Plantaardig ontbijten in de Tropen

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

Plantaardig ontbijten in de Tropen

Bericht door Brent » vr mei 22, 2015 15:41

Dit banaan-chiazaad-pannekoek recept wil ik binnenkort gaan uitproberen:

http://veganbackpacker.com/blog/vegan-b ... #more-4853

Banana Chia Seed Pancake Recipe

Makes about 15 pancakes

Ingredients

2 cups of plain flour
1 tsp baking soda
1 tsp baking powder
A few drops of a liquid sweetener like agave or maple syrup
2 bananas
½ tsp chia seeds
2/3 cups water
A few drops of coconut oil

Directions

Put the flour, baking soda and baking powder into a bowl and stir together.

In a separate bowl, mash the peeled bananas into a paste.

In a glass, mix the chia seeds with 1/3 cup of water and leave them to stand for several minutes (the chia seeds will absorb the water and form a gel-like substance).

Add the mashed banana and sweetener to the flour bowl. Then pour in the chia seed mixture and add 1/3 cup water. Mix all of the ingredients together to make your pancake batter. If you’d like to make crepes, add more water.

Heat a drop of coconut oil in the pan and pour in some of the batter (I use a large spoon full). When the pancake becomes cooked on the bottom, flip it over and cook the other side.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Re: Plantaardig ontbijten in de Tropen

Bericht door Framboos » vr mei 22, 2015 20:51

De pannenkoeken zullen vast lekker zijn, maar als er een halve theelepel chiazaad op twee hele cups bloem ingaat.. dan snap ik niet waarom chia genoemd wordt in de titel..

Brent

Bericht door Brent » za mei 23, 2015 9:36

Ik denk dat je met zaden en noten altijd heel weinig moet gebruiken omdat ze heel geconcentreerd bepaalde voor een vegan noodzakelijke voedingsstoffen bevatten en verder veel vet bevatten.
Je eet chia niet voor de smaak, het smaakt nauwelijks ergens naar.
Ik gebruik chia dagelijks in kleine hoeveelheden vooral omdat ik geen bonen of soya verdraag en mijn essentiele aminozuren wil binnen krijgen, maar er schijnen meer nuttige dingen in te zitten.
Zonder dat chia-zaad is dat bananen-pannekoek ontbijt denk ik niet echt "compleet" qua voedingswaarde.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » za mei 23, 2015 19:46

Maar een halve theelepel chiazaad heeft ongeveer 11 calorieën, een halve gram vet en een halve gram proteïne. Ik denk sowieso dat die pannenkoeken niet echt compleet zijn: twee cups witte bloem? Ik neem aan dat het recept voor meerdere personen is, dus dan blijft er helemaal niks van die hoeveelheid chiazaad over...

Als je het laat wellen heeft het misschien niet veel smaak, maar wel een (aparte en ik vind: lekkere) structuur.

Plaats reactie