De nieuwe "Schijf-van-Vijf" van het Voedingscentrum

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Brent

De nieuwe "Schijf-van-Vijf" van het Voedingscentrum

Bericht door Brent » wo mar 23, 2016 15:10

Het Voedingscentrum is met een nieuwe Schijf van 5 gekomen om tegemoet te komen aan de veranderende eetcultuur in Nederland.

Het belangrijkste verschil lijkt te zijn dat de peulvruchten en de noten nu zijn toegevoegd aan de sectie waar vanouds zuivel, vlees, vis en eieren inzitten.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond ... -vijf.aspx

Voor mij geeft deze Schijf van 5 nog steeds niet goed weer hoe ik mijn voedingspatroon kies.

Ik zie bananen en de avocado's bijvoorbeeld niet als onderdeel van de schijf waar het fruit en de groenten inzitten en ook de wortelen en knollen reken ik niet tot die schijf.
Bij mij horen de bananen en de wortelen en knollen thuis in de schijf waar de aardappelen de granen inzitten, zelfs al zijn ze niet helemaal vergelijkbaar.

En ik mis de zaden in de schijf waar ook de peulvruchten inzitten.
De avocado zie ik meer als horend bij de zaden en peulvruchten-groep.

Kortom, de schijf-van-5 is minder bruikbaar als je geen zetmeelrijke voeding eet of als je raw-food achtig eet.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: De nieuwe "Schijf-van-Vijf" van het Voedingscentrum

Bericht door Mogenblue » do mar 24, 2016 12:18

Brent schreef: Voor mij geeft deze Schijf van 5 nog steeds niet goed weer hoe ik mijn voedingspatroon kies.
Ik denk dat je je ook niet moet beperken tot één bron als het over voeding gaat.

In de healthy eating pyramid van Harvard kom je wel zaden tegen.

De healthy eating plate van Harvard komt verder wel grotendeels overeen met de schijf van vijf vh Voedingscentrum.

Verschillen zullen er altijd wel blijven. Dat hoeft ook helemaal niet erg te zijn.
Bij mij komen verbeteringen in mijn dieet nogal eens bij toeval tot stand. Je bouwt natuurlijk voort op de kennis die je in de loop der tijd ontwikkelt, maar het gebeurt me nogal eens dat ik min of meer bij toeval een mogelijkheid ontdek om iets nieuws met mijn eten te doen. Kleine dingetjes die ik dan aan mijn voeding verander.
Veranderingen waar ik dan kennelijk voor open sta, of waar ik dan aan toe ben.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo apr 03, 2016 9:13

-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Brent

Bericht door Brent » zo apr 03, 2016 19:24

Mogenblue schreef:
Brent schreef: Voor mij geeft deze Schijf van 5 nog steeds niet goed weer hoe ik mijn voedingspatroon kies.
Ik denk dat je je ook niet moet beperken tot één bron als het over voeding gaat.
Ik heb me nog nooit iets aangetrokken van hun schijf, nog van andere van dergelijke overzichten.
Maar ze pretenderen wel dat het voor iedereen zou gelden en dat als je ervan afwijkt, je gezondheid geschaad kan worden.
Daardoor ook gaan allerlei dietisten moeilijk doen om mensen zo'n schijf in te duwen, terwijl dat vaak nergens voor nodig is.
Feitelijk zit zo'n schijf nog teveel vast aan ons nationale dieet uit de vorige 2 eeuwen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie