Ouders saboteren levensstijl

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Happpy
Leefwijze: part-time veganist

Ouders saboteren levensstijl

Bericht door Happpy » za jan 23, 2016 14:09

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag hier een account aangemaakt omdat ik echt graag met jullie wil praten over een probleem waar ik tegenaan loop. Ik ben fulltime vegetarier en parttime veganist. Dit houdt in dat als ik zelf mijn eten klaarmaak dan is het geheel veganistisch en als ik bij andere mensen eet dan eet ik vegetarisch.
Ik ben nu al bijna een jaar fulltime vegetarier en dat weten mijn ouders heel goed, zij vinden vegetarisme onzin en aanstellerij. Ik woon niet meer bij mijn ouders maar ik kom er nog wel regelmatig in het weekend. Ik heb aangeboden om mijn eigen maaltijden klaar te maken als ik daar ben, maar mij vader vindt het prettiger koken als er niemand in de weg loopt, dus hij maakt voor mij vegetarisch eten klaar.
Toch kwam ik er na een tijdje achter dat hij gewoon dingen zoals oestersaus en vissaus door mijn eten doet, toen ik daar achter kwam heb ik hem verteld dat die sauzen niet vegetarisch zijn en heb ik hem gevraagd om dat niet meer door mijn eten te doen. Maar volgens mij doet hij soms nog steeds oestersaus en vissaus door mijn eten.
Vandaag kwam de druppel die de emmer deed overlopen. Mijn zusje was turkse pizza's aan het klaarmaken. Toen ze er een aan mij gaf vroeg ik haar heel duidelijk of het vegetarisch was want ik kon me niet voorstellen dat die vegetarisch waren. Ze drukte mij op het hart dat het wel vegetarisch was en dat zelfs het vegetarische logo op de verpakking stond. Dat geloofde ik, ze kunnen ook vegetarisch broodjes bapao (volgens mij zijn die zelfs veganistisch!) maken die hetzelfde smaken en eruit zien als de vleesvariant en waarom zouden ze dat niet kunnen met turkse pizza? Toen ik later de verpakking controleerde scheen er dus kippenvlees en rundvlees in die turkse pizza te zitten!! Mijn zusje gaf toe dat het inderdaad een leugen was dat die turkse pizza vegetarisch was en daarna kreeg ik van mijn ouders en van mijn zusje te horen dat ik mij niet zo moet aanstellen en dat ze die turkse pizza anders toch zouden hebben weggegooid.
Ik ben nu echt compleet panisch voor al het eten dat mijn ouders klaarmaken. Zo panisch dat ik mijn spullen nu aan het inpakken ben zodat ik voor het avondeten hier weg ben. Ze vinden het ook helemaal niet erg dat ze vlees in mijn maaltijd hebben gestopt. Ze vinden alleen dat ik mij niet moet aanstellen en volgens mij vind mijn zusje het heel erg grappig dat ik het zo erg vind.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen, ik heb al meer dan genoeg moeite om een goede relatie met mijn ouders te onderhouden zonder dat vegetarisme of veganisme aan bod komt. Er zijn ook meer van dit soort incidenten geweest. Ik heb bijvoorbeeld een keer ruzie gehad met mijn moeder omdat ik geen leren schoenen wilde kopen. Waarom trekt zij zich er zoveel van aan dat ik geen leer wil dragen? Waarom trekken mijn vader en mijn zusje zich er zoveel van aan dat ik geen vlees wil eten?

Liefs,
Louise

Fruitig
Leefwijze: veganist

Re: Ouders saboteren levensstijl

Bericht door Fruitig » za jan 23, 2016 14:27

Beste Louise,

Blijkbaar hebben je ouders erg veel moeite met de keuze die jij hebt genomen in je leven. Zolang je ouders je levensstijl niet accepteren, doordat ze zoals je aangaf dierlijke producten toevoegen in het eten, zou ik het persoonlijk heel eenvoudig houden. Blijven eten zou geen issue meer hoeven zijn, gewoon niet meer doen zolang je het niet blijft vertrouwen. Ga bijvoorbeeld enkel langs voor een bakje koffie of thee. Neem dan zelf iets lekkers mee.

Als dit ook lastig blijft kun je bijvoorbeeld ook zelf je ouders uitnodigen. Als ze dan blijven eten ben jij zelf baas in eigen keuken!

Succes en sterkte!
vegan with an edge!

Happpy
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happpy » za jan 23, 2016 14:57

Fruitig schreef:Beste Louise,

Blijkbaar hebben je ouders erg veel moeite met de keuze die jij hebt genomen in je leven. Zolang je ouders je levensstijl niet accepteren, doordat ze zoals je aangaf dierlijke producten toevoegen in het eten, zou ik het persoonlijk heel eenvoudig houden. Blijven eten zou geen issue meer hoeven zijn, gewoon niet meer doen zolang je het niet blijft vertrouwen. Ga bijvoorbeeld enkel langs voor een bakje koffie of thee. Neem dan zelf iets lekkers mee.

Als dit ook lastig blijft kun je bijvoorbeeld ook zelf je ouders uitnodigen. Als ze dan blijven eten ben jij zelf baas in eigen keuken!

Succes en sterkte!
Dankjewel! Het is inderdaad een goed idee om voor alleen koffie of thee langs te komen, dan kan ik toch nog contact met hen onderhouden zonder dat ik wantrouwig hoef te prikken in het eten dan ik voorgeschoteld krijg.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo jan 24, 2016 14:29

Sommige mensen voelen zich op de een of andere manier bedreigd als je je levensstijl zo baseert op een morele keuze. Wellicht zien je ouders jouw gedrag als teken dat jij jezelf te goed vindt voor hun "normale" levensstijl. Ze kunnen het ervaren alsof je hen probeert te overstijgen en proberen je dan op zo'n manier neer te halen.

Niet zelden als ik aan tafel zit met niet-vega's moet ik mezelf verdedigen terwijl ik helemaal geen discussie wou. Op een of andere manier denken mensen dat je hun levensstijl niet goed genoeg vindt (wat natuurlijk eigenlijk ook zo is) en daarop proberen ze jouw levenswijze omlaag te halen. Toen ik net veganist was hapte ik er meestal op. Nu zeg ik vaak zoiets als dat er geen perfecte levenswijze bestaat, maar ik mijn best doe om leed te vermijden. Vaak is het erkennen dat je eigen leefstijl ook niet perfect is genoeg voor "aanvallers" om erover op te houden. Hiermee los je natuurlijk niet de sabotage van je ouders op. Dat lukt je alleen door simpelweg niet meer met hen te eten.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » wo jan 27, 2016 15:48

Hey Louise, ik zou er ook voor kiezen om niet meer te gaan eten daar.
En inderdaad bezoekjes te beperken tot alleen koffie/thee drinken, of ze bij je thuis uitnodigen.

Mijn ouders waren/zijn ook zo.
In het begin heb ik er veel commentaar op gehad.
Als ik dan vroeg wat er in een bepaald gerecht zat dan kondigde mijn moeder luidkeels aan dat er misschien wel een mier op gescheten had toen de wortel nog in de grond groeide dus dat ik het toch niet mocht hebben.
We hebben er flink ruzie over gehad, maar pas toen ik bezoekjes afkapte en ook mijn dochter niet meer liet langsgaan bonden ze in.
Mijn dochter is hun enigste kleinkind en echt hun oogappeltje dus die wilde ze graag blijven zien.
Ik kom er nog wel eens achter dat ze mijn dochter stiekem dingen toestoppen als poffertjes, softijsjes en chocolade. (Wij zijn veganist)

Mijn moeder probeert me nog steeds over te halen om vegetariër te worden, dan beperk je jezelf toch immers meer dan genoeg voor de dieren, en dat is makkelijker om rekening mee te houden.
Ik denk dat dat altijd wel zo blijft, maar ik probeer er minder tegenin te gaan, dat scheelt ruzie en een hoop energie.
Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo ruimdenkend, als je maar een teen buiten de gebaande paden durft te wagen dan freaken ze al helemaal

Maarten

Bericht door Maarten » do jan 28, 2016 11:06

Hey Louise,

Helaas is het speciesisme en carnisme diep geworteld in de meeste mensen; zeker van de oudere generatie. "Uitkomen" voor je veganisme is bij sommige mensen bijna hetzelfde als zeggen dat je atheïst bent in het jaar 1400 (of christelijk in het jaar 50). Als ik jou was zou ik tips geven m.bt. alternatieve sauzen of zelf je eigen eten meenemen. Het heeft waarschijnlijk niet zoveel zin om boos te worden, maar op een assertieve manier je onvrede uiten op een juist moment kun je best doen. Waarschijnlijk blijven je ouders nog steeds bij hun standpunt maar het verlaagt de kans dat ze je weer vermoord voedsel voorschotelen wel aanzienlijk.

Plaats reactie