Veganisme en slaapapneu

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
chrissy
Leefwijze: veganist

Veganisme en slaapapneu

Bericht door chrissy » wo apr 20, 2016 11:59

Hallo allemaal!

Na maanden te hebben meegelezen op het forum heb ik me vandaag aangemeld. Ik ben al jaren veganist, tot groot ongenoegen van mijn ouders. Elke gelegenheid die ze kunnen bedenken om mij hierop te bekritiseren grijpen ze aan. Dat maakt het soms wat lastig om te bepalen of wat ze zeggen juist is. De meeste vragen heb ik al eens op het forum voorbij zien komen met een duidelijk antwoord, wat fijn is.

Ik zit echter met een vraag, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen. Een paar maanden geleden sprak mijn vader (ik woon nog thuis) me erop aan dat ik snurkte. Dacht eerst dat hij een grapje maakte dus heb ik er weinig aandacht aan geschonken. Tot hij een paar weken geleden in paniek mijn kamer binnenkwam omdat "het klonk alsof ik stikte".

Ben hier zelf erg van geschrokken natuurlijk. Mijn moeder heeft toen een snurkbeugel (zoiets als dit) voor me aangeschaft en even leek dat de uitkomst te bieden. Tot ik 3 weken geleden midden in mijn slaap wakker schrok omdat ik niet goed kon ademen.

Via de dokter een afspraak gemaakt bij de KNO arts. De dokter liet vallen dat één van de mogelijke oorzaken een onjuiste balans in de voeding kon zijn. Natuurlijk voor mijn ouders de perfecte uitspraak om weer te beginnen over mijn veganistische levensstijl..

Ik ben dan ook erg benieuwd of er meer mensen hier zijn die (mogelijk) apneu hebben en/of enig idee hebben of voeding hiertoe kan bijdragen? Ik kan er zelf erg weinig over vinden en twijfel natuurlijk heel erg door de eerdere uitspraken van mijn ouders..

Chrissy

Martine
Moderator

Re: Veganisme en slaapapneu

Bericht door Martine » wo apr 20, 2016 21:57

Wat vervelend dat je hier last van hebt!

Slaapapneu is zeker niet een typisch vegan probleem, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat het veroorzaakt wordt door het feit dat je veganistisch eet. Voor de zekerheid zou je je bloedwaarden voor B12, vitamine D, ijzer etc. kunnen laten nameten.

Laat de arts goed uitzoeken wat de oorzaak is en laat je in ieder geval niet zo maar aanpraten dat het aan je dieet ligt terwijl er nog heel veel andere mogelijke oorzaken zijn die veel meer voor de hand liggen zoals afwijkingen aan je neus en keel. Zie bijvoorbeeld deze informatie op wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapne ... eusyndroom
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » wo apr 20, 2016 22:04

Nee, geen last van.
Ik snurk wel eens een periode, vooral als ik op mijn rug in slaap val en niet op mijn zij draai.
Het lijkt me sterk dat je het juist erger zou hebben als je geen zuivel eet.
Eerder zou ik dat andersom wel vermoeden, maar dat is ook natte vingerwerk van me.
Welkom op het forum! :welcome:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » wo jul 20, 2016 18:27

Snurken en slaapapneu is vooral een probleem van oudere mensen omdat het kraakbeen in de hals minder flexibel wordt; en van zware mensen omdat het vet in de hals op de keel drukt. Je zult wel niet oud zijn. Ben je zwaar?

Met dieet heeft het i.i.g. niets te maken. Artsen roepen vaak maar wat. Van dieet hebben ze geen verstand. Dat is geen onderdeel van hun studie, als er sowieso al expertise over zou bestaan.

Als je meerderjarig bent zou je kunnen rondkijken voor een eigen woning. Dan hebben je ouders geen last meer van jouw gesnurk. En omgekeerd.

Plaats reactie