Veganisme is niet duur!

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganisme is niet duur!

Bericht door JudithK » di mar 23, 2010 11:50

Een moestuin lijkt me ook wel wat hebben. We hebben wel allerlei fruitstruiken en een appel en perenboom in de tuin. De bomen geven echter nog geen vruchten. Verder is de tuin niet groot genoeg om meer in te doen of de kinderen kunnen er niet meer in spelen.

Je opmerking was niet negatief opgevat ;) Het leven zal vast duurder worden als de kinderen ouder worden en ze niet meer tevreden zijn met een stukje vega burger e.d. Ach, goedkoper wordt het leven niet vaak en verhongeren zullen we niet :D
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mar 23, 2010 12:03

Wij willen graag zo,n bak aanschaffen bij Welkoop, van 1 meter bij 1 meter, met 16 vakjes om kruiden en groentes in te verbouwen.
Onze zoon zal daar wel geen liefhebber van zijn, want die heeft liever producten uit de fabriek, want dat is schoner denkt hij.
Alle dingen die wij zelf kweken daar trekt hij zijn neus een beetje voor op, liever die bespoten rommel, want dat zie je toch niet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mar 25, 2010 1:04

Annikka-Ayla schreef:plannen we ook een moestuintje en zijn we nu bezig om meer fruit in onze tuin te verbouwen. Er stonden al een pruimