Radicale Keuze

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Bodahir

Radicale Keuze

Bericht door Bodahir » wo dec 09, 2015 22:12

Beste Vegan's,

Op dit moment ben ik op zoek naar het extreme. Ik zit erover te denken om veganist te worden. Ik kan niet geloven dat er zoveel dierenleed is. Ik moet het met mijn eigen ogen zien. Op vleesverpakkingen en andere verpakkingen van dierlijke producten zien de dieren er allemaal zo vredig uit. En ik weet ook dat dat niet waar is. Ik heb onlangs nog documentaires gezien waar dieren gewoon zwaar mishandeld worden. En toch kan ik het nog steeds niet geloven. Weet hier iemand misschien een plek, bijvoorbeeld megastal, waar ik het zelf met eigen ogen kan zien. Of een manier waardoor het wel impact heeft op mij. Ik heb gewoon dat laatste zetje nodig. Hulp is gevraagd. Ik kom uit de omgeving van Hilversum.

Met vriendelijke groet,

Marek

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Radicale Keuze

Bericht door Marianne » wo dec 09, 2015 22:44

Kijk eens op http://www.ongehoord.info/ voor het leven van alledag in de bio-industrie.
Of kijk in deze draad: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =27&t=9684

Edit: de verbeterde link van ongehoord: http://www.ongehoord.info/onderzoek en dan naar beneden scrollen, rechts onder staan de links naar alle filmpjes.
Verder kun je kijken op dutchfur.nl
Laatst gewijzigd door Marianne op do dec 10, 2015 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do dec 10, 2015 8:06

Het is waar helaas, maar het is moeilijk om het in het echt te zien, tenzij je bij een kippenfarm, varkensboerderij of slachthuis zou gaan werken ofzo. Die dierenindustrie doet erg z'n best om mensen onwetend te houden, dus bij een open dag o.i.d. gaan ze op een boerderij niet de nare dingen laten zien.

Aan de andere kant, misschien kun je jezelf ook motiveren om vegan te worden door het gewoon te proberen. Je komt er dan al snel achter dat het veel makkelijker is dan je nu waarschijnlijk denkt. Ik heb zelf gemerkt dat het ook veel minder moeilijk is om de waarheid over de dierenindustrie onder ogen te zien als je zelf niet meer afhankelijk bent van dierlijke producten.

Je hoeft niet van de ene op de andere dag alles anders te doen. Begin bijvoorbeeld met één dag in de week plantaardig eten, en breid dat geleidelijk uit naar meerdere dagen. Je zou ook per maaltijd veranderingen kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld eerst vegan ontbijten, dan vegan lunchen en tot slot het avondeten veranderen ofzo. Of, wat ook werkt, eerst vlees vervangen, dan melk vervangen door plantenmelk, dan eieren weglaten of wat voor jou een goeie volgorde is.

Neem eens een kijkje op mijn sites waar ik onderaan deze post naar link, dan zie je meteen wat je allemaal nog wél kunt eten als je vegan bent.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn » do dec 10, 2015 19:52

https://www.facebook.com/ithinktwice/po ... 5030507034

Je hoeft je maar voor de geest te halen, wanneer je dit meegemaakt heb, de alles overheersende angst die je ervaart als je in een situatie bent waar het een reële mogelijkheid is dat je gaat sterven, en de ongekende opluchting die je ervaart wanneer het uitblijft. Weinig overtuigt mij zozeer van de wreedheid van vlees wanneer je je dit gevoel voor de geest haalt (maar dan wel met fatale afloop) en je realiseert dat je bereid bent anderen dit te laten voelen voor je eigen plezier.

Een erg makkelijke manier om in ieder geval geen vlees te eten zijn de producten van de Vegetarische Slager die bij de meeste supermarkten te vinden zijn. Qua smaak zijn hun producten door chefkoks niet te onderscheiden. Het 'zetje' dat je hiervoor nodig hebt is dus heel klein maar maakt een groot verschil!

Maarten
Leefwijze: veganist

Bericht door Maarten » do dec 10, 2015 22:11

Bodahir schreef:Beste Vegan's,

Op dit moment ben ik op zoek naar het extreme. Ik zit erover te denken om veganist te worden. Ik kan niet geloven dat er zoveel dierenleed is. Ik moet het met mijn eigen ogen zien. Op vleesverpakkingen en andere verpakkingen van dierlijke producten zien de dieren er allemaal zo vredig uit. En ik weet ook dat dat niet waar is. Ik heb onlangs nog documentaires gezien waar dieren gewoon zwaar mishandeld worden. En toch kan ik het nog steeds niet geloven. Weet hier iemand misschien een plek, bijvoorbeeld megastal, waar ik het zelf met eigen ogen kan zien. Of een manier waardoor het wel impact heeft op mij. Ik heb gewoon dat laatste zetje nodig. Hulp is gevraagd. Ik kom uit de omgeving van Hilversum.

Met vriendelijke groet,

Marek
Ik heb veel dierenleed gekeken in de tijd vlak voor en vlak na het moment dat ik veganist werd. Het heeft mij rotsvast in mijn standpunten gemaakt, maar het heeft ook negatieve kanten gehad. Documentaires die ik keek waren o.m. Cowspiracy, Earthlings, Glass Walls, speeches van Gary Yourofsky, Vegan Gains, nog meer radicale waarheidsfilmpjes op YouTube en recentelijk Unity. Ik ken helaas geen megastallen in jouw buurt. Als je in zo'n megastal wil kijken dan kan dat bijna alleen als werknemer of controleur, anders willen ze je volgens mij niet eens binnenlaten (als vreemde). En zeker niet in slachthuizen. Dat is mijn impressie althans voor de VS, misschien is het anders in Nederland.
Laatst gewijzigd door Maarten op zo dec 13, 2015 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Maud
Leefwijze: flexanist

Bericht door Maud » vr dec 11, 2015 18:09

Bodahir schreef:Op dit moment ben ik op zoek naar het extreme. Ik zit erover te denken om veganist te worden. Ik kan niet geloven dat er zoveel dierenleed is. Ik moet het met mijn eigen ogen zien.
Veganist worden is niet extreem hoor, al lijkt het vaak zo voor anderen die gewend zijn altijd maar alles te eten en daar niet eens bij na te denken. Wat in de bio-industrie gebeurt is juist extreem. Ik denk dat het inderdaad lastig is om een megastal binnen te komen. Je zou misschien een afspraak kunnen maken met een boer als soort stage, maar dan moet je je wel positief geïnteresseerd opstellen en een beetje meewerken ben ik bang, en dat is vast niet je bedoeling.

Ik heb het zelf wel gezien tijdens mijn opleiding, het komt inderdaad allemaal een stuk meer binnen als je er daadwerkelijk tussen staat. Maar ik kan je vertellen dat het beeldmateriaal van bijv. Wakkerdier of Ongehoord echt klopt. Ik heb in een stal gestaan met 40.000 "vlees"kippen en daar veel dode kippen tussenuit geplukt, sommigen waren nog warm, veel waren er ziek. Een moedervarken die net voor de eerste keer was bevallen smeet haar kinderen dood tegen de rand van het hok, van de stress. Biggetjes die niet snel genoeg groeien worden gewoon afgemaakt. De dieren worden alleen maar misbruikt voor commercieel gewin. Nee, het is het echt niet waard voor een stuk vlees(melk/ei) dat nog ongezond voor je is ook.

Heel goed iig dat je er in verdiept! Het is veel makkelijker om die zoete plaatjes op de verpakking te geloven. Echt goed van je dat je de waarheid onder ogen wilt/durft te zien, en je verantwoordelijkheid wilt nemen. :thanks: :)

Plaats reactie