Veganisme zonder principes

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
ChewChili
Leefwijze: veganist

Veganisme zonder principes

Bericht door ChewChili » vr okt 16, 2015 7:34

De laatste tijd hoor je het een en ander over mensen die veganistisch eten zonder zich te bekommeren om dierenwelzijn, milieu, ethiek en dergelijke principes die de meesten van ons wel hoog in het vaandel zullen dragen. Deze nieuwe golf van veganisme heeft namelijk gezondheid en afvallen* als belangrijkste motieven. Bekende blogs zijn Oh She Glows en Deliciously Ella, allebei razend populair.

Mijn vraag is nu, wat vinden jullie van dit soort veganisme? Vinden jullie dit wel echte veganisten? Of vinden jullie iedereen die dierlijke producten laat staan mooi meegenomen, ongeacht de motieven?

*patat, pure chocolade en oreo's zijn ook veganistisch, maar je zult er niet zo snel mee afvallen ;)

Rorrim
Moderator

Re: Veganisme zonder principes

Bericht door Rorrim » vr okt 16, 2015 11:27

Hoe denk je er zelf over? Helpt het om vleeseten te vergelijken met ander ongewenst gedrag zoals diefstal? Maakt het uit of iemand niet steelt uit principe of om de risico's? Het zou me persoonlijk een rotzorg zijn, zolang ik er geen last van heb. Dat neemt niet weg dat ik meer respect heb voor iemand met principes, zolang ze niet al te hypocriet zijn.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Morality

Bericht door Morality » vr okt 16, 2015 12:21

Ik vind dat iedereen die alle dierlijke producten vermijd (die vermeden kunnen worden) een veganist is, maar ik vind sommige veganisten meer lofwaardig dan anderen.

ChewChili

Bericht door ChewChili » vr okt 16, 2015 13:04

Hmm, ja, ik denk er net zo over als jullie. Want welke weg ernaartoe je ook neemt, we bereiken allemaal hetzelfde doel. En iedereen die dierlijke producten laat staan, telt mee. Samen staan we sterk.

Het is alleen wel zo dat mensen die uit principe veganist zijn geworden, (vaak) überhaupt veel bewuster met de wereld omgaan. Dus geen aardbeien in december eten, geen prima eten weggooien, niet in de winter thuis in een t-shirt rondlopen met de verwarming roodgloeiend... dat soort zaken. Veganisme is dan een soort onderdeel van een bewuste levensstijl. Daar ontbreekt het dan wat vaker aan bij mensen die veganisme zien als een dieet, denk ik.

Rorrim, zou je een voorbeeld kunnen noemen van hypocriete principes die te maken hebben met duurzaamheid?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr okt 16, 2015 13:27

Hah, onbedoeld is dat een persoonlijke vraag. Ik denk dat principes goed zijn en mensen helpen om een goede weg te volgen in het leven. Tegelijkertijd denk ik dat geen enkel principe 100% zuiver is. (Sterker nog, er bestaat niet zoiets als 100% zuiverheid. Alles maakt deel uit van alles, maar daar ga ik je niet mee vervelen.) Om veganisme als voorbeeld te nemen, ook bij het telen van plantaardig voedsel worden dieren gedood. De schaal waarop het gebeurt is ontelbare malen kleiner, maar zeggen dat deze verwaarloosbaar is is wat ik bedoel met hypocrisie.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr okt 16, 2015 17:44

Ik ben een veganistisch dieet gaan volgen vanwege mijn gezondheid. Als ik zeg dat ik een veganist ben bedoel ik daarmee dat ik een plantaardig dieet heb en niet dat ik een veganistische leefstijl heb. Ik zal dan ook eerder zeggen dat ik een planteneter ben dan dat ik veganist ben. Ik begrijp het onderscheid.

Dus een echte veganist ben ik niet en het zal waarschijnlijk ook nog wel een tijdje duren voor dat eventueel zover komt.

Toen ik nog wel dierlijk voedsel at vond ik het ook wel vervelend dat koeien, varkens en kippen een naar leven hadden maar ik vond dat ik er toen niet teveel van moest zeggen omdat het nogal hypocriet zou zijn als ik dan zou doorgaan met vlees eten. Nu ik dat niet meer doe ben ik dus minder hypocriet en is het dus makkelijker om daarover te klagen.

Maar als ik met een vleeseter in gesprek ga over wel of geen vlees confronteer ik ze vooral met de gezondheidsaspecten. Het overlevingsinstinct is namelijk allesoverheersend voor elk levend wezen. Voor het instinct om te overleven gaat alles opzij. Dan heb je met principes en ethiek niks meer te maken.
Dus als je duidelijk laat zien waarom een plantaardig dieet beter is dan een dierlijk dieet maak je volgens mij een sterker punt dan wanneer je over dierenwelzijn begint. Dat is dan toch allemaal, helaas, secundair.

Waar ik een vleeseter van boven de 50 mee confronteer: brandend maagzuur, vet dat niet meer weg te krijgen is, slijtage van gewrichten, krakende knieën 's ochtends bij het opstaan.
Het zijn allemaal klachten die ik had toen ik nog vlees en zuivel gebruikte. En sinds ik op een volledig plantaardig dieet ben overgestapt, met supplementen, zijn die allemaal verdwenen.
Ik heb het er met een paar vleeseters over gehad en ze werden er toch echt stil van. Daar hadden ze niet meer van terug.

En mijn visie op of het nou wel of niet ethisch is om vlees te eten heb ik uitgelegd in het topic Waarom mensen vlees eten?
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Brent

Bericht door Brent » vr okt 16, 2015 18:13

ChewChili schreef:De laatste tijd hoor je het een en ander over mensen die veganistisch eten zonder zich te bekommeren om dierenwelzijn, milieu, ethiek en dergelijke principes die de meesten van ons wel hoog in het vaandel zullen dragen. Deze nieuwe golf van veganisme heeft namelijk gezondheid en afvallen* als belangrijkste motieven. Bekende blogs zijn Oh She Glows en Deliciously Ella, allebei razend populair.
Is dat niet vooral Amerikaans? In Nederland bestaat dat niet op die manier (nog?) dacht ik..
Wel is iemand zoals Boele Ytsma met zijn cursussen en filmpjes vooral gericht op de gezondheidsaspecten, maar hij schuwt het zeker niet om de verantwoordelijkheid voor dieren en de gezondheid van de planeet erbij te halen.

Op de korte termijn denk ik dat een massale toename in het plantaardig eten alleen over de boeg van de gezondheidswinst te behalen valt, vooral als de medische wereld die bewustwording doormaakt en zich niet meer eenzijdig op de farmacie en het "repareren" gaat richten.

Voorlopig wordt je in westerse supermarkten nog vooral gehersenspoeld met de idee dat veel vlees, eieren, zuivel, vis en industrieel vervaardigd voedsel normaal zijn voor de dagelijkse boodschappen.
Zoals je vroeger de tabak en allerlei snoep had liggen naast iedere kassa alsof dat de normaalste zaak van de wereld was.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

ChewChili

Bericht door ChewChili » vr okt 16, 2015 21:37

Bedankt iedereen voor de interessante reacties. Ik ben blij om te lezen dat iedereen eigenlijk heel open en relaxed is hierover, zo ben ik zelf namelijk ook. Ik heb een tijdje geleden een aflevering over veganisme van De Hokjesman gezien, waar alleen maar boze veganisten in beeld waren die heel streng waren voor hun medemens. Niet prettig voor jezelf om zo'n boos karakter te hebben natuurlijk, maar ook niet echt gunstig voor de "promotie" van het veganisme.

Mogenblue en Brent, om jullie opmerkingen maar even samen te nemen: gezondheid is een niet te verwaarlozen aspect van veganisme en er moet zeker meer over gedoceerd worden. Zo krijg ik wel eens de vraag waar ik mijn calcium vandaan haal. Ik stel dan altijd eerst de wedervraag waarin zij denken dat calcium zit. Ik heb nog nooit een niet-veganist ontmoet die weet dat zuivel niet de enige bron van calcium is. Tja, geen wonder dat veel mensen denken dat veganisten tekorten oplopen, als de algemene voedselkennis zo mager is.

Heel goed dat je altijd uitlegt wat een plantaardig dieet voor jouw gezondheid heeft betekend, Mogenblue. Gezondheid zal altijd meer mensen aanspreken dan dierenwelzijn, omdat erg veel mensen weinig om dieren geven, daar heb je gelijk in. Ik gooi het altijd op het milieu-effect, ook iets feitelijks waar we allemaal mee te maken hebben. Met wereldvoedselverdeling/ethiek dring ik nooit zo tot mensen door, heb ik het idee. Het is net als met kleding van de Primark: iedereen weet dat die onder erbarmelijke omstandigheden en tegen zeer lage lonen wordt geproduceerd, maar het is een ver-van-mijn-bed-show, en de winkel loopt als een tierelier. Zo zijn de miljoenen (of is het zelfs 1 miljard?) mensen in de wereld die honger lijden ook te ver weg om echt door te dringen tot de westerse mens.

Brent, deze beweging is inderdaad vele male groter in de VS dan in Nederland, maar ook hier doet het het vrij goed. Ik zie steeds meer kookboeken verschijnen die gelieerd zijn aan dit onderwerp. Maar er is nog een lange weg te gaan om ervoor te zorgen dat dierlijke producten de uitzondering i.p.v. de standaard worden...

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 17, 2015 6:29

ChewChili schreef: Heel goed dat je altijd uitlegt wat een plantaardig dieet voor jouw gezondheid heeft betekend, Mogenblue. Gezondheid zal altijd meer mensen aanspreken dan dierenwelzijn, omdat erg veel mensen weinig om dieren geven, daar heb je gelijk in. Ik gooi het altijd op het milieu-effect, ook iets feitelijks waar we allemaal mee te maken hebben. Met wereldvoedselverdeling/ethiek dring ik nooit zo tot mensen door, heb ik het idee. Het is net als met kleding van de Primark: iedereen weet dat die onder erbarmelijke omstandigheden en tegen zeer lage lonen wordt geproduceerd, maar het is een ver-van-mijn-bed-show, en de winkel loopt als een tierelier. Zo zijn de miljoenen (of is het zelfs 1 miljard?) mensen in de wereld die honger lijden ook te ver weg om echt door te dringen tot de westerse mens.
Bewustwording is heel belangrijk. Daarom ben ik een aantal jaren geleden mijn website begonnen. Om mensen een nieuw bewustzijn te geven wie ze zijn en wat ze hier doen. Want als je beter begrijpt wie je bent en waarom je hier bent zul je beter gemotiveerd zijn om er iets van te maken. Dan zul je beter begrijpen waarom je sommige dingen beter wel kunt doen en andere dingen maar beter kunt laten.

Wat voor mij persoonlijk de doorslag heeft gegeven om vegetariër te worden is het besef dat meesters in de sferen van licht allemaal vegetariër zijn. Dat maakte uiteindelijk voor mij de weg vrij om van het vlees en zuivel af te stappen.
Want ik wil mij een sfeer van licht eigen maken. Dus om dat te doen zal ik op enig moment in de tijd toch ook van het vlees eten moeten zijn afgestapt.

Meesters van licht doen het uit liefde voor al het leven. Als je weet hoe ze daar in harmonie leven met al het andere leven van God dan kun je begrijpen dat je zelf op enig moment dus ook zult moeten stoppen met vlees als je jezelf zo'n sfeer wilt eigen maken.

Op mijn eigen website heb ik hier een topic over: Food in the Afterlife.
Dezelfde tekst kun je in het Nederlands lezen in het boek Een Blik in het Hiernamaals. In de pdf versie is dat vanaf blz. 373 onderaan.

Dus op geestelijk nivo heb ik ook mijn woorden klaar om met iemand in gesprek te gaan. Maar over het algemeen blijven mensen toch liever dicht bij huis. Als het eigen buikje goed gevuld is zijn de mensen allang tevreden. Veel mensen hebben gewoon geen zin om verder te kijken. Dus daarom speel ik liever in op het eigenbelang, het egoïsme van de mensen. Want mensen zijn gewoonlijk meer geïnteresseerd om hun eigen leven te verbeteren.
Sferen van licht is voor veel mensen ook een ver-van-mijn-bed-show waarvoor ze nog moeten ontwaken.
-Frits

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 17, 2015 8:34

Ik zou Angela van Oh She Glows niet in die categorie plaatsen (ik geloof zeker dat zij ook een ethische vegan is), maar dat is een andere discussie.

Veganisme zonder principes bestaat volgens mij niet; totaalvegetariërs zonder principe dan weer wel.

Mogenblue, waarom noem je jezelf niet altijd planteneten / totaalvegetariërs? (Dit is geen strenge vraag, gewoon een vraag!)

Ik vond het toen ik nog vegetariër was altijd erg lastig dat mensen die niet vegetariër waren (want vis aten) zichzelf vega noemden, omdat ik daardoor een paar keer vis voorgezet kreeg 'want een andere vega at dat ook'.

Janna86

Bericht door Janna86 » za okt 17, 2015 8:57

Ik ben zelf veganist voornamelijk vanwege de dieren/het milieu, mijn man is veganist voornamelijk wegens gezondheidsredenen. Natuurlijk vinden we elkaars reden ook belangrijk.

Ik vind het zelf al een winst als een verstokte vleeseter besluit 1 dag per week vegetarisch/veganistisch te eten, om welke reden dan ook. Elk stukje vlees/vis minder is er één. Maar natuurlijk zou ik het liefst willen dat zo snel mogelijk de hele wereld beseft dat ze walgelijk bezig zijn, en dat de hele bio-industrie wordt afgeschaft en iedereen veganist wordt.
Ik denk wel dat je dat het beste kan bereiken door positief te zijn en uit te stralen dat je heel gelukkig bent met je keuze. Ik heb toen de Hokjesman ook gezien en ik begrijp heel goed hoe die 3 mannen denken, maar met mensen tegen je in het harnas jagen bereik je weinig.

Mensen vragen mij trouwens ook wel vaak of ik veganist ben voor de dieren of voor gezondheidsredenen. Blijkbaar weet iedereen dus wel dat het niet goed is wat we met de dieren doen, én dat het gezonder is om het niet te eten. Het besef is er dus wel bij velen, nu nog de omschakeling naar anders handelen.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 17, 2015 9:21

Framboos schreef: Mogenblue, waarom noem je jezelf niet altijd planteneten / totaalvegetariërs? (Dit is geen strenge vraag, gewoon een vraag!)
Dat is een beetje de beeldvorming.
Als ik tegen een vleeseter zeg dat ik een planteneter ben ziet hij mij waarschijnlijk aan voor een watje. Iemand die niet mans genoeg is om een beer te doden om in zijn voedselbehoefte te voorzien.
Dat is een erg prehistorische redenering, maar je zal ze de kost moeten geven die zo redeneren hoor.

Theoretisch ben ik ook een planteneter en ik ben er zeer blij mee dat ik feitelijk alleen plantaardig voedsel eet. Maar ik moet er wel op letten dat als ik tegenover een vleeseter sta dat hij mij niet in de maling gaat nemen of een loopje met me gaat nemen.

Vegetariër of veganist klinkt veel academischer dan planteneter. Dat is zo laag bij de gronds. Nee, dan liever worden uitgemaakt voor veganist. Die zweeft dan misschien nog boven die beer die hij nu in leven laat.
Zeg maar............
:lol:

Maar ik zeg ook wel eens dat ik een volledig plantaardig dieet heb. In het Engels klinkt het veel makkelijker: to switch to a plant based diet. Maar op engelstalige fora waar ik dat post zijn ze ook in het algemeen wat meer verlicht.

Je moet wat uit de kast halen hoor om je staande te houden tegen die vleeseters.
Daarom begin ik ook over die krakende knieën en dat brandende maagzuur midden in de nacht. Want als die stukken vlees en die hompen kaas zo gezond zijn waarom hebben zij daar dan last van en ik niet? Waarom kan ik 15 kilometer wandelen en zij niet?
Dat werkt.
-Frits

Brent

Bericht door Brent » za okt 17, 2015 12:01

Mogenblue schreef:[Wat voor mij persoonlijk de doorslag heeft gegeven om vegetariër te worden is het besef dat meesters in de sferen van licht allemaal vegetariër zijn. Dat maakte uiteindelijk voor mij de weg vrij om van het vlees en zuivel af te stappen.
Want ik wil mij een sfeer van licht eigen maken. Dus om dat te doen zal ik op enig moment in de tijd toch ook van het vlees eten moeten zijn afgestapt.

Meesters van licht doen het uit liefde voor al het leven. Als je weet hoe ze daar in harmonie leven met al het andere leven van God dan kun je begrijpen dat je zelf op enig moment dus ook zult moeten stoppen met vlees als je jezelf zo'n sfeer wilt eigen maken.
Toch zijn de grotere "spirituele meesters" niet allemaal of helemaal plantaardig in hun leefwijze, wel doorgaans lacto-vegetarier.
Jezus zou vis hebben gegeten of tenminste gedeeld (al is het wss toch mythe al die verhalen in het NT), veel yogi's drinken wel melk en verdunde yoghurt en met name Tibetaanse boeddhisten zoals de Dalai Lama eten beperkt vlees, eieren en roomboter (boter ook in de thee meen ik).

Het ahimsa (geen kwaad doen of schade berokkenen) is belangrijk, maar ook wat het met je eigen geest doet telt mee. Veel boeddhisten eten bijvoorbeeld ook nog eens look of paddestoelen en drinken zwarte thee, waar dat bij allerlei yoga tradities streng verboden is (samen met andere drugs).

Mijn eigen yogameester nam wel beperkt melkproducten als het hem werd aangeboden, maar droeg weer geen leren schoenen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 17, 2015 12:23

Mogenblue schreef:
Framboos schreef: Mogenblue, waarom noem je jezelf niet altijd planteneten / totaalvegetariërs? (Dit is geen strenge vraag, gewoon een vraag!)
Dat is een beetje de beeldvorming.
Als ik tegen een vleeseter zeg dat ik een planteneter ben ziet hij mij waarschijnlijk aan voor een watje. Iemand die niet mans genoeg is om een beer te doden om in zijn voedselbehoefte te voorzien.
Dat is een erg prehistorische redenering, maar je zal ze de kost moeten geven die zo redeneren hoor.

Theoretisch ben ik ook een planteneter en ik ben er zeer blij mee dat ik feitelijk alleen plantaardig voedsel eet. Maar ik moet er wel op letten dat als ik tegenover een vleeseter sta dat hij mij niet in de maling gaat nemen of een loopje met me gaat nemen.

Vegetariër of veganist klinkt veel academischer dan planteneter. Dat is zo laag bij de gronds. Nee, dan liever worden uitgemaakt voor veganist. Die zweeft dan misschien nog boven die beer die hij nu in leven laat.
Zeg maar............
:lol:

Maar ik zeg ook wel eens dat ik een volledig plantaardig dieet heb. In het Engels klinkt het veel makkelijker: to switch to a plant based diet. Maar op engelstalige fora waar ik dat post zijn ze ook in het algemeen wat meer verlicht.

Je moet wat uit de kast halen hoor om je staande te houden tegen die vleeseters.
Daarom begin ik ook over die krakende knieën en dat brandende maagzuur midden in de nacht. Want als die stukken vlees en die hompen kaas zo gezond zijn waarom hebben zij daar dan last van en ik niet? Waarom kan ik 15 kilometer wandelen en zij niet?
Dat werkt.
Ik zou precies andersom redeneren. Veganisme = compassie = wordt in onze samenleving gezien als vrouwelijk. Planteneter = voor jezelf = meestal gezien als mannelijker.

En als je je staande wilt houden tegenover vleeseters, dan is het toch juist handig als ze je nergens onderuit kunnen schoffelen? Een vraag waarom je wel leren schoenen en een wollen jas draagt en je bent uitgepraat...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za okt 17, 2015 13:09

Mogenblue schreef:Dat is een beetje de beeldvorming.

Vegetariër of veganist klinkt veel academischer dan planteneter. Dat is zo laag bij de gronds. Nee, dan liever worden uitgemaakt voor veganist.
Dat is misschien meer je eigen beeldvorming dan de realiteit. Wees niet te bevooroordeeld over "wat anderen van je zullen denken". Boele Ytsma wordt gerespecteerd door veel niet-veganisten met zijn planteneter-aanpak. Hij wordt ervaren niet als zeurpiet, maar als iemand die veganisme op een positieve manier onder de aandacht brengt. Dat terwijl de term veganisme pas sinds enkele jaren zijn negatieve klank begint kwijt te raken (maar die nog lang niet kwijt is).
Framboos schreef:Veganisme zonder principes bestaat volgens mij niet; totaalvegetariërs zonder principe dan weer wel.
Ook het onthouden van dierlijke voeding, maar niet van dierlijke gebruiksvoorwerpen is een principe. Het is geen ethisch principe, en dat is natuurlijk eigenlijk waar het hier om gaat. Veel totaalvegetariërs gebruiken de term veganist omdat het gemakkelijk is in restaurants of als ze bij iemand anders gaan eten. Of ze dan echt veganist zijn is een ander verhaal, maar het maakt wel deel uit van het beeld dat niet-veganisten krijgen van veganisme. Dat kan goed of slecht zijn. Enerzijds lijkt het veganisme hierdoor toegankelijker, anderzijds krijgt men misschien het beeld dat veel veganisten inconsequent of hypocriet zijn.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 17, 2015 13:10

