Vegan en ADHD

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Talitha
Berichten: 0
Lid geworden op: do jun 23, 2016 16:23

Vegan en ADHD

Bericht door Talitha » do jun 23, 2016 23:38

Dag Dag,

Even een korte introductie. Vanaf jongs af aan is eigenlijk al geconstateerd dat ik ADD heb maar daar is nooit wat mee gedaan. Want dat hoorde nu eenmaal bij mijn driftbuien en puberteit. Waar mijn ouders streng en structureel hadden moeten zijn lieten zij de teugels varen. Hier heb ik nu op 25 jarig leeftijd ontzettend veel moeite mee. Ik heb totaal geen discipline en kan geen structuur/routine aanhouden.

Nu vraag je je af wat heeft dat nu te maken met Veganisme. Nou dat leg ik je even uit. Ik wil heel graag vegan eten omdat ik er in geloof wat je eet, is wat je bent. Ik heb hier en daar wat studies gelezen over de effecten van veganisme op ADD/ADHD. Dit zou een positieve uitwerking hebben. Mensen met ADD zouden hierdoor minder het jetlag gevoel krijgen, meer energie, helder in de geest, beter kunnen concentreren etc. Dit is iets wat ik graag zou willen maar zoals je misschien al aan voelt lukt dit mij niet.

Door alle chaos in mijn hoofd weet ik niet hoe ik moet beginnen. Ik zie het vegan zijn als een berg die ik moet beklimmen. Ik ben nog niet eens begonnen en ik heb het al zwaar. Dit zit voornamelijk tussen mijn oren. Door mijn gedachtes kan ik nergens een begin maken of schematisch een beeld vormen.

Nu dus de vraag. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hier bij helpen? Tips &Tricks?
Boeken en blogs lezen werkt niet voor mij omdat daar dus te veel informatie in staat en ik niet kan filteren, waar ik het makkelijkste kan beginnen. Zelfs de veganchallenge is moeilijk omdat ik het hele plaatje niet zie en al vaak te uitgebreid is. Ik ben me er van bewust dat het geen wonder middel is en dat het al mijn problemen niet als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Maar ik kies liever voor een natuurlijk manier dan vol proppen met medicatie.

Gebruikersavatar
Martine
Moderator
Berichten: 2860
Lid geworden op: za aug 06, 2011 17:21

Re: Vegan en ADHD

Bericht door Martine » vr jun 24, 2016 7:45

Wat vervelend dat je hier last van hebt!

Ik denk dat het voor jou misschien het beste werkt om product voor product vegan te worden. Ik heb het hieronder als stapjes neergezet. Doe één stap tegelijk, en ga pas door naar de volgende als je er klaar voor bent.

1. Ga vleesvervangers, bonen en noten eten in plaats van vlees.

2. Vervang koemelk door sojamelk of een andere plantenmelk. (melk in producten laat je nog even zitten)

3. Stop met eieren eten en gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld tofu. (ei in producten laat je nog even zitten)

4. Laat kaas weg. Op brood kun je bijvoorbeeld hummus eten. Je kunt ook veganistische kaas kopen zoals Wilmersburger bij Jumbo. Voor de warme maaltijden vinden veel mensen edelgist lekker in plaats van kaas.

5. Begin met het zoeken van vegan alternatieven voor de producten die je gebruikt. Kies bijvoorbeeld dingen die op Gewoon Vegan staan, daarvan is al uitgezocht of het veganistisch is, zodat je niet te veel etiketten hoeft te lezen. https://gewoonvegan.nl/ Het is niet erg als je foutjes maakt, dat overkomt iedereen wel eens.

6. Ga op zoek naar nieuwe recepten, zodat je creatiever kunt koken en meer gevarieerd kunt eten. De website van de Veganchallenge is hier handig voor en mijn eigen website ook: https://vegetus.nl/

7. Kijk naar alles wat je eet. Zijn er nog onvegan dingen? Probeer daar vervangers voor te vinden. (bijvoorbeeld agavesiroop in plaats van honing)

8. Als je volledig veganist wilt worden, probeer dan om ook vegan cosmetica, schoonmaakmiddelen en kleding te kopen. De oude niet-vegan dingen die je nog hebt kun je eerst opgebruiken en afdragen.


