Hoeveel veganisten in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

stippel
Leefwijze: flexanist

Re: Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door stippel » ma jun 01, 2009 13:29

Ja, er zijn eigenlijk maar best weinig veganisten. :( Ik merk dat ook op school en zo, soms worden er dan wel dingen voor vegetariërs klaargemaakt, maar voor veganisten? Ach, zal wel meer en meer opkomen denk ik... en hoop ik.

Er zijn hier inderdaad niet zoveel veganisten, maar is dat niet omdat een boel veganisten het ook niet zo op computers en zo hebben, of is dat niet zo? Ik hou er in elk geval niet zo van, maar kan er toch moeilijk afblijven. GSM heb ik ook niet, en 's nachts slaap ik in een tentje. :P

Wen

Bericht door Wen » ma jun 01, 2009 18:01

Ik ken persoonlijk wel wat vegetariërs (een paar zijn nep, want ze eten vis :wink: )
Maar veganisten ken ik niet. Ik heb bv 1 vegetarische vriendin, die geweldig veel van dieren houdt en er zich ook voor inzet. Ik heb al wel een beetje tegen haar over veganisme verteld, maar ze vindt vegetarisme al zo moeilijk. Als ze met het werk naar het buitenland gaat of uit eten gaat, tja dan is het vaak moeilijk om lekker vegetarisch te eten en de slaatjes komen al haar neus uit. Dus ik snap het wel, het zou ook wel wat makkelijker mogen zijn vind ik. Thuis vegan eten vind ik simpel, maar als je vaak buiten de deur gaat eten is het toch heel moeilijk hé. Volgens mij is dat ook 1 van de redenen dat er weinig vegans en veel vegetariërs zijn.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » ma jun 01, 2009 19:59

Wen schreef:1 van de redenen dat er weinig vegans en veel vegetariërs zijn.
Ik krijg vaak – vooral van vleeseters – te horen “maar waarom is vegetarisme niet genoeg, daar dood je toch geen dieren mee?” Dat is natuurlijk niet waar, en bovendien kunnen er nog meer overwegingen zijn. Zo merk ik dat vegetariërs de neiging hebben veel zuivel en eieren te consumeren ter vermeende compensatie van het vlees, waarmee ze misschien wel evenveel binnen krijgen van de bezwaarlijke stoffen die in vlees zitten als vleeseters.

Wen

Bericht door Wen » ma jun 01, 2009 20:17

Dat is ook waar. Er zijn veel redenen. Maar 1 ervan is toch dat het moeilijk is

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 01, 2009 20:26

Ik ken sinds twee of drie maanden zowaar nog een veganist. Via mijn werk, en pas waren we bij een lunch en ik. was. niet. de. enige. voor wie een aparte salade gemaakt moest worden. En voor wie een paar dagen daarvoor vegan appeltaart bij de Natuurwinkel gehaald werd. Wát relaxed.

You never know what you miss until you have it. :wink:

Wen

Bericht door Wen » ma jun 01, 2009 20:32

Ja, dat moet leuk zijn zucht :wink:

Truus

Bericht door Truus » ma jun 01, 2009 21:10

Wen schreef:Er zijn veel redenen. Maar 1 ervan is toch dat het moeilijk is
Dat valt niet tegen te spreken, en dat je zeer overtuigd moet zijn om het vol te houden (in mijn geval, inmiddels bijna een half eeuw).
framboos schreef:Ik ken sinds twee of drie maanden zowaar nog een veganist... voor wie een aparte salade gemaakt moest worden. En voor wie een paar dagen daarvoor vegan appeltaart bij de Natuurwinkel gehaald werd.
Dan zijn jullie makkelijke veganisten, hoor! Ik vertrouw klaargemaakt eten nooit, al is het maar vanwegen wat er allemaal nog meer op het bord kan hebben gelegen, en neem buitenshuis hoogstens een kopje thee of Spa Blauw. Op reis neem ik voor zover mogelijk eten mee van huis, of ik koop het bij een kruidenier, niet restaurant.

Framboos

Bericht door Framboos » ma jun 01, 2009 21:14

Truus schreef: Dan zijn jullie makkelijke veganisten, hoor! Ik vertrouw klaargemaakt eten nooit, al is het maar vanwegen wat er allemaal nog meer op het bord kan hebben gelegen, en neem buitenshuis hoogstens een kopje thee of Spa Blauw. Op reis neem ik voor zover mogelijk eten mee van huis, of ik koop het bij een kruidenier, niet restaurant.
Je zegt het bijna als een belediging. We hadden het toch nergens over makkelijk/moeilijk, dus waar komt deze opmerking vandaan?

Sorry, maar ik denk niet dat je daar een positief beeld van veganisme mee geeft. Maar dat hoeft je natuurlijk niet per se iets uit te maken.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » ma jun 01, 2009 22:10

Framboos schreef:We hadden het toch nergens over makkelijk/moeilijk, dus waar komt deze opmerking vandaan? [...] Sorry, maar ik denk niet dat je daar een positief beeld van veganisme mee geeft.

Truus mag dat onderwerp toch inbrengen, ook al hadden we het er niet over? Er wordt hier wel vaker off-topic gegaan. Ik denk dat het vooral voor Truus lastig is dat ze zo strikt is, of dat anderen zo slordig met dingen omgaan. Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is dat je trouw bent aan jezelf (en dat het pas in tweede instantie belangrijk is om een positief beeld van vegansime te geven). Voor de één is het nu eenmaal makkelijker om zich aan te passen (of om water bij de wijn te doen) dan voor de ander. Ieder zijn eigen vorm van veganisme.
Laatst gewijzigd door *Martijn* op do jun 04, 2009 8:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Truus

Bericht door Truus » ma jun 01, 2009 23:37

Framboos schreef:Je zegt het bijna als een belediging.
Ik bedoelde het als een compliment. Nooit in me opgekomen dat je je beledigd zou voelen. Het is nl. ook nooit gebeurd dat ik van mijn omgeving een compliment kreeg op mijn standvastigheid (koppigheid). Alleen gemopper en kritiek. Die misschien tot op zekere hoogte terecht is, want zoals Martijn zegt, water bij de wijn doen waar toepasselijk is helemaal geen zonde. Bovendien, hoe achterdochtig ik ook ben, toch maak ik fouten, zo blijkt soms achteraf.

Ik vind dan ook de kritiek op b.v. Antoinette Hertsenberg onterecht. Met haar soepele houding zal ze ongetwijfeld meer mensen hebben overgewonnen naar een vleesloos bestaan dan ik ooit heb gepresteerd.

Het punt van dit forum is juist dat ik hier begrip kan krijgen voor mijn "extremistische" vorm van veganisme, want hier maak ik de grootste kans de weinige andere veganisten die er in NL zijn tegen te komen. Dus m.i. niet off-topic. Maar dat is aan de forum-moderator om te beoordelen.

lena

Bericht door lena » di jun 02, 2009 8:21

*Martijn* schreef: Truus mag dat onderwerp toch inbrengen, ook al hadden we het er niet over? Er wordt hier wel vaker off-topic gegaan.
Maar Marjan-moderator vroeg wel expliciet halverwege deze draad om on-topic te blijven.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 02, 2009 8:57

lena schreef:Maar Marjan-moderator vroeg wel expliciet halverwege deze draad om on-topic te blijven.
Duidelijk. Zullen we dan (na eventueel nog een reactie van Framboos) de discussie over wat wel en wat niet ontopic is hier afsluiten?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 02, 2009 8:58

Dick meldde dat de AIVD een onderzoek had gedaan over veganisten in Nederland. Ik heb gezocht in de online dossiers van de AIVD maar kon alleen een onderzoek vinden over dierenactivisme, waarin ook melding werd gemaakt van veganisten. Ik herinner me niet dat daarin nieuwe cijfers over het aantal veganisten werd genoemd.

Framboos

Bericht door Framboos » di jun 02, 2009 16:56

*Martijn* schreef:
lena schreef:Maar Marjan-moderator vroeg wel expliciet halverwege deze draad om on-topic te blijven.
Duidelijk. Zullen we dan (na eventueel nog een reactie van Framboos) de discussie over wat wel en wat niet ontopic is hier afsluiten?
Huh, het ging mij niet zozeer om off- of ontopic, maar ik voelde mij een beetje aangevallen geloof ik. :oops: Dank voor de opheldering Truus.

Dadella

Bericht door Dadella » wo jun 03, 2009 21:45

Dick schreef:Het ledenaantal daalde toen net weer onder de 300.
1038 geristreerde gebruikers op dit forum is overigens niet weinig! Of zou er iemand zijn die zichzelf 1000 maal heeft geregistreerd?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do jun 04, 2009 8:36

Dadella schreef:1038 geristreerde gebruikers op dit forum is overigens niet weinig! Of zou er iemand zijn die zichzelf 1000 maal heeft geregistreerd?
Nee, maar er zijn wel verschillende gebruikers die nooit iets hebben gepost, of van wie alle posts zijn verwijderd, vooral recenter in de lijst. Als je kijkt naar het internetadres dat ze opgeven, lijkt het er op dat het spammers zijn.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jun 04, 2009 22:15

Framboos schreef:Ik ken sinds twee of drie maanden zowaar nog een veganist. Via mijn werk, en pas waren we bij een lunch en ik. was. niet. de. enige. voor wie een aparte salade gemaakt moest worden. En voor wie een paar dagen daarvoor vegan appeltaart bij de Natuurwinkel gehaald werd. Wát relaxed.

You never know what you miss until you have it. :wink:

Hee wat leuk! :D Ken ik die persoon toevallig?

Truus

Bericht door Truus » vr jun 05, 2009 6:23

Framboos schreef:voor wie een paar dagen daarvoor vegan appeltaart bij de Natuurwinkel gehaald werd.
Was gisteren bij de natuurwinkel en werd plotseling overvallen met een onverklaarbare drang om appeltaart te eten. De ingrediënten stonden op de punt geplakt, en als ze kloppen, is de taart i.d.d. vegan. Het zou veganisten (en niet-veganisten die veganisten iets willen aanbieden) heel wat makkelijker gemaakt worden als er op alle producten duidelijk werd aangegeven wat vegan is en wat niet.

Dat is nou mooi iets waar in Brussel, dat zich toch al overal mee bemoeit, voor gepleit had kunnen worden. Jammer als blijkt dat PvdD die ene zetel niet gehaald heeft.

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 05, 2009 6:39

Jasmijn schreef:Hee wat leuk! :D Ken ik die persoon toevallig?
Ik denk het niet; volgens mij ken jij vooral jongere vegans?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jun 05, 2009 20:46

Truus schreef:
Framboos schreef:voor wie een paar dagen daarvoor vegan appeltaart bij de Natuurwinkel gehaald werd.
Was gisteren bij de natuurwinkel en werd plotseling overvallen met een onverklaarbare drang om appeltaart te eten. De ingrediënten stonden op de punt geplakt, en als ze kloppen, is de taart i.d.d. vegan. Het zou veganisten (en niet-veganisten die veganisten iets willen aanbieden) heel wat makkelijker gemaakt worden als er op alle producten duidelijk werd aangegeven wat vegan is en wat niet.

Dat is nou mooi iets waar in Brussel, dat zich toch al overal mee bemoeit, voor gepleit had kunnen worden. Jammer als blijkt dat PvdD die ene zetel niet gehaald heeft.
Die taart is idd ideaal. Als mijn broer jarig is, koopt 'ie voor mij ook altijd zo'n appeltaartpunt van de natuurvoedingswinkel. Voor de anderen bakt 'ie dan zelf niet-vegan taart.

Plaats reactie