Veganisme zonder principes

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Veganisme zonder principes

Bericht door Rorrim » za okt 17, 2015 20:42

Die gelijkwaardigheid staat helemaal niet ter discussie. Als je je keuze een naam geeft zoals veganisme kan het wel zijn dat sommige mensen denken "daar zal je weer zo'n ontevreden moraalridder hebben". Vervolgens bewijs je al dan niet het tegendeel. Iedereen heeft vooroordelen en dat merk je goed als je je bij de minderheid schaart.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo okt 18, 2015 9:25

Rorrim schreef:Die gelijkwaardigheid staat helemaal niet ter discussie. Als je je keuze een naam geeft zoals veganisme kan het wel zijn dat sommige mensen denken "daar zal je weer zo'n ontevreden moraalridder hebben". Vervolgens bewijs je al dan niet het tegendeel. Iedereen heeft vooroordelen en dat merk je goed als je je bij de minderheid schaart.
We zitten hier toch in de categorie Discussie? We zitten toch hier in het subforum Gezondheid? Het gaat hier toch over veganisme zonder principes?
Als je in dit onderwerp dan niet over de gelijkwaardigheid van het ene dieet tov het andere dieet mag discussiëren waar mag je hier dan wel over discussiëren?
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo okt 18, 2015 10:54

Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Mijn reactie was hierop:
Denk jij dat vleeseters planteneters gelijkwaardig vinden aan vleeseters?
Ik denk dat het onzin is dat vleeseters planteneters als minderwaardig (of meerwaardig) beschouwen.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo okt 18, 2015 12:35

Rorrim schreef: Ik denk dat het onzin is dat vleeseters planteneters als minderwaardig (of meerwaardig) beschouwen.
Met alle respect, maar het gaat er mij niet om wat jij vindt van het gegeven of vleeseters planteneters wel of niet minderwaardig vinden. Ik zou van Framboos willen weten of zij denkt dat vleeseters planteneters gelijkwaardig vinden. Want dat is waar ik rekening mee houd als ik het gesprek aanga met een vleeseter.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo okt 18, 2015 16:46

Rorrim schreef:Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Mijn reactie was hierop:
Denk jij dat vleeseters planteneters gelijkwaardig vinden aan vleeseters?
Ik denk dat het onzin is dat vleeseters planteneters als minderwaardig (of meerwaardig) beschouwen.
Veganisme is allemaal leuk en wel, maar als de liefde voor je medemens ontbreekt, waar ben je dan mee bezig?
-Frits

Framboos

Bericht door Framboos » zo okt 18, 2015 20:02

Volgens mij lees je iets heel anders in de post dan wat Rorrim bedoelde...

Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed wat je bedoelt met meer- of minderwaardig. Hoezo zou een vleeseter een planteneter minderwaardig vinden...?

Brent

Bericht door Brent » zo okt 18, 2015 22:24

Misschien als onderdeel van een bepaalde cultuurdwang.
Zoals er ook raar wordt aangekeken tegen vooral mannen die geen alcohol drinken, zo heb je dat ook wel met niet gezellig mee willen doen met een BBQ of een rondje bitterballen?
Je bent dan raar of nerdy of zoiets iig iemand die er niet "bij hoort".

Zeg je 'ik ben veganist' dan klinkt dat in mijn oren meer stevig, meer een geloofskwestie.
Het lijkt me dan vaker vijandige reacties op te roepen omdat er in veganisme een impliciete veroordeling zit van de niet-veganisten die dieren misbruiken.
Bij planteneter heb ik meer het beeld van een herbivoor, iets wat afwijkt in het eetpatroon, maar minder een echte ideologie die vijandigheid op zal roepen.

Al hangt het wss toch meer af van wat mensen met die aanduidingen persoonlijk in hun hoofd allemaal doen denk ik. Je zou zoiets statistisch moeten onderzoeken om te zien of op 'ik ben veganist' echt anders wordt gereageerd dan 'ik ben planteneter'.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma okt 19, 2015 10:06

Ach, soms begrijp ik mezelf ook niet helemaal. ;)

Brent heeft het wel mooi verwoord, dat in de term "veganist" een impliciete veroordeling schuilt naar niet-veganisten. Veroordeling klinkt wellicht wat negatief, maar is zeker niet altijd slecht.

Lisa

Bericht door Lisa » wo okt 21, 2015 19:00

Ik ben ooit eens begonnen met minder vlees eten vanwege 'milieu redenen'. Kippenvlees zorgde voor minste co2 uitstoot dus heb ik een tijd lang alleen kip gegeten.
Maar als je dan op het internet aan het zoeken ben over dat onderwerp kom je ongetwijfeld ook berichten tegen over het veganisme. Daar begon ik over te lezen, ik zag een paar filmpjes en ik was vrij snel om.
Nu ben ik een veganist, in plaats van alleen planteneter. Ik vermijd namelijk ook leer, wol enz.

Een dierenvriend ben ik echter niet zo.
Ik ben het ermee eens dat dieren niet gebruikt mogen worden als producten, alsof het wegwerp producten zijn en ik huil nog regelmatig om filmpjes die ik tegen kom. Maar ik ben als de dood voor honden bijvoorbeeld en verder heb ik niet zoveel met dieren, alleen katten en konijntjes vind ik wel aardig.
Niet echt een voorbeeld veganist dus :lol:

Maarten

Bericht door Maarten » wo okt 21, 2015 22:18

Haha, ik ben ook niet zo close met dieren. Ik probeer er wel zoveel mogelijk aan te doen hun leed te verlichten.

Ook niet een voorbeeld-veganist dus. ;) Maar goed: wat is een typische voorbeeld-veganist nou eigenlijk? Als je mensen wil beïnvloeden loop je het risico irritant te doen en het veganisme een slechte naam te bezorgen en als je alles voor jezelf houdt ben je een stille getuige, die weliswaar niet meedoet met de slachtpartij maar verder ook geen vinger uitsteekt. Daartussenin zijn allerlei gradaties, maar bovenstaande argumenten blijven min of meer gelden. De voorbeeld-veganist moet volgens mij nog geboren worden. ;)

ChewChili

Bericht door ChewChili » do okt 22, 2015 8:22

Grappig, in het laatste nummer van Vegan Magazine (nr. 105) stond een artikeltje over een veganist die niet van dieren houdt. Ze had heel sterke argumenten waar ik me zeker in kon vinden, ondanks dat ik mezelf wel een dierenvriend zou willen noemen.

Er zijn vele vormen van veganisme, maar allemaal zorgen ze ervoor dat er minder dierlijke producten worden geconsumeerd, dus ik vind het allemaal mooi :)

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » vr okt 23, 2015 10:12

Mogenblue schreef:

Je moet wat uit de kast halen hoor om je staande te houden tegen die vleeseters.
Daarom begin ik ook over die krakende knieën en dat brandende maagzuur midden in de nacht. Want als die stukken vlees en die hompen kaas zo gezond zijn waarom hebben zij daar dan last van en ik niet? Waarom kan ik 15 kilometer wandelen en zij niet?
Dat werkt.
Da's nogal een Boute uitspraak, evenals je maagzuur -dingetje en je krakende knieën.

Ik denk dat er veel Nu-Vegans zijn, die wat mee-reizen op een overgewaaide hype uit het Land van de Ongekende mogelijkheden. Ik denk dat het dan meer een genereren van aandacht is, dan een ethische overweging.
Maar is dat erg,.....Ik denk het niet.
Als iemand iets uit een overtuiging doet, die voor hem/haar oké zijn en nog bijdragen aan een wat betere samenleving, dan is naar mijn idee altijd oké.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo okt 25, 2015 12:13

De definitie van het veganisme is:
Veganisten gebruiken geen dierlijke producten. Zij eten geen vlees, zuivel, eieren, honing of producten waar deze dierlijke producten in verwerkt zitten. Daarnaast gebruiken zij ook geen verzorgingsproducten, kleding of andere materialen waar dierlijke producten in zijn verwerkt, of die op dieren zijn getest.

Ook de motivatie waarom iemand kiest voor een leven vrij van dierlijke producten verschilt per veganist.

Voor de een tellen de dieren het zwaarst, voor de ander de gezondheid, maar er zijn ook mensen die ervoor kiezen vanwege het milieu, geloof of levensbeschouwing.

Dus iets verder dan alleen een veganistisch voedingspatroon.
Echter ken ik ook veganisten die vinden dat veganisten die bijvoorbeeld een auto of motor hebben geen echte veganisten zijn.
Hoe ver ga je er in.
De definitie zoals hierboven volstaat volgens mij nog steeds.
Het is alleen maar mooi dat er ook meer mensen zijn die een plantaardig voedingspatroon volgen. Ik ken ook mensen die vanuit gezondheidsproblemen een plantaardig voedingspatroon moesten volgen en vervolgens ook veganist zijn geworden.

Maarten

Bericht door Maarten » zo okt 25, 2015 13:00

Dick schreef: Hoe ver ga je er in.
De enigen die zich 'vegan to the max' mogen noemen zijn jains die zich aan al hun regels houden en daarnaast ook geen melk consumeren. Dat wil zeggen: geen auto's rijden, niet vliegen, niet met de trein, goed kijken waar je loopt (evt. met een bezem voor je uit) en er zoveel mogelijk aan doen om niemand te doden. Als mens richt je altijd schade aan aan de planeet. Zeker als westerling. Voor veganisten in het westen is het de taak om andere mensen minder schadelijk voor de aarde te laten zijn zodat ze per saldo een positief resultaat teweeg brengen voor het leven op aarde.

Lisa

Bericht door Lisa » ma okt 26, 2015 15:23

Jainisme even opgezocht, jeetje heftig hoor.
Wel heeeel mooi

Brent

Bericht door Brent » ma okt 26, 2015 18:17

De allerstrengste tak van de Jains gaat naakt (!) over straat met een netje voor de mond om geen insekten in te hoeven slikken en een klein vegertje om insekten voor de voeten weg te jagen. :P
Waar zoekt iemand de balans, hoever moet je gaan om het menselijke leven belangrijker te vinden dan het dierlijke en eventueel ook het plantaardige?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Maarten

Bericht door Maarten » di okt 27, 2015 14:33

Brent schreef:Re: Veganisme zonder principes
door Brent op Ma Okt 26, 2015 18:17

De allerstrengste tak van de Jains gaat naakt (!) over straat met een netje voor de mond om geen insekten in te hoeven slikken en een klein vegertje om insekten voor de voeten weg te jagen.
Waar zoekt iemand de balans, hoever moet je gaan om het menselijke leven belangrijker te vinden dan het dierlijke en eventueel ook het plantaardige?
Zo ver zie ik ons in het westen nooit gaan. Maar ik denk dat er een hoop mogelijk zal zijn met toekomstige wetenschappelijke ontdekkingen om het leven voor iedereen een stuk beter te maken (en dus niet alleen voor mensen).

Lisa

Bericht door Lisa » vr okt 30, 2015 9:54

Waarom naakt? :shock:

Brent

Bericht door Brent » vr okt 30, 2015 13:24

Het zijn alleen de digambara monniken die naakt lopen, andere Jain asceten dragen witte katoen.
De precieze reden is me nog niet duidelijk.
Misschien omdat bij de productie van katoen talloze insecten om het leven komen?
Maar het zal mss ook te maken hebben met het overwinnen van gehechtheid en schaamte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jain_monasticism

Maarten

Bericht door Maarten » vr okt 30, 2015 17:38

Lisa schreef:Waarom naakt? :shock:
Het is inderdaad alleen de Digambara-groep die naakt loopt (die zijn in de minderheid). De Svetambara vind ik persoonlijk meer inspirerend omdat zij minder bevooroordeeld naar vrouwen zijn. Er zijn al zeker 2500 jaar naakte monniken in India (wat met hun klimaat natuurlijk ook een stuk makkelijker is). Naakt zijn maakt een onderdeel uit van het ascetisme, wat als doel heeft alle hechtingen (dus ook kleding) los te laten. Jaïnistische monniken proberen hun schaamte niet te verbergen omdat sociale status ook deel uit maakt van gehechtheid. Siddharta Gautama (de historische Boeddha) is ook een tijd door dit soort ascetisme beïnvloed geweest en ook Gandhi haalde veel inspiratie uit het Jaïnisme.

Plaats reactie