Ik hoop dat dit helpt! Als je ergens niet uitkomt of vragen hebt mag je hier natuurlijk altijd aankloppen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 8:37
Locatie: Amsterdam

Re: Vegan en ADHD

Bericht door Brent » vr jun 24, 2016 10:21

Ja, dat zou ook mijn advies zijn.

Begin met het vervangen van de zuivel, het vlees en de vis door daarop gelijkende plantaardige alternatieven, die je in elke supermarkt kunt kopen.
Maak je in het begin niet te druk over enkele dierlijke toevoegingen, dat kun je eventueel bij een volgende stap aanpakken als je aan de nieuwe producten gewend bent.

Doe dingen stap voor stap en heb daar plezier in.
Let ook op je suikerinname, die kan je ADHD-kenmerken dacht ik ook triggeren.
Schakel bijvoorbeeld over op fruitsoorten die je lekker vind (of gaat vinden) als je trek in iets zoets krijgt.

Je zou er eventueel yoga en/of meditatie-oefeningen bij kunnen doen om je energie makkelijker te sturen en kanaliseren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Gebruikersavatar
Mogenblue
Berichten: 228
Lid geworden op: wo okt 07, 2015 10:25
Leefwijze: veganist
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vegan en ADHD

Bericht door Mogenblue » vr jun 24, 2016 20:14

Het is best belangrijk om het stap voor stap uit te bouwen omdat je darmflora er aan moet wennen.
Voor de vertering van vlees heb je andere bacteriën nodig dan voor plantaardig voedsel. Dus je moet je lichaam de tijd geven om een nieuwe balans te vinden.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Baukje
Berichten: 37
Lid geworden op: di jul 26, 2011 23:10
Leefwijze: veganist

Re: Vegan en ADHD

Bericht door Baukje » ma jul 04, 2016 13:29

Onze oudste dochter had/heeft ADHD en haar oudste dochter van 8 jaar heeft ook ernstig ADHD.

Wij hebben onze oudste dochter vanaf 3 jaar op dieet gezet, hoewel dat toen nog totaal niet bekend was.
En ook onze kleindochter staat op streng dieet (hoewel ze snaait als ze de mogelijkheid heeft momenteel :roll: ).
Dit om haar medicatie zo laag mogelijk te houden.


Wat betekent dit concreet in geval van kleindochter?

VERBODEN:
- (te veel) suiker
- cacao en cacaoprodukten
- E-nummers
- geurstoffen
- smaakstoffen
- kleurstoffen
- bewerkt vlees
- vleeswaren
- bewerkt zuivel
- te veel fruit

WEL:
- als drinken alleen water of kruidenthee (zonder theïne)
- max 2 stuk fruit per dag (vanwege de suikers)
- in geval van een glas plantaardige melk --> dan 1 stuk fruit minder
- geen snoep, koek ed.
- alleen bio plantaardige margarine of bio roomboter


In praktijk betekent dit ........... etiketten lezen en oefenen.
Het wordt vanzelf gewoon, alle begin is moeilijk.

Je kunt een E-nummer app op je telefoon installeren.
Rood= verboden
oranje = twijfel
groen = goed

Voor ons is het makkelijk, omdat ik al 30 jaar bezig ben met voeding.
Voor jou wordt het vanzelf makkelijker.

Wij hebben vroeger en ook nu niet gemerkt dat het ADHD gedrag verandert door veganistisch eten.
Ik eet vegan en mijn oudste dochter ook.
Kleindochter is een echte vleeseter en krijgt dat ook met mate.

Dus misschien is het beter om je in 1e instantie te concentreren op de trigger-voedingsmiddelen.
Dan eerst daaraan wennen, kijken en voelen wat dat met je doet als je bv de chocolade laat staan.
Rustig opbouwen, neem de tijd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast