Hoeveel veganisten in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Framboos

Re: Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door Framboos » wo mei 20, 2009 7:38

Annikka-Ayla schreef:Misschien dat het in delen van Groot-Briattanië is ingeburgerd. Vorig jaar waren wij in Schotland op vakantie en in Inverness naar de Tesco's geweest en daar was weinig vegan te vinden. Jammer want ik had me verheugd op een vegan aanbod daar van producten die je hier niet ziet.
Bij de Tesco niet?! Of bedoel je verse producten als broodjes en zo?

lena

Bericht door lena » wo mei 20, 2009 9:14

Framboos schreef: En als je je als vegetariër een beetje nadenkt, dan snap je ook wel dat het nogal hypocriet is (alle beetjes helpen, maar het blijft natuurlijk raar).
Ik ben echt verbaasd dat er maar zo'n miniem percentage van de vegetariers veganist is. Ik snap het echt niet. Het raarst vind ik vegetariers die heel veel moeite doen om vegetarisch gestremde kaas te kopen. Het dierenleed dat kleeft aan kaas is veel groter dan het dierenleed dat kleeft aan het verwaarloosbaar kleine beetje stremsel dat in die kaas zit. Er moeten toch kalfjes dood voor die kaas, of je dat stremsel nou gebruikt of niet.

lena

Bericht door lena » wo mei 20, 2009 9:32

*Eva* schreef: Daar is het zo ingeburgerd dat als je vegan bent het bijna voor zich spreekt dat je ook mee gaat doen aan acties enzo
Hoe groot zijn die acties daar dan?

Framboos

Bericht door Framboos » wo mei 20, 2009 9:40

lena schreef:
Framboos schreef: En als je je als vegetariër een beetje nadenkt, dan snap je ook wel dat het nogal hypocriet is (alle beetjes helpen, maar het blijft natuurlijk raar).
Ik ben echt verbaasd dat er maar zo'n miniem percentage van de vegetariers veganist is. Ik snap het echt niet. Het raarst vind ik vegetariers die heel veel moeite doen om vegetarisch gestremde kaas te kopen. Het dierenleed dat kleeft aan kaas is veel groter dan het dierenleed dat kleeft aan het verwaarloosbaar kleine beetje stremsel dat in die kaas zit. Er moeten toch kalfjes dood voor die kaas, of je dat stremsel nou gebruikt of niet.
Ik deed dat ook toen ik nog vegetariër was. Dat was ten eerste omdat ik niet realiseerde dat die kalfjes toch doodgingen voor die kaas (ik snap niet hoe ik dat ooit niet snapte/realiseerde, maar goed. Toen Wanda hier op dit forum me dat vertelde, ben ik veganist geworden...) en ten tweede omdat ik het gewoon een heel erg vieze gedachte vond. Net zoals dat ik E120 mijd, omdat ik het gewoon een smerig idee vind. Het heeft een beetje te maken met smetvrees denk ik. :oops:

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo mei 20, 2009 10:32

Ooh, wat stom, ik krijg ook wel eens kaas voorgeschoteld en dan denk ik ook wel eens, het is toch beter als ze geen stremsel van kalveren gebruiken, want je denkt dat je dan beter bezig bent.
Ja, een beetje doordenken valt soms niet mee. :oops:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo mei 20, 2009 19:36

Om nog even terug te komen op de opmerking van Framboos over de weinig aanwezige veganproducten Schotland. In Inverness heb je twee Tesco's (een grote buiten de stad en een kleine in het centrum) en bij beide winkels heb ik gekeken bij het biologische aanbod (Whole foods) en dat was erg weinig.
Ik kan me zo niet meer precies herinneren wat er lag (vooral peulvruchten en granen). Ik had gehoopt op vegan kaas oid of broodbeleg.
Ook niks leuks bij de verse producten, behalve dan natuurlijk de gewone groente en fruit.
Wat ik wel heb ingeslagen: biologische jam en wat potjes baking soda die daar niet duur zijn.

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » wo mei 20, 2009 20:42

Zouden jullie het hier willen beperken tot ideeën over het aantal veganisten in Nederland en de filosofieën daar achter? Anders moet ik straks weer gaan splitsen en dat is rot werk :)

Marjan als moderator

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 23, 2009 13:30

kan iemand me dan even ergens op een ander subforum uitleggen hoe het zit met die kalfjes??
(omdat niet iedereen hier vegan is, en men wel kaas WIL eten kocht ik -het voor mij meest gunstige alternatief (dacht ik)- vegetarisch gestremde kaas, maar nu lees ik dat de kalfjes toch dood gaan??)

Afijn,
ik vind het ook vreemd dat er zo weinig veganisten zijn.... Hier in de omgeving moet je ze echt met een lampje zoeken.... Vegetariers kom ik nog af en toe tegen....
Onder mn collega's ook een aantal boerenzonen/dochters, en die gaan door het lint als je meldt dat je veganist bent zo ongeveer! (blijkbaar denken ze dat ik dan een militante veganist ben die bij in iedere pauze veganisme loopt te prediken, in elk geval ging 1 vd heren volledig door het lint toen ie hoorde dat ik liever Max Havelaar koffie dronk..... :shock: ).
In elk geval heb ik het idee dat er meer veganisten in de Randstad zijn dan hier. En degenen die hier rondlopen hebben weinig contact met elkaar gok ik
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

vegalan

Bericht door vegalan » za mei 23, 2009 17:04

Er is maar 1 veganist en de rest zijn onvolmaakte trend volgers. :mrgreen:
Want er zijn zoveel verschillen en de mate van vervolmaking van dat idee verschilt. :wink:

.

Truus

Bericht door Truus » zo mei 24, 2009 0:20

Hoeveel leden heeft de NVV? (Natuurlijk zijn niet alle veganisten aangesloten.)

Brent

Bericht door Brent » zo mei 24, 2009 14:25

In elk geval zijn het er weinig op het totale aantal Nederlanders.
Ik vroeg net op een ander forum of veganisme te ver ging en verreweg de meesten antwoordden ongeveer dat ze het iets religieus vonden en niet gediend waren van "evangelisatie".
Ik schrok daar best van van dat beeld, al ben ik zelf geen strikte veganist.

Truus

Bericht door Truus » zo mei 24, 2009 15:19

Brent schreef:In elk geval zijn het er weinig op het totale aantal Nederlanders.
Ja, ik vermoed dat de schattingen hierboven te hoog zijn.
Brent schreef:de meesten antwoordden ongeveer dat ze het iets religieus vonden en niet gediend waren van "evangelisatie".
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Normen en waarden heeft de mensheid immers van religies geleerd. En ook ik ben niet gediend van "evangelisatie".

Des te meer waardeer ik de op het algemeen tolerante houding van de meeste deelnemers op dit forum, al ben ikzelf streng veganist.

lena

Bericht door lena » ma mei 25, 2009 23:21

jet schreef:Onder mn collega's ook een aantal boerenzonen/dochters, en die gaan door het lint als je meldt dat je veganist bent zo ongeveer! (blijkbaar denken ze dat ik dan een militante veganist ben die bij in iedere pauze veganisme loopt te prediken
Ik kom uit een familie met veel boeren, en krijg nooit kritiek of nare opmerkingen. Er zullen best mensen zijn die het idioot vinden, maar dat zeggen ze niet tegen me. Als er familiefeesten ofzo zijn wordt er altijd iets voor mij geregeld. Ik heb ook het idee dat er wel mensen zijn die veganisme beter begrijpen dan vegetarisme, omdat juist zij goed inzien dat vegetarisme nogal inconsequent is (omdat de zuivel en vleesindustrie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn).

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » ma mei 25, 2009 23:45

[quote="Vegantastic"]ja waar zijn de veganisten. Dat is de grote vraag.

Even een rekensommetje:
4045 leden NVB = 800.000 vegetariers = 0,5% van het totaal wat de NVB steunt.
500 leden NVV = ? veganisten

/quote]
Volgens mij heeft de NVV nooit 500 leden gehad.
Jarenlang zijn er in mijn herinnering circa 300 tot 350 leden geweest. Boven dit aantal zijn er ook donateurs, niet iedereen daarvan is veganist.
Door achterstallige donateursadministratie in het verleden zijn er wel bij een grote opruiming wel eens in een jaar iets van 100 leden geschrapt. Het ledenaantal daalde toen net weer onder de 300.

Arwen

Bericht door Arwen » wo mei 27, 2009 14:29

lena schreef:Klopt, maar ik ken ook niemand anders die iemand kent die veganistisch is.

Grappig. Ik hoor juist steeds vaker van mensen die iemand kennen (die dan soms ook weer iemand kent) die veganist is.
Of dat betekent dat er meer veganisten zijn dan eerder weet ik niet, maar het lijkt in ieder geval iets meer bekend bij het grote publiek. Die indruk heb ik althans.

Marla

Bericht door Marla » wo mei 27, 2009 14:43

Ik ken wel veel vegans, het grootste gedeelte van mijn vriendenkring bestaat uit veganisten (hoewel het er wel steeds minder worden :cry: ).
Er zullen sowieso altijd wel veganisten zijn die vrijwel 'onzichtbaar' zijn, die gewoon hun ding doen maar niet te koop lopen met hun veganisme, niet op dit forum zitten, niet aangesloten zijn bij de nvv, niet naar acties gaan etc. Het is moeilijk in te schatten hoeveel dat er zijn natuurlijk.
Misschien een idee om een poll op de homepage van de NVV te zetten? Natuurlijk is dat geen betrouwbaar onderzoek maar het kan wel een idee geven of het over honderdtallen of duizendtallen gaat.
Kun je er meteen de vraag bij zetten "ben je lid van de nvv?", heb je daar ook een wat beter beeld van :).

Truus

Bericht door Truus » wo mei 27, 2009 15:13

Arwen schreef:Ik hoor juist steeds vaker van mensen die iemand kennen (die dan soms ook weer iemand kent) die veganist is.
Anderzijds blijkt soms achteraf dat het geen veganisten maar vegetariërs zijn, of viseters, of mensen die op donderdag omelette met kaas eten i.p.v. biefstuk.

Arwen

Bericht door Arwen » wo mei 27, 2009 15:22

Truus schreef:
Arwen schreef:Ik hoor juist steeds vaker van mensen die iemand kennen (die dan soms ook weer iemand kent) die veganist is.
Anderzijds blijkt soms achteraf dat het geen veganisten maar vegetariërs zijn, of viseters, of mensen die op donderdag omelette met kaas eten i.p.v. biefstuk.
Haha, ja dat gebeurt ook. Maar meestal gaat het toch wel echt om veganisten. Ze brengen dat dan meestal als een soort overtreffende trap van mij (als vegetariër) en weten precies te vertellen wat die persoon die zij dan kennen allemaal niet eet. Het leuke is dat ik zelf bijna nooit over veganisme begin. Er moeten echt gerichte vragen komen, wil ik er iets over zeggen. En dit soort opmerkingen over kennissen komen dus ook vaak 'uit het niets' als ze merken dat ik niet alles eet.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » vr mei 29, 2009 22:32

Truus schreef:Hoeveel leden heeft de NVV?[...]
Magda schreef:Even voor de feitelijkheid: 600 leden en donateurs is helaas erg optimistisch. In dat aantal zitten ook de abonnees en nog wat andere relaties. De NVV heeft een kleine 400 echte leden. Sorry.

Dat was in september 2007.

Truus

Bericht door Truus » za mei 30, 2009 22:12

Magda schreef:600 leden en donateurs is helaas erg optimistisch. In dat aantal zitten ook de abonnees en nog wat andere relaties. De NVV heeft een kleine 400 echte leden.
Vind ik eigenlijk best nog veel voor zo'n klein land.
*Martijn* schreef:Dat was in september 2007.
En nu?

Plaats reactie