Brent schreef: Toch zijn de grotere "spirituele meesters" niet allemaal of helemaal plantaardig in hun leefwijze, wel doorgaans lacto-vegetarier.
Jezus zou vis hebben gegeten of tenminste gedeeld (al is het wss toch mythe al die verhalen in het NT), veel yogi's drinken wel melk en verdunde yoghurt en met name Tibetaanse boeddhisten zoals de Dalai Lama eten beperkt vlees, eieren en roomboter (boter ook in de thee meen ik).

Het ahimsa (geen kwaad doen of schade berokkenen) is belangrijk, maar ook wat het met je eigen geest doet telt mee. Veel boeddhisten eten bijvoorbeeld ook nog eens look of paddestoelen en drinken zwarte thee, waar dat bij allerlei yoga tradities streng verboden is (samen met andere drugs).

Mijn eigen yogameester nam wel beperkt melkproducten als het hem werd aangeboden, maar droeg weer geen leren schoenen.
Zeker, Jozef Rulof at gewoon vlees en zuivel. En hij rookte ook nog. Dat was heel normaal in zijn tijd.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 17, 2015 13:17

Framboos schreef: Ik zou precies andersom redeneren. Veganisme = compassie = wordt in onze samenleving gezien als vrouwelijk. Planteneter = voor jezelf = meestal gezien als mannelijker.
De vleeseters die ik bedoel zijn echt niet zo compassie-vol. Jagen appeleert aan het oerinstinct, en dat is mannelijk.
Framboos schreef: En als je je staande wilt houden tegenover vleeseters, dan is het toch juist handig als ze je nergens onderuit kunnen schoffelen? Een vraag waarom je wel leren schoenen en een wollen jas draagt en je bent uitgepraat...
Daarom ben ik ook geen veganist maar heb ik een veganistisch dieet. Daar ben ik me heel duidelijk van bewust.
Ik haal het wel eens door elkaar hoor. Hangt er maar vanaf met wie ik praat. Op dit forum moet ik mezelf profileren als iemand met een veganistisch dieet. In mijn eigen buurt kan ik zeggen dat ik veganist ben, voor het gemak. En als ze doorvragen zeg ik wel dat dat betekent dat ik een plantaardig dieet heb en niet dat ik een veganistische leefstijl heb.
-Frits

ChewChili

Bericht door ChewChili » za okt 17, 2015 15:10

Over gezondheid gesproken: vandaag is het World Food Day. Ik geloof dat dit in het leven is geroepen door Jamie Oliver. Hij eet natuurlijk zelf wel dierlijke producten, maar probeert de laatste tijd wel gezond eten te promoten. Op YouTube post hij geregeld filmpjes over bijv. gezonde koolhydraten, goede vetten etc.

Ik vind dit een goede ontwikkeling, zeker omdat Jamie Oliver een beetje de Oprah Winfrey van de kookwereld is: zijn invloed is enorm. Gezien zijn eigen levensstijl, acht ik de kans niet heel groot dat hij ooit zal zeggen dat vlees, kaas e.d. ongezond zijn, maar wie weet.

We hadden het gister over food education. Zouden dit soort filmpjes effect kunnen hebben?

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 17, 2015 15:56

Mogenblue schreef:
Framboos schreef: Ik zou precies andersom redeneren. Veganisme = compassie = wordt in onze samenleving gezien als vrouwelijk. Planteneter = voor jezelf = meestal gezien als mannelijker.
De vleeseters die ik bedoel zijn echt niet zo compassie-vol. Jagen appeleert aan het oerinstinct, en dat is mannelijk.
Dat bedoel ik juist...? Dat mensen je eerder een watje vinden als je jezelf veganist noemt dan als je jezelf planteneter noemt..

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za okt 17, 2015 18:41

Framboos schreef: Dat bedoel ik juist...? Dat mensen je eerder een watje vinden als je jezelf veganist noemt dan als je jezelf planteneter noemt..
Framboos, heb jij de ervaring dat vleeseters planteneters mannelijker vinden dan veganisten?
Denk jij dat vleeseters planteneters gelijkwaardig vinden aan vleeseters?
-Frits

Plaats reactie