11:00

Martine schreef:Bij Beter&Leuk of SLA moet dat wel lukken en ook bij de Dophert traiteur als die binnenkort open is.

Pain Quotidien had ook een vegan quinoa salade dacht ik.
Klinkt goed, dat ga ik zeker proberen! :thanks: Martine (y)
vegan with an edge!

Veggie93

Bericht door Veggie93 » zo jun 22, 2014 14:39

Gisteren ben ik bij de waaghals in Amsterdam geweest. Ik vond het er erg lekker :D Het eten was ook erg mooi opgemaakt. Op de kaart stond met een # aangegeven welke vegan waren, dus dat was erg handig. Ik vind het echt een aanrader! (y)
Treat others how you would like to be treated.

Marla

Bericht door Marla » ma jun 23, 2014 13:43

Veggie93 schreef:Gisteren ben ik bij de waaghals in Amsterdam geweest. Ik vond het er erg lekker :D Het eten was ook erg mooi opgemaakt. Op de kaart stond met een # aangegeven welke vegan waren, dus dat was erg handig. Ik vind het echt een aanrader! (y)
Oh dat is dan wel verbeterd, eerst moest je er naar vragen (en meestal was er dan maar 1 gerecht).

indra

Bericht door indra » zo aug 24, 2014 23:12

tips voor lekker vegan eten op schiphol of er vlak in de buurt??

Plaats reactie