Van vlees naar vegan

Moderators: Rick, jet, Rorrim

Plaats reactie
Veganilla

Van vlees naar vegan

Bericht door Veganilla » do mar 26, 2015 19:47

Ik maak de grote stap om van 'normaal' eten over te stappen naar vegan. Geen opbouw of dergelijk. De challange begint bijna.

Zijn er gezondheidpunten waar ik rekening mee moet houden? Miss door de overstap grote kans op buikpijn of dergelijk.

Ben er graag op voorbereid!

Martine
Moderator

Re: Van vlees naar vegan

Bericht door Martine » do mar 26, 2015 21:48

Wow, spannend hoor!

Als je plotseling heel anders gaat eten kan dat inderdaad wel wat gevolgen hebben voor je spijsvertering en stoelgang, zeker als je veel meer vezels gaat eten, bijvoorbeeld doordat je vlees vervangt door peulvruchten. Hopelijk heb je er niet te veel last van.

Ik heb er zelf extreem lang over gedaan om van vegetariër veganist te worden, dus ik kan geen specifieke persoonlijke ervaringen met je delen. :oops:

Succes!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » vr mar 27, 2015 19:20

Ik ben heel plotseling van vleeseter naar veganist gegaan (daarbij stopte ik ook met suiker, zout, bloem, broodproducten, e-nummers of pasta) ik heb daar wel klachten aan over gehouden, heb hele erge buikpijn gehad en was moe en lusteloos, maar dat kwam misschien omdat ik alles rigoreus omgooide en dus ook stopte met al die andere dingen, mijn lichaam moest teveel verwerken in 1 keer.

Probeer niet alles rigoreus om te gooien. Als je voorheen yoghurt at, stap dan over op sojayoghurt, maar stop niet opeens met yoghurt eten, en als je voorheen tussen de middag 4 boterhammen met kaas at, probeer dan eens 4 boterhammen met vegan kaas, dat je eetpatroon toch min of meer hetzelfde blijft.
Na verloop van tijd kun je alles wel op de schop gooien natuurlijk, of gelijk als je geen problemen hebt met de buikpijn/hoofdpijn en lusteloosheid. Maar weet niet of het wel heel gezond is.

kasumi

Bericht door kasumi » wo apr 15, 2015 18:53

Toen ik wisselde kreeg ik erg last van gas. Veel scheten die echt enorm stonken, som heb ik het nog (ben nog maar een half jaar vegan). Maar ik heb gemerkt dat het komt door brood, of wanneer ik niet goed mijn voedsel combineer. Wanneer ik geen brood eet en voedsel op een juiste manier combineer heb ik er helemaal geen last van, geen opgezette buik.

Je kan er zeker ook last van gaan krijgen, omdat je meer vezel zal eten inderdaad. Je lichaam zal wennen en je zal je erna echt beter gaan voelen! Zorg wel dat je genoeg eet. In vlees zitten veel calorieën die opeens uit je dieet zijn. Vervang ze met voeding met een gelijkwaardig hoeveelheid aan calorieën of eet gewoon meer :)

Succes met de challenge!

Preffect

Bericht door Preffect » ma jan 18, 2016 8:59

Hoi,

Na het lezen van verschillende posts ben ik er nog niet uit of ik mijn eetmanieren wel goed heb omgegooid.
Ik heb een heel actief leven en daarbij een boven gemiddelde psychische belasting door veel factoren.
NU ben ik sinds een half jaar veganistisch gaan eten en de inzichten die ik daardoor heb gekregen sturen mij niet plotsklaps weer tot het eten van dierlijke producten (medisch en principieel).
Maar doordat ik een actief leven leid kom ik heeel veeel voeding/calorieën tekort die ik eerder gemakkelijk door het eten van vis of gevogelte eens per week kon compenseren (bijkomdagje).
Wat ik nu dringend nodig ben is een boek/diëtist/arts die mij in deze doorstart op verschillende manier kan begeleiden/ondersteunen.
Bloedonderzoeken>dieet-opbouw>praktisch

Een veganistische aanpak + motivatie vanuit het veganisme beredeneerd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 19, 2016 8:27

De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool is een goed Nederlandstalig boek moet dieetinformatie. Lisa is ook werkzaam als dietist, dus wie weet kun je bij haar op consult?

Het boek Vegan for Life van Jack Norris en Ginny Messina is ook heel erg goed, maar dat is Engels.

Wat denk je dat je tekort komt? Vooral calorieën, of ook bepaalde voedingsstoffen? Je kunt proberen om wat meer vette producten zoals avocado en noten te eten, en geconcentreerde caloriebommetjes zoals gedroogd fruit en dadels. Daar zitten veel energie en voedingsstoffen in. Verder peulvruchten en eventueel vleesvervangers voor eiwitten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie