Mijn eerste 'Maar wat eet je dan?'.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
WernerT

Mijn eerste 'Maar wat eet je dan?'.

Bericht door WernerT » vr okt 14, 2016 20:30

Zoals zovelen ben ik een 'bezienswaardigheid' als vegan, zeker als bij een spontane groepslunch natuurlijk geen vegan broodjes besteld worden. Dus het gesprek gaat van 'waarom veganistisch?' via 'dat zou ik nooit kunnen' (en vergelijkbaar) naar de beroemde vraag 'Maar wat eet je dan wel?'. Natuurlijk wist ik wel dat dit één van de vragen is die je kunt verwachten, maar toch... alsof de wereld alleen bestaat uit vis en vlees. :?

Haantjes die versnipperd worden? Pus in melk? Mestbezoedeling? Koeien geven alleen melk als je ze zwanger houdt? Het was grappig om te zien hoe je met kleine feitjes over de bio-industrie mensen uit balans brengt. En misschien ergens een zaadje plant.

LieverLief
Leefwijze: part-time veganist

Re: Mijn eerste 'Maar wat eet je dan?'.

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 12:25

Vind het ook een gekke vraag. Inderdaad, alsof ze nooit groenten eten. Het is denk ik het idee dat als er geen dierlijke producten bij de maaltijd zitten, dat het hele plaatje dan uit elkaar valt. Ja, als je zo denkt dan klinkt het heel beperkt. Ik zat tot voor kort ook in die gedachtegang.

Het zou wat zijn als je collega's op dat moment een boterham met pindakaas aan het eten waren, of een frietje, of oreo's (noem ik even wat stereotype 'lazy vegan' eten). Dan kun je zeggen: is dat pindakaas? Ik zal je een geheimpje verklappen, dat is hartstikke vegan.

Mij was ook gevraagd: maar wat mag je dan nog wél? Ik heb uitgelegd dat als je out of the box gaat denken met je eten, dat er dan heel wat producten blijken te zijn waar je geen weet van had, en dat er voor bijna alles wel een vervanger of analoog bestaat. Het 1 geslaagder dan het ander, maar dat is een kwestie van proberen.

Plaats reactie