Kalfjes dood door melk

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Kalfjes dood door melk

Bericht door Jasmijn » za mei 23, 2009 21:39

Vraag van Jet op een ander topic:
"kan iemand me dan even ergens op een ander subforum uitleggen hoe het zit met die kalfjes??
(omdat niet iedereen hier vegan is, en men wel kaas WIL eten kocht ik -het voor mij meest gunstige alternatief (dacht ik)- vegetarisch gestremde kaas, maar nu lees ik dat de kalfjes toch dood gaan??)"

Wanda en Framboos schijnen dit heel goed uit te kunnen leggen, dus ga jullie gang, zou ik zeggen :D

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Kalfjes dood door melk

Bericht door Annikka-Ayla » zo mei 24, 2009 6:32

Vegetarische kaas wordt gemaakt met plantaardig stremsel. Welke precies weet ik niet, kan ik wel navragen bij de ekoboer hier vlakbij.
Het is natuurlijk wel zo dat moeder koe ieder jaar een kalf moet krijgen anders heeft ze geen melk. Het kalf wordt vrij snel weggehaald. Stierkalf gaat richting de vleesindustrie, koekalf gaat vaak haar moeder achterna. Doet ze dit niet dan gaat ze ook richting de vleesindustrie.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo mei 24, 2009 9:12

Ja inderdaad.
Vegetarische stremsel wordt trouwens door bepaalde bacterien gemaakt, als ik het goed heb.

Wen

Bericht door Wen » zo mei 24, 2009 22:35

http://www.peacefulprairie.org/letter.html" target="_blank

http://www.peacefulprairie.org/outreach/laTimesAd.html" target="_blank
http://www.peacefulprairie.org/outre...anicDairy.html" target="_blank
http://www.peacefulprairie.org/outre...nicDairy2.html" target="_blank

Kaas zorgt voor dood en enorm lijden of hij nu dierlijk gestremd is of niet bio of niet.
Er is geen ontkomen aan

lena

Bericht door lena » ma mei 25, 2009 11:03

Annikka-Ayla schreef:Het is natuurlijk wel zo dat moeder koe ieder jaar een kalf moet krijgen anders heeft ze geen melk. Het kalf wordt vrij snel weggehaald. Stierkalf gaat richting de vleesindustrie, koekalf gaat vaak haar moeder achterna. Doet ze dit niet dan gaat ze ook richting de vleesindustrie.
Precies, dit is wat ik bedoelde in de andere draad. Die stiertjes gaan dood voor onze zuivelconsumptie, of we nu wel of niet hun maag gebruiken om kaas te maken. De hoeveelheid kalvermaag die nodig is om kaas te stremmen is echt miniem, zo weinig dat zelfs religieuze autoriteiten die het eten van vlees/zuivel verbieden zeggen dat het niet nodig is om op vegetarisch gestremde kaas te letten, omdat de hoeveelheid kalvermaag niet noemenswaardig is.

Wen

Bericht door Wen » ma mei 25, 2009 22:16

En koeien zijn natuurlijk ook maar een aantal jaren hoog produktief (veel melk produceren), daarna naar de slachterij.
Koeien die niet aan de hoge produktiviteit voldoen, gaan naar de slachterij

Als een koe wordt gehouden om te produceren en er geld aan te verdienen, tja dan ....

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mei 26, 2009 14:12

Ik heb nog steeds geen veganistische kaas gezien, ook niet in de natuurwinkels.
Ik weet dat het er is, maar nog nooit gezien.
Jasmijn weet jij het in Groningen te vinden?

Wen

Bericht door Wen » di mei 26, 2009 14:22

Bite Back zegt het weer goed:
Iedereen vindt het heerlijk als de dagen weer langer worden, de temperatuur omhoog gaat en de kracht van het voorjaarszonnetje weer te voelen is. We denken dan aan al het jonge leven dat geboren wordt, hoe geweldig de natuur in elkaar zit. De eerste lammetjes in de wei, helemaal geweldig zou je zo denken…

Ik wil u dit heerlijke lentegevoel absoluut niet ontnemen en de natuur is zeker ook geweldig maar de babyboom van vele gedomesticeerde dieren zeker niet. De laatste weken zijn er hier drie schattige kleine bokjes gebracht, de oudste zo’n 5 weken oud, de twee anderen bijna drie weken. De kleine kereltjes zijn een afvalproduct van de melkindustrie. Aangezien een koe, geit of schaap elk jaar een kalf of lammeren moet krijgen om melk te gaan produceren voor de mens is er elk voorjaar een enorme babyboom.

De geitjes en bokjes worden binnen 24 uur van de moeder afgehaald: de biest (eerste melk met antistoffen voor een goede weerstand) hebben de meeste diertjes nog bij hun moeder mogen drinken. Een traumatische ervaring voor moederdier en jongen, de moeder blijft zoeken naar haar kinderen. Dit kan dagen, soms wel weken duren en ook de lammeren of het kalf blijven schreeuwen om hun moeder. De jonge dieren worden weggehaald omdat ze de moedermelk van hun moeder drinken en dat is nu juist niet de bedoeling aangezien die voor ons mensen bedoeld is om op te drinken of om kaas van te maken.

In plaats hiervan krijgen de dieren kunstmelk te drinken, een geconcentreerd poeder dat opgelost wordt met water en dat de dieren uit een emmer kunnen drinken.
Los gezien van het feit dat de kwaliteit niet kan tippen aan de melk van de eigen moeder, wordt het dier ook de warmte, liefde en zorg van de moeder onthouden.

Word je geboren als vrouwelijk dier, een koe, geit of schaap, dan zul je in vele gevallen aangehouden worden door de boer of doorverkocht worden aan handelaren en uiteindelijk ook ingezet worden als melkkoe, melkgeit of zelfs melkschaap. Word je geboren als stiertje, bok of ram, dan ga je met 10 dagen op transport naar een mesterij. Je komt dan vaak in een donker verblijf, heb je weinig ruimte, geen stro en word je soms al na enkel weken geslacht.

Ook de bokjes hier stond niet veel goeds te wachten. Ze zouden op een enkele reis naar Frankrijk gaan. Nee, absoluut geen vakantie, een mesterij zou hun eindbestemming worden. Binnen enkele weken kilo’s aankomen en dan geslacht worden zodat er weer geitenlam op de kaart kan staan in de restaurants…
Gelukkig is het drietal dit lot bespaard gebleven en zijn ze door een dame weggepraat bij een geitenmelkerij. Nu huppelt het drietal heerlijk door de weide en krijgen ze om de paar uur hun flesje. Ze maken ware bokkensprongen en als je dit zou zien, kun je terecht denken dat het voorjaar toch geweldig is, althans voor deze drie geluksvogeltjes!
Dat er zo’n donker verhaal achter een glas melk of een plakje kaas schuilt, dat zou je in eerste instantie toch niet denken…

Bron: Stichting Melief

Wen

Bericht door Wen » di mei 26, 2009 14:23

Nog steeds veggie kaas eten, Taeka?
Een bepaalde reden daarvoor?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mei 26, 2009 14:38

Wen schreef:Nog steeds veggie kaas eten, Taeka?
Een bepaalde reden daarvoor?
Ze bedoelt geen veggie, maar vegan kaas, als ik het goed heb.
taeka schreef:Ik heb nog steeds geen veganistische kaas gezien, ook niet in de natuurwinkels.
Ik weet dat het er is, maar nog nooit gezien.
Jasmijn weet jij het in Groningen te vinden?
De Maikel en Natuurvoedingswinkel Zuiderdiep hebben sowieso vegan kaasjes. Die liggen in de koeling, vlakbij de margarines en tofu enzo. Het zijn van die halfronde/ronde kleine pakjes, van redwood of yakso geloof ik. Ik vind ze zelf alleen niet zo lekkker of soms echt vies. Misschien dat jij ze wel lekker vindt, dus probeer ze maar uit, zou ik zeggen! Wat ik dan wel oke vind, is die soort die lekker is om te smelten, bijv. op tosti of pizza. He, ik ben even de naam vergeten, die soort die je in de niet-veganistische versie ook wel op pizza's tegenkomt... Die dus.

lena

Bericht door lena » di mei 26, 2009 15:04

Jasmijn schreef:Wat ik dan wel oke vind, is die soort die lekker is om te smelten, bijv. op tosti of pizza. He, ik ben even de naam vergeten, die soort die je in de niet-veganistische versie ook wel op pizza's tegenkomt... Die dus.
Mozzarella? Ik heb dat onlangs ontdekt (van Cheezly) en was verbaasd dat ik het zo lekker vond. Alleen lekker gesmolten, maar mjam, ik at vroeger heel graag broodjes mozzarella, tomaat en pesto, en dit smaakte voor mijn gevoel net zo lekker. Misschien niet verstandig om te proberen als je kort geleden echte mozzarella hebt gehad, dan valt het vast tegen.

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 26, 2009 16:43

Jasmijn schreef: De Maikel en Natuurvoedingswinkel Zuiderdiep hebben sowieso vegan kaasjes. Die liggen in de koeling, vlakbij de margarines en tofu enzo.
Ongeveer in het midden van de koeling. Daar liggen ook de vegan smeerkaasjes. (Die van provamel hebben ze trouwens ook bij de Jumbo Euroborg.) De mozzarella lijkt niet echt op mozzarella, maar ik vind het gesmolten als product op zich erg lekker. Om zo op te eten trouwens ook. En je kunt het invriezen, ook handig om te weten.

