Gooi je spullen weg?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Gooi je spullen weg?

Bericht door Zen » za sep 17, 2011 17:37

Lilly schreef: Iemand maakte de opmerking dat iemand die veganistisch eet, puur vanwege gezondehidsredenen, dat dit eigenlijk niks met echt vegansitme te maken heeft. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor een ieder begint het bewsutwordingsproces ergens anders. Ook voor mij begon het bij gezondsheidsredenen. Na een flinke depressie en gewichtstoename begon ik mij te verdiepen in gezonde voeding. Gaandweg leerde ik meer over de misstanden in de bio industrie, werd ik vegatarier en dan nu uiteindelijk veganist. Maar ik ben begonnen met het schrappen van varkensvlees uit mijn dieet vanwege mijn gezondheid, pas later werd dierenleed een reden om het ook bij een ander niet te eten.
Toch nog even reageren hoor. ;)

Wat je schrijft (dat het een rol heeft gespeeld bij je bewustwordingsproces) kan prima en dat snap ik ook wel. Maar het is niet wat ik bedoelde. Veganisme gaat over het streven om dierlijke producten en producten waar dieren voor zijn gebruikt (misbruikt) te vermijden. Dat gaat veel verder dan dieet alleen. Gezondheidsredenen hebben vrijwel alleen met dieetkeuzes te maken. Daarom kun je simpelweg geen veganist zijn 'puur voor je gezondheid'. Je gaat geen wol vermijden omdat het ongezond is want het is helemaal niet slecht voor je gezondheid (tenzij je een allergie hebt). Je kunt wel plantaardig eten maar dat is nog geen veganisme.

Lilly schreef: Veganistme uitdragen naar de buitenwereld? Draag je het beter uit op het moment dat je ook geen (oude) leren schoenen/riemen/jassen draagt?....

Ik draai het liever om. Ik laat mijn modebewuste vriendin te gekke veganistische schoenen zien die ik heb gevonden op internet, en pas nadat ik haar positieve reactie heb gehoord (wow die zijn gaaf!) vertel ik dat ze nog vegan zijn ook en zeer betaalbaar. Ik bak in het weekend lekkere vegan muffins etc. en nodig mensen uit om ze te komen proeven. Ik merk dat dit werkt, ik krijg positieve reacties en heb op die manier een positief gesprek over veganistme.
(y)

Verder hoeft het één het ander natuurlijk niet uit te sluiten. :)
Cut cold stone with a warm heart

Lilly
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lilly » zo sep 18, 2011 16:15

Zen schreef:
Lilly schreef: Iemand maakte de opmerking dat iemand die veganistisch eet, puur vanwege gezondehidsredenen, dat dit eigenlijk niks met echt vegansitme te maken heeft. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor een ieder begint het bewsutwordingsproces ergens anders. Ook voor mij begon het bij gezondsheidsredenen. Na een flinke depressie en gewichtstoename begon ik mij te verdiepen in gezonde voeding. Gaandweg leerde ik meer over de misstanden in de bio industrie, werd ik vegatarier en dan nu uiteindelijk veganist. Maar ik ben begonnen met het schrappen van varkensvlees uit mijn dieet vanwege mijn gezondheid, pas later werd dierenleed een reden om het ook bij een ander niet te eten.
Toch nog even reageren hoor. ;)

Wat je schrijft (dat het een rol heeft gespeeld bij je bewustwordingsproces) kan prima en dat snap ik ook wel. Maar het is niet wat ik bedoelde. Veganisme gaat over het streven om dierlijke producten en producten waar dieren voor zijn gebruikt (misbruikt) te vermijden. Dat gaat veel verder dan dieet alleen. Gezondheidsredenen hebben vrijwel alleen met dieetkeuzes te maken. Daarom kun je simpelweg geen veganist zijn 'puur voor je gezondheid'. Je gaat geen wol vermijden omdat het ongezond is want het is helemaal niet slecht voor je gezondheid (tenzij je een allergie hebt). Je kunt wel plantaardig eten maar dat is nog geen veganisme.
Goed dat je hier nog even op reageerd. Ik zat er later zelf ook nog even over na te denken en besefte dat mijn redenatie niet helemaal klopte. Ik denk dat ik jouw opmerking in de war heb gehaald met een ander gevoel dat ik heb...(projectie zullen we maar zeggen)...maar in deze ben ik het helemaal met je eens.

En nee, het een hoeft het ander ook niet uit te sluiten. De beste manier om het uit te dragen is de manier die je ligt. Zolang het maar 'echt' is.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 07, 2011 0:19

Ik heb mijn leren, wollen (etc.) spullen niet weggegooid. Voor mij gaat het vooral om de praktische impact.

Als ik moet kiezen tussen een oude leren riem houden, of een nieuwe niet-leren riem helemaal voor mij te laten produceren met alle milieu-impact van dien, dan ga ik voor het eerste. Sterker nog, als ik moet kiezen tussen een leren riem van de tweedehands winkel (let op: de vorige eigenaar heeft hier geen financiële vergoeding gekregen, dat is wel belangrijk) of een nieuwe synthetische riem (wederom milieu-impact) dan koop ik dus een 2ehands leren riem.

