Wat doe je met muizen in huis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Doortje

Bericht door Doortje » do aug 23, 2007 23:41

lastig onderwerp, ben hier nog geen tips tegen gekomen die ik nog niet had bedacht, eerst voerde ik die beestjes in een hoek van de kamer, bij hun little private entrance in de hoop dat ze daar zouden blijven maar ze gingen toch van mn eten/spullen snoepen en (niet onbelangrijk) ze jaagden mn visite op de vlucht :p ik vind ze wel schattig maar lig nachten wakker van de herrie, heb zelfs al een goed gesprek met ze geprobeerd "willen jullie alsjeblieft geen herrie maken als ik in bed lig en ??rst opeten wat er open ligt voor je aan een nieuwe verpaking of mijn schoenen/schoolboeken begint" (ja dat heb ik serieus gedaan :p ik ben van de maffe overtuiging dat het feit dat dieren niet praten niet perse hoeft te betekenen dat ze helemaal niets begrijpen, maar muizen zijn dus kennelijk niet voor rede vatbaar :p) dus nu staat de muisvriendelijke val bij mn hoofdeinde, klaptie dicht dan kom ik mn bedje desnoods uit om meneer/mevrouw op mn skates naar het vondelpark te begeleiden (tjah fiets gejat :p) want er is er al eens een overleden en dat wil ik nooit meer meemaken.

maartoch het werkt niet best die val (heb wel de vriendelijke versie, eentje waar ze zich niet aan kunnen bezeren, zelfs hun staartje kan er niet echt tussenkomen als ze niet heelveel pech hebben :p)

maar het zijn me een stel doerakken zeg... ze spelen tikkertje hiero, slecht voor de nachtrust dus vroeg ik me laatst af (hier zijn vast mensen op tegen maar toch...) is er geen anti-conceptie voer voor muisjes? (zo nee, wie vindt het ff uit dan) ze mogen van mij best n nestje bouwen namelijk, maar liever niet in mijn kamer, die is amper groot genoeg voor mezelf :p

melancholy

Bericht door melancholy » vr aug 24, 2007 9:08

Mij was het gelukt om de muis richting deur te drijven, deur open...
En weg wastie. Nooit meer teruggekomen. Maar bleef het toch een beetje zielig vinden.

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 24, 2007 13:43

Ik heb ook wel eens gedacht dat ze anticonceptie aas zouden moeten maken, misschien kan dat ook wel, dat hebben ze ook wel eens met straat duiven gedaan (in Duitsland) maar om de een of andere reden zijn ze daar weer mee gestopt.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Owsla

Bericht door Owsla » vr aug 31, 2007 20:40

Ineke schreef:Ik heb ook wel eens gedacht dat ze anticonceptie aas zouden moeten maken, misschien kan dat ook wel, dat hebben ze ook wel eens met straat duiven gedaan (in Duitsland) maar om de een of andere reden zijn ze daar weer mee gestopt.
Anticonceptie zou een doeltreffend middel zijn. Het probleem is de onmogelijkheid van een evenwichtige dosering ervan. Dit is de reden waarom men in Duitsland gestopt is om straatduiven anticonceptiemiddelen te voeren. De ene duif c.q. muis eet veel meer voedsel (waarin het anticonceptiemiddel is verwerkt) dan andere. De ene wordt dus vergiftigd door een overdosis, de andere blijft vruchtbaar.

Ineke

Bericht door Ineke » vr aug 31, 2007 22:18

Dat meende ik me ook vaag te herinneren maar ik wist het niet meer zeker, wel jammer overigens.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Kleintje
Leefwijze: flexitarier

Re: Wat doe je met muizen in huis?

Bericht door Kleintje » wo mei 10, 2017 9:18

10 jaar later.. (ik heb nu last van muizen en dit kwam bovenaan in m'n google resultaten c': )

Ik zou adviseren om met lavendel schoon te maken. Een fles lavendel Andy allesreiniger kost 1,79 bij de AH en werkt als een trein. Ik woon nu in een studentenhuis, ik had besloten hiermee de keuken te tackelen.. vervolgens vond ik 2 babymuisjes onder de keukentafel, vlug gestorven. Kleintjes gaan er dood van, grote muizen hebben er een hekel aan. Hoe meer je huis ruikt naar lavendel, hoe meer muizen er een hekel aan krijgen. Het schijnt dat lavendelolie van de Tuinen ook geweldig werkt, maar dit kost wel 10 euro. Onverdunde allesreiniger is goedkoper.

Verder gebruik ik.. lijmplanken met pindakaas (blijkbaar mag dit officieel niet, maar daar kwam ik pas achter na bestelling). Zodra ik hoor dat er eentje vastzit (ze gaan piepen), dan stop ik 'm in een tuperware bakje met de deksel bijna dicht en longboard ik naar het park. Met een beetje olie op z'n pootjes (sesam-, olijf- of rijstolie), komt de muis zelf vrij en hupst hij erna weer vrolijk rond. Dit hele proces duurt ongeveer 30 minuten. Als je het geld en geduld hebt voor diervriendelijkere muizenvallen, go for it, maar dit is waar ik momenteel mee kan werken. Laatste tip: stop al je etenswaar in glazen potten, tuperware bakken of in dichte pannen met de deksel erop. Ze vreten alles open.

Ik ben gister begonnen met de jacht.. ik heb er 2 gevonden en 3 gevangen en buiten gezet.. ik hoor nu veel minder muisjes lopen. Ik eet meestal veganistisch, ik heb veel liefde voor dieren, maar t moment dat ze m'n huis onder schijten en al m'n eten aanvreten (rijst, chocolade, koeken, chia zaden, etc.), ben ik klaar met lief zijn.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » do okt 05, 2017 17:59

Er was een groot probleem met muizen hier. Eten in bakjes stoppen en goed stofzuigen was niet voldoende.
Ik ving ze levend en nam ze stiekem mee in de trein.
Ik dropte ze dan meestal bij een klein (metro)station ergens in Den Haag. Vandaar al die muizen die daar bij de rails zaten :lol:

Op een gegeven moment werden ze slim en konden twee piepjonge muizen (de liefste en slimste die ik ooit gevangen heb), zelfs het deurtje van de val met hun neus openschuiven.

Helaas is er een keer een muis in mijn afwaswater verdronken.

:!: De oplossing voor huizen in de stad: metalen met zeep geïmpregneerde schuursponsjes in de gaten stoppen. Brillo schuursponsjes (of een alternatief merk) zijn vlak en kun je ook in kleine gaten onder plinten stoppen. :!:

Al vrij snel waren mijn muizen toen verdwenen. Het kan wel zijn dat er door het dichtstoppen van de gaten kleine muisjes in de holletjes zijn achtergebleven en dat ze zijn doodgegaan. Maar ik heb nog nooit klapvallen hoeven zetten. Dat durf ik ook niet, want daar ben ik veel te onhandig voor. Dierenwelzijn is dus niet de enige reden.

Helaas weet ik niet hoe ik mijn fruitvliegjes op een vegan friendly manier weg moet krijgen, zonder teveel plastic (vuilnis)zakken te gebruiken in de zomer. Ik kies dan toch voor vangen met vruchtensap of opstofzuigen. Maar ik heb er meer moeite mee om een dode muis te zien dan een dood fruitvliegje.
Laatst gewijzigd door Reborn Vega op do okt 05, 2017 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » do okt 05, 2017 18:09

Kleintje schreef:
wo mei 10, 2017 9:18
Zodra ik hoor dat er eentje vastzit (ze gaan piepen), dan stop ik 'm in een tuperware bakje met de deksel bijna dicht en longboard ik naar het park. Met een beetje olie op z'n pootjes (sesam-, olijf- of rijstolie), komt de muis zelf vrij en hupst hij erna weer vrolijk rond. Dit hele proces duurt ongeveer 30 minuten. Als je het geld en geduld hebt voor diervriendelijkere muizenvallen, go for it, maar dit is waar ik momenteel mee kan werken.
O dat had ik moeten weten toen ik nog in een studentenhuis woonde... Mijn huisgenoot had lijmvallen gekocht voor de kakkerlakken, maar er kwam een muis op met zijn hoofd eraan vast, levend. Die heb ik toen in de vuilnisbak gegooid. Erg naar.

Lukt olie gieten ook als ie met zijn hoofd zit vastgeplakt?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 06, 2017 12:16

Fruitvliegjes kun je zo vangen en buiten loslaten.

https://i.ytimg.com/vi/DKYkBJqHABA/maxresdefault.jpg
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Reborn Vega

Bericht door Reborn Vega » za okt 07, 2017 10:37

Goed idee. Ik deed altijd vruchtensap onderin, maar gewoon fruit kan natuurlijk ook. Misschien een idee om al je gegeten fruit daar onderin te doen, dat scheelt een hoop plastic vuilnisbakzakken.

Een klein gaatje in een koffiefilter knippen (aan een van de schuine kanten) is makkelijker.

Dus dan gewoon een lange maatbeker nemen en als je weer fruitafval hebt, daarmee naar buiten lopen en dan weer opnieuw het tuitje erop doen. Wel veel werk, net als muizen levend vangen. Vandaar dat dat de maatschappij langzamer moet gaan draaien, is mijn mening.

Plaats reactie