Conimex wel of niet Vegan?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Steefje
Leefwijze: veganist

Conimex wel of niet Vegan?

Bericht door Steefje » do jan 22, 2009 13:48

Hey allemaal,
ik had even een vraag. Op de site van conimex staat er een lijst van producten die volgens hun veganistisch zijn... Maar later heb ik op de forum gevonden dat het merk conimex wordt getest op dieren. Dan is het toch eigenlijk niet veganistisch? :( Ik snap er geen bal van? Gebruiken jullie het wel eens? :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Conimex wel of niet Vegan?

Bericht door Vegantastic » do jan 22, 2009 14:08

Conimex doet bij mijn weten geen dierproeven voor hun producten. Maar het is van Unilever. En unilever heeft aantal merken onder zich waar dierproeven bij/voor gedaan worden. Denk aan de schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten.

Dus het is aan ieder voor zich hoe die daarmee om gaat. Je kan alleen het merk wat test boycotten. Of ook het moederbedrijf in totaal, ook al wordt er niet getest voor elk merk van dat bedrijf.

Persoonlijk probeer ik Unilever in totaal helemaal te vermijden, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat doet. Sowieso vind ik het wel positief dat Conimex op hun site die lijst heeft staan.

vegalan

Bericht door vegalan » do jan 22, 2009 16:27

Ik loop meestal het vak van Conimex voorbij, want in de meeste producten zit dierlijk materiaal, zoals trassi, lactose etc en dan vertrouw ik de rest ook niet. De kans is groot dat deze ingrediënten dan ook in de producten zit waar je het niet van verwacht. Het staat volgens mij (kan me vergissen) ook niet op de verpakking of geschikt is voor vegetariërs of veganisten? Dat is toch het minste wat een bedrijf kan doen.

Ik vind verder erg lastig dat de tekst op de verpakking tegenwoordig zo klein is en dat je een vergrootglas nodig hebt om het te lezen. Ik ga het echt niet kopen om er later achter te komen dat een miskoop is.

.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jan 22, 2009 17:09

Klopt, die trassi daar ben ik ook wel huiverig voor.
Maar als ze nou zeggen dat de seroendeng geen trassi bevat... dan geloof ik dat wel.
(Ik zou zelf nog wel even de ingrediënten checken.)
Maar eh.. waarom neem je je vergrootglas niet mee als je boodschappen gaat doen?
Als je dat nou nodig hebt...

vegalan

Bericht door vegalan » do jan 22, 2009 17:20

*Martijn* schreef: Maar eh.. waarom neem je je vergrootglas niet mee als je boodschappen gaat doen?
Als je dat nou nodig hebt...
Ha ha, ja heb waarschijnlijk een bril nodig. ;)

.

Ineke

Bericht door Ineke » do jan 22, 2009 19:24

Hieronder volgt de officïele verklaring van Unilever.

Misschien helpt het wat meer met bedrijven te gaan praten i.p.v. (alleen maar) boycotten en actievoeren
(Dit is een advies geen kritiek)

http://search20testing&dest=http://www.unilever.com/sustainability/sustainabledevelopmentreport/people-partners/consumers/animal-testing.aspx" target="_blank" target="_blank"

Animal testing
We are committed to eliminating animal testing for our business.

Alternatives to animal testing
We are committed to eliminating animal testing for our business. The vast majority of our products reach consumers without testing any material on animals. Today we are at the forefront of a Europe-wide initiative to find new ways to ensure products are safe without animal testing.

Our commitment is underpinned by our work since the 1980s in developing and using alternatives to animal tests including new approaches to risk assessment, biological and computer-based modelling and 'non animal' methods for data generation.

Starting in 2004 we have made an additional €3 million a year investment in an innovative research programme on novel non-animal approaches to assure consumer safety. We have made good progress in developing a non-animal approach for assessing skin allergy risk. For example, in collaboration with Entelos Inc, we have built a computer-based model of the biological processes involved in skin allergy. We have presented and published our results, and are working with international research and policy groups to share our experience and encourage acceptance of this new approach.

The global regulatory framework for animal testing is becoming increasingly complex. In Europe, the use of animal testing for assuring the safety of cosmetic ingredients will soon be banned, while in some countries such as China and Mexico, the law demands it. This poses huge challenges when developing new products and innovations for our global brands.

Our policy
Unilever is committed to the elimination of animal testing. It is equally committed to consumer health and safety, and to the safety of its workforce and the environment. Where some testing is required by law or currently unavoidable, we aim to minimise the number of animals used.

In pursuit of these goals, Unilever on the one hand applies strict internal control procedures to ensure that animal testing is only carried out when no alternatives are available, and on the other hand invests in developing and applying alternative approaches to replace animal testing in safety assessments for consumer products.

By adopting this dual approach, we advance the elimination of animal testing and reduce the number of tests to the absolute minimum. We provide transparency both in the use of animals and in the progress made in developing alternative approaches.

How we act
At Unilever, using non-animal approaches is the norm and animal testing is the exception. Before any animal testing is carried out, Unilever's internal control procedures require senior management to certify that there is no other way of proceeding. Unilever does not undertake animal testing, or commission others to do testing on its behalf, unless it is necessary to meet its health, safety and environmental obligations or it is demanded by government regulators or other official bodies. We do not test finished products on animals unless demanded by the regulatory authorities in the few countries where this is the law. In such cases, we try to convince the local authorities to change the law.

Developing new products
When there is a need to generate new safety and efficacy data in support of product development, non-animal methods and studies with human volunteers are used to the maximum extent. Unilever develops products which can contribute positively to the health and well-being of consumers. When developing these products, for ethical reasons it is not always possible to carry out tests directly on humans. Therefore, novel ingredients may have to be tested in animals first. Animal studies may need to be performed to establish the mechanism of action underpinning the health benefits of these ingredients as well as to assess their safety.

It has been Unilever policy to reduce and replace animal testing for many years. We have reduced considerably the amount of animal testing required to meet our commitment to the health and safety of our consumers. The vast majority of Unilever products have in the past reached, and will in the future reach, our consumers without any testing of any material on animals.

Developing new approaches
Unilever has a substantial programme on developing new (non-animal) approaches to provide data for safety risk assessments. We continue to publish many papers in the scientific literature, so that our progress can be seen and others may benefit from our work. Two examples include our presentation at the 6th World Congress on Alternatives to Animal Use in the Life Sciences in August 2007 in Tokyo, and the discussion paper Risk Assessment + New Technologies: Opportunities to Assure Safety Without Animal Testing and Better Protect Public Health. Unilever collaborates with other companies and plays a leading role with trade associations and government bodies seeking to achieve safety without animal testing. We are always prepared to explain our position, concerns and approach.

Related links
Download
Risk assessment & new technologies: Opportunities to Assure Safety Without Animal Testing and Better Protect Public Health[/i][/quote][/size][/i]
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jan 22, 2009 19:38

Dit klopt ook met wat een vriendin me vertelde. Ze is microbioloog en ze vertelde me dat er heel veel regels zijn voor het werken met proefdieren, dat voor alle experimenten toestemming moet worden gevraagd (aan een overheidsinstantie) en dat ze veel (voor elke proef) verantwoording moeten afleggen.

Marla

Bericht door Marla » do jan 22, 2009 19:50

Mmja, dat is het verhaal dan wel, maar in de praktijk stelt het volgens mij niet zoveel voor. Tenminste, als ik zie voor wat voor rare dingen universiteiten al toestemming krijgen, dan geloof ik niet dat ze erg strikt zijn. Bij een vak over hormonen werden er ratten gebruikt als proefdieren. Ik (en nog wat andere studenten) maakten bezwaar en hoefden niet mee te doen, maar ik heb later van mijn mede-studenten wel gehoord wat er gebeurde. Op zich stelde het qua ongerief voor de dieren misschien niet zoveel voor, maar aangezien elk dier maar 1 keer voor een proef gebruikt mag worden, ongeacht wat voor soort proef, moest elke rat na afloop doodgemaakt worden. Ik geloof dat ze per keer 40 ratten gebruikten oid, en dat vak wordt dan een paar keer per jaar gegeven. De studenten die er bij waren geweest vonden stuk voor stuk dat hetgeen ze ervan hadden moeten leren ook makkelijk via een film of computersimulatie had gekund. Er ontstond nog een hele discussie achteraf tussen docenten en studenten over het nut van het gebruik van deze dieren, maar de docenten verscholen zich achter het feit dat ze toestemming kregen van de commissie om die proef te doen. In hun ogen was dat het bewijs dat de proef gerechtvaardigd was.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 22, 2009 20:41

De DierExperimentenCommissies (DEC's) stellen inderdaad niet veel voor. Alles word in principe goedgekeurd. Soms wat aanpassingen hier en daar.

Er moet ook een onafhankelijk persoon in zitten, maar vaak zijn het mensen die elkaar goed liggen of elkaar kennen. Zo zit een man en vrouw die een relatie met elkaar hebben in de DEC's van waar die persoon werkt. Dus de vrouw in de DEC van waar de man werkt en andersoms de man in de DEC waar de vrouw werkt. Maar dit mag. Maar of dat nou erg onafhankelijk daardoor wordt?

Het gaat trouwens dus niet om een overheidsinstantie. Registratie is er idd wel van de dieren in proeven. Maar naast de dierproeven zijn er ook nog dieren die nooit gebruikt worden. Deze worden ook gedood meestal.

Ik heb een keer een symposium van een DEC bijgewoont, waarin de afwegingen e.d. bij elkaar gezet werden en uitgelegd e.d. Maar het stelde echt niets voor. Het was wel daarom leerzaam.

Tot nu toe ook bij twee dierenlabo's geweest. In het VU en van de Radboud in nijmegen. Erg interessant, maar ook erg pijnlijk om daar te zijn.
Op zich stelde het qua ongerief voor de dieren misschien niet zoveel voor, maar aangezien elk dier maar 1 keer voor een proef gebruikt mag worden, ongeacht wat voor soort proef, moest elke rat na afloop doodgemaakt worden. Ik geloof dat ze per keer 40 ratten gebruikten oid
Ik denk dat deze 40 ratten uiteindelijk nog wel 'hergebruikt' gaan worden in ieder geval wel voor ontleding. Maar sommige dieren worden voor meer proeven gebruikt of na elkaar. Maar ligt ook wel aan wat voor proef en hoe ze er mee om gaan. Bij uni's zullen ze eerder dieren voor meer dingen gebruiken.

Maar goed.. het rechtvaardigt het niet. Overigens vind ik het wel opvallend dat je 'ongerief' gebruikt als woord. Dat gebruiken ze altijd, maar dat beschrijft dus een beetje ongemak tot enorme pijn en stress. Dus als woord is dat m.i. best wel incorrect. Maar de dierproefnemers e.d. zijn daar altijd wel dol op dat woord.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jan 22, 2009 20:47

Wel goed dat een (groot?) deel van de studenten, de nieuwe generatie onderzoekers, kritisch nadenkt over het gebruik van proefdieren en nadenkt over mogelijke alternatieven. Goed ook dat er hierover gediscussieerd wordt, goed dat er ruimte was om bezwaar te maken en goed dat Unilever de moeite neemt om zo'n verklaring op te stellen en te publiceren.

Ik vind het wel jammer dat Unilever geen concrete aantallen dieren noemt. Dan zou een en ander (beter) te controleren zijn.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jan 22, 2009 21:25

Vegantastic schreef:Tot nu toe ook bij twee dierenlabo's geweest. In het VU en van de Radboud in nijmegen. Erg interessant, maar ook erg pijnlijk om daar te zijn.
Hoe was het in die labo's en wat maakte het zo pijnlijk? (Als je er niet over wilt vertellen is dat natuurlijk prima.)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 22, 2009 22:44

Het is verschrikkelijk om de dieren daar te zien in de kooien en bakken. De bakken met muizen en ratten opgestapeld. De varkens en de apen. Zeker met de apen en varkens heb je veel 'connectie' als die je aankijken met hun blik. Het is onbeschrijfelijk hoe dat pijn doet. Maar voor de dieren zal het nog veel erger zijn. Maar goed.. het is ook erg als ik bij een varkenshouder ben e.d. Het is gewoon niet prettig om met dierenleed geconfronteerd te worden.

Het is op zich wel vreemd. Wat het liefst wil je de deur open slaan en al die dieren vrijlaten. En ergens moet je ook wel je inhouden mbt de mensen die je rondlijden (eigenlijk de tegenstander). Maar ik ben ook wel realistischer geworden in dat deze mensen niet allemaal de 'beulen' zijn zoals je ziet in die beelden van undercoveropnamen bij de contract labs. Oftewel de commerciele laboratoria.

En ik weet ook wel dat de huidige studenten wat kritischer zijn. Dus daar zit ook voordeel in te behalen voor de dieren.

Het enige is wel dat ze verplicht zijn naar alternatieven te kijken, maar ze hebben nooit bv. contact opgenomen met een collega-onderzoeker die tegen dierproeven is of wetenschappelijke organisaties die tegen dierproeven zijn die wellicht een andere aanpak kunnen bedenken. Ook is het zo dat men erg uitgaat van de wetenschappelijkheid van dierproeven. Oftewel dat dierproeven wetenschappelijk correct zijn.
Maar dat betwisten we natuurlijk. Omdat dierproeven niet mensen kunnen nabootsen.

Maar het is wel interessant met hun in discussie te gaan. En op zich waren het wel goede rondleidingen e.d. Ook bij de laatste gaven ze we wel aan dat hoewel gewelddadigheden tegenover hun toegenomen was dat media/politiek het nog wel wat extra opklopten.

Maar kijk binnenkort (binnen twee weken ongeveer), maar op http://www.dierproeveninformatie.nl" target="_blank" target="_blank

Daar komt een website over wetenschappelijke argumentatie tegen dierproeven. Vooral vertaalde info van wetenschappers uit andere landen die tegen dierproeven strijden op wetenschappelijke grond. Iets wat in NL onderbelicht is en wat Proefdiervrij niet op hun website publiceert.

Marla

Bericht door Marla » vr jan 23, 2009 9:39

Vegantastic schreef: Ik denk dat deze 40 ratten uiteindelijk nog wel 'hergebruikt' gaan worden in ieder geval wel voor ontleding. Maar sommige dieren worden voor meer proeven gebruikt of na elkaar. Maar ligt ook wel aan wat voor proef en hoe ze er mee om gaan. Bij uni's zullen ze eerder dieren voor meer dingen gebruiken.
Misschien dat ze inderdaad voor dissectie werden gebruikt maar in ieder geval niet voor andere experimenten, dat mag namelijk niet en daar houden ze zich ook aan. Ook bij bijvoorbeeld gedragsonderzoek worden de dieren maar voor 1 experiment gebruikt. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of dat niet anders kon, omdat ik graag een afstudeervak in diergedrag wilde doen, maar dat kon echt niet.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jan 23, 2009 10:06

Marla schreef:Misschien dat ze inderdaad voor dissectie werden gebruikt maar in ieder geval niet voor andere experimenten, dat mag namelijk niet en daar houden ze zich ook aan. Ook bij bijvoorbeeld gedragsonderzoek worden de dieren maar voor 1 experiment gebruikt. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of dat niet anders kon, omdat ik graag een afstudeervak in diergedrag wilde doen, maar dat kon echt niet.
Werden deze ratten voor verschillende proeven gebruikt of een en dezelfde proef (per leerling of klein aantal leerlingen in groepjes)? De studie Ethologie berust toch voornamelijk op veldwerk of is dit een onderdeel van een andere studie? Wist je van tevoren niet dat je dierproeven zou moeten doen of werd er aangegeven dat de mogelijkheid bestond om daarvan af te zien?

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 23, 2009 10:41

Marla schreef:Misschien dat ze inderdaad voor dissectie werden gebruikt maar in ieder geval niet voor andere experimenten, dat mag namelijk niet en daar houden ze zich ook aan. Ook bij bijvoorbeeld gedragsonderzoek worden de dieren maar voor 1 experiment gebruikt. Ik heb nadrukkelijk gevraagd of dat niet anders kon, omdat ik graag een afstudeervak in diergedrag wilde doen, maar dat kon echt niet.
Bij vorig bezoek bij dierenlab gaven ze wel aan dat sommige voor meer proeven gebruikt werden. Maar misschien is dat alleen als het gelijktijdig is en niet na elkaar.

Plaats reactie