Het enige effect wat oude niet-vegan producten gebruiken wél met zich meebrengt, is natuurlijk de voorbeeldfunctie. Veel vegans hebben echter geen probleem met nepleer... Ik vind het een lastige zaak. Bont zou ik in ieder geval nooit dragen, omdat het veel meer aan trends onderhevig is. Leren schoenen zijn niet ineens 'in' als we ze allemaal dragen, waardoor er meer leer wordt geproduceerd. Bij bontkragen is dat wel zo. Dan vind ik de voorbeeldfunctie veel zwaarder wegen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo jan 29, 2012 20:09

Wat kan ik doen met veren waaiers?
En ik heb nog een jas met een bontkraag van tig jaar geleden (van toen ik nog in Rusland woonde), die in mijn kast ligt. Ik wil die kwijt, maar ik wil hem niet weggooien..

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jan 29, 2012 21:22

De bontkraag er af halen en deze aan Bite Back geven of Bont voor Dieren? Kan voor educatieve redenen gebruikt worden. Om mensen op straat te laten voelen hoe echt bont voelt en hoe te herkennen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo jan 29, 2012 22:36

Heb je een contactpersoon voor mij?
Ik heb deze dingen in de aanbieding
http://img-fotki.yandex.ru/get/4512/675 ... b7bd5627_L
http://img-fotki.yandex.ru/get/5601/675 ... 25296b0b_L

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 31, 2012 13:51

Bij Bite Back kan je gewoon mailen naar info@biteback.org. Misschien handigste mee te brengen bij een actie.
Bij bont voor dieren: info@bontvoordieren.nl

Lovely

Bericht door Lovely » zo jul 31, 2016 23:45

:govegan:
Laatst gewijzigd door Lovely op zo jul 31, 2016 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Lovely

Bericht door Lovely » zo jul 31, 2016 23:52

Ik heb nooit echt bont in me leven gehad en weetje wat super trots op! Arme beesten :(
, ik draag wel leer (schrik niet gewoon nepleer) heb nagevraagd

Ik gooi wel mijn make-up weg wat vroeger niet wist en niet dierproefvrij was gooi zo vuilnisbak in
Ik heb ooit uggs gehad echte pff, die zijn in de vuilnisbak

Ik geef niks om spullen , ik leef nu dierproefvrij qua producten en eerlijk waar ik ben trots op omdat te zeggen
Uggs had ik trouwens gekregen nou nooit meer hoef iemand maar dan iemand mij zon cadeau geven!

Windigo
Contacteer:

Bericht door Windigo » di nov 15, 2016 13:06

Weggooien?

Als het even kan niet, dat vind ik slecht voor het milieu en verspillend.

Mijn antwoord is weggeven of ruilen, via Facebook zijn er genoeg ruil en weggeef groepen te vinden waar je makkelijk je spullen op kwijt kan. Dingen die ik niet meer gebruik of waar ik ethische bezwaren tegen heb vinden zo een een tweede leven. Het meeste niet veganistische wat ik in huis had ben ik op die manier kwijtgeraakt.

Het enige wat ik nog heb zijn een aantal leren schoenen omdat ik leef van een klein budget en eenvoudig nog geen vegan schoenen heb kunnen kopen, maar dat komt hopelijk in de toekomst nog.
Nothing tastes as good as compassion feels

LieverLief
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 12:21

Windigo schreef:
di nov 15, 2016 13:06
Weggooien?

Als het even kan niet, dat vind ik slecht voor het milieu en verspillend.

Mijn antwoord is weggeven of ruilen, via Facebook zijn er genoeg ruil en weggeef groepen te vinden waar je makkelijk je spullen op kwijt kan. Dingen die ik niet meer gebruik of waar ik ethische bezwaren tegen heb vinden zo een een tweede leven. Het meeste niet veganistische wat ik in huis had ben ik op die manier kwijtgeraakt.

Het enige wat ik nog heb zijn een aantal leren schoenen omdat ik leef van een klein budget en eenvoudig nog geen vegan schoenen heb kunnen kopen, maar dat komt hopelijk in de toekomst nog.
Ik had dit zo zelf kunnen typen. Ik had nog een paar behoorlijk nieuwe leren spullen, die heb ik gehouden, maar ik doe wel een paar overbodige leren artikelen weg. Weggooien vind ik zonde, en ik zie inderdaad iemand een tweedehands leren tas kopen en blij zijn met de voordelige prijs. Misschien is dat 1 leren tas minder die ze kopen in hun leven. Dat kan ik beter 'zien' dan het idee dat het niet ideologisch 'puur' is om iets te blijven gebruiken dat helaas al gekocht en betaald is. Zelfde als de boter en de reepjes die ik nog over had. Die gaan gewoon op, de vegan vervanger staat al in een tabje :)

Ik kan ook niet te gek doen met mijn geld, maar tegen de winter ga ik wel kijken naar mooie vegan laarzen. Het winterspul was al redelijk afgetrapt.

Plaats reactie