Vis

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mvgb
Leefwijze: veganist

Vis

Bericht door Mvgb » di aug 01, 2017 18:21

Hi,

Ik eet sinds een week vegan en voel me top.
Wel merk ik dat mijn huid onzuiver is, maar dat gaat denk ik wel weg. Vandaag aten we broccoli met aardappels en had mijn man zalm erbij gemaakt. We willen namelijk onze kids een keer per week wel vis laten eten. Omdat de bestelde B12 vitamines nog niet binnen waren en ik wel een beetje flauw ben, heb ik vandaag wel een stukje vis nog meegegeten. Het was niet heel veel, ik denk max 70 gram ongeveer. Echter ben ik nu ontzettend misselijk en heb een mega dip qua moeheid. Komt dit door de vis?

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Vis

Bericht door @rno » di aug 01, 2017 23:07

Hoi,

Je hoeft je niet direct zorgen te maken over je B12. Je lichaam heeft een voorraad aangelegd en daar kan je best een tijdje op teren.
Woon je niet in een grote stad? Want Vitamine B12 is gewoon verkrijgbaar bij de verschillende drogisten (Etos, Kruidvat, etc.)

In hoeverre de vis "wraak" heeft genomen door je maag in de war te brengen, weet ik niet.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Martine
Moderator

Re: Vis

Bericht door Martine » wo aug 02, 2017 8:50

Behalve als de vis bedorven was, kun je daar eigenlijk niet op die manier ziek van worden, zeker als je nog maar zo kort vegan bent. Het kan wel dat je je er mentaal niet lekker bij voelt en dat dat impact heeft.

En B12 kun je inderdaad best een paar weekjes niet nemen, als je daarna maar braaf pilletjes gaat slikken. Je lichaam heeft meestal een voorraadje. Eén stukje vis zet niet echt zoden aan de dijk om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te halen.

Als je je sowieso flauw voelt, eet je dan wel genoeg? Plantaardige voeding is gemiddeld wat minder calorierijk, dus misschien moet je wat grotere porties eten of specifiek meer calorierijke voedingsmiddelen kiezen zoals noten, bonen en granen. Let ook op dat je voldoende eiwitrijke producten en gezonde vetten binnenkrijgt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie