Vegan eten in Den Haag

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Vegan eten in Den Haag

Bericht door Ananas » za okt 15, 2011 18:16

Er zit n yoghurtsausje bij dat broodje, zag ik. Mss zonder saus bestellen?
Ik had mij laten vertellen dat er op de grote markt soy lattes geserveerd kunnen worden. Dat bleek ook niet zo te zijn :( Zeta verwees me door naar de Zwarte Ruiter en vice versa. Terwijl het echt geen moeite zou moeten zijn, de lattes komen er niet uit n automaat...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za okt 15, 2011 18:24

Ananas schreef:Er zit n yoghurtsausje bij dat broodje, zag ik. Mss zonder saus bestellen?
Ik had mij laten vertellen dat er op de grote markt soy lattes geserveerd kunnen worden. Dat bleek ook niet zo te zijn :( Zeta verwees me door naar de Zwarte Ruiter en vice versa. Terwijl het echt geen moeite zou moeten zijn, de lattes komen er niet uit n automaat...
Hmm, ja, maar bij die kipsaté zie ik niet direct iets niet-vegans, en ik vroeg ook of ze anders iets kunnen aanpassen, maar volgens de persoon aan de telefoon hadden ze gewoon niks. Dan ga ik denk ik ook niet helemaal daarheen met familie als ze niet eens even kunnen bevestigen dat(/of) ze iets plantaardigs hebben...
Soy latte lijkt me inderdaad een kleine moeite om als optie aan te bieden :( jammer!

Bloem

Bericht door Bloem » ma jan 09, 2012 21:14

Een late reactie, maar ik heb een tijdje terug vegan gegeten bij de zwarte ruiter! Ik liep er op de gok naar binnen en heb het gevraagd. De tomatensoep was helemaal vegan, en i.p.v. de bijbehorende snee brood met kaas kreeg ik er één met tomaat, komkommer en pijnboompitten! Was erg lekker. Ze reageerden ook leuk en vertelden dat er ook een veganist werkte bij hun.

marjan

Bericht door marjan » ma jan 09, 2012 23:42

:)

Ananas

Bericht door Ananas » za jan 21, 2012 9:44

Het is hier geloof ik nog helemaal niet genoemd, maar er zit ook een onwijs goeie roti tent in het centrum :)

New Meyva in de Boekhorststraat. De vega roti is standaard zonder ei. Je krijgt dan natuurlijk de roti, aardappelen en kouseband, maar ook een tofu en tempeh mengsel. Die tempeh is zooooo goed! En het kost maar 5,50.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za jan 21, 2012 11:40

Die is idd heerlijk! Hij wisselt echter nogal eens van smaak. De tofu/tempeh is niet altijd even lekker/diep gemarineerd.
Kom je soms in de buurt van de Haagse Markt? Ga dan roti eten bij Faroek bij het Kaapseplein (vanaf markt richting Zuiderpark lopen).
Nóg lekkerder dan New Meyva.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Ananas

Bericht door Ananas » vr feb 24, 2012 22:33

Het zit er alweer een half jaar, maar vanmiddag heb ik de Fine Fresh Food ontdekt op de Fluwelen Burgwal.

Een biologisch tentje met verse sapjes uit de slowjuicer (waaronder tarwegrassap), fair trade koffie (ook soja lattes!) en versgemaakte chai thee. Ze hebben ook 2 veganistische belegde speltbroodjes, 1 met geroosterde groenten en 1 met bospaddenstoelen en sesam. Die kun je ook als wrap of salade bestellen.

Ohja, en de pompoensoep is met speltroom, ook vega. En je kunt alles meenemen (ook de lattes :mrgreen:), het is van 8 tot 19 open. Heb er nog niet gegeten want ik had geen trek, maar dat ga ik snel doen! Erg leuke sfeer en enthousiaste eigenaar.

http://www.finefreshfood.nl

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr feb 24, 2012 22:42

Ohh leuk, bedankt voor de tip Ananas :D

Ananas

Bericht door Ananas » vr feb 24, 2012 22:50

You're welcome! :) zo'n duurzame lunchroom verdient ook wel wat mond tot mond reclame vond ik, haha

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 18, 2012 19:44

Ik wou geen reclame voor mijn werkgever maken maar dit is misschien toch wel handig om te weten dus soit.

Bij Ekoplaza Kerkplein (bij de Grote Kerk) wordt gekookt op een kookeiland. En daar worden ook veganistische maaltijden gemaakt :) De maaltijden wisselen steeds, maar op dit moment is er bijvoorbeeld risotto met paddenstoelen, bosui en peen, en een Thaise roerbakmaaltijd met vegaslager-kip, veel groentjes en wokmie. Ook zijn er gepofte groenten. Meestal staat erbij of het veganistisch is.

Een maaltijd kost rond de 7 euro (de pofgroenten de helft oid) en zit in plastic bakjes die in de magnetron kunnen. Ze zijn volledig bio, alle ingrediënten komen uit eigen winkel. Handig als je geen zin hebt om te koken oid!

lena

Bericht door lena » ma mar 19, 2012 9:21

Waarom zou je geen reclame maken als het zo relevant is? Ben blij dat je dat deed :) Ik was laatst bij de Ekoplaza in Den Haag (ik denk een andere) en ik was zo teleurgesteld dat ik helemaal niets gezonds te eten kon vinden.

Hoe zit het met het zout in die kookeiland maaltijden? In mijn ervaring zit in natuurvoedingseten vaak wel een keer zoveel zout als in regulier eten. Die vegetarische slager producten zijn denk ik al vrij zout, en als er dan ook nog een zoute saus op zit en de rijst in water met veel zout gekookt is, en er nog zout overheen gestrooid wordt, dan wordt dat snel erg veel. Weet jij hoeveel zout er toegevoegd wordt aan die gepofte groenten? Dat klinkt op zich wel als een goede optie.

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 20, 2012 7:17

lena schreef:Waarom zou je geen reclame maken als het zo relevant is?
omdat ik het vervelend vind als mensen lyrisch over hun werkgever zijn denk ik.
Hoe zit het met het zout in die kookeiland maaltijden? In mijn ervaring zit in natuurvoedingseten vaak wel een keer zoveel zout als in regulier eten. Die vegetarische slager producten zijn denk ik al vrij zout, en als er dan ook nog een zoute saus op zit en de rijst in water met veel zout gekookt is, en er nog zout overheen gestrooid wordt, dan wordt dat snel erg veel. Weet jij hoeveel zout er toegevoegd wordt aan die gepofte groenten? Dat klinkt op zich wel als een goede optie.
Er wordt inderdaad niet zoutarm gekookt (de risotto is wel gluten-, gist- en alcoholvrij. Maar zoutarm vinden ze te ver gaan). Gelukkig maar dat veganisme niet als 'te vergaand' wordt beschouwd ;-)
Hoeveel erin zit weet ik niet zo goed, over die groenten gaan grove zeezoutkorrels dus die kan je wellicht nog mijden?

Is zoutarm voor jou belangrijk?

lena

Bericht door lena » di mar 20, 2012 16:24

Lyrisch hoeft inderdaad niet, en constant reclame vind ik ook niet fijn, maar ik vind het juist fijn als mensen dingen vertellen over hun werk als dat relevant is voor veganisten. Het is al moeilijk genoeg soms om er achter te komen waar je wat kunt eten of kopen. En ik mis ook vaak nieuwe producten omdat ik niet steeds in de diepvries kijk bijvoorbeeld, dus ik vind het echt supernuttig als mensen dat melden, en juist mensen die dat soort spullen verkopen zien die vaak als eerste.

Zoutarm eten vind ik wel belangrijk. Op zich positief inderdaad dat ze veganisme belangrijk genoeg vinden om rekening mee te houden. Hopelijk wordt dat een trend :)

Wat ik zo graag zou zien in natuurvoedingswinkels is een goede saladebar. Zoiets als bij Maoz, maar dan nog uitgebreider, en met linzen enzo. Dat je je eigen maaltijdsalade kunst samenstellen.

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 20, 2012 18:01

Ik zal het doorgeven aan de chef ;-)

Maar het is me nog niet duidelijk waarom je nou graag zoutarm wil eten?

Ik heb zelf altijd te weinig zout inname als ik mijn dagmenu invul bij het voedingscentrum. Niet dat ik nu dan extra chips ga eten ofzo, maar ik zou daardoor niet snel voor zoutarme opties kiezen. Ik heb wel een tijd expres zoutrijk gegeten in de hoop dat mijn bloeddruk wat zou verhogen. maar dat werkte helaas niet. Dus nu eet ik 'normaal' zout, hoewel dat volgens het voedingscentrum dus te weinig is.

lena

Bericht door lena » wo mar 21, 2012 10:45

Ananas schreef:Ik zal het doorgeven aan de chef ;-)
Dank je :) Misschien dat er in de zomer sowieso wel een salade komt? Dat zou ook al super zijn.
Ik denk dat ik ook niet echt doelgroep ben. Jij zei al "als je geen zin hebt om te koken", terwijl ik meer op zoek ben naar iets om mee te nemen terug naar huis in de trein. Dan heb ik vaak een drukke dag achter de rug, met minder ideaal eten, en dan is het fijn om even wat echt gezonds te kunnen eten.

Ik zag laatst bij de Shakies in Amsterdam ook maaltijdsalades. Zag er goed uit. Geen idee of ze compleet vegan waren, maar de linzensalade leek gewoon standaard te zijn, zou niet weten wat ze daar voor dierlijks in gestopt zouden hebben. Is toch op zich jammer dat je bij een bedrijf als Servex/NS beter kunt eten dan bij een gemiddelde natuurvoedingswinkel (ik had toen "jouw" Ekoplaza nog niet ontdekt).
Maar het is me nog niet duidelijk waarom je nou graag zoutarm wil eten?
Ik heb weer wat Fuhrman materiaal gelezen en werd weer gewezen op het gevaar van zout. Ik maak wel even een nieuw draadje zodat deze over eten in Den Haag kan blijven gaan.

Ananas

Bericht door Ananas » wo mar 21, 2012 11:14

lena schreef:
Ananas schreef:Ik zal het doorgeven aan de chef ;-)
Dank je :) Misschien dat er in de zomer sowieso wel een salade komt? Dat zou ook al super zijn.
Nou je het zegt, ik heb één keer pasta salade zien liggen die veganistisch was (maar niet als dusdanig gelabeld was), maar die is daarna niet meer teruggekomen. Daarna weer eens een gierstsalade oid. Denk dat ze inderdaad sowieso meer lichte dingen zullen maken nu het lente wordt.

Ananas

Bericht door Ananas » do apr 12, 2012 15:02

Groene salades gaan er helaas niet komen, omdat het te bederfelijk is, en er is al iets dergelijks in het assortiment (maar dan voorverpakt, en met kaas erdoor). Ik geloof dat het vooral komt doordat de kok het niet leuk vindt om te bereiden.
Ik heb van het weekend de pastasalade meegekregen en vond hem eigenlijk niet lekker. Te zurig, zal veel augurk door. Hadden ze beter kikkererwten voor kunnen doen oid.

Lekkere reclame maak ik hè? :p De risotto is overigens wel erg lekker! De gepofte groenten ook, maar wel erg zout. Laatst hadden ze ook quinotto gemaakt, maar daar zat dan weer kaas overheen, helaas. Nou goed, er moet dus in elk geval altijd 1 vegan maaltijd zijn. Is toch beter dan niks :)

Ananas

Bericht door Ananas » za apr 28, 2012 15:56

Trouwens, sinds kort krijg je bij baklust 5% korting met je NVV pasje!

(dat scheelt wel 50 cent op een sandwich & koffie ;))

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za jun 23, 2012 21:27

Waar kan je in Den Haag lekker ontbijten met een soyakoffie? We zitten waarschijnlijk naast Centraal in een hotel zonder ontbijt.

Ik dacht om te lunchen bij Baklust en te dineren bij Hagedis. Hebben jullie verder nog tips voor Den Haag? Ook tips voor wat er te doen is waarbij we niet te veel hoeven te wandelen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jun 23, 2012 22:32

Bagels & Beans op plaats 21? Wel koffie met sojamelk, maar de vegan ontbijt opties zijn verder nogal beperkt denk ik (bagel met hummus, aardbeienjam of banaan...)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie