Goede multivitamine

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Dino
Leefwijze: veganist

Goede multivitamine

Bericht door Dino » ma aug 15, 2016 17:06

Hoi!

Ik ben nu 7 weken veganist en ik slik bijna de gehele tijd een bepaalde veganistische multivitamine van De Tuinen. Nu weet ik echt erg weinig over supplementen dus ik vroeg me af of mensen die er meer van weten er even naar wilden kijken. Het gaat om dit product.

Is dit een kwalitatieve multivitamine? Is dit voldoende naast mijn eetpatroon of heb ik extra ijzer/vitamine D/B12 etc nodig? In het geval dat ik een ander/aanvulling nodig heb, hebben jullie dan nog wat goede tips waar ik dit enigszins betaalbaar kan vinden.

Pim

Re: Goede multivitamine

Bericht door Pim » ma aug 15, 2016 21:21

Laten we even zeggen dat ik er weinig verstand van heb :-D. Het enige wat ik wel weet ik dat bij goed uitgebalanceerde voeding (wat een hele kunst/studie is) je eigenlijk alleen B12 hoeft te slikken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 16, 2016 7:25

Het spijt me Dino, maar die multivitamine (zoals de meeste multi's eigenlijk) is vrij waardeloos. Als je gewoon gezond gevarieerd eet heb je geen multi nodig. Eigenlijk hoef je alleen maar B12 en eventueel vitamine D bij te slikken als veganist, en die zitten hier helaas veel te weinig in. IJzer etc. krijgt je als het goed is voldoende uit je voeding.

Voor B12 zou je dagelijks 100 mcg moeten nemen, of twee keer per week 1000 mcg. Dat kan bijvoorbeeld heel goedkoop van Etos. Die hebben een 1000 mcg supplement oor €4,99: http://www.ah.nl/producten/product/wi20 ... tamine-b12

Hier kun je meer lezen over B12 (onder andere waarom de doseringen zo hoog moeten zijn): http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12

Hier staan wat opties voor vitamine D. Dat zou ik in ieder geval in de winter nemen, dagelijks 10-25 mcg. En in de zomer ook als je 's middags weinig buiten komt: http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » di aug 16, 2016 16:40

Martine schreef:Dat kan bijvoorbeeld heel goedkoop van Etos. Die hebben een 1000 mcg supplement oor €4,99
Dat is wat ik gebruik, huismerk van Etos. Ik meng het door mijn brooddeeg en cake beslag.

Vanwege mijn leeftijd, boven de 50, gebruik ik ook extra calcium met vit. D en K. Dat is alles wat ik aan supplementen gebruik.

Met een plantaardig dieet gaat je spijsvertering vooruit. Je lichaam wordt beter in staat om alles wat het nodig heeft uit je voeding te halen.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie