Waddeneilanden

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Purplehippie
Leefwijze: veganist

Waddeneilanden

Bericht door Purplehippie » do jan 27, 2011 12:38

Er is al een topic over Vlieland, maar het leek me nuttig om een breder topic 'Waddeneilanden' te maken. De reden hiervoor is deels uit eigenbelang, ik ga namelijk in april naar Texel en was benieuwd of jullie tips hebben voor het eten daar. Zijn de supermarkten een beetje vegan-proof? En is het mogelijk om ergens uit eten te gaan?

Zen

Re: Waddeneilanden

Bericht door Zen » do jan 27, 2011 20:40

Texel heeft een Natuurwinkel :)
Cut cold stone with a warm heart

reggie

Bericht door reggie » vr jan 28, 2011 22:14

bijna naast de natuurwinkel in Den burg zit een super de boer en enkele straten verder zit een ah,aldi
im de koog heb je ook nog een super de boer en een lidll
verder heeft ijsboerderij labora naast koeienijs ook sojaijs
anders voor meer info even binnen het forum zoeken op texel er zijn al meer berichten over geschreven

Kellie

Bericht door Kellie » di feb 08, 2011 21:00

Ik kwam heel vaak op Texel en kan me daar inderdaad altijd heel goed redden.. Vegetarisch restaurant in de Cocksdorp is geen aanrader though. Toen we vroegen of we veganistisch konden eten, wisten ze niet eens wat het was :| Maar eerlijk gezegd is dat alweer een jaar of drie geleden, dus misschien is dat nu anders..
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jun 26, 2013 12:05

Ik heropen dit oude topic weer even, want ik ga komende herfst een weekje naar Texel met mijn vriend en zijn opa. Ik ben dus wat adresjes aan het verzamelen ivm vegan eten. Ik heb al
- de Ekoplaza in Den Burg
- de Ijsboerderij Labora (sojaijs!).
- Pannekoekenhuizen 'De Tijd' en 'Klif 23' hebben mij per mail verteld dat ze pannekoeken zonder melk en ei kunnen doen.

Weten jullie nog meer toevallig? Er staat hierboven ook iets over een vegetarisch restaurant in De Cocksdorp maar dat kan ik zonder de naam niet goed vinden...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

PeterGM

Bericht door PeterGM » di jul 16, 2013 8:13

Ik was afgelopen weekend op Vlieland. Er is in de Dorpsstraat tegenwoordig een winkel waar ze biologische artikelen verkopen. Verder bleek de chef van restaurant Zuiver bereid speciaal voor mij een vegan maaltijd te produceren. Dat was natuurlijk heel aardig, maar bovendien ook nog eens erg lekker. (y)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo aug 18, 2013 17:28

Ik vroeg me af hoe dat precies zat met Ecomare op Texel... Tot zover heb ik dit kunnen vinden.

Ze doen aan zeehondenopvang, bruinvissenopvang, en vogelopvang, en proberen volgens mij oprecht om de dieren terug uit te zetten in het wild - en dit doen ze ook geregeld. Op de website staat dat er een vaste groep is van 20 zeehonden die blijft omdat ze oud, blind, of op andere manier 'gehandicapt' zijn waardoor de kans dat ze overleven in het wild niet groot is. Er zijn ook twee bruinvissen, die ze hebben geprobeerd te leren jagen op vis, maar omdat dit niet gelukt is willen ze ze niet uitzetten in het wild. Eén van de twee is begin dit jaar uitgeruild met een andere bruinvis uit het Dolfinarium, omdat ze zich anders zouden gaan voortplanten. Samenwerking met het Dolfinarium vind ik niet echt een pro maar het is beter dan nieuwe dieren in opvang/gevangenschap geboren laten worden denk ik, of de dieren apart te zetten. Verder doen ze ook geen entertainment ofzo. Al met al klinkt het wel alsof ze een goeie job doen... Heeft iemand nog verdere informatie?

Ze hebben overigens wel ook een aquarium met vissen, zeesterren en dergelijke.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Wolfje

Bericht door Wolfje » zo okt 13, 2013 22:18

Ecomare is wel commercieler geworden dan nodig/leuk is, voor de opvangdieren was het er ingericht maar jaren terug zijn ze het voor bezoekers ook mooier en luxer gaan maken wat naar mijns inziens amper nodig was, het sfeertje van opvang met bezoek naar opvang met bezoekers luxe bieden is een teleurstelling, wel hadden ze weer wat luxe wegbezuinigd maar waarom meer ruimte en luxe voor bezoekers waardoor weer extra ruimte voor de dieren afneemt is altijd erg jammer. Er zitten idd enkele zeehonden die niet plaatsbaar zijn terug in de natuur, maar een deel ervan zal zeker beter af kunnen zijn in een soort afgesloten reservaat, waar ze wel nog verzorgd kunnen worden en met meer ruimte, hetzelfde geldt voor de vogels. Jammer genoeg is er voor de overige dieren - vissen als ze groot gegroeid zijn nog geen andere optie dan commerciele aquaria... een afgesloten natuurgebied waar geen bezoekers mogen komen zou een goede stap zijn om ze weer (zoveel mogelijk) terug te laten keren in de natuur. Ben er een aantal jaren geleden voor het laatst geweest, kom al mijn hele leven op texel...

Luna

Bericht door Luna » vr nov 21, 2014 17:01

*hup omhoog*

Wij gaan in december een weekje naar Texel. We hebben een huisje gehuurd dus wil sowieso een paar avonden lekker zelf koken, maar een avondje uit eten lijkt me ook wel gezellig. We zitten vlak bij De Koog maar hebben de auto bij dus mogelijkheden zat. Nog tips voor restaurants waar vegan en omni lekker samen kunnen tafelen?

Moniek

Bericht door Moniek » zo apr 05, 2015 14:59

Ik wil in juni een paar dagen naar Texel om uit te waaien en parachute te springen. Luna, heb jij tips voor me? :)

Plaats reactie