Hoeveel veganisten in Nederland

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Hoeveel veganisten in Nederland

Bericht door Jasmijn » vr jun 05, 2009 20:48

Framboos schreef:
Jasmijn schreef:Hee wat leuk! :D Ken ik die persoon toevallig?
Ik denk het niet; volgens mij ken jij vooral jongere vegans?
Dat valt wel mee. De oudste vegan die ik ken is al boven de 60 :wink: Maar hoe heet diegene waar jij het over had dan?

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 05, 2009 20:51

Dat pb ik wel even.

Ineke

Bericht door Ineke » vr jun 05, 2009 21:01

Hoeveel veganisten on Nederland?

Veel te weinig !
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jun 05, 2009 23:17

Ineke schreef:Hoeveel veganisten on Nederland?

Veel te weinig !
Inderdaad!
Dus lees je al even mee op het forum en twijfel je er nog aan of je veganist zal worden of niet, zeg dan 'JA, ik wil.'

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » za jun 06, 2009 16:26

En ik zeg doen! :grin:

Het is sinds die paar jaar dat ik vegan ben volgens mij al iets makkelijker en toegankelijker geworden (of misschien komt dat doordat ik steeds meer uitvind, maar denk bijv. aan die alpro burgers..). En als je kijkt naar schattingen van een jaar of 20/30 geleden (enkele honderden?) dan de groei eigenlijk best groot.

Truus

Bericht door Truus » di jun 09, 2009 10:58

*Eva* schreef:Het is sinds die paar jaar dat ik vegan ben volgens mij al iets makkelijker en toegankelijker geworden
Ik denk dat het vooral ligt aan de persoonlijke situatie. Woon je bij een partner of ouders die vlees eten, of eet je veel buiten de deur, dan heb je een probleem. Maar de meeste mensen die het veganisme niet lang vol houden zijn gewoon niet voldoende gemotiveerd.

Marla

Bericht door Marla » di jun 09, 2009 17:06

Ik vind buiten de deur eten prima te doen, maar het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont en of je veel lust.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 09, 2009 17:10

Marla schreef:Ik vind buiten de deur eten prima te doen, maar het hangt er natuurlijk wel vanaf waar je woont en of je veel lust.
Hier wil ik wel graag op reageren maar ik weet niet hoe ik dat moet doen zonder off-topic te gaan. Help!

jet
Moderator

Bericht door jet » di jun 09, 2009 17:20

*martijn*: nieuw topic elders openen, linkje hier neer zetten voor de verwijzing daarnaartoe?
(en mijn reactie is uiteraard ook heel erg :offtopic: :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 09, 2009 18:57

Ja, bedankt, dat had ik zelf ook al bedacht. Ik had ook een PB-tje kunnen sturen. Ik heb inmiddels zelf mijn vraag over eetgelegenheden in verschillende steden al beantwoord.

Marla

Bericht door Marla » di jun 09, 2009 20:18

Oh ik had speciaal een topic geopend!
http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... f=7&t=5831" target="_blank

Irene1991

Bericht door Irene1991 » ma nov 09, 2009 22:26

Dick schreef:16.000 veganisten komt uit het verleden vandaan en is volgens mij gebasseerd op Engels onderzoek. Daar kwam men uit op een x percentage veganisten t.o.v. de totale bevolking. Dat percentage is voor zover ik weet ook hier gebruikt. Doch volgens mij zijn er in Engeland veel meer veganisten dan hier in Nederland.
Met dat percentage kom je uit op 100 veganisten in een plaats van 100.000 inwoners.
Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden. Ik ken slechts een paar veganisten hier en als er iets georganiseerd wordt kom je altijd dezelfde mensen tegen.
Ik denk zelf, gevoelsmatig, dat er iets van 6.000 veganisten zijn.
Ik denk wel dat het waar is dat veel mensen er niets mee doen. Zelf kom ik eigenlijk ook nooit veganisten tegen. Maar jawel Dick, ze zijn er kennelijk toch. Ik kom namelijk ook uit Dordt. :wink:
"Denk aan het heden. Denk aan je leven, dat van minuut tot minuut verdergaat. De ene minuut volgt op de andere, het is dus mogelijk te leven zoals jij leeft, aangezien je leeft."
Émile Augiste Chartier.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr dec 04, 2009 0:27

