Hoeveel veganisten in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door Rorrim » zo okt 04, 2015 13:09

Het zijn er een stuk meer dan 20000, maar ik denk alsnog minder dan in de VS. Dit heeft denk ik te maken met de grootschalige campagnes voor zuivelconsumptie die in Nederland jarenlang gevoerd zijn. Een groot deel van de bevolking is er daardoor heilig van overtuigd geraakt dat men koemelk nodig heeft. Overigens vind ik het opmerkelijk dat het eten van kip nog steeds gepromoot wordt. Alsof die industrie dat nodig heeft. Een minuutje later hoor je weer een reclamespotje dat mensen wijst op het leed van de plofkip. De consument wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Met alle tegenstrijdige geluiden is het geen wonder dat verbetering zo langzaam gaat. In de VS komt de propaganda van slechts twee kanten (volgens sommigen zelfs één).
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Maarten

Bericht door Maarten » zo okt 04, 2015 13:24

Mooi dat het er in ieder geval meer zijn dan 20.000. Ik denk dat Nederland met ongeveer alles Amerika grotendeels nadoet. Er is hier weinig intellectuele originaliteit of rijkdom (en dan bedoel ik vooral in de media en boekenwinkels). Nederland zit in de periferie (t.a.v. de rijkere landen). Vrijwel niemand die zich interesseert in de diepere vragen en er écht een passie van maakt. Zo wilde ik eergisteren een boek (Walden) van Henry David Thoreau kopen in de boekenwinkel, waarop ze mij aankeken met glazige ogen: "Hoe schrijf je dat? Torot?".

Truus

Bericht door Truus » zo okt 04, 2015 13:32

Maarten schreef: Ik denk dat Nederland met ongeveer alles Amerika grotendeels nadoet.
Idd. Die campagnes hier zijn gewoon gekopieerd van de VS.

Ik vermoed overigens dat het aantal veganisten waar-dan-ook eerder overschat is dan onderschat. De manier van meten is uitermate slordig. Een kleine, zelden representatieve groep wordt geënquêteerd en wie weet hoeveel van die mensen eerlijk antwoorden.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » za okt 24, 2015 20:27

Dat het er meer veganisten zijn dan pakweg een jaar of 6 geleden geloof ik wel. Ik kom bij bijeenkomsten steeds meer nieuwe veganisten tegen, de meesten zijn dan wel kort veganist. Maar dat er nu meer dan 20.000 zijn betwijfel ik nog. Waar is dat op gebaseerd?

LKo

Bericht door LKo » ma nov 02, 2015 17:17

Zou het niet kunnen dat in de landen waar vegan groter is dan hier ook heel veel mensen om hype/uiterlijk/gezondheidsredenen plantaardig eten die zich dan vegan noemen? Het schijnt (ik weet ook niet of dat echt zo is en waar die info vandaan komt) dat Nederlanders relatief minder hype- en uiterlijkgevoelig zijn dan mensen uit andere Westerse landen. Volgens een Israëliër die ik ken is dat in ieder geval in Israël wel grotendeels het geval, dat het een gezondheidshype is waar veel mensen om die reden aan mee doen.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Truus

Bericht door Truus » ma nov 02, 2015 17:35

LKo schreef:Zou het niet kunnen dat in de landen waar vegan groter is dan hier ook heel veel mensen om hype/uiterlijk/gezondheidsredenen plantaardig eten die zich dan vegan noemen?
Het maakt toch niet uit waarom ze het doen? Ieder die vegan eet mag zich vegan noemen. Welke landen zijn dat trouwens?
LKo schreef:Het schijnt [knip] dat Nederlanders relatief minder hype- en uiterlijkgevoelig zijn dan mensen uit andere Westerse landen.
Mensen overal ter wereld zijn individuen. De een is hype-gevoelig, de ander niet. We mogen blij zijn met een vegan hype. Helaas duren hypes nooit erg lang.
LKo schreef:Volgens een Israëliër die ik ken is dat in ieder geval in Israël wel grotendeels het geval, dat het een gezondheidshype is waar veel mensen om die reden aan mee doen.
Ik vraag mij af hoeveel kijk deze persoon heeft op het onderwerp. Hoeveel veganisten kent hij überhaupt? Hoe weet hij of die mensen echt veganist zijn? Wellicht kent hij iemand, misschien zelfs twee mensen, die diep overtuigde veganisten zijn, en dat hij hun overtuiging afdoet als 'hype'?

Wanneer mensen bij mij komen met dergelijke praatjes trek ik mijn schouders op en zeg dat ik alleen over mezelf ga.

Maarten

Bericht door Maarten » ma nov 02, 2015 19:41

Volgens een Israëliër die ik ken is dat in ieder geval in Israël wel grotendeels het geval, dat het een gezondheidshype is waar veel mensen om die reden aan mee doen.
Natuurlijk zal gezondheid ook een grote rol spelen, maar volgens mij heeft Gary Yourofsky ook veel mensen beïnvloed in Israël. Alle primetime talkshows leken hem zo'n beetje uit te nodigen (voor zover ik daar kijk op heb).

Zie bijvoorbeeld deze link:
http://metro.co.uk/2015/09/28/how-anima ... t-5361205/

Plaats reactie