Als enige vega willen eten in gezin

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
ManonRos

Als enige vega willen eten in gezin

Bericht door ManonRos » za jul 15, 2017 14:07

Hallo allemaal, ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Loop nu al een lange tijd met het idee te spelen om veganist te worden, vooral omdat ik van mening ben dat het gezonder is voor me. Ook de impact op het milieu van de vlees en zuivel industrie houd me bezig. Nou is het grootste probleem mijn gezin. Ik ben getrouwd met de grootste carnivoor die ik ken, en ben mama van 3 kleine kinderen (5, 3 en 1 jaar). Mijn man begrijpt niet waarom ik vegan wil eten en mijn kinderen zijn best moeilijke eters.

Nou is mijn vraag, hoe kan ik mezelf een vegan dieet aanleren, wanneer het dus bovenop de 'normale' boodschappen komt. Er zal dus meer uitgegeven moeten worden en dubbel gekookt. Ik merk dat dat me enorm tegenhoud. Zijn hier meer mensen die in een soortgelijke situatie zitten waarbij het wel gelukt is om, minstens, vega te eten?

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Als enige vega willen eten in gezin

Bericht door @rno » za jul 15, 2017 15:09

Hoi Manon,

Ik denk niet dat je het idee moet hebben dat vegan eten boven op het normale eten komt.
Je moet alleen anders gaan koken. Dus je maaltijd zo samenstellen dat je de dierlijke producten apart kunt serveren.
Voor jezelf hoef je geen vlees en zuivel meer te kopen, dus dat scheelt in de prijs.

De maaltijd samenstellen zal het moeilijkste zijn. Kinderen zijn altijd moeilijke eters, tenzij je alleen maar patat, pannenkoek of pizza aan ze serveert.

In hoeverre je je gezinsleden meekrijgt zal de toekomst uitwijzen. Zorg dat je gezond eet en leeft (neem vitamine B12-tabletjes).
Je zal dan een voorbeeld voor iedereen worden.

De meeste problemen zul je tegenkomen op sociaal gebied, omdat iedereen je voor gek verklaart en vaak geen rekening met je wil of kan houden.
Veel discussies kan je beter uit de weg gaan (vooral in het begin). Serieuze vragen graag wel beantwoorden.
In het begin zal men je vaak (willen) betrappen of inconsequent zijn. Trek je hier niets van aan en ga je eigen weg.
Op youtube zijn veel filmpjes te vinden over veganisme. Als je tips wilt hebben, verneem ik dat wel.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

ManonRos

Bericht door ManonRos » za jul 15, 2017 16:53

Bedankt voor je antwoord. Denk dat het gewoon een kwestie van doen is. Misschien eerst maar proberen geen vlees meer te eten. En zuivel moet ook wel lukken. Stapje voor stapje :)

Katrien1979

Bericht door Katrien1979 » ma aug 28, 2017 12:33

Ik ben ook aan het afbouwen naar een vegan-levenswijze, ga in oktober meedoen aan de challenge en ga vanaf dat moment 100% voor vegan.
Zit nu op 95% schat ik.
Mijn man heb ik al wel zo ver dat hij al veel minder vlees eet (en daar voelt hij zich zelfs beter bij) en ik hoop eerlijk gezegd dat hij op een dag ook het vegan-licht ziet.
Maar ik vind dat zoiets van hemzelf uit moet gaan, dus ik ga hem niet pushen (zoals hij mij ook niet pusht om "gewoon" te blijven eten).

Maar @rno, het is dus normaal dat niet-veganisten je willen betrappen.
Dat heb ik dus ook met 1 van mijn beste vriendinnen.
Ze is zelf (sorry dat ik het zo noem) mislukt-vegetariër (heb haar nog niet gevraagd waarom ze weer vlees is gaan eten), maar ik krijg regelmatig opmerkingen als: "dus je draagt ook geen leren schoenen meer" of "was die soep bij je schoonzusje niet getrokken met runderbouillon".
Kom op zeg, zo flauw!

Nee dan mijn schoonmoeder, die vraagt: "Eet je ook geen kip meer?"
Mijn antwoord: "Ja hoor kip nog wel, kip is een groente" (in het kader van: op een domme vraag kun je een dom antwoord verwachten) kon ze niet echt waarderen.

Ze zullen er allemaal aan moeten wennen, er zullen nog wel gekkere opmerkingen komen.

@rno
Leefwijze: veganist

Bericht door @rno » ma aug 28, 2017 16:02

Als je honing op je "verboden lijstje" hebt staan, dan krijg je helemaal vraagtekens.

Ik heb al aardig wat ervarings jaartjes (vegetarisch en vegan) en de meeste opmerkingen heb ik al heel vaak gehoord en ik moet er altijd een beetje om lachen.
Mijn uitstraling is zodanig dat men met mij geen discussie meer aan gaat (ik ben niet meer te redden). Jongeren probeert men altijd bij de "kudde" te houden met "vlees is lekker". "doe niet zo flauw", "doe nou gewoon mee", en overige sociale redenen om vlees te eten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Katrien1979

Bericht door Katrien1979 » ma aug 28, 2017 17:17

Ja of die snoepjes van (ik geloof) Katja, waar I love veggie op staat. "Die MAG jij ook". Ik MAG alles, ik WIL het niet meer. Dat is iets heel anders. En er zit bijenwas in, dus ik WIL ze niet.

Alsof je alleen gezellig kunt zijn als je ook op een dood dier kauwt. Maar vooral jongeren zijn daar wel vatbaar voor denk ik.

Plaats reactie