Hoe word je veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Amber

Hoe word je veganist?

Bericht door Amber » vr dec 04, 2015 19:47

Hallo allemaal.
Ik ben Amber (27 jaar) en ik heb een zoontje van 1 jaar.

Ik ben me de laatste tijd een beetje aan het verdiepen in vegetarisch en veganistisch eten.
Vroeger at ik gewoon alles, maar een jaar of 4 geleden kwam ik toevallig op de website van “Wakker dier”, en ben toen geschrokken hoe het er werkelijk aan toe gaat. Daar was ik me helemaal niet van bewust. Ik ben toen gelijk gestopt met regulier vlees eten (was al niet een grote vleeseter) en ben overgestapt op biologisch vlees. Ik ging ook steeds minder vlees eten. Ongeveer 2 a 3 keer per week.

In mijn zwangerschap werd ik zo misselijk van vlees dat ik nu nog minder graag vlees eet.
Ik eet nu ongeveer 1 a 2x per week vlees en altijd biologisch.
Maar sinds een jaar of 2 ga je er meer over nadenken dus ben ik uiteindelijk ook overgestapt op biologische melk/kaas/eieren etc. Ik ben er ook steeds meer mee bezig om ook buiten de deur en op visite biologisch te eten/mensen aan te zetten tot biologisch eten etc.

Maar het laatste jaar wil ik eigenlijk nog een stapje verder gaan. Het staat me steeds meer tegen om melk etc te kopen.. Nu drink ik zelf geen melk/yoghurt meer. Mijn zoontje krijgt nog steeds opvolg melk (poeder) omdat ik hem geen gewone koemelk wil geven, maar ik weet niet of soja melk wel goed is als vervanger?
Ik ben mezelf aan het verdiepen hoe ik veganistisch kan eten, maar dat is niet makkelijk. Het lijkt echt overal in te zitten. Ik kom achter steeds meer dingen :P

Nog een ander probleempje: Ik lust bijna niets, en kan niet goed koken. Alle producten en vervangers die vaak door veganisten gegeten worden lijken me totaal niet lekker. Ik wil het wel gaan proberen maar ik vind het ene product nog viezer dan het andere. Zou het een kwestie van wennen zijn?

Is er een winkel waar ik goedkoop veganistische producten kan kopen? Mayonaise, kaas etc. Ik heb helaas erg weinig te besteden, en kan eigenlijk niet mijn normale boodschappen betalen.
Mijn zoontje eet wel 3x per dag gezond, en voor hem kook ik wel gezond en gevarieerd.
Maar alles wat ik in huis haal, geef ik eigenlijk aan hem, omdat ik niet genoeg geld heb om voor ons beide gezond eten in huis te halen, en ik vind hem belangrijker. Het valt me erg tegen om vervangers voor vlees/melk/eieren etc te kopen. Vind het allemaal erg duur. Laat staat als je totaal veganistisch wil gaan eten.

Kortom, het is een hele uitdaging haha! De grootste reden dat ik dit wil doen is omdat ik een grote dierenvriend ben, en niet wil dat dieren op deze manier behandeld worden. Een boerderijtje waar een paar kippen los kunnen rondscharrelen. Die eitjes zou ik met een gerust hart kunnen opeten bijvoorbeeld. Maar een kalfje bij de moeder weghalen voor de melk vind ik echt zielig. Ik merk dat het me steeds meer tegen staat om dierlijke producten te nuttigen, terwijl ik weet dat dieren gefokt/gebruikt etc worden. Dat ik steeds een stapje verder ga om veganistisch te eten.

Hebben jullie tips voor mij, hoe ik dit kan doen, waar ik op moet letten? En hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan doen? Alvast super bedankt!

Groetjes Amber.

Mogenblue
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Hoe word je veganist?

Bericht door Mogenblue » za dec 05, 2015 6:29

Hai Amber,

Misschien moet je toch wel afkicken van de kaas en de melk. Ik heb er zelf minstens een half jaar over gedaan om van vlees naar vegetarisch over te stappen. Ik was heel terughoudend en achterdochtig of het wel voor mij zou werken.
Kaas heeft voor mij nog twee jaar langer geduurd om daar vanaf te komen. Dus je probleem is best wel herkenbaar. Er zijn meer mensen die veel tijd nodig hebben om over te schakelen.

Je kunt het goedkoper maken door geen biologische producten te kopen maar gewoon in de supermarkt je inkopen te doen.

Ik heb in het begin veel vleesvervangers gebruikt zoals sojaburgers en soja gehakt. Dat is in de meeste reguliere supermarkten te koop voor redelijke prijzen. Daarvoor hoef je echt niet biologisch te gaan.
Naarmate je het vlees meer ontwend en meer gewend raakt aan alleen plantaardig zou je kunnen overwegen om meer bonen te gaan eten. Dat kan een heel stuk schelen in je portomonnee.
Je kunt beginnen met kant en klare potjes uit de supermarkt, kidney bonen, witte en bruine bonen..
Het is goedkoper om ze per kilo te kopen bij de toko of turkse winkel, kost meestal rond de 3 euro per kilo. Een kilo droge bonen levert ruim 2 kilo gekookte bonen. Voor een portie per dag volstaat 75 gram gekookte bonen, dus ongeveer 35 gram gedroogde bonen. Reken maar eens uit hoeveel je dat scheelt. Je komt op ongeveer 10 cent per portie. Daar kan geen kiloknaller tegenop.
Droge bonen moet je een nacht laten weken en dan meestal 40 tot 60 minuten laten koken. Ik maak er tegenwoordig hummus van, voor op brood.

Voor zuigelingen en kinderen kan ik je niet goed advies geven. Ik heb gelezen dat je pasgeboren kinderen niet zomaar plantaardige melk mag geven. Dus dat zou ik nog ergens nakijken.
Verder is sojamelk heel gezond en zeker aan te raden. Er zijn veel tegenstrijdige argumenten voor en tegen het gebruik van soja. Maar die zijn er ook voor vlees. Onder veganisten is de site van Jack Norris erg bekend. Hij heeft een heel goed onderbouwd artikel geschreven over soja: Soy, what's the harm?
Iemand had mij eens opgespeld dat je van soja zelfs impotent kunt worden. Nou, daar schrok ik toch wel van. De informatie van Jack Norris heeft voor mij de lucht geklaard. Dat is wetenschappelijk zeer goed onderbouwd. Bij Harvard zijn ze trouwens ook positief over soja.

Nog goedkoper is om zelf je sojamelk te maken. Een sojamelk machine kun je vrij snel hebben terugverdiend. Ik ben daar persoonlijk helemaal lyrisch over.
Groenten kun je ook uit de diepvries nemen. Je hebt dan wel thuis een diepvries nodig. Diepvries groente zijn echt zo slecht nog niet. Ze worden namelijk op het juiste moment geoogst en dan vrijwel direct verwerkt en ingevroren. Dat is meestal goedkoper dan verse groente. Die kan vaak nog een week in het schap of in je groentela liggen voor het wordt gebruikt. Dat komt de kwaliteit ook niet ten goede.

Je moet er ingroeien. Het lukt je niet van de ene dag op de andere. Het kan best 2 of 3 jaar duren voor je er een beetje aardig inzit. En er is altijd ruimte voor verbetering.

Succes.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 05, 2015 9:41

:welcome: Amber!

Tof dat je vegan wilt worden! Ik kan me voorstellen dat het inderdaad heel lastig is als je niet zo veel lust en ook nog weinig geld hebt.

Wat je zoontje betreft, kinderen vanaf 1 jaar hoeven geen poedermelk/formulevoeding meer te drinken en kunnen gewoon sojamelk drinken. Zie dit advies van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... nodig.aspx. Waar 'melk' of 'yoghurt' staat kun je gewoon sojamelk of sojayoghurt lezen, want die hebben een vergelijkbare voedingswaarde. Let wel op dat je een variant koopt die verrijkt is met calcium en dat je het pak even goed schudt voor je de melk inschenkt, want de toegevoegde stofjes zakken snel naar de bodem van het pak. Andere soorten melk zoals havermelk of amandelmelk bevatten veel minder eiwit, dus je kunt het beste sojamelk geven.

Het is wel sterk aan te raden voor zowel jou als je kindje om B12 supplementen te gaan nemen, want dat zit van nature niet in plantaardige voeding en je moet heel veel (dure) verrijkte producten gebruiken om daar voldoende uit te halen. Hema en Etos verkopen bijvoorbeeld voordelige B12 supplementen. Jij kunt dagelijks een supplement van 25 à 100 mcg B12 of twee keer per week 1000 mcg nemen, je kind dagelijks 10 tot 40 mcg of twee keer per week 400 mcg. Voor je kind is een vitamine D supplement verstandig, zeker in de winter.

Voor jezelf kun je denk ik het beste gewoon rustig aan gaan experimenteren met producten om te kijken wat je lekker vindt en om nieuwe dingen te leren eten. Vaak moet je iets wel 10-20 keer proeven voordat je het lust, dus geef niet te snel op. Ik lustte vroeger ook heel weinig en dat is grotendeels overgegaan, al zijn er nog steeds dingen die ik (nog) niet lust.

Aangezien je weinig geld hebt, kun je misschien het beste beginnen met budgetproducten zoals peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten) en volkoren granen (zilvervliesrijst, volkoren brood en pasta). Deze zijn rijk aan eiwit, ijzer en B-vitamines (behalve B12 dus). Als je de textuur van bonen en dergelijke niet lekker vindt kun je proberen om ze te pureren met een staafmixer voor soepen en broodsmeersels.

Toen ik zelf als student heb leren koken begon ik met heel simpele dingen. Bijvoorbeeld pasta met tomatensaus waar ik dan zelf dingen aan toevoegde zoals groente en bonen. Als je de groente even bakt in een beetje olie en dan de saus en bonen erbij doet heb je snel een makkelijke maaltijd die vanzelf lekker is door de saus die je erbij doet. Er zijn ook allerlei goedkope kruidenmixen voor nasi, bami, chili, macaroni etc. te koop waarmee je snel een pan gebakken groente op smaak kan brengen. Rijst of pasta erbij en je hebt een makkelijke goedkope maaltijd. Die mixen zijn best vaak vegan, als je even de tijd neemt om verpakkingen te lezen in de supermarkt vind je ze wel.

Dat brengt me gelijk bij mijn laatste punt, in supermarkten kun je heel veel budgetproof vegan producten kopen, als je ze maar weet te vinden. Ik ben bezig met een website waar ik dat soort dingen bij elkaar zet. Remia maakt bijvoorbeeld een hele lekkere en vriendelijk geprijsde vegan mayonaise: https://gewoonvegan.nl/remia-mayolijn-100-plantaardig/

Goedkope sojamelk vindt je onder andere bij Lidl, Dirk, Deen, Deka en Hoogvliet. Die kost 89 cent per liter, goedkoper dan de meeste bio koemelk. Aldi heeft ook goedkope sojamelk, maar die vind ik zelf heel vies :grin: Je kunt sojamelk inderdaad ook zelf maken, maar dan is het niet verrijkt met calcium en dan heb je er dus niet zo veel aan wat de voedingswaarde betreft.

Vegan kaas is altijd relatief duur, dus daar is geen makkelijke oplossing voor. Je kunt zelf kaas-achtige dingen maken met edelgistvlokken. Dat is een speciale inactieve gist met een hartige smaak. Het kost ongeveer 4 euro voor een bus van 200 gram, maar daar kun je dan wel heel lang mee doen. Ik weet alleen niet of je dat lekker gaat vinden, want het smaakt natuurlijk wel een beetje anders dan kaas van koemelk. Dit is bijvoorbeeld een recept voor kaassaus met edelgist: https://vegetus.nl/linzenpasta-met-dope ... -kaassaus/

Laat het even weten als je nog meer van dat soort producten zoekt, waarschijnlijk kan ik je wel wat tips geven.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za dec 05, 2015 9:56

Martine schreef:Je kunt sojamelk inderdaad ook zelf maken, maar dan is het niet verrijkt met calcium en dan heb je er dus niet zo veel aan wat de voedingswaarde betreft.
Ja, dat is alleen de calcium hoor. Voor de rest zit er veel meer in dan die van de supermarkt. Zeker als je de pulp teruggooit in de melk en dus de hele boon gebruikt. Met die voedingswaarde zit het dus echt wel goed.
Maar met zelfgemaakte sojamelk moet je inderdaad wel calcium supplementen gebruiken. 240 stuks voor 5 euro bij Etos.
En calcium zit ook in groente en andere producten.
-Frits

Morality

Bericht door Morality » ma dec 07, 2015 22:46

Hoi Amber,

:welcome:

Om nieuwe smaken te leren kennen maak ik soms eenpansgerechten waarbij ik allerlei smaken die ik lekker vind combineer met een paar smaken die ik nog niet goed ken. Ik houd die gerechten meestal heel eenvoudig en ik vind daardoor steeds meer smaken lekker. Tijdens het bereiden proef ik een beetje zodat ik niet te veel van de nieuwe smaken erin doe (daardoor is het eindresultaat bijna altijd lekker), als iets goed bevalt dan gebruik ik de keer daarna er meer van. Begin eenvoudig, maar probeer regelmatig iets nieuws. Je kunt je ingrediënten voor een groot deel laten bepalen door wat er veganistisch en in de aanbieding is. Succes!

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » di dec 08, 2015 0:07

Hoi Amber,

Wat goed en leuk om te horen dat je je eetgewoonten hebt aangepast aan je gevoel voor de dieren.

Zoals al is gezegd, kun je juist echt heel goedkoop eten als veganist. Je moet alleen die luxe namaak producten links laten liggen. Inderdaad zelf geweekte peulvruchten (+- 15 cent per portie), op internet zijn er ook genoeg recepten te vinden van burgers die je hiermee kunt maken. Ook zelfgemaakte seitan (recept op o.a. vegetus.nl, site van Martine) en sojabrokken zijn echt heel goedkoop. Bij de toko kan je ook vaak goedkoop tofu (85 cent voor 500 gram) en tempe kopen. Bijv. een portie zilvervliesrijst erbij en groenten uit het seizoen en in de aanbieding. Misschien is het dan wel voor het hele gezin te doen? Zelf brood bakken is ook goedkoop, maar wel een beetje werk.

Veel succes! :)

Amber

Bericht door Amber » wo dec 30, 2015 0:48

Bedankt voor alle tips! Ik ben inmiddels een tijdje verder en heb al een hoop uitgeprobeerd.
Helaas valt het me behoorlijk tegen.
Doperwtjes en sperzieboontjes lust ik wel maar andere bonen/kikkererwten/linzen vind ik heel erg vies.
(mijn zoontje eet het trouwens allemaal wel op :P) Rijst en vooral pasta vind ik wel lekker.
Hebben jullie nog andere suggesties?

Ik haal tegenwoordig scharrel eieren op de kinderboerderij.
Daar lopen een paar kippen vrij rond, en dat vind ik voor nu wel oke om te eten.

Ik heb me verdiept in de melk productie en daar wil ik echt zo snel mogelijk vanaf.
Sowieso koop ik nu helemaal geen melk meer, maar merk dat overal wel melk producten in zitten.
Alleen vind ik soja melk erg duur. Soja chocolademelk was zelfs 3x duurder dan gewone!
Helaas zie ik het zelf maken van soja melk niet zo zitten. Ik ben niet zo goed in koken etc.
Ook krijg ik van veel mensen te horen dat soja juist heel erg ongezond is, helemaal om een kind van 1 jaar alleen nog maar soja melk te geven. Dus ik weet nog niet zo goed wat ik daar mee moet.
Van de week ga ik veganistische pannenkoeken maken. Ben benieuwd!

Ook tofu en sojabrokken moet ik allemaal nog uitproberen.

Aan de ene kant voelt het goed, dat ik er mee bezig ben, en niet zomaar lukraak alles eet.
Maar ik merk dat ik het me heel erg aantrek. Sinds ik er bewuster mee bezig ben,
voel ik me rot als ik anderen wel dierlijke producten zie eten. En nu ik steeds meer weet hoeveel leed erachter schuil gaat, trek ik me dat heel erg aan. Voel me er helemaal niet happy bij en kan het niet goed van me af zetten.

Ik eet veel meer groente en fruit, dat lust ik allemaal wel. En ik heb zelfs een vegan mayonaise gevonden!
Is er een betaalbare vegan kaas en vegan chocola? En waar kan je die kopen?
En wat zou ik kunnen gebruiken ipv creme fraiche/kookroom?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 30, 2015 2:04

Sojamelk kan je voor 89 cent per liter bij Lidl kopen. Bij Dirk vd Broek is het ook minder dan 1 euro. Er zullen vast nog meer supers zijn met zulke prijzen.
Waarschijnlijk is het goedkoper om voor chocolade melk zelf een pak cacao te kopen en een paar theelepels door een kop warme sojamelk te roeren. Met wat suiker of andere zoetmaker erbij.

Die anti soja geluiden zijn bekend. Het antwoord daarop ook:
Soy: What's the Harm?
by Jack Norris, RD
http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth

Jack Norris is erg bekend onder veganisten.
Maar dat had ik dus al gezegd.

Chocola is volgens mij van zichzelf al vegan. Als je dan maar pure chocola neemt.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe strikt je in je plantaardig dieet wilt zijn.
Ik zit wel eens een zak chips leeg te eten en als ik dan op de verpakking kijk zie ik dat zelfs daar nog melk producten inzit. Tja, als ik er dan maar niet teveel van merk.
Rook aroma zit er ook in, en dat schijnt dus kankerverwekkend te zijn volgens de WHO.
Nou ja, zelf chips bakken is voor mij geen optie hoor.

