B12

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Dino
Leefwijze: veganist

B12

Bericht door Dino » za okt 01, 2016 9:54

Elke keer als ik vertel over veganisme vragen mensen me of je dan geen supplementen nodig hebt. Ik antwoord dat je in principe alleen B12 hoeft te slikken (misschien ook omega 3). Dan krijg ik vaak te horen dat dat dan niet natuurlijk is, en daarom niet gezond kan zijn (dit zijn mensen die ook gewoon leven op fastfood hoor, jaja, maar met veganisme zijn het ineens gezondheidswetenschappers). Ik weet nu dat B12 ook vaak wordt toegevoegd aan diervoer en dat het daarom ook indirect gesupplementeerd is aan vleeseters.

Maar, nu vraag ik me af - waar haalden we het 'natuurlijk' dan uit, oorspronkelijk, als dieren blijkbaar ook al niet genoeg B12 hebben voor ons lichaam? Want dat is iets waar ze me in een discussie best makkelijk op onderuit kunnen halen en ik weet er eigenlijk niets van, ik ben er wel geïnteresseerd in hoe dat dan werkt. We moeten het toch ooit ergens hebben gekregen zonder de supplementen.

Pindaprak

Re: B12

Bericht door Pindaprak » za okt 01, 2016 20:10

Ik heb wel eens gehoord dat b12 aangemaakt wordt door micro-organismes in de grond en dat je vroeger b12 binnen kreeg door het eten van wat minder goed schoongemaakte groentes uit de aarde. Geen flauw idee of dit waar is. Ik heb nooit de moeite genomen om het op te zoeken, omdat ik argumenten over onnatuurlijkheid altijd zo dom en leeg vind. Volgens mij zit er trouwens ook b12 in zeewier.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma okt 03, 2016 11:45

In je darmen, in de grond, aarde dus, en in oppervlaktewater.

In je darmen op een plaats waar je lichaam er niet meer bij kan.

Wiki veganisme

ik heb ook eens een afstudeeropdracht van iemand op internet gezien over B12. Maar die kan ik even niet zo snel terugvinden. Maar als je zoekt op B12 bronnen is er genoeg te vinden.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo okt 05, 2016 15:10

Pindaprak schreef:Volgens mij zit er trouwens ook b12 in zeewier.
Wetenschappers hebben dat verondersteld, maar het blijkt niet waar te zijn. Wel blijkt het consumeren van zeewier een B12 tekort te maskeren, doordat er moleculen in zitten die er erg op lijken. Pas dus erg op met dit soort veronderstellingen.

Sommige mensen (ook soms niet-vegans) lopen gemakkelijk tekorten op terwijl anderen (ikzelf inbegrepen) het zo gemakkelijk opnemen dat supplementen voor extreem hoge bloedwaarden zorgen. Te weinig B12 zorgt voor permanente zenuwschade. Meestal leidt te veel B12 niet tot symptomen (het is wateroplosbaar en wordt gemakkelijk uitgescheiden), maar problemen zijn zeker niet uitgesloten. De enige zinnige aanbeveling betreffende B12 is, laat als veganist eens per jaar je bloed onderzoeken. De dokter kan je dan aanbevelen al dan niet te supplementeren.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo okt 19, 2016 23:29

Pindaprak schreef:Ik heb wel eens gehoord dat b12 aangemaakt wordt door micro-organismes in de grond en dat je vroeger b12 binnen kreeg door het eten van wat minder goed schoongemaakte groentes uit de aarde. Geen flauw idee of dit waar is. Ik heb nooit de moeite genomen om het op te zoeken, omdat ik argumenten over onnatuurlijkheid altijd zo dom en leeg vind. Volgens mij zit er trouwens ook b12 in zeewier.
In India bemesten ze hun eigen groenten met hun eigen ontlasting (daar zit B12 in). Omdat het schoonmaken gebrekkig gaat krijgen ze hierdoor B12 binnen. Dat is het verhaal er achter.
B12 zit niet in zeewier. Een groot deel van de wereldproductie van B12 wordt in diervoeders gestopt omdat staldieren (vnl varkens en kippen) een tekort aan B12 hebben. Wat is nog natuurlijk. Geef mij rechtstreeks maar dat pilletje en/of in producten waar B12 is toegevoegd.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » wo okt 19, 2016 23:31

Ken je deze studie. Wel van enige tijd geleden, maar veel info.
http://isjaisja.home.xs4all.nl/B12/

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » di nov 15, 2016 13:15

Sinds ik flexanist ben is mijn b12 beter dan het ooit geweest is, en dat wordt regelmatig gemeten want ik heb de ziekte van Crohn.

Komt denk ik omdat de darmen rustiger zijn nu ik er geen dierlijke rommel meer in stop. Dus over het binnenkrijgen van genoeg b12 hoef je je denk ik geen zorgen te maken, als je gewoon supplementen neemt en af en toe verrijkte soya producten moet je gewoon voldoende binnenkrijgen.
Nothing tastes as good as compassion feels

Plaats reactie