Wat doe je met muizen in huis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Ineke

Bericht door Ineke » ma jul 16, 2007 19:14

Dat heb ik helaas wel eens gehad, (ik moest ze vangen de buren hadden ze gezien en geklaagd) heel erg eigenlijk, dan was zo'n muisje erg agresssief en wilde uit de val, later vond ik dan en dood jonkie, dan denk ik wat ben ik toch weer dom geweest, :oops: maar hoe dan ook ze urineren overal en ze knagen overal aan, het zijn net kinderen je kunt er niet lang boos op blijven,
Wat kun je dan zien aan het buikje van een muisje met jonkies? zijn er dan tepeltjes? daar heb ik wel eens op gelet maar dan denk ik volgens mij hebben ze allemaal tepeltjes. :kiwifruit:
Laatst gewijzigd door Ineke op di jul 17, 2007 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda » di jul 17, 2007 17:58

PETA's wildlife expert zei dat je het echt heel duidelijk kan zien.

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » wo jul 18, 2007 9:16

Ja ik denk dat ook dat je tepeltjes kan zien.
Ik heb zo ooit eens een muisje gevonden, in mijn weide. Ik was de boel op aan het ruimen en ik wilde een oude verrotte plankt uit de aarde tillen, zaten me daar allemaal (een stuk of 5-6) jonge muisjes met de moeder.

De moeder lag een beetje op der zijde en je zag duidelijk dat ze tepeltjes had.
De jonkies waren natuurlijk keilief! Zo groot als het uiteinde van je pink.

Ik heb toen de plank maar snel terug neergelegd. In de weide mogen ze zitten zoveel ze willen!

Ik heb zo'n trap besteld. Ik denk dat ik vroeger de verkeerde soort kooi gebruikte. Het was een doodgewone doorzichtige draadgazen kooi (zoals voor ratten te vangen). Ik heb nu zo'n zwarte besteld en dan zal ik wel zien hoe het afloopt.

Om te zien of de muis misschien jonkies heeft, kun je haar ook gewoon in een grote bak doen waar ze niet uit kan, om haar dan zo proberen te bekijken.

Bedankt voor de tips!

Owsla

Bericht door Owsla » wo jul 18, 2007 9:57

Als vrijwilliger, bij het 'Duiventil-project' in Amsterdam, heb ik te maken met voortdurend ongewenst muizenbezoek. In de voorraadkast met balen duivenvoer laten de diertjes hun ontlasting en urine achter. Vervelend en geen bijdrage voor de gezondheid.
Wat is raad bij muizenoverlast? Probeer de omgeving schoon te houden. Ruim voedselresten en de sporen van muizen op. Het is geen volledige oplossing, maar een structurele aanpak. Probeer de aanwezigheid van deze diertjes te aanvaarden.

Gerard A

Bericht door Gerard A » do aug 16, 2007 18:26

Kan erg zijn hoor die muisjes.

heb een poosje in het buitengebied gewoont en daar hadden we er best veel last van.

In de achterkamer vraten ze het snoer van de koelkast en vrieskast kapot.
En in de berging begon het zo verschrikkelijk te stinken naar muizenplasjes dat het wel erg smerig werd.

M'n vriend heeft toen alles opgeruimd en schoongemaakt en toen hebben we een poes genomen en daarna werd het stukken minder.

Heb er ooit eens eentje betrapt die aan het snoer van de koelkast zat te knagen.
Toen werd ik best een beetje boos en heb het arme beestje toen in een verstandsverbijstering doodgetrapt.

De darmpjes kwamen eruit.
Moest gelijk overgeven en bijna huilen zo erg zag dat eruit.
Word er weer bedroefd van.

Nu nooit meer muisjes.

Maar ik wil weten of zo'n val waar ze levend in kunnen ook werkt?
Dan kun je ze natuurlijk in de wei of het bos weer vrijlaten natuurlijk.

Groetjes.

Gerard.

Owsla

Bericht door Owsla » do aug 16, 2007 19:31

Gruwelijk... Ruim twintig jaar geleden heb ik zelf eens een muis doodgeslagen. Ik was toen nog een overtuigde omnivoren. Deze misdaad is onvergeeflijk en drukt zwaar op mijn geweten sinds ik veganist ben.

Een val waarin een gevangen muis blijft leven is lijkt me geen aanvaardbare oplossing. Muizen zijn sociale dieren en kunnen niet solitair overleven. In een weiland of in het park vormen ze een makkelijke prooi.
Een alternatief schijnt een akoestische methode te zijn: ultrasoon geluid schrikt muizen af en er zijn daarvoor speciale zenders verkrijgbaar. Naar verluidt produceren cavia's ook geluid op dezelfde frequentie en ze worden weleens voor dit doel gehouden. Een kat aanschaffen om op muizen te jagen vind ik ethisch verwerpelijk. De muizen sterven een ellendige dood in de klauwen van de kat; vaak komt er veel meer leed aan te pas dan bij het sterven in een klapval.

Ontlasting, urine en beschadigingen in huis kunnen nooit een rechtvaardiging zijn om sensitieve wezens als muizen van het leven te beroven. Het enige dat m.i. overblijft is hun aanwezigheid te aanvaarden en het huishouden daarop in te stellen.
(Overigens kunnen de electriciteitssnoeren ook ingepakt worden in aluminiumfolie; daar zetten muizen hun tanden niet in.)

marjan als gast

muizen

Bericht door marjan als gast » do aug 16, 2007 20:29

Gerard A schreef:Maar ik wil weten of zo'n val waar ze levend in kunnen ook werkt?
Dan kun je ze natuurlijk in de wei of het bos weer vrijlaten natuurlijk.

Groetjes.

Gerard.
Voor mij werkt het. Ik heb dit jaar al wel 9 muisjes levend gevangen en weer in het bos vrijgelaten. Ik laat ze allemaal op dezelfde plek los in de hoop dat ze elkaar weer vinden en sociaal met elkaar verder kunnen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook wel eens een muisje dood in de val aangetroffen heb als ik een aantal dagen weg was en vergeten was de val af te sluiten :( . Echt naar. De muisjes overleven het prima een aantal uren in zo'n val maar niet een aantal dagen... Vaak heb ik ze ook als ik rond middernacht de val hoorde dichtslaan nog diezelfde nacht naar het bos gebracht hoe moe ik ook maar was. Dat is de andere kant van het verhaal. Nu lijkt mijn huis redelijk muisvrij gelukkig...

Ineke

Bericht door Ineke » do aug 16, 2007 22:52

Marjan zei:
Vaak heb ik ze ook als ik rond middernacht de val hoorde dichtslaan nog diezelfde nacht naar het bos gebracht hoe moe ik ook maar was.
Je kunt ze ook tijdelijk van de kleine val in een grotere kooi doen en ze dan de volgende dag pas loslaten

Ik heb ooit een kooi gemaakt van een redelijk grote kist ongever 35 bij 45 cm met bovenop gaas, (voor de luchttoevoer),
en in de zijkant heb ik een gat gemaakt van ingeveer 5 hoog en 5 breed met gewoon een stukje van datzelfde gaas aan de bovenkant een paar krammetjes zodat ze het open en dicht kan, daar leg je dan een stuk brood met pindakaas in en als je er meer hebt zitten er na verloop van tijd een stel in, je hoeft dan alleen maar iets voor het 'deurtje' te houden en kunt ze dan wegbrengen, sommigen lopen ook wel in en uit dan mopperde ik vaak dat het geen supermarkt is, het is geen absolute val maar toch kun je er veel mee vangen.
Laatst gewijzigd door Ineke op zo aug 19, 2007 0:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ineke

Bericht door Ineke » do aug 16, 2007 23:04

Laatst gewijzigd door Ineke op do aug 16, 2007 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za aug 18, 2007 3:08

Gisteren eindelijk onze muis in de kelder gevangen. Ja, die vallen werken.
Zou graag rustig samenleven met zo'n leuk diertje, maar ze maken echt een vreselijke troep en brengen teveel schade aan.
Ik vind het wel geinig hoe ze met gemak een rechte muur kunnen beklimmen!

Filmpje was geinig maar niet zo geschikt voor kinderen.
Mijn kinderen kwamen meekijken toen ze het muziekje hoorden en vonden het einde niet zo super leuk.

Ineke

Bericht door Ineke » zo aug 19, 2007 0:12

Ik wilde eigenlijk alleen het liedje maar dit was het enige wat er op stond, vandaar. . .
Ik krijg er altijd de slappe lach van. . .

Oeps, ik zie tot mijn schrik dat het net bont lijkt waar ie van gemaakt is, dat me dat niet eerder is opgevallen, zo te zien is het synthetisch, maar zijn oortjes zijn van vilt (er bestaat ook synthetisch) maar stel dat . . .

Moeten we als veganisten Piereliepiepielo nu in de ban doen?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di aug 21, 2007 18:22

Gisteren weer een muisje gevangen. Lieverd zeg! Zo klein. En hij leek niet eens bang. Hij ging zich zelfs wassen.
Toen we hem in het park loslieten, at hij zich langzaam door de cracker van de val heen.
Terwijl hij aan het eten was kwamen twee muisjes van de buitenkant mee eten.
Dus hopelijk heeft hij wat nieuwe vriendjes daar.

Ik ben nu aan het proberen de glue traps uit de Home Depot hier te krijgen.

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 21, 2007 18:28

Home depot?

Trouwens een schande dat die glue traps gebruikt mogen worden.
Kun je dat niet beter bij de regering aankaarten?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 21, 2007 19:09

In NL mag je dacht ik niet eens die glue traps gebruiken.

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 21, 2007 19:21

Dat is maar goed ook, ze hebben nog wel van die verschrikkelijke beenklemmen voor vossen/ konijnen? of zo, daar schrok ik van dat dat hier nog mag.

reggie

Bericht door reggie » di aug 21, 2007 20:53

gluetraps
toen ik dit las moest ik meteen aan het volgende denken
toen ik in 1993 of zo in een dierenwinkel aan het sarphatipark in amsterdam werkte werd er onder de toonbank door(verboden) muizen/rattenlijm verkocht.
Althans toen ik er werkte werd er wel om gevraagd maar bij mij was het steeds op om een of andere reden.
ik wilde en zou dit niet verkopen.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » di aug 21, 2007 21:45

Ineke schreef:Trouwens een schande dat die glue traps gebruikt mogen worden.
Kun je dat niet beter bij de regering aankaarten?
PETA is al een aantal jaren bezig die glue traps weg te krijgen en het is al bij een groot aantal winkelketens gelukt.
Bij de regering is het denk nog niet mogelijk. Ze zien die glue traps als het beste alternatief voor vergif gebruiken. Vooral voor families met kinderen.
Home Depot is hier bij ons de grootste tuin/huis winkel.

Ineke

Bericht door Ineke » di aug 21, 2007 22:09

Hebben ze nooit van een muizenklem gehoord (quick and 'painles'?)
en natuurlijk de life trap?

Tieske
Moderator

Bericht door Tieske » do aug 23, 2007 13:55

Die muizenklem is niet altijd quick and painless hoor... als de muis der met haar pootje in komt knaagt ze dit gewoon af en dan gaat ze verder...

Zo vond ik eens een waterhoentje in een rattenval in het Jeker (riviertje bij men thuis). De gemeente plaatst deze vallen omdat de muskusratten zogezegd de dieren en hun jongen zouden verstoren... nou zij niet dan zeker?
Nadat ik het hoentje eruit had gehaald en naar de DA bracht ging het naar een opvangcentrum. Een paar weken later hoorde ik dat het terug hersteld was en dat het weer vrij mocht... ach wat leuk :)

Maar zoals je ziet is dat niet altijd "quick and painless" h

Ineke

Bericht door Ineke » do aug 23, 2007 14:14

Nee maar bij lijmvallen liggen ze dood te hongeren of zo . . . ik ben uiteraard hooguit alleen voor levende vallen.

Plaats reactie