Het heeft voor mij wel een paar jaar geduurd voor ik mijn draai goed gevonden had. Moest er heel erg aan wennen.
-Frits

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 30, 2015 8:58

Die verhalen over soja zijn inderdaad zwaar overdreven. Als je de link van Mogenblue hierboven bekijkt met wetenschappelijke informatie van een vegan dietist, dan zie je daar onder andere staan dat babies die soja-voeding krijgen zich net zo goed ontwikkelen als babies die koemelk-voeding krijgen. Helemaal niks mis mee om je kind sojamelk te geven in plaats van koemelk, dus laat die mensen lekker lullen. :wink:

Pure chocola is heel vaak vegan inderdaad, ook de goedkope varianten. Als je een poosje geen melkchocola meer eet verandert je smaak en vind je die pure varianten ineens super romig. Een nieuwe favoriet van mij is de pure 'Bros' chocola van de Aldi, héél lekker: https://gewoonvegan.nl/brosse-chocola-van-aldi/

Vegan kaas is helaas altijd behoorlijk duur vrees ik. Zoals ik hierboven al zei is zelf maken met edelgist de goedkoopste optie.

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam? Ik wil best een keertje samen boodschappen doen of koken als je dat fijn vindt :-D

Je bent op de goeie weg! Neem de tijd en doe het rustig aan, dan komt het wel goed (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brent

Bericht door Brent » wo dec 30, 2015 9:17

Amber schreef:Doperwtjes en sperzieboontjes lust ik wel maar andere bonen/kikkererwten/linzen vind ik heel erg vies.
(mijn zoontje eet het trouwens allemaal wel op :P) Rijst en vooral pasta vind ik wel lekker.
Hebben jullie nog andere suggesties?
Ik vind bonen (inclusief de soyaproducten) en linzen ook niet lekker.
Bovendien geven ze me altijd buikpijn, het is me te zware kost, net als teveel noten eten trouwens.
Amber schreef:Ik eet veel meer groente en fruit, dat lust ik allemaal wel. En ik heb zelfs een vegan mayonaise gevonden!
Is er een betaalbare vegan kaas en vegan chocola? En waar kan je die kopen?
En wat zou ik kunnen gebruiken ipv creme fraiche/kookroom?
In vegan kaas zit qua voedingswaarde weinig, het is meer iets wat je af en toe eet voor de lekkerte net als de chocolade. Het is bovendien duur, ik vind het persoonlijk weggegooid geld qua nuttige voeding.
Ik gebruik veel avocado in mijn warme en ook rauwe (meest smoothy) voeding, omdat het vettig en romig is en toch plantaardig en gezond qua voedingswaarde (aminozuursamenstelling, vitamines en onverzadigde vetten).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa » wo dec 30, 2015 14:03

Kan me voorstellen dat het je soms zwaar valt.
Mijn geluk was dat ik heel veel groente lust en dat mijn man kok is, die weet overal wel iets lekkers van te maken.
Maarik heb ook moeite om alles binnen te krijgen en sommige producten mis ik ook nog wel.
Als ik dan aan de andere kant bedenk hoe de dieren te lijden hebben voor onze smaak beleving heb ik er totaal geen moeite mee om nee te zeggen tegen vlees, kaas, ei enz.

WernerT

Bericht door WernerT » ma jan 04, 2016 22:25

"Doperwtjes en sperzieboontjes lust ik wel maar andere bonen/kikkererwten/linzen vind ik heel erg vies."

Vies, vies, vies? Waarschijnlijk bedoel je 'minder lekker omdat je het nog moet leren eten en leren bereiden'?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jan 06, 2016 15:51

Een goede bereiding doet inderdaad wonderen. Ik heb vaak genoeg met mensen gegeten die claimden geen linzen en bonen te lusten, maar erg smakelijk aten van het gerecht waar ze in verwerkt zaten. Dat 'leren eten' kan natuurlijk altijd en als je met de juiste recepten begint kan je het voedsel ook echt lekker gaan vinden, maar een groot deel van de smaakbeleving wordt in je jonge jaren vastgelegd. Vandaar ook dat het zo belangrijk is om kinderen alles te laten eten (maar weinig zout en suiker, want dat leidt tot hogere behoefte op latere leeftijd en vervolgens tot hart- en vaatziekten, diabetes, etc).
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie