Nieuwe inzichten in gluten-gerelateerde gezondheidsproblemen

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Nieuwe inzichten in gluten-gerelateerde gezondheidsproblemen

Bericht door Rorrim » do mar 05, 2015 12:18

De afgelopen jaren blijken aardig wat medische klachten samen te gaan met gevoeligheid voor tarwegluten. De veroorzaakte problemen blijken niet beperkt tot coeliakie (een autoimmuunreactie) en treffen een groter deel van de menselijke populatie dan voorheen gedacht. Zie hier voor een overzicht van verschijnselen: http://www.biomedcentral.com/content/pd ... -10-13.pdf . Noemenswaardig is bovendien dat coeliakie zich niet beperkt tot het aantasten van de darmen, maar ook elders in het lichaam schade aan kan brengen, voornamelijk aan het zenuwstelsel (cerebrale verkalking of CEC is een bekend voorbeeld). De hevige adaptieve immuunreactie bij coeliakiepatiënten maakt deze eenvoudig te herkennen, doordat specifieke anti-lichamen gevormd worden. De innate (aangeboren) immuunreactie is echter aanzienlijk minder hevig en moeilijk te herkennen, maar kan zeer uiteenlopende klachten veroorzaken. Hoeveel mensen precies lijden aan overgevoeligheidsklachten is onduidelijk, maar het is een veelvoud van het aantal coeliakiepatiënten. Een mogelijke verklaring voor de veelvoorkomende gevoeligheid voor tarwegluten is dat dit gewas (in tegenstelling tot de meeste andere granen) in de afgelopen 10000 jaar geselecteerd is op hoge eiwitgehalten. Een eiwit dat minder geschikt is voor menselijke consumptie, maar in hogere kwantiteit in de plant aanwezig is, kan op deze manier geselecteerd worden voor de volgende generatie.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Re: Nieuwe inzichten in gluten-gerelateerde gezondheidsprobl

Bericht door Framboos » do mar 05, 2015 13:59

Uit het andere topic:
Rorrim schreef:
Framboos schreef:
Rorrim schreef:Niet helemaal waar. Naast overgevoeligheidsreacties in de darmen kan gluten ook in de hersenen vanalles te weeg brengen.
Er zijn zo veel dingen die van alles in de hersenen teweeg brengen, maar dat betekent niet dat dat ook per se slecht is. Hersenen hebben koolhydraten nodig voor energie, dus je mag eigenlijk wel hopen dat ze iets in de hersenen doen ja.
Psst... Gluten is een eiwit. De bloed-hersenbarrière houdt veel eiwitten tegen, maar gluten dus niet. Het kan gevoelige cellen beschadigen en zo de prikkeloverdracht beïnvloeden. Over hoe dat precies werkt zijn de geleerden het nog niet eens.
Ik weet wel dat gluten eiwitten zijn, maar de eerste persoon die alleen maar seitan eet en verder geen gluten in combinatie met de rest van een tarwekorrel (dus, brood bijvoorbeeld) moet ik nog ontmoeten.

Framboos

Bericht door Framboos » do mar 05, 2015 14:02

Rorrim schreef:Noemenswaardig is bovendien dat coeliakie zich niet beperkt tot het aantasten van de darmen, maar ook elders in het lichaam schade aan kan brengen.
De studie waar je naar linkt kan ik op dit moment niet lezen want BioMed heeft maintenance work, maar... dit gaat dus nog steeds over coeliakie. Dat mensen met coeliakie niet alleen schade aan hun darmen kunnen oplopen, maar ook elders. Dat zegt toch nog steeds niets over wat gluten bij gezonde mensen doet? Je kunt mensen met een autoimmuunziekte en wat bepaalde voedingsmiddelen met hen doen niet zomaar vergelijken met met mensen zonder autoimmuunziekte.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do mar 05, 2015 15:12

Het artikel van Rorrim gaat inderdaad grotendeels over coeliakie en andere vormen van gluten/tarwe-overgevoeligheid.

In het algemeen wordt een glutenvrij dieet afgeraden voor mensen die niet overgevoelig zijn voor gluten, omdat tarwe een gezonde aanvulling op een gevarieerd voedingspatroon is. In ieder geval is er geen bewijs dat glutenhoudende granen ongezond zijn voor mensen zonder overgevoeligheid. Zie bijvoorbeeld deze studie Gluten-free diet: imprudent dietary advice for the general population?

In dit filmpje van Dr Greger wordt het ook goed uitgelegd vind ik (zowel het artikel van Rorrim als het artikel waar ik naar link worden hierin genoemd): http://nutritionfacts.org/video/gluten- ... -the-chat/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » do mar 05, 2015 17:41

Feitelijk zijn granen voedingsproducten die bedoeld zijn voor grazende beesten die speciale stofwisselings-tools hebben om die rommel te verteren.
De mens maakt ze met noodgrepen eetbaar vanwege vooral de suikers die ze bevatten, net als bij aardappelen.

Maar als je geen geld hebt voor gezondere voedingsmiddelen, zal je het ten dele toch met granen moeten doen, verreweg de meeste mensen hebben geen keus hierin.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do mar 05, 2015 21:07

Het punt is dat er naast coeliakie veel meer gezondheidsklachten veroorzaakt worden door gevoeligheid voor gluten. Die gevoeligheid hangt samen met innate immuunreacties (anders dan bij coeliakie, waarbij het om adaptieve immuunreacties gaat). Dr. Greger haalt de verhoogde activiteit van NK cellen aan als positief 'stimulerend effect' van gluten, maar ik denk eerder dat het een reactie is van het lichaam op een ongewenste stof. Greger geeft een schatting van 1% van de bevolking die gevoelig is, maar er zijn uiteenlopende schattingen gedaan. De meeste mensen met klachten zijn zich niet bewust waardoor deze veroorzaakt worden.

Wat Brent zegt klopt denk ik. Mensen zijn niet gebouwd om gras te eten, want dat is wat granen zijn. Naar mijn idee zijn het vruchten, noten en zaden die met de mens zijn geëvolueerd als primaire voedselbron. Maar of we daarmee ooit de wereld kunnen voeden? Toch vermoed ik dat het gehamer op hoe goed tarwe is voor de mens grotendeels te danken is aan de grote agrariërs. Er wordt immers teveel aan verdiend om een kwaad daglicht op de tarweconsumptie te laten vallen. Maar misschien ben ik wat cynisch.

Framboos

Bericht door Framboos » vr mar 06, 2015 8:19

Rorrim schreef:Het punt is dat er naast coeliakie veel meer gezondheidsklachten veroorzaakt worden door gevoeligheid voor gluten.
Volgens mij KAN dat. Het IS niet zo. En nogmaals, één studie en één wetenschapper zegt niet zo veel dus ik snap nog steeds niet goed waar je dit op baseert.
Rorrim schreef:Naar mijn idee zijn het vruchten, noten en zaden
Ik ken iemand die geen fruit mag eten. Ik ken mensen die voor bepaalde vruchten allergisch zijn. Notenallergie is alomvertegenwoordigd. In jouw logica zou je die dan ook moeten vermijden?

Brent

Bericht door Brent » vr mar 06, 2015 10:03

Ik had mijn leven lang gezondheidsklachten door het eten van granen, maar geen coeliakie of anderzins aantoonbaar allergisch (wel een allergie voor graspollen).
Voor de meeste mensen zullen granen niet ongezond zijn, mits er een goede balans is met groenten en andere basisische voeding in het dieet.
Maar goed, ik heb het hier niet specifiek over gluten, dus is het off-topic.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr mar 06, 2015 11:52

Framboos schreef:
Rorrim schreef:Het punt is dat er naast coeliakie veel meer gezondheidsklachten veroorzaakt worden door gevoeligheid voor gluten.
Volgens mij KAN dat. Het IS niet zo. En nogmaals, één studie en één wetenschapper zegt niet zo veel dus ik snap nog steeds niet goed waar je dit op baseert.
Als je even de moeite neemt om alleen al de titel van het artikel te lezen dan weet je wat ik bedoel. Het artikel gaat namelijk niet hoofdzakelijk over coeliakie, maar over een spectrum van gluten-gerelateerde klachten. Bovendien is het niet één wetenschapper of instantie die een bewering doet.
Rorrim schreef:Naar mijn idee zijn het vruchten, noten en zaden
Ik ken iemand die geen fruit mag eten. Ik ken mensen die voor bepaalde vruchten allergisch zijn. Notenallergie is alomvertegenwoordigd. In jouw logica zou je die dan ook moeten vermijden?
Citeer dan wel even de hele zin:
Naar mijn idee zijn het vruchten, noten en zaden die met de mens zijn geëvolueerd als primaire voedselbron.
Nee, ik denk niet dat je alles waar de mens allergisch voor kan zijn moet vermijden. Men kan immers allergisch zijn voor zonlicht, voor alle denkbare voedingsmiddelen en zelfs voor stoffen die het lichaam zelf heeft aangemaakt.
Brent schreef:Ik had mijn leven lang gezondheidsklachten door het eten van granen, maar geen coeliakie of anderzins aantoonbaar allergisch (wel een allergie voor graspollen).
Dat is precies wat ik bedoel. Coeliakie en allergie worden veroorzaakt door het adaptieve immuunsysteem, terwijl ook het innate immuunsysteem allerlei reacties kan geven. Dat is zeer moeilijk aantoonbaar, omdat er geen specifieke antilichamen gevormd worden. Het feit dat gluten de activiteit van het innate immuunsysteem verhoogt impliceert een associatie tussen gluten en vage, moeilijk traceerbare klachten die gevolg zijn van innate immuunreacties. Meer kan daarover op dit moment niet gezegd worden, omdat nader onderzoek nog op zich laat wachten.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo okt 25, 2015 11:31

Deze post is al wat ouder, maar ik wil er toch nog op reageren vanuit mijn eigen ervaring.
Ik verdraag geen gluten, ik heb een bloedtest gehad en daar kwam niets uit. Dat zegt niks want ik at al drie maanden glutenvrij en dan kan het zijn dat de anitstoffen niet meer meetbaar zijn. Ik heb reuma en dan is een bloedtest om coeliakie te testen vaker vals negatief.
Vaak zie je dat coeliakie in een familie vaker voorkomt, maar er zijn geen familieleden die positief getest zijn op coeliakie. Wel veel mensen aan mijn moedes kant van de familie met veel gezondheidsklachten zoals reuma. Ik heb een erfelijke vorm van reuma.
Ik ben glutenvrij gaan eten omdat ik heel veel gezondheidsklachten had. Ik at al melkvrij nadat ik het advies kreeg van een natuurarts vanwege mijn reuma. Dat was een heel goed advies. Het maakte de reuma rustiger en ik was eindelijk van mijn chronische misselijkheid en spugen af.
Het zou mij niet verbazen dat ik vanwege mijn koemelkintolerantie heel ongezonde darmen kreeg. Verstoorde bacteriewerking? Ontsteking? Geen idee, maar het zou kunnen dat ik daardoor geen gluten meer kon verteren en dat mijn lichaam het als een 'vijand' ging zien.
Ik eet nu ruim vijf jaar glutenvrij en vijf jaar lang was ik een supergevoelig voor gluten. Ik kreeg reacties op glutenvrije dieetproducten en producten die besmet waren met gluten.
Nu na vijf jaar ben ik zoveel hersteld dat ik 'normaal glutenvrij' kan eten.
Tarwe is nogal veredeld om de bakeigenschappen te verbeteren. Hierdoor zijn er meer allergene eiwitten in gekomen.
Waarom melk niet gezond is, is hier welbekend :D Maar ik wil deze bevinding graag met jullie delen. Dus in het kort dat dierlijke melk bij sommige mensen een glutenprobleem kan veroorzaken.

Plaats reactie