Grenzen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Grenzen

Bericht door Truus » di jun 02, 2009 0:10

M.i. bestaat er niet zoiets als de perfecte veganist. Iedere veganist loopt tegen grenzen aan het veganisme op. En die zullen bij de een ergens anders liggen dan bij de ander.

Bijvoorbeeld, alhoewel ik mezelf vrij extreem acht, als ik al een paar schoenen vind waar geen leer aan zit, en ze passen zowel aan mijn voeten (moeilijk, want zeer breed) als in mijn budget, dan ga ik me niet druk maken of de lijm wel veganistisch is. Want dan zou ik alleen op klompen kunnen lopen!

Of als ik op een sollicitatiegesprek een stoel met lederen bekleding wordt aangeboden, dan ga ik daar op zitten. Met tegenzin, dat wel, maar toch. Ik zou natuurlijk nooit op sollicitatiegesprek gaan bij een slager of schoenenmaker.

In principe slik ik nooit pillen, maar als ik overtuigd was pillen nodig te hebben voor mijn gezondheid, zou ik me niet druk maken over de vegan-gehalte van de inhoud of het dierenleed waar de ontwikkeling van de pillen mee gemoeid was. Niet dat ik er geen spijt van zou hebben, maar mijn eigen gezondheid komt voor mij vóór. Als ik geloofde dierlijk voedsel nodig te hebben om gezond te kunnen blijven, was ik vast geen veganist.

Ik ben benieuwd naar de dilemma’s waar jullie als veganisten tegenaan lopen en waar jullie je grenzen leggen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Grenzen

Bericht door Vegantastic » di jun 02, 2009 10:21

Truus schreef:M.i. bestaat er niet zoiets als de perfecte veganist. Iedere veganist loopt tegen grenzen aan het veganisme op. En die zullen bij de een ergens anders liggen dan bij de ander.
Zeker. Maar ik vind wel dat we uitgaan van een basis. Die goed te doen is.
Vanaf daar is het toch wel een geheel van zover practisch mogelijk.
Bijvoorbeeld, alhoewel ik mezelf vrij extreem acht, als ik al een paar schoenen vind waar geen leer aan zit, en ze passen zowel aan mijn voeten (moeilijk, want zeer breed) als in mijn budget, dan ga ik me niet druk maken of de lijm wel veganistisch is. Want dan zou ik alleen op klompen kunnen lopen!
Ik lees wel eens dat die lijm voor (synthetische) schoenen sowieso vaak gewoon synthetisch is. Iets met kwaliteit e.d.
Of als ik op een sollicitatiegesprek een stoel met lederen bekleding wordt aangeboden, dan ga ik daar op zitten. Met tegenzin, dat wel, maar toch. Ik zou natuurlijk nooit op sollicitatiegesprek gaan bij een slager of schoenenmaker.
Vind het ook niet prettig. Als ik andere keuze heb zit ik ook liever op andere stoel. Maar denk dat je idd in dit geval weinig druk zou moeten maken.
Ik ben benieuwd naar de dilemma’s waar jullie als veganisten tegenaan lopen en waar jullie je grenzen leggen.
Soms vind ik wel lastig met betrekking tot werk. Nu heb ik als voordeel veelal bewustere klanten te hebben, maar dan nog is het een probleem, omdat mijn principes natuurlijk wel verder gaan. Maar het is toch iets waar uiteindelijk wel een beetje moet toegeven aan minder streng zijn.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di jun 02, 2009 12:38

Wijn drinken is voor mij een dilemma. Ik drink wel wijn, maar die is meestal niet veganistisch. Maar om in een kroeg nou meteen aan de harde alcohol (of aan de Bacardi Breezers) te gaan... Achtergrond is dat ik dingen graag op maak. Dus als ik een fles wijn heb vind ik het ook lastig om die half opgemaakt te laten staan. En vaak wil ik gewoon maar één glas alcohol, dus ga ik daarvoor naar de kroeg. Ik troost mezelf met de gedachte dat er wel vegan wijn bestaat, dus dat ik het wijn drinken niet helemaal hoef op te geven.

Als ik buiten de deur lunch vind ik het wel goed om brood te eten dat niet (helemaal) vegan is. Anders zou ik het mezelf vrijwel onmogelijk maken om buiten de deur te lunchen. Ik vind het belangrijker om een gesprek te hebben over veganisme met de bediening of met de kok (zij het dan in deze 'afgezwakte' vorm, met brood dat ws. niet vegan is), om iets over veganisme te kunnen uitleggen, dan om dan strikt veganistisch te eten.

Handzeep heb ik nog niet uitgezocht. Ik denk dat daar wel dierlijke ingrediënten in kunnen zitten. Er zijn nog veel dingen die ik niet heb uitgezocht. Oh ja: spijkerbroeken waar dan zo'n leren flapje op genaaid zit... Meestal koop ik uiteindelijk zo'n broek wel (met tegenzin) en dan sloop ik het leer er af.

Truus

Bericht door Truus » di jun 02, 2009 16:15

Help! Er zal toch niets dierlijks in m'n computer zitten???

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jun 02, 2009 18:49

Truus schreef:Help! Er zal toch niets dierlijks in m'n computer zitten???
Ooit eens zitten navragen ivm computerschermen. Omdat tv-schermen nog weleens iets dierlijks kon bevatten. Uiteindelijk kwam dat uit bij de lijm die in schermen gebruikt werd en die was ok.

Maar zover mij bekend is zijn het vooral metalen e.d. in computers. Alleen weet niet exact hoe het zit in het proces daarvan.

Dadella

Bericht door Dadella » wo jun 03, 2009 20:18

Het schijnt dat je dan een Apple had moeten nemen! :lol:

Zie:http://www.examiner.com/x-4348-Phoenix- ... omputer-Co

Plaats reactie