Heeft het zin om e-nummers te vermijden?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Julia

Heeft het zin om e-nummers te vermijden?

Bericht door Julia » do dec 31, 2015 14:39

Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en heb al veel gelezen, maar zit nog met een probleem. Ik ben al heel wat jaren vegetariër, maar heb me tijdens de afgelopen weken gerealiseerd dat ik eigenlijk het gebruik van welke dierlijke producten dan ook niet wil steunen. Volgens mij ben ik zo druk geweest met keer op keer aan vleeseters uitleggen waarom ik vegetariër was, dat er helemaal geen ruimte was om verder te denken. En er is ook eigenlijk geen enkele veganist in mijn omgeving die me ooit heeft geprobeerd te overtuigen. Maar goed. Nu het lastige:

Eigenlijk heb ik persoonlijk helemaal geen probleem met het stoppen eieren en kaas te eten, of producten waar die dingen in zitten. Ik koop dat helemaal niet meer voor mezelf. Daarnaast vind ik het (ook om andere redenen) goed om zoveel mogelijk basisproducten te kopen, waardoor ik op die manier e-nummers enzo heel gemakkelijk kan vermijden. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen als ik met mensen samen eet, wat ik regelmatig doe. Ik kan goed uitleggen dat ik niet wil dat er eieren en zuivelproducten voor mij gekocht worden en ook geen producten die die dingen als belangrijke ingrediënten hebben. Maar als het om één e-nummer als ingrediënt gaat, bijvoorbeeld, of een beetje lactosepoeder, dan kan ik niet onderbouwen waarom ik dit niet in mijn eten wil hebben. Als je kaas koopt steun je namelijk heel direct de zuivelindustrie, uiteindelijk zou het een hoop kaas schelen die ik anders in mijn leven gegeten had. Maar zo'n e-nummer kan haast geen verschil maken. Heeft het dan niet meer zin je tijd in andere dingen te steken (ten behoeve van de dieren)? Aan de andere kant, een pak melk, wat melk in een cake, wat lactosepoeder in een product, een e-nummer... het zijn allemaal maar graduele verschillen.

Het wordt een beetje een lang verhaal, maar dit is mijn probleem: als ik structureel weiger om dierlijke producten te eten, ook alle e-nummers, kan ik niet goed uitleggen waarom dit zin heeft. Ik ben bang dat mensen mijn houding tegenover dierlijke producten niet serieus zullen nemen en dit is niet de bedoeling - ik wil juist laten zien dat het wél ergens op slaat en mensen aanmoedigen. Maar, als ik e-nummers tolereer, waar leg ik dan de grens? Hoe gaan jullie hiermee om?

Morality
Leefwijze: veganist

Re: Heeft het zin om e-nummers te vermijden?

Bericht door Morality » do dec 31, 2015 20:32

Hoi Julia,

:welcome:

Het is heel goed dat je veganist wilt worden. Dat je al vegetariër bent en graag basisproducten gebruikt gaat je zeker helpen (en anders helpen wij je natuurlijk ook graag).

Ik probeer zelf vooral heel duidelijk te zijn richting anderen; sommige dingen eet ik niet. Als er geen eten voor mij aanwezig is en voor anderen wel, dan vind ik dat geen probleem. Als er wel eten voor mij is, dan geef ik aan dat ik dat waardeer. Zelden vraagt iemand waarom ik een bepaald product niet eet, ze weten gewoon dat ik bepaalde producten niet eet. Sommigen weten dat het vanwege veganisme is, anderen nog niet (als ze vragen of ik iets wil zeg ik gewoon ja of nee, ik zeg er niet altijd bij waarom). Mensen met allergieën en specifieke smaakvoorkeuren doen dit denk ik ook vaak. Als ze dat willen, dan help ik hen om ervoor te zorgen dat er ook voor mij eten aanwezig is.

Het is prettig als goede gewoontes impact hebben, maar ik vind dat geen vereiste. Niet al mijn keuzes zullen anderen beïnvloeden, maar zelfs als anderen mijn voorbeeld niet volgen wil ik toch het goede voorbeeld geven. Soms geef ik meer redenen waarom ik bepaalde producten niet neem (en wat de gevolgen zijn van bepaalde e-nummers), maar meestal geef ik gewoon aan dat ik het belangrijk vind en dat ik me erin verdiept heb (en me er nog steeds in ontwikkel). Als ze bereid zijn om zelf een stap in de goede richting te zetten, dan wil ik hen daar graag bij helpen.

Er zijn allerlei e-nummers en er zijn veel producten die ik niet neem waar een gemiddelde vleeseter niet snel aan zal denken bij het 'vermijden van dierlijke producten'. Dat kunnen ook hele kleine ingrediënten of proceshulpstoffen zijn (die echter wel onderdeel zijn van een grotere industrie of een uitgebreider ondiervriendelijk proces). Ik kan proberen om mijn grens te beschrijven, maar wat ik allemaal wel en niet eet verandert ook, omdat ik steeds meer te weten kom. Anderen hebben ook waardes die ze misschien al heel lang hebben, maar waar ze steeds meer conclusies uit afleiden. Als je anderen wilt overtuigen geef dan aan wat je belangrijk vindt en probeer te ontdekken wat zij belangrijk vinden. Probeer daarnaast om heel duidelijk te zijn en om op een positieve manier met elkaar om te gaan (ook als je hen niet probeert of weet te overtuigen). Veel succes!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 01, 2016 10:28

:welcome: Julia!