Wen

Bericht door Wen » di mei 26, 2009 18:32

Die van Redwood zijn redelijk goed om te smelten. Maar nepkaas die naar kaas proeft, ben ik nog niet tegengekomen :(

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mei 26, 2009 22:43

Wen schreef:Maar nepkaas die naar kaas proeft, ben ik nog niet tegengekomen
Nee, ik ook niet, jammer genoeg. Dat zouden ze echt moeten ontwikkelen, wellicht groeit het percentage kaas-verlatende veggies daardoor wel :D Ik heb eens bedacht dat het miss wel mogelijk moet zijn om van mensenmoedermelk kaas te maken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mei 26, 2009 22:49

Ik kan de tofutti trouwens ook erg aanraden. Heeft vast wel iets weg van cremekaas ofzo, zou eerlijk gezegd niet meer weten hoe de niet-vegan versie smaakt.

lena

Bericht door lena » di mei 26, 2009 23:01

Jasmijn schreef:
Wen schreef:Maar nepkaas die naar kaas proeft, ben ik nog niet tegengekomen
Nee, ik ook niet, jammer genoeg. Dat zouden ze echt moeten ontwikkelen, wellicht groeit het percentage kaas-verlatende veggies daardoor wel :D Ik heb eens bedacht dat het miss wel mogelijk moet zijn om van mensenmoedermelk kaas te maken.
Er zijn wel mensen die dat geprobeerd hebben. Probleem blijft dat je zo ontzettend veel melk nodig hebt voor een beetje kaas, en dat er baby'tjes zijn die die melk veel beter kunnen gebruiken.

Volgens mij is vegan kaas niet moeilijk, in ieder geval smeltende kaas niet. Er was een poos geleden in het nieuws dat veel kaas die op pizza's gebruikt wordt nepkaas is. Er zit alleen wel caseine in, wat nodig/nuttig is om het te laten smelten, maar het ongeschikt maakt voor vegans. Als nou de makers van die pizza nepkaas eens gingen praten met de makers van Cheezly!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 26, 2009 23:26

lena schreef:Probleem blijft dat je zo ontzettend veel melk nodig hebt voor een beetje kaas, en dat er baby'tjes zijn die die melk veel beter kunnen gebruiken.
Maar kunnen we dan niet met hormonen en krachtvoer moeders meer melk laten produceren. ;)
En die babietjes zetten we dan wel aan de sojamelk ;)

lena

Bericht door lena » wo mei 27, 2009 8:30

Vegantastic schreef:Maar kunnen we dan niet met hormonen en krachtvoer moeders meer melk laten produceren. ;)
Hormonen zijn een goed plan. Krachtvoer werkt nauwelijks, de meeste dingen die bekend staan als productieverhogend (bier, noten) zijn fabeltjes/werken niet. Er zijn wel medicijnen die een gunstige invloed zouden hebben op de melkproductie. Uiteindelijk is melkproductie vooral een zaak van vraag en aanbod. Als een moeder een tweeling krijgt kan ze die rustig allebei voeden, het lichaam past de productie aan op de verhoogde vraag. Simpel gezegd: hoe meer er gezogen wordt aan de borst, hoe meer melk er komt. Iedere twee uur "melken" dus!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 27, 2009 16:59

Nee maar echt, ik meen het! Ik voel me niet serieus genomen :( .
Moeders vriezen toch ook wel eens wat van hun melk in, dat vaders later dan weer kunnen ontdooien om de baby te voeden als de moeder er even niet is? Je kan best steeds wat melk apart houden voor de kaas en je baby lekker lang borstvoeding geven. Zulke baby'tjes worden later ook liever of slimmer, heb ik eens gehoord.

marjan

Bericht door marjan » wo mei 27, 2009 18:28

Jasmijn schreef: Moeders vriezen toch ook wel eens wat van hun melk in, dat vaders later dan weer kunnen ontdooien om de baby te voeden als de moeder er even niet is? Je kan best steeds wat melk apart houden voor de kaas en je baby lekker lang borstvoeding geven. Zulke baby'tjes worden later ook liever of slimmer, heb ik eens gehoord.
Ja zeker... toen ik de laatste keer na mijn bevallingsverlof weer ging werken zaten er meer dan 40 ruime voedingen in de vriezer :D Ik had de weken voor ik weer aan het werk moest gewoon elke ochtend één borst gegeven voor de voedig en één borst afgekolfd voor de voorraad. Ging prima!

Plaats reactie