Wat doe je met muizen in huis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Wat doe je met muizen in huis?

Bericht door marjan » za jun 30, 2007 19:49

Ik weet niet goed waar dit onderwerp hoort maar zet het maar hier. Wij hebben een prachtig vrijstaand huis maar wel met muizen sinds een aantal weken. De muizen voelen zich hier steeds vrijer en we zien ze 's avonds steeds vaker lopen in keuken, voorkamer en in computerhok... Eigenlijk zien ze er erg lief uit. Maarja, als ze zouden beginnen met het doorknagen van kabels van lampen, computers enz. dan vind ik ze een stuk minder lief....

Wat te doen? Ik heb van die muisvriendelijke muizenvallen met cashewnoten er in om de muis in de val te kunnen lokken en dan naar het bos te kunnen brengen. Vorige jaren daar veel succes mee gehad. Dit jaar lukte het steeds maar niet. Muizen wisten soms zelfs de noten uit de val te eten zonder zelf in de val te belanden :(. Vanavond gelukkig de eerste gevangen en naar het bos gebracht. Terwijl ik weg was zag Dani?l nog een ander lopen. Het project is dus nog zeker niet ten einde...

Iemand verder nog tips om muizen op afstand te houden?

Dave

Bericht door Dave » za jun 30, 2007 20:20

1. Zorgen dat de oorzaak weggenomen wordt dus geen etensresten .Vaak scheelt dit al een hele hoop. Muizen zijn er met een reden, ze zijn op zoek naar eten.

2. Natuurlijke vijand inzetten: adopteer een kat uit het asiel

3. Verder zijn er ultrasone apparaatjes in de handel voor als je geen dieren in huis wil, let op dat het frequentiebereik goed is en dat de muizen er niet van kunnen leren dus geen herkenbaar patroon.

Ik had helaas een tijd terug minder succes met mijn muisvriendelijke muizenval: hij was dood toen ik hem vond. Hij kwam volgens mij van het dak en kon het (afval)eten ruiken door de openingen van de afvoerbuis van de ketel. Nu ik mijn vuilniszak op een andere plek zet, heb ik geen muis meer gezien.
Let er op dat als je een muis vrijlaat dat het minimaal 2 km ver is, want anders komt ie terug.

marjan

Bericht door marjan » za jun 30, 2007 20:32

Dank voor je antwoord. Die kat uit het asiel daar heb ik nog wel wat moeite mee want die moet ik dan waarschijnlijk weer niet-veganistisch eten geven...:( En die 2 km afstand om de muis uit te zetten die haal ik volgens mij ook niet... Er zit wel een drukke weg tussen de plek waar ik de muizen uit zet en mijn huis. Hopelijk helpt dat nog wat...

Naast mijn muisvriendelijke muizenvallen heb ik ook nog zo'n ultrasoon apparaat maar ik heb het idee dat dat niet zo veel doet. Bereik is gewoon maar beperkt...

En met die muisvriendelijke muizenvallen weet ik dat ik binnen een paar uur na vangen de muizen los moet laten anders overleven ze het niet. Is dus altijd 's morgens bij het wakker worden eerst een rondje langs de muizenvallen doen en eventueel direct met muis in val op stap...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jun 30, 2007 20:39

Dave schreef:Let er op dat als je een muis vrijlaat dat het minimaal 2 km ver is, want anders komt ie terug.
Kan, maar hoeft niet. Als het maar een heel stuk verder buitenshuis is.

Ik heb diverse keren een muis het huis uit gekregen. In de gang gejaagd en deur open.. maar toen kwam die steeds terug. Toen de muis in een tas gejaagd, dicht gedaan en naar een plek gelopen verderop. Daar vrijgelaten. En toen geen last meer gehad er van. Daarvoor kwam die wel steeds terug.

Preventie is iig belangrijk.
En een kat vind ik niet echt een goede oplossing. Vind ik ook geen natuurlijke oplossing.

Dave

Bericht door Dave » za jun 30, 2007 21:03

Alex schreef:
Kan, maar hoeft niet. Als het maar een heel stuk verder buitenshuis is.
Of bij het huis van vleeseters :mrgreen:

Alex schreef: En een kat vind ik niet echt een goede oplossing. Vind ik ook geen natuurlijke oplossing.
Ik zie het zo:
als ik lieveheersbeestjes in mijn tuin lok om luizen op te eten dan moet ik het ook niet als een probleem zien om een kat een muis laten eten.
Maar ik zou de kat wel veganistisch kattevoer geven, omdat kattevoer ook getest wordt op katten en het voer zelf vaak afval is uit de bio-industrie met alle dierenleed erbij.
Ik vind een kat die jaagt op een muis wel natuurlijk, maar natuurlijk is nooit een issue voor mij geweest. Dus of het natuurlijk of niet natuurlijk is dat maakt mij niet uit.

marjan

Bericht door marjan » zo jul 01, 2007 6:34

Zojuist de derde muis levend in een val gevonden. Zo kom ik nog eens in het bos :D

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo jul 01, 2007 9:51

Lastig is dat he? Ik had hier een naakslakkenplaag in de keuken. Ze kropen elke nacht zelfs mijn kastjes in om op de aardappels te gaan zitten. Overal van die vieze slijmsporen die je nauwelijks weg kan poetsen. We hebben eerst alle kieren helemaal dichtgemaakt, maar er kwamen nog steeds slakken doorheen. Nu heb ik toch maar gif gekocht, wel van die korrels waar vogels en egels geen last van hebben... Ging tegen mijn gevoel in, maar wat moest ik anders?
Met muizen zou ik dat nooit kunnen (o jee, voer voor een discussie...). Ik denk dat ik het net zo zou doen als jij. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zorgt dat ze echt helemaal nergens bij kunnen wat maar eetbaar is. Dus alles in afgesloten blikken en dozen bewaren. Mijn moeder is op die manier van de muizen in huis af gekomen. Succes!

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr jul 06, 2007 9:38

Ik heb ook zo'n muisvriendelijke val. Helaas bleek hij niet zo muisvriendelijk toen hij eenmaal opgeborgen t?ch een muis had gevangen.
Ik kwam er pas achter toen ik al dagen een vreemde vieze geur in de keuken rook :?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

marjan

Bericht door marjan » vr jul 06, 2007 10:08

Het werkt hier wel. :) Ik heb de laatste dagen al minstens zeven muizen (ik raak de tel een beetje kwijt) levend naar het bos gebracht. Alleen jammer dat die muizen pas 's avonds laat zo aktief worden. Meestal als ik eindelijk zo ver ben dat ik serieus naar bed wil gaan en het toch al v??l te laat is hoor ik de val dichtklappen en kan ik in plaats van haar bed met muis in de fietstas naar het bos gaan fietsen... :(

Ik doe overigens een cashewnoot in de val en daar houden ze blijkbaar wel van...

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen » vr jul 06, 2007 10:28

Ik heb gehoord dat een kat ook preventief werkt. De muizen ruiken hem en komen liever niet in de buurt ofzo :? . Dus kan zelfs de meest luie kat en slechtste muizenvanger nog helpen het probleem op te lossen. Of het waar is (en de juiste uitleg..) weet ik niet, maar het is wel interessant.

Ineke

Bericht door Ineke » vr jul 06, 2007 21:51

Esther A zei:
Lastig is dat he? Ik had hier een naakslakkenplaag in de keuken. Ze kropen elke nacht zelfs mijn kastjes in om op de aardappels te gaan zitten. Overal van die vieze slijmsporen die je nauwelijks weg kan poetsen. We hebben eerst alle kieren helemaal dichtgemaakt, maar er kwamen nog steeds slakken doorheen. Nu heb ik toch maar gif gekocht, wel van die korrels waar vogels en egels geen last van hebben... Ging tegen mijn gevoel in, maar wat moest ik anders?
Met muizen zou ik dat nooit kunnen (o jee, voer voor een discussie...). Ik denk dat ik het net zo zou doen als jij. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je zorgt dat ze echt helemaal nergens bij kunnen wat maar eetbaar is. Dus alles in afgesloten blikken en dozen bewaren. Mijn moeder is op die manier van de muizen in huis af gekomen. Succes!

Je kunt naaktslakken toch gewoon oppakken en buiten zetten. ze houden van bier (de zuipschuiten), misschien kun je buiten ergens een schoteltje met bier neerzetten misschien gaan ze daar dan op af. :idea: :D

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » za jul 14, 2007 21:07

als ze zouden beginnen met het doorknagen van kabels van lampen, computers enz. dan vind ik ze een stuk minder lief....
kep wel gehoord van knijnen die kabels doorknagen maar muizen...? heus?
arme muisjes , worden zomaar bruut uit hun knusse warme huisje gehaald en in het koude bos gedumpt! :cry:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » zo jul 15, 2007 12:51

Ik had die vraag ook al eens gesteld meen ik :wink: omdat we hier ook last hadden van muizen.

Ik heb vele dingen geprobeerd:
1) eten weghalen (er lag al geen eten maar soit, ik heb toch maar eens goed rondgekeken)

2) katten "gebruiken", het is te zeggen: men buurvrouw wil poezen maar ze wil de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken niet dragen en bijgevolg komen er steeds meer en meer katten bij, en nope... de muizen blijven niet weg)

3) Muisvriendelijke val: in no time hadden ze het door! (blijkbaar huizen bij ons slimmere muizen?!)

Ultrasonisch apparaat... wist ik niets vanaf...

Dus heb ik vergif gelegd... ik weet het, het is erg en het deed me enorm pijn om te zien hoe op een dag een muisje heel versuft door men kamer lief. Het is in men hand gestorven :cry:

Maar wat moet je doen als niets werkt en
1) s nachts wordt je telkens wakker van het geknabbel aan het dak (ik lig n?t onder de zolder)

2) als je boven je raam een stukje behang wegtrekt en dan opeens onder de dakpannen naar buiten kunt turen?!?! Ik heb dus van die muren die bestaan uit samengeprest hout (erg oud huis) en ze hebben net onder de pannen aan de muur geknaagd... ik heb daar blijbaar geen baksteen ofzo, ik weet ook niet hoe die halve gare hier dit huis heeft gebouwd, maar in ieder geval kan ik gewoon naar buiten kijken als ik men behangpapier ophef... leuk he! (heb het ondertussen wel toegeplakt)

Maar ja wat moet je dus al de muizen zoooveel schade toebrengen?

Eten weghalen... laat me niet lachen, ze eten gewoon mee met de kippen en ganzen van de buurvrouw, en op zolder komen ze hun lekker warm nestje maken.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » zo jul 15, 2007 20:23

Dus heb ik vergif gelegd
wat ik van je vond is helaas door de webmaster weggehaald.

Wesley

Bericht door Wesley » zo jul 15, 2007 21:24

herwin schreef:
Dus heb ik vergif gelegd
wat ik van je vond is helaas door de webmaster weggehaald.
hahahaha! :twisted:

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » ma jul 16, 2007 8:17

Nou Herwin als je echt kwijt wil wat je te zeggen hebt kun je nog altijd PB'en...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma jul 16, 2007 11:04

Tieske schreef:Nou Herwin als je echt kwijt wil wat je te zeggen hebt kun je nog altijd PB'en...
Ter informatie:
Hoewel wij als moderators PB's van anderen niet kunnen lezen, gelden ook voor PB's de forum-regels!
Wanneer daar de regels overtreden worden, kunnen de PM's doorgestuurd worden naar een moderator.

Fosfine

Bericht door Fosfine » ma jul 16, 2007 13:08

Tieske schreef:Ik had die vraag ook al eens gesteld meen ik :wink: omdat we hier ook last hadden van muizen.

Ik heb vele dingen geprobeerd:
1) eten weghalen (er lag al geen eten maar soit, ik heb toch maar eens goed rondgekeken)

2) katten "gebruiken", het is te zeggen: men buurvrouw wil poezen maar ze wil de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken niet dragen en bijgevolg komen er steeds meer en meer katten bij, en nope... de muizen blijven niet weg)

3) Muisvriendelijke val: in no time hadden ze het door! (blijkbaar huizen bij ons slimmere muizen?!)

Ultrasonisch apparaat... wist ik niets vanaf...

Dus heb ik vergif gelegd... ik weet het, het is erg en het deed me enorm pijn om te zien hoe op een dag een muisje heel versuft door men kamer lief. Het is in men hand gestorven :cry:

Maar wat moet je doen als niets werkt en
1) s nachts wordt je telkens wakker van het geknabbel aan het dak (ik lig n?t onder de zolder)

2) als je boven je raam een stukje behang wegtrekt en dan opeens onder de dakpannen naar buiten kunt turen?!?! Ik heb dus van die muren die bestaan uit samengeprest hout (erg oud huis) en ze hebben net onder de pannen aan de muur geknaagd... ik heb daar blijbaar geen baksteen ofzo, ik weet ook niet hoe die halve gare hier dit huis heeft gebouwd, maar in ieder geval kan ik gewoon naar buiten kijken als ik men behangpapier ophef... leuk he! (heb het ondertussen wel toegeplakt)

Maar ja wat moet je dus al de muizen zoooveel schade toebrengen?

Eten weghalen... laat me niet lachen, ze eten gewoon mee met de kippen en ganzen van de buurvrouw, en op zolder komen ze hun lekker warm nestje maken.
Tieske, jij bent het levende bewijs dat veganisten ??k gezond verstand kunnen hebben! Way to go! Ph.

Ineke

Bericht door Ineke » ma jul 16, 2007 13:21

Je kunt zeggen daar komt ze weer aan met haar gefilosofeer, maar ik heb heb vrij lang muisjes in mij huis gehad (ze zijn over het algemeen heel lief) Ik geloof (heb ontdekt) dat ze zich zo verschrikkelijk voorplanten door de intensieve dieren industrie waar miljarden dieren kunstmatig worden gefokt, (dat geldt ook voor de overbevolking bij de mensen) bij mij hadden ze hooguit 2 jonkies in plaats van 8 tot 12, maar alles is nu eenmaal verweven, (ook zoals de veganisten die muizen hebben omdat de buren nog ganzen houden, etc.)

Ik vond het dan ook erg dat ondanks dat ze zich zo hebben aangepast ze toch nog buiten gegooid werden, om misschien ten prooi te vallen aan katten en zo, ik vraag me ook vaak af hoe mensen roofdieren die doden om te leven (zoals katten en honden) als huisdier houden en plantenetertjes zoals muisjes en zo dood maken; triest hoor als je het goed bekijkt.

Maar goed, misschien help een Ultasoon apparaatje, (Ecosect http://www.ecosect.nl/) het piept wel maar daar wen je meestal aan, ze hebben een hekel aan pepermunt (olie) en eucalyptus olie,
of je kunt aan de muisjes vragen of ze willen gaan slapen waar ze hebben gegeten :hehe:

Als het er niet heel veel zijn kun je ze misschien levend vangen en ver weg los laten minstens en halve kilometer, in de natuur met een hoeveelheeid eten (ze houden van (brood met) pindakaas) en daar iedere dag wat eten neer gaan gooien (als je een auto hebt of toch iedere dag wat wandeld, in de hoop dat ze dan weg blijven en/ of tot ze verwilderen. er zijn vallen waar er meer in kunnen de Tin cat bijvoorbeeld, zijn het er maar een paar dan is de Trip trap goed. je kunt als het s'nachts is ze ook tijdelijk vanuit de kleine val in een grotere kist met gaas of zo doen, doen als je niet meteen naar buiten wil.

Op de Duitse tv was een keer een leuke film over een familie met kinderen die in hun vacantiehuisje stiekem een wild muisje hadden, tenslotte moesten ze weer naar huis, ook ik dacht toen, wat moet het muisje nou, de film eindigde dat je de brievenbus zag waar een dikke envelop binnen werd gegooit wat barstens vol met pinda's zat wat door het muisje werd opengenabbeld, heel leuk eigenlijk.
Veel succes!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » ma jul 16, 2007 17:03

PETA heeft nog een goed artikel hierover.
Wij gebruiken ook een live trap als we last van muizen hebben.
Waar je wel op moet letten, is dat je geen moeder muis gevangen hebt die een nest met babies heeft.
Dat kan je controleren door de val een beetje schuin te houden en zo de buik van de muis te bekijken.

Plaats reactie