Irene1991 schreef:
Dick schreef:16.000 veganisten komt uit het verleden vandaan en is volgens mij gebasseerd op Engels onderzoek. Daar kwam men uit op een x percentage veganisten t.o.v. de totale bevolking. Dat percentage is voor zover ik weet ook hier gebruikt. Doch volgens mij zijn er in Engeland veel meer veganisten dan hier in Nederland.
Met dat percentage kom je uit op 100 veganisten in een plaats van 100.000 inwoners.
Dat zou betekenen dat in een plaats als Zutphen er 50 veganisten moeten rondlopen of in Utrecht iets van 640 veganisten. Ik woon zelf in Dordt en daar zou dan meer dan 100 veganisten moeten leven. Ik geloof gevoelsmatig niet in deze hoeveelheden. Ik ken slechts een paar veganisten hier en als er iets georganiseerd wordt kom je altijd dezelfde mensen tegen.
Ik denk zelf, gevoelsmatig, dat er iets van 6.000 veganisten zijn.
Ik denk wel dat het waar is dat veel mensen er niets mee doen. Zelf kom ik eigenlijk ook nooit veganisten tegen. Maar jawel Dick, ze zijn er kennelijk toch. Ik kom namelijk ook uit Dordt. :wink:
Hoi Irene,
Ik lees je berichtje nu pas.
Leuk, nog een veganist in Dordt!! :welcome: Het wordt steeds beter in Dordt. (Hoe dichter bij Dordt hoe beter het wordt :D )
Misschien komen wij elkaar nog eens tegen.

Groetjes,
Dick

rik23

Bericht door rik23 » zo jan 31, 2010 22:26

Zoals Ineke zei: VEEL TE WEINIG!!!! daar ben ik het roerend mee eens!

Wat die hele ruwe schatting van 0,1% van de bevolking betreft: india en england hebben meer denk ik, maar komt nederland daarna of bungelen we ergens onderaan in de lijst!?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » ma feb 01, 2010 4:48

je moet het meer in procenten op bevolking zien denk ik.
Lijkt erop dat zelfs in engeland, duitsland of US meer vegans zijn dan hier of LIJKT dat maar zo?
Zou best een interessant onderzoek zijn.

Magda
Leefwijze: flexanist

Bericht door Magda » ma feb 01, 2010 7:16

Ja, en er zijn ook nog VEEl TE WEINIG mensen lid van de NVV!

Samen worden we meer gezien en kunnen we meer bereiken.

Fruitig

Bericht door Fruitig » ma feb 01, 2010 8:45

Magda schreef:Ja, en er zijn ook nog VEEl TE WEINIG mensen lid van de NVV!

Samen worden we meer gezien en kunnen we meer bereiken.
:oops:
vegan with an edge!

rik23

Bericht door rik23 » di feb 02, 2010 23:46

"Samen worden we meer gezien en kunnen we meer bereiken" Een openlijke landelijke bijeenkomst soms?

Magda
Leefwijze: flexanist

Bericht door Magda » wo feb 03, 2010 7:24

rik23 schreef:"Samen worden we meer gezien en kunnen we meer bereiken" Een openlijke landelijke bijeenkomst soms?
Zo letterlijk bedoel ik dat niet. ;)
We organiseren elk jaar een landelijke bijeenkomst om het veganisme te promoten. Die is voor leden weliswaar een leuke ontmoetingsplek, maar we willen vooral dat er niet-leden komen natuurlijk. Maar de pers laat het afweten, want we lijken letterlijk niet mee te tellen. Ook collega-organisaties zien ons wel eens over het hoofd, omdat we nog klein zijn. En producenten van veganistische artikelen willen ook graag duidelijkheid over de doelgroep.

Maarten

Bericht door Maarten » zo okt 04, 2015 12:26

Is er al wat meer informatie over dit onderwerp? Volgens het onderstaande artikel (jan. 2014) is het aantal veganisten in Amerika ongeveer 7,5 miljoen, wat neerkomt op iets meer dan 2% van hun bevolking. Is het aantal veganisten in Nederland nog steeds onder de 20.000? Hoe zou het komen dat er hier zo weinig veganisten zijn? Iemand ideeën?

http://www.onegreenplanet.org/news/is-2 ... the-vegan/

Plaats reactie