eten bij de Vietnamees

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jacob
Leefwijze: part-time veganist

eten bij de Vietnamees

Bericht door jacob » za okt 24, 2015 14:22

Hoi, gisteren wilde ik een hapje eten bij een Vietnamees restaurant. Ik bestelde een gerecht zonder vlees en kaas. Ik kreeg een bord met witte rijst en geroerbakte groenten in saus. Achteraf vroeg ik mij af of dit gerecht 100% veganistisch was. Hebben jullie hier wellicht een idee over? Ik bedoel dan de olie waar in wordt gebakken en de saus die wordt gebruikt.

Op wikipedia lees ik over roerbakken:

"Aangezien roerbakken een kooktechniek is met een zeer hoge temperatuur moet de gebruikte olie licht zijn en een voldoende hoog walmpunt hebben. Zwaardere olie zoals (ongeraffineerde) olijfolie met veel smaak- en geurstoffen, is niet bruikbaar vanwege het verbranden deze componenten. Olie met een hoog walmpunt, vaak geraffineerde olie zoals arachideolie, sojaolie en rijstolie zijn zeer geschikt. Maisolie en zonnebloemolie zijn ook goed bruikbaar."

(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Roerbakken)
Laatst gewijzigd door jacob op zo okt 25, 2015 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ChewChili
Leefwijze: veganist

Re: eten bij de Vietnamees

Bericht door ChewChili » za okt 24, 2015 17:08

Hoi Jacob, ik hoop voor je dat het toch allemaal goed is gegaan! Wat betreft de saus, zou het kunnen dat er vis in zat. Nuoc mam is in elk geval gemaakt van ansjovis, en dat associeer ik met de Vietnamese keuken. Maar ik weet natuurlijk niet precies wat voor saus je gisteren geserveerd kreeg.

Zou je je vraag over het roerbakken kunnen toelichten? Want bij mijn weten is olie nooit gemaakt van dierlijke producten, dus je zal je vraag vast anders bedoelen dan ik hem opvat :)

jacob

Bericht door jacob » zo okt 25, 2015 12:08

hoi ChewChili bedankt voor je reactie. Ik vroeg mij af of de olie waar in wordt geroerbakt wellicht uit dierlijke producten kan bestaan. (mijn indruk n.a.v. het wiki artikel is dat dit niet zo is)

Maar hoe doen jullie veganisten dit? Vragen jullie aan de kok welke producten allemaal gebruikt worden voor de bereiding van jouw maaltijd? Ik krijg nu namelijk het idee dat ondanks mijn bestelling (geen vlees en kaas a.u.b.) ik mogelijk toch dierlijke ingrediënten heb gekregen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo okt 25, 2015 13:55

Dat kan je alleen voorkomen door zelf te koken. ;) Ik zeg altijd als ik uit eten ga dat ik geen dierlijke ingrediënten wil en het lijkt meestal goed te gaan. Saus is in mijn ervaring inderdaad het moeilijkst in te schatten. Immers zijn sauzen meestal kant en klaar en bevatten veel sauzen room of andere zuivel en sommige oosterse sauzen bevatten vis. Hetzelfde geldt voor dressings op salades. Ook wordt vaak roomboter toegevoegd in de groentepan (dus al voordat het op borden geschept wordt). Soms ziet een gerecht er helemaal plantaardig uit, maar dan proef ik toch die roomboter. Meestal eet ik daarom bij restaurants waarvan ik weet dat het goed zit, maar als dat even niet kan dan moet ik er maar blind op vertrouwen dat de koks gehoor geven aan mijn verzoek.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

ChewChili

Bericht door ChewChili » zo okt 25, 2015 18:06

Voor zover ik weet is olie nooit dierlijk, dus daar hoef je je in elk geval geen zorgen over te maken :)

Ik vermeld het altijd bij de reservering, temeer omdat ik ook wat voedselallergieën heb waarvan het handig is dat het restaurant van tevoren op de hoogte is gebracht. Sowieso eet ik eigenlijk altijd in restaurants die veganistisch of op zijn minst vegan-friendly zijn, dat scheelt een hoop gedoe. Dan krijg je ook nog eens een volwaardige, veganistische maaltijd, in plaats van 'aardappels-groente-vlees' zonder vlees :')

Lisa

Bericht door Lisa » ma okt 26, 2015 15:16

Ik geef altijd heel duidelijk aan dat ik heel erg allergisch ben voor zuivel (ben ik niet, wel lactose intolerant, maar zo letten ze beter op) en verder dat ik geen ei of vlees/vis wil.
Als ergens saus bij zit vraag ik altijd of er room in zit, want ik was natuurlijk errug allergisch voor zuivel.
En als er dan nog iets dierlijks in verborgen zit dan is dat maar zo.
Ik vertrouw dan maar op het personeel van het restaurant en de kok.

Laatst ook zo'n gevalletje.
Mijn moeder had rookworsten gekocht vegetarisch, maar er zat wel ei in.
Nu is mijn moeder eindelijk wat gewend aan het feit dat ik vegan eet (na 2 jaar ofzo) en ze doet haar verschrikkelijke best om alles vegan te kopen als ik blijf eten. Ze leest eindeloos labeltjes en belt me soms of vraagt om uitleg als ze het niet zeker weet.
Die rookworsten heb ik dus gewoon gegeten, vond het anders zo sneu.
Heb wel nogmaals uitgelegd waar ze op moet letten op de verpakking en gezegd dat ze die rookworsten niet meer hoeft te kopenmaar ze wilde me nu verrassen omdat het vroeger mijn lievelingsgerecht was (boerenkool met rookworst) en ze was erg blij toen ze die rookworsten zag.

mocht ik echter ergens op een verjaardag zijn en er zijn meerdere opties dan zal ik altijd het eten pakken dat vegan is. Ook al heeft de gastvrouw/ heer speciaal voor mij koek/cake /chips gehaald en er blijkt toch iets dierlijks in te zitten. In dat geval zijn er gemoeg andere gasten die het kunnen opeten.

jacob

Bericht door jacob » ma nov 09, 2015 19:04

bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten voorlopig mijn eigen eten tijdens mijn fietstochten mee te nemen i.p.v. bij restaurants te eten. De brander gaat toch altijd al mee dus zo veel extra moeite is het niet om zelf eten mee te nemen. Dan weet ik ten minste ook zeker dat er geen dierlijke ingredienten in mijn eten zitten.

Plaats reactie