Omgang met dieren in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Thirza99

Omgang met dieren in Nederland

Bericht door Thirza99 » zo dec 20, 2015 18:11

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in veganisme door veel te lezen etc.
Als eerste stap wil ik vegetarisch gaan eten. Ik praat hier met mijn ouders over maar laat ze veel Amerikaanse docu's zien en ze zeggen dat er hier in Nederland regels zijn voor de manier waarop we dieren doden.
Ik kan hier alleen niks over vinden en het lijkt me niet dat dieren in Nederland zonder pijn sterven.
Zou iemand me hier iets over kunnen vertellen of me kunnen vertellen waar ik hier iets over kan vinden/lezen?

Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Omgang met dieren in Nederland

Bericht door Lisa » di dec 22, 2015 11:56

Ik vind dat altijd zo'n onzin argument.
Geen enkel dier wil dood.
Stel je voor dat bij jou geboorte al vaststaat wanneer je ongeveer vermoord word, je mag naar school, vriendjes en vriendinnetjes uitnodigen, je krijgt speelgoed, een playstation een wii en een ipad, je viert kerst en sinterklaas, je leven is 1 groot feest, en dan wanneer je een jaar of 7 bent zeggen je ouders, ja man het is tijd, vandaag moet je dood, maar niet getreurd, we doen het heel humaan en je voelt er niks van, trek nu maar deze kussensloop over je hoofd en dan knallen wij je hersens uit je kop, heus voel je niks van.

Nu zal je van een schotwond door je hoofd vast niks voelen, en je hebt dan misschien een mooi leven gehad, maar stel je voor dat je dit in de krant zou lezen, dan zou je toch ook misselijk worden bij de gedachte eraan.
Dat iemand dit zijn kind, of wie dan ook aandoet, is toch te walgelijk voor woorden.
Ik vind dat niet anders voor dieren, schrale troost dat ze naar buiten mogen en speeltjes krijgen overdag en dat hun dood pijnloos is. Ze willen helemaal niet dood!

En zo zijn er honderden onzin argumenten natuurlijk.
We hebben ze allemaal al eens gehoord.
Je hoeft niet meteen met cijfers op de proppen te komen en wetenschappelijke studies.
Spreek zelf vanuit je hart, en wat je ouders ervan vinden is cru gezegd hun probleem, als jij vegetarisch wilt gaan eten dan is dat je goed recht.
Als je nog thuis woont en je ouders koken voor je snap ik dat het heel lastig is om opeens de stap te zetten van omnivoor naar veganist, en dat hoeft ook niet!

Zoek zelf eens een lekker gerecht op op internet dat je zonder vlees kunt maken.
Pizza, pasta, stamppot, je kunt vleesvervangers gebruiken maar heel veel gerechten zijn ook al hartstikke lekker zonder vlees!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Omgang met dieren in Nederland

Bericht door Rorrim » di dec 22, 2015 12:56

Ook in Nederland vindt een groot deel van de "productie" plaats in de vorm van bio-industrie. Daarnaast, zelfs bij de meeste biologische teelt wordt de vrijheid van de dieren erg ingeperkt, om nog maar te zwijgen over het feit dat de biologische dieren naar 'gangbare' slachthuizen worden gebracht. Als het doden op zich je enige criterium is (dat geldt voor veel mensen), bedenk dan dat alleen al het scheiden van kalfjes en hun moeders leed veroorzaakt. Dieren worden ook in ons land behandeld als gevoelloze bewegende kasplantjes die enkel dienen voor productie. Er zal misschien weinig over te vinden zijn, maar Nederland is nu eenmaal een klein land, met slechts een beperkt aantal activisten dat zulke dingen blootlegt.

Desondanks dat is veel vlees dat in de schappen ligt helemaal niet afkomstig uit Nederland, maar uit landen waar het goedkoper geproduceerd kan worden (door minder strenge wetten, etc.) Je kan je voorstellen wat dat impliceert voor de dieren, de winst moet ergens vandaan komen.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Plaats reactie