Ik vond het in het begin ook heel lastig om aan mensen te vragen om rekening te houden met mijn veganisme. Het helpt om aan te bieden om te helpen met koken, of om zelfs iets mee te nemen dat je kan eten. Op die manier heb je meer controle over wat je voorgeschoteld krijgt en kun je makkelijker bijsturen en laten zien wat je wel en niet eet.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen geen etiketten lezen (of niet goed genoeg), en dat ze gewoon aan mij vragen welke producten ze voor mij kunnen halen. Dan geef ik wat suggesties, verwijs naar met website met vegan producten (linkje onderaan mijn post), of ik bied aan om zelf iets mee te nemen als ik merk dat ze het ingewikkeld vinden.

Ze snappen vaak niet wat ik precies allemaal wel of niet eet, zeker omdat dierlijke producten zo veel verschillende namen hebben (grano padano, feta, lactose, weipoeder, bacon, gelatine, honing, karmijn etc.). Ik maak eigenlijk zelden mee dat iemand zich afvraagt hoeveel of hoe weinig dierlijke ingrediënten er in een product zitten. Het helpt juist om duidelijk en consequent te zijn: 'hier zitten dierlijke ingrediënten in, dus dat eet ik niet'. Dat begrijpen de meeste mensen heel goed, terwijl het juist verwarrend is om te zeggen 'oh, hier zit maar een klein beetje dier in, dus dat is okay, maar hier zit heel veel in dus dat eet ik niet'. Dat is dan ook meteen mijn argument als er dan toch iemand vraagt waarom ik geen honing of een klein beetje van iets wil eten: je moet ergens een grens trekken, en ik heb liever een grens die duidelijk ik voor mezelf en anderen, dan een vage grens waardoor je de hele tijd moet twijfelen of je iets wel of niet wilt eten en die onduidelijk is voor anderen. Nu weet iedereen, Martine eet niks wat van of door dieren gemaakt is, lekker simpel :-D

(Ik ben trouwens voor mezelf wel redelijk relaxed met e-nummers. Er zijn er een paar die altijd dierlijk zijn, zoals E120 (karmijnrood uit luizen), E901 (bijenwas), E904 (schellak) en E966 (lactitol). Die vermijd ik altijd. De meeste mogelijk dierlijke e-nummers zijn echter in de praktijk meestal plantaardig. Voor mijn website Gewoon Vegan vraag ik heel vaak producten na, en afgezien van de nummers E631-E635 kom ik eigenlijk nooit mogelijk dierlijke e-nummers tegen die daadwerkelijk dierlijk blijken te zijn.)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Julia

Bericht door Julia » vr jan 01, 2016 15:04

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Als het gaat om eten dat ik voor mezelf maak vind ik het het gemakkelijkst om gewoon te zeggen: als er iets van een dier in zit eet ik het niet. Dan is het een heldere grens inderdaad. En daar voel ik me het best bij. Maar een reactie waar ik al tegenaan gelopen ben is dat wel begrepen wordt dat ik bijv. geen eieren meer koop, maar dat het onzinnig lijkt om alle etiketten te gaan lezen en alle kleine beetjes te vermijden. Heeft het volgens jullie eigenlijk zin om dit te doen? Gaat het dierenleed echt tegen? Of is het gewoon een principe? Waarom heb je dit principe dan? En hoe leggen jullie dit uit? Ik weet namelijk dat de meeste mensen waar ik mee samen eet geïnteresseerd en open zullen zijn, ook omdat veel ervan al (regelmatig of altijd) vegetarisch eten. Ik weet dat ze vragen zullen blijven stellen en ik wil goed mijn keuze kunnen uitleggen/verantwoorden. Maar voor mij zelf is het nog niet helemaal helder waarom ik wil wat ik wil. Waarom ik vlees niet wil eten, en eieren en kaas bijvoorbeeld ook niet kan ik prima uitleggen. Waarom ik dierlijke ingrediënten principieel wil vermijden kan ik niet onder woorden brengen, het is meer een gevoel.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jan 01, 2016 17:40

Okay, nu begrijp ik je vraag beter denk ik.

De eieren, melk etc. die je zelf koopt (als in een pak melk en een doos met eieren) zijn maar een deel van de melk en eieren die je consumeert. Zeker als je veel kant en klare producten zoals koekjes, vleesvervangers etc. koopt, consumeer je langs die weg best wel wat dierlijke producten. Het zijn steeds kleine hoeveelheden, maar kleine beetjes vormen bij elkaar toch nog een grote berg, zeker als je niet alleen in termen van je eigen consumptie denkt, maar ook meerekent wat bijvoorbeeld alle Nederlanders samen eten, of wat alle veganisten samen besparen aan kleine beetjes dierlijke producten.

