Puur en onbewerkt versus sterk bewerkt voedsel: gevolgen voor gezondheids- en voedselbeleid

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Puur en onbewerkt versus sterk bewerkt voedsel: gevolgen voor gezondheids- en voedselbeleid

Bericht door Mogenblue » di mei 02, 2017 9:36

Een opinie stuk van NRC Live. Onlangs was de stelling ‘er is niets mis met bewerkt voedsel’ weer actueel. Dit mede naar aanleiding van het boek ‘Ode aan de e-nummers: waarom e-nummers, kant- en klaar-maaltijden en conserveermiddelen ons leven beter maken’ van auteur en microbioloog Rosanne Hertzberger.

https://nrclive.nl/puur-en-onbewerkt-ve ... t-voedsel/

Bij mij is het toch wel een heel stuk minder geworden met bewerkt voedsel. Alhoewel ik de laatste tijd wel weer eens een diepvriespizza uit de supermarkt trek, uit gemakzucht.
Het is een min of meer natuurlijke ontwikkeling geweest, maar dat het zoveel goedkoper is maakt nog wel extra aantrekkelijk. De extra kosten die ik kwijt ben voor het zelf bereiden van eiwitvervangers wegen er niet tegenop. Het meeste geld ben ik tegenwoordig kwijt aan vers fruit.

Pasta krijg ik er trouwens ook niet meer in. Had ook ergens gezien dat dat voor 50 plussers minder gezond is. Het smaakt me gewoon niet meer.

Maar ik smul van mijn zelfgemaakte sojamelk. En dan zijn het nog niet eens biologische bonen...
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Re: Puur en onbewerkt versus sterk bewerkt voedsel: gevolgen voor gezondheids- en voedselbeleid

Bericht door Martine » di mei 02, 2017 13:33

Goed artikel.

Bewerking op zich is denk ik inderdaad niet het probleem, maar de 'ultra processed foods' die erg verleidelijk smaken maar waar niks van voedingswaarde of zinnige stofjes meer in zit zijn een grote bedreiging voor de volksgezondheid.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie