Hoeveel veganisten in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
lena

Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door lena » ma mei 18, 2009 10:02

Ik vraag me af of er enig idee bestaat over hoeveel veganisten er in Nederland zijn. Weet iemand dat?

marjan
Leefwijze: veganist

Re: Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door marjan » ma mei 18, 2009 11:15

Het is niet echt bekend omdat - naar ik altijd begrepen heb - er een groot deel in de krakersbeweging zit en niet officieel lid wordt van groepen mensen die zich met veganisme verbinden. Het getal van 16.000 blijft wel een beetje rondzingen (al jarenlang) als waarschijnlijk aantal... Geloof dat er in Nederland 800.000 vegetariërs zijn. Daarvan zouden er dan dus 16.000 veganist zijn.

lena

Bericht door lena » ma mei 18, 2009 12:44

800.000 vegetariers klinkt mij ook wel bekend, dat zou ongeveer 5% van de bevolking zijn. 16.000 veganisten vind ik aan de ene kant best veel (waar zijn die allemaal? waarom zo weinig op dit forum?) aan de andere kant, dat is dus maar 0,1% van alle Nederlanders? Dat vind ik dan wel weer erg weinig, maar ik vind op wikipedia vergelijkbare aantallen voor andere Europese landen (Engeland iets meer, Zweden iets minder). Nu zie ik dat daar de NVV ook geciteerd wordt voor het 16.000 getal. Ben wel benieuwd waar dat aantal op gebaseerd, en waar de "sterke groei" die de NVV noemt, uit blijkt.

Ook interessant dat in Amerika, als de onderzoeken die daar geciteerd worden kloppen, veel meer mensen veganist zijn dan in Europa. Engeland heeft dan minder vegans dan Amerika, maar nog altijd meer dan Duitsland, Zweden en Nederland. Zou dat iets te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare informatie in het Engels? Iemand een ander idee?

Marla

Bericht door Marla » ma mei 18, 2009 13:18

Volgens mij komt het vooral doordat de dierenrechtenbeweging in Engeland al veel eerder op kwam en dat het ook een heel ander soort mensen zijn daar. Als je beelden ziet van demonstraties daar dan zie je toch veel meer 'gewone mensen' dan hier.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 18, 2009 13:45

ja waar zijn de veganisten. Dat is de grote vraag. Weet je... je komt ze wellicht tegen, maar een hoop dragen het dus niet uit, doen er niets mee etc. Ooit eens contact gehad met iemand in het verleden. Paar jaar leden kwam die persoon weer op mijn pad. Ik googlde zijn naam even en kwam er achter dat die ooit bij de NVV actief was geweest. Dus dat is apart. Er zijn een dus waarschijnlijk een hoop veganisten die verder niets doen. Zonde m.i.

Even een rekensommetje:
4045 leden NVB = 800.000 vegetariers = 0,5% van het totaal wat de NVB steunt.
500 leden NVV = ? veganisten
Als we aannemen dat 500 leden 0,5 % is van het totaal dan zouden we op 100.000 ongeveer uitkomen.
Dat lijkt me dan niet reeel. Denk dat we dan ook meer op 0,1% zit wat veganist is, en misschien 0,4% daarvan wellicht wel stricter vegetarier is. In de zin van veel melk e.d. ook vervangen met sojamelk e.d.

De vraag is dan 15000 tot 20.000 lijkt me dan wel een realistisch aantal. Je kan het wellicht tot 50.000 of 75.000 rekken als je ook zeer stricte vegetariers meerekent, die meer flexanist zijn of parttime veganist.

Maar de getallen zijn trouwens wel oud. Dus wellicht zou er geinvesteerd moeten worden in een nieuw onderzoek.

De grote vraag blijft wel.... waar zijn die vegetariers en veganisten. Als die zich meer op straat begeven en in hun omgeving meer opkomen voor bepaalde zaken dan denk ik dat er veel sneller een verschil gemaakt kan worden.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma mei 18, 2009 14:40

16.000 veganisten komt uit het verleden vandaan en is volgens mij gebasseerd op Engels onderzoek. Daar kwam men uit op een x percentage veganisten t.o.v. de totale bevolking. Dat percentage is voor zover ik weet ook hier gebruikt. Doch volgens mij zijn er in Engeland veel meer veganisten dan hier in Nederland.
Met dat percentage kom je uit op 100 veganisten in een plaats van 100.000 inwoners.
Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden. Ik ken slechts een paar veganisten hier en als er iets georganiseerd wordt kom je altijd dezelfde mensen tegen.
Ik denk zelf, gevoelsmatig, dat er iets van 6.000 veganisten zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma mei 18, 2009 14:52

Nou, je zal je misschien ook verbazen. Ik kom bij de Partij voor de Dieren veganisten tegen die je totaal nergens anders dus ziet. Niet bij acties van dierenrechtenorganisaties of bij NVV bijeenkomsten.
Toch zijn die er dus ook.

Marla

Bericht door Marla » ma mei 18, 2009 14:53

Haha, ik heb altijd het gevoel dat ik elke veganist in Nederland ken, of op zijn minst die in Amsterdam. Ik ben dan ook altijd erg verbaasd als ik een nieuwe tegenkom, bijna verontwaardigd zelfs.
Kennen bedoel ik overigens meer in de zin van "van iemands bestaan afweten" dan als echt persoonlijk kennen.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma mei 18, 2009 15:46

Vegantastic schreef:Nou, je zal je misschien ook verbazen. Ik kom bij de Partij voor de Dieren veganisten tegen die je totaal nergens anders dus ziet. Niet bij acties van dierenrechtenorganisaties of bij NVV bijeenkomsten.
Toch zijn die er dus ook.
Dat weet ik en heb daar in mijn eigen schatting ook rekening mee gehouden.

lena

Bericht door lena » ma mei 18, 2009 16:40

Dick schreef: Met dat percentage kom je uit op 100 veganisten in een plaats van 100.000 inwoners.
Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dan vind ik het ook veel, daar kan ik me ook weinig bij voorstellen. Ik ben zelf denk ik ook zo'n onzichtbare veganist, doe niet mee aan dierenrechtendemonstraties enzo (er is hier ook geen lokale dierenrechtenorganisatie voor zover ik weet). Aan de andere kant ga ik wel naar restaurants, vraag ik in winkels naar vegan opties, etc. En iedere keer kijken mensen mij aan alsof ik van Mars kom. Als er hier nog 99 veganisten zouden zijn zou je toch verwachten dat veganisme in ieder geval bij natuurvoedingswinkels, vegetarische restaurants en de lokale partij voor de dieren afdeling bekender zou zijn.
Vegantastic schreef: Even een rekensommetje:
4045 leden NVB = 800.000 vegetariers = 0,5% van het totaal wat de NVB steunt.
500 leden NVV = ? veganisten
Ik denk dat veganisten meer behoefte hebben aan een organisatie dan vegetariers. Ik heb wel eens een stukje gelezen van de toenmalige voorzitter van de NVV, waarin hij zijn verbazing uitte over het feit dat maar zo weinig vegetariers lid werden van de bond. Ik was toen zelf vegetarier, maar had ook totaal geen behoefte aan een clubblad en vereniging. Vegetarier zijn was voor mij zo normaal dat ik dat niet nodig had. Ik schreef ook niet op forums enzo. Veganisme vind ik niet altijd even vanzelfsprekend, daarom vind ik dit forum wel heel fijn.
De vraag is dan 15000 tot 20.000 lijkt me dan wel een realistisch aantal. Je kan het wellicht tot 50.000 of 75.000 rekken als je ook zeer stricte vegetariers meerekent, die meer flexanist zijn of parttime veganist.
Definitie is inderdaad moeilijk. Wat is een veganist. Totaal vegan leven is vrijwel onmogelijk, we sluiten allemaal compromissen.
Maar de getallen zijn trouwens wel oud. Dus wellicht zou er geinvesteerd moeten worden in een nieuw onderzoek.
Maar hoe zou je dat onderzoeken? Hoe vindt je die mensen?

Marla

Bericht door Marla » ma mei 18, 2009 17:43

Dick schreef: Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden. Ik ken slechts een paar veganisten hier en als er iets georganiseerd wordt kom je altijd dezelfde mensen tegen.
Dit is m.i. niet echt een correcte berekening. Of iemand veganist wordt of niet hangt voor een deel van je omgeving af, en het kan wat dat betreft nogal uitmaken of je in een grote stad woont of in een dorp van 100 mensen. Hetzelfde geldt voor religie, dat is ook niet gelijkmatig over het land verdeeld maar hangt sterk af van de streek.
Ik weet niet of ik ook veganist was geworden als ik er geen tegen was gekomen. Grote kans van niet want er hebben verschillende veganisten een rol gespeeld bij mijn keuze om het ook te worden. Dat geldt voor meer mensen dus je zal in bepaalde gebieden grotere concentraties aan veganisten hebben dan in andere.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mei 18, 2009 19:44

+1 in het noorden van Nederland. Sinds vorige week eet ik niet meer vegetarisch, maar veganistisch :govegan:
Het is hier wel lastig om aan vegan spullen te komen en ik niet genoeg energie heb (vanwege ME) om naar andere plaatsen te gaan, maar ik probeer het wel zoveel mogelijk.

lena

Bericht door lena » di mei 19, 2009 8:58

Marla schreef:
Dick schreef: Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden. Ik ken slechts een paar veganisten hier en als er iets georganiseerd wordt kom je altijd dezelfde mensen tegen.
Dit is m.i. niet echt een correcte berekening. Of iemand veganist wordt of niet hangt voor een deel van je omgeving af, en het kan wat dat betreft nogal uitmaken of je in een grote stad woont of in een dorp van 100 mensen.
Maar Dick en ik hebben het over plaatsen met 100.000 inwoners, niet over dorpen met 100 inwoners. Als je er rekening mee houdt dat er in kleine dorpen waarschijnlijk minder veganisten zullen zijn, zouden er in onze steden alleen maar meer veganisten zijn. Als ook onze steden nog te klein zijn om representatief te zijn, moeten er in ieder geval ergens grote concentraties veganisten zijn om aan het gemiddelde van 0,1% te komen. Dan zouden er in Utrecht wel meer dan 1000 moeten zijn, bijvoorbeeld. Dat lijkt me eigenlijk stug, ook toen ik daar woonde was veganisme vrijwel altijd nagenoeg onbekend in restaurants en natuurvoedingswinkels. Ik snap dat er een subcultuur is die misschien niet naar restaurants gaat, en dat er mensen zijn die geen bewerkte dingen kopen en dus nooit naar ingredienten hoeven te vragen, maar toch, 1000 mensen?

lena

Bericht door lena » di mei 19, 2009 9:16

Marla schreef:Als je beelden ziet van demonstraties daar dan zie je toch veel meer 'gewone mensen' dan hier.
Maar hoe zou dat komen?

Marla

Bericht door Marla » di mei 19, 2009 9:17

Ik geloof wel dat het geconcentreerd kan zijn in bepaalde steden hoor. Hoe vaak begeef jij je in de kraak/hardcore scene Lena? Ik gok nooit ;)
Ik zelf haal wel vaak eten maar ik vraag eigenlijk nooit of het veganistisch is....

Marla

Bericht door Marla » di mei 19, 2009 9:18

lena schreef:
Marla schreef:Als je beelden ziet van demonstraties daar dan zie je toch veel meer 'gewone mensen' dan hier.
Maar hoe zou dat komen?
Omdat de dierenrechtenbeweging daar veel ouder is? Hoe dat dan komt weet ik ook niet precies.

lena

Bericht door lena » di mei 19, 2009 11:38

Marla schreef:Ik geloof wel dat het geconcentreerd kan zijn in bepaalde steden hoor. Hoe vaak begeef jij je in de kraak/hardcore scene Lena? Ik gok nooit ;)
Klopt, maar ik ken ook niemand anders die iemand kent die veganistisch is. En ook in Utrecht had ik niet het idee dat die scene uit duizend mensen bestond. Heb jij wel het idee dat het zo groot is?
Ik zelf haal wel vaak eten maar ik vraag eigenlijk nooit of het veganistisch is....
Vraag je wel naar ingredienten dan? Als ik in een restaurant ga eten vraag ik of ze iets veganistisch hebben/kunnen maken. Anders vraag ik ook nog wel eens naar vegetarische producten zonder melk/ei, omdat veganistisch zo'n onbekend begrip is. Ik zou ook denken dat als er bijvoorbeeld 1000 vegans waren in Utrecht, er meer mogelijkheden waren om vegan te eten. Het enige vegetarische restaurant dat er was toen ik daar woonde (Milky) kon met moeite ergens een briefje vandaan toveren waar de veganistische gerechten op stonden, maar het was duidelijk dat daar niet veel naar gevraagd werd.

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 19, 2009 17:04

Marla schreef:
lena schreef:
Maar hoe zou dat komen?
Omdat de dierenrechtenbeweging daar veel ouder is? Hoe dat dan komt weet ik ook niet precies.
Mja, zou het niet komen omdat er veel Indiërs wonen die al vroeg het vegetarisme meebrachten, waardoor vegetarische gerechten bv in restaurants al heel snel heel normaal werd.

En als je je als vegetariër een beetje nadenkt, dan snap je ook wel dat het nogal hypocriet is (alle beetjes helpen, maar het blijft natuurlijk raar).

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » di mei 19, 2009 21:10

Soms kom ik wel een veganist/flexanist/strikt vegetariër of whatever, i.i.g. meer dan vegetariër, zomaar in het wild tegen, veel mensen doen er gewoon verder niks mee denk ik. In de kraakbeweging lopen er veel rond, dat sowieso wel, maar kwam er een tijdje geleden achter dat een meisje bij mij uit de klas ook zoveel mogelijk vegan probeert te leven bijvoorbeeld. 16.000 vind ik ook altijd als zoveel klinken, maar de beweging is hier zo anders dan in Engeland. Daar is het zo ingeburgerd dat als je vegan bent het bijna voor zich spreekt dat je ook mee gaat doen aan acties enzo, dat het type veganist daar wat anders is dan in Nederland misschien, dat is wat ik heb gehoord van Engelsen in elk geval. Was dat hier ook maar zo.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo mei 20, 2009 5:48

Misschien dat het in delen van Groot-Briattanië is ingeburgerd. Vorig jaar waren wij in Schotland op vakantie en in Inverness naar de Tesco's geweest en daar was weinig vegan te vinden. Jammer want ik had me verheugd op een vegan aanbod daar van producten die je hier niet ziet.

Plaats reactie