Het heeft volgens mij zeker zin om producten te gebruiken die 100% vegan zijn. In de eerste plaats omdat er dan gewoon minder dierlijke producten geconsumeerd worden (al die kleine beetjes bij elkaar). In de tweede plaats omdat fabrikanten dan merken dat er vraag is naar veganistische producten, waardoor ze hopelijk nog meer veganistische producten gaan maken, wat er dan voor zorgt dat ook niet-vegans ongemerkt meer vegan producten gaan eten (en er dus minder dieren nodig zijn) en dat het makkelijker wordt voor niet-vegans om bewust gedeeltelijk of geheel vegan te gaan eten.

Dit effect van een groeiende vraag en daardoor ook een groeiend aanbod van plantaardige producten is momenteel heel sterk. Ik houd dit goed in de gaten voor mijn website, en er komen iedere maand, soms zelfs iedere week nieuwe vegan producten bij. Niet alleen in biowinkels, maar juist ook in gewone supermarkten. Recente voorbeelden van nieuwe (of hergeformuleerde oude) vegan producten zijn onder andere Skittles, Verkade café noir koekjes, chocola en broodbeleg bij Aldi, AH kaneelbroodjes, Katja snoepjes etc. Als een grote fabrikant overschakelt op plantaardige ingrediënten voor hun product, dan zijn er ineens heel veel minder dieren nodig. Daarom is het wat mij betreft zeker de moeite waard om in te zetten op producten die volledig plantaardig zijn, en als consument kun je dat doen door de kleine lettertjes op het etiket te lezen, en alleen producten te kopen die aan jouw eisen voldoen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Julia

Bericht door Julia » vr jan 01, 2016 18:22

Ja, dit geeft wel antwoord op mijn vraag. Kan me voorstellen dat het niet meteen helder was, want dat was het voor mij ook niet helemaal :)

Maar, dat klinkt goed. Wat ik ook vergeten was dat het niet alleen gaat om wat je níet koopt, maar ook om waar je dan wel geld in steekt. Goed dat je daar mee bezig bent met je website, ik ga er binnenkort even rondkijken. Weet je misschien ook of er ergens op het internet artikelen te vinden zijn die aantonen dat dit soort dingen inderdaad werken? Is er ergens op de een of andere manier onderzoek naar gedaan?

Framboos

Bericht door Framboos » vr jan 01, 2016 20:38

Julia schreef:Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Als het gaat om eten dat ik voor mezelf maak vind ik het het gemakkelijkst om gewoon te zeggen: als er iets van een dier in zit eet ik het niet. Dan is het een heldere grens inderdaad. En daar voel ik me het best bij. Maar een reactie waar ik al tegenaan gelopen ben is dat wel begrepen wordt dat ik bijv. geen eieren meer koop, maar dat het onzinnig lijkt om alle etiketten te gaan lezen en alle kleine beetjes te vermijden. Heeft het volgens jullie eigenlijk zin om dit te doen? Gaat het dierenleed echt tegen? Of is het gewoon een principe? Waarom heb je dit principe dan? En hoe leggen jullie dit uit? Ik weet namelijk dat de meeste mensen waar ik mee samen eet geïnteresseerd en open zullen zijn, ook omdat veel ervan al (regelmatig of altijd) vegetarisch eten. Ik weet dat ze vragen zullen blijven stellen en ik wil goed mijn keuze kunnen uitleggen/verantwoorden. Maar voor mij zelf is het nog niet helemaal helder waarom ik wil wat ik wil. Waarom ik vlees niet wil eten, en eieren en kaas bijvoorbeeld ook niet kan ik prima uitleggen. Waarom ik dierlijke ingrediënten principieel wil vermijden kan ik niet onder woorden brengen, het is meer een gevoel.
Een van de redenen waarom ik ooit vegan is geworden is omdat ik in een tijdschrift las dat 2/3e van de eieren die je at niet de eieren zijn die je zelf als ei koopt, maar de eieren die verwerkt zijn in producten (geen idee of het klopt, wat de bron is, en het was volgens mij een Brits tijdschrift, dus geen idee of dat in Nederland ook zo is). Dus dan kan ik zelf wel verantwoorde eieren kopen (dat dacht ik toen, dat die bestonden, rond de tijd dat ik over die 2/3e las kwam ik erachter dat ik vind dat verantwoorde eieren eigenlijk niet bestaan) maar dan eet ik uiteindelijk nog heel veel kooi-eieren (ik ben ondertussen al een tijdje vegan, tien jaar geleden werden nog vrijwel in alle producten kooieieren gebruikt).

Ik vind het het zelf dus wel (de moeite) waard. E-nummers (muv de e-nummers die Martine noemt, waarvan je zeker weet dat ze niet vegan zijn) en 'kan sporen van', dat dan weer niet. Dat laatste is productieproces, niet opzettelijk toegevoegd, en die e-nummers die dierlijk kunnen zijn zijn vrijwel altijd plantaardig.

Plaats reactie