Hoe vieren jullie kerstmis?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Hoe vieren jullie kerstmis?

Bericht door jet » za dec 26, 2009 15:00

gister stamppot boerenkool met rooktofu, picallily en augurkjes
De aardappels wilden alleen niet echt kapoet (ik ga NOOIT meer boodschappen doen op 24 december....., er was niks meer, dus ik moest allemaal dingen meenemen die ik normaal nooit gebruik)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za dec 26, 2009 15:07

jet schreef: (ik ga NOOIT meer boodschappen doen op 24 december....., er was niks meer, dus ik moest allemaal dingen meenemen die ik normaal nooit gebruik)
Hahaha dat hadden wij ook! De helft van de dingen op ons boodschappenlijstje waren er niet... goede oefening in improviseren :D

jet
Moderator

Bericht door jet » za dec 26, 2009 15:16

....dat improviseren vind ik niet zo erg (we hebben de aardappels met de blender bewerkt :mrgreen: ), maar de onbeschoftheid van de mensen, en de manier waarop er asociaal geparkeerd wordt (op gehandicaptenparkeerplaatsen, fietsen en auto's midden voor de deur etc), hoe daklozen ondersteboven werden gelopen en noem maar op, daar stond ik echt van te kijken :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Claudia

Bericht door Claudia » za dec 26, 2009 15:19

Wij hadden kerstdiner bij mijn oom en tante in Luxembourg, en ik heb gewoon zelf mijn eigen kerstdiner gemaakt en meegenomen. In mijn familie is er verder niet eens iemand vegetariër, laat staan veganist, dus mijn familie en ik waren het er al gauw over eens dat het het makkelijkst zou zijn als ik gewoon mijn eigen eten meenam. Scheelde hun een hoop extra gedoe (en ik kan me voorstellen dat ze al genoeg aan hun hoofd hadden, met zo'n uitgebreid diner dat ze moesten verzorgen), en ik kon precies dat maken waar ik zin in had :mrgreen: Iedereen gelukkig :wink:
Ik kan me gelukkig redelijk afsluiten van al het vlees op tafel, zolang als het maar niet al te goed herkenbaar is als zijnde een overleden dier..... ik heb het maar zo goed en zo kwaad als ik kon genegeerd en lekker van mijn eigen eten genoten. Dat was op zich heel simpel overigens -- pompoensoep met lente-ui vooraf, aardappelpuree met bieslook, geglaceerde worteltjes, haricots verts en paddestoelenjus als hoofdgerecht, en fruitsalade met vanillevla na. Mijn moeder wilde de jus ook nog proeven en vond hem ook heerlijk :mrgreen:
En er was gelukkig ook niemand die stomme opmerkingen maakte of zo -- ik ben dan wel de enige veganist, en mijn familie snapt de noodzaak daarvan totaal niet (nou ja mijn moeder wel een beetje, maar ze doet er niks mee), maar ze respecteren mijn keuze wel gelukkig. :)

jet
Moderator

Bericht door jet » za dec 26, 2009 15:23

:offtopic: ik weet het, maar ....
Claudia, als je een goed recept hebt voor jus, dan heb ik wel belangstelling.
Ik eet niet zo vaak gewone gekookte aardappels, maar als ik ze eet dan mis ik jus (ik vind ze anders gewoon droog). Meestal los ik dat op door de rode kool, spinazie of wat ook er door heen te roeren, maar eergisteren kreeg ik bij mn schoonouders spruitjes met gekookte aardappels, en dan is het ECHT te droog.....
(recept mag je natuurlijk elders neerzetten, want hier is het off topic :mrgreen: )

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za dec 26, 2009 16:04

Ik ben naar mijn ouders gegaan voor kerstavond/1ste kerstdag. Anders zou er verder niemand bij hun zijn. Doe ik hun vooral een plezier mee. Kerst hoeft voor mij iig niet. Zo verplicht voelt dat altijd ;)

Maar verder kwam broer ook met zijn gezin langs. Dus ook even met mijn neefje gespeeld. Ook nog op de slee hem thuis gebracht. Is voor hem ook allemaal een beetje nieuw dat sneeuw enzo.

Op 1ste kerstdagen alleen gegeten met mijn ouders dus. Mijn moeder had een recept van internet geplukt: http://yummyinmytummy.nl/diner/veganist ... ase-dosas/" target="_blank

Dus dat samen mijn moeder bereid. Was erg lekker. Ook mijn vader vond het erg lekker. Restantje heb ik nog mee naar huis genomen voor straks :)

Als toetje was er vanillepudding, hangop, slagroom en sinaasappelsaus. Afgewerkt met een chocolaatje.

In de middag had ik trouwens samen met mijn moeder ook nog amandelchocobollen gemaakt. Twee soorten. Een bedekt met hagelslag en andere met kokos. Erg lekker. Wel veel calorien ;)

Liadan

Bericht door Liadan » za dec 26, 2009 16:40

Nou gelukkig is kerst weer bijna voorbij.. ik heb er echt helemaal niks mee!Overdreven gedoe :roll:

Ananas

Bericht door Ananas » za dec 26, 2009 18:13

jet schreef:....dat improviseren vind ik niet zo erg (we hebben de aardappels met de blender bewerkt :mrgreen: ), maar de onbeschoftheid van de mensen, en de manier waarop er asociaal geparkeerd wordt (op gehandicaptenparkeerplaatsen, fietsen en auto's midden voor de deur etc), hoe daklozen ondersteboven werden gelopen en noem maar op, daar stond ik echt van te kijken :?
Oh zo erg is dat hè! Daarom ga ik ook nooit meer in het weekend boodschappen doen/ iets anders kopen (en nooit tussen 21 dec en kerst ;)). Mensen kunnen zo onbeschoft zijn als ze met veel tegelijk zijn :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo dec 27, 2009 0:10

Ik vond deze kerst wel heel gezellig!
De tante van m'n vriend had allerlei groenten gemaakt (boontjes, spruitjes, asperges) en stoofpeertjes, aardappelkroketjes, salade... en ze had sorbetijs gekocht. Vooral het voorgerechtje was wel leuk :) ze had dit recept op internet opgezocht en dus een salade gemaakt van paprika, artisjokhartjes, tomaatjes en pijnboompitten (ze zei dat ze nog naar sojakaas gezocht had, maar ik denk dat ik dan veel liever pijnboompitten heb ^^ dus dat was fijn!). En toostjes met walnootpesto erbij. Was heel lekker!

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » ma dec 28, 2009 10:14

Tsja... na een dag bij mijn (toch hele lieve!) schoonfamilie tussen de Duitse worsten en afgekloven (ugh) ganzenpoten gezeten te hebben waar ik zo ongeveer tranen in mijn ogen van kreeg terwijl de cynische opmerkingen over mijn tofudingen over de tafel vlogen, gingen we naar mijn ouders waar mijn moeder het hele kerstdiner van de vegetariërsbond had gemaakt wat ook bijna helemaal veganistisch was. (Heerlijk! Vooral iets met pompoen en sambal smaakte zéér goed!) Daar heb ik nog risotto bijgemaakt en mijn oma kwam stiekempjes met een rollade aanzetten.

Verder was 't allemaal erg gezellig, maar ik vind het om de een of andere duistere reden helaas steeds en steeds moeilijker om me af te sluiten voor dat ranzige vlees, de velletjes die er zorgvuldig afgepeld worden, het vet wat er langs druipt, de geur die er af komt, de 'scharnierachtige' pootdingen die daarna op een schaaltje gegooid worden. BAH!! :govegan:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di dec 29, 2009 14:21

Gourmetten bij schoonfamilie was, euhm, geen succes. Ik ben vego opgevoed, dus al niet gewend aan lijken op tafel. Maar ja, ik wil ook weer niet zo'n 'zichzelf buiten de maatschappij-plaatsende extremist' zijn, dus ging wel braaf mee met vriendlief. En daar stonden dus bakjes met koetjes, varkentjes, kippetjes, man, ik zat zowat te janken. En dat die stukjes lijf in zo'n pannetje, en dan in de mond van mensen die het duidelijk niet nodig hebben... walgelijk! Ik kon het pas gezellig hebben nadat de tafel opgeruimd was. Erg he? En schoonzus was vego-af geworden omdat ze hun anderhalfjarige dochtertje wel vlees te eten geven (sja, ik volg die redenatie ook niet zo).

Ieuw Lieke, wat beschrijf je dat toch lekker...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 29, 2009 20:21

Vegantastic schreef:In de middag had ik trouwens samen met mijn moeder ook nog amandelchocobollen gemaakt. Twee soorten. Een bedekt met hagelslag en andere met kokos. Erg lekker. Wel veel calorien ;)
Recept: http://www.plantaardigmaandag.nl/2009/1 ... um=twitter" target="_blank

indra

Bericht door indra » di dec 29, 2009 21:37

leuk recept! dat ga ik de fam eens voorzetten bij een verjaardag denk ik..! dank

Jippia

Bericht door Jippia » za feb 20, 2010 10:47

Wij zouden oorspronkelijk een soort kerstdiner hebben bij mijn schoonzus en allemaal wat meenemen. Mijn man en ik hebben dat afgezegd omdat hij het heel erg druk had op zijn werk en al maanden door zijn vakantieuren heen was. Het moest een 'gewoon, traditioneel' kerstdiner worden en mijn ene schoonzus wilde wel wat voor mij klaarmaken (zij is meer dan 20 jaar min of meer vegetariër geweest, maar at wel vis en nu ook weer vlees). Bij mijn andere schoonzus waren we geweest voor sinterklaas en daar werden hele nare, botte en kwetsende opmerkingen gemaakt ten aanzien van mijn veganisme. Ik keek dus niet erg uit naar nog een etentje met de hele schoonfamilie. Het was ook erg vaag wie welke gang mee moest nemen en ik kon dus niets voorbereiden of naar recepten gaan zoeken. Daarnaast was er nog het vervoer. Wij wonen in een andere plaats dan mijn schoonzus en hebben geen rijbewijs, dus dat werd al erg lastig en iemand vragen om ons op te halen was ook geen optie. Het is nog geen half uur, maar naar het station brengen is al een probleem. Achteraf gezien had het ook helemaal niet gekund vanwege de sneeuw en uitvallende treinen en of we dan thuis zouden worden gebracht als het openbaar vervoer helemaal uit zou vallen? Ik heb zelf drie keer een soort kerstdiner gemaakt (op 25, 26 en 27 december), met soep en een hoofdgerecht en een nagerecht. Voor mijn man hoeven dat soort dingen niet perse. Misschien doe ik het de volgende keer wel heel anders. Mijn ouders waren bij mijn zusje, want die had een paar dagen daarvoor een kind gekregen. Hoe dat dit jaar gaat, weten we nog niet.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za feb 20, 2010 12:28

Gelukkig duurt het nog even voordat het weer kerst is.
Bij mij in de familie wordt veel vlees gegeten, anders is het geen kerst. Voor mij hoeft al dat eten niet zo. Nu mijn man en zoons ook bijna helemaal vegan eten ben ik benieuwd hoe ze daar mee om zullen gaan.
En er zijn diverse intoleranties/allergieën in mijn gezin.
Ik koop nauwelijks eten in een gewone supermarkt. Vegan, zonder geraffineerde suiker, e-nummers, tarwe dan blijft er weinig over. Maar in mijn familie wordt dus wel gekookt met de standaard supermarktprodukten.
Ik vind het best lastig worden. Mijn ouders bedoelen het goed, en vinden het heerlijk om de hele familie bij elkaar te hebben. Daar geniet ik ook van. Behalve dan het eten.
Ze maken er geen punt van dat ik eigen spullen meeneem. Maar om die op te warmen/klaar te maken is nauwelijks plek als er voor zo'n 20 personen gekookt wordt op een gewoon fornuis.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di apr 20, 2010 15:54

zo ziet een veggi/vegan courmet eruit;

http://i39.tinypic.com/2yyz8me.jpg
http://i42.tinypic.com/dekvu0.jpg
toetje;

http://i43.tinypic.com/o8772r.jpg

er was nog veel meer mr bespaar de vele fotos:P

marjan

Bericht door marjan » do apr 22, 2010 18:07

Wauw! is mis de grilgroentes nog een beetje maar verder ziet het er prachtig uit! Was het lekker?

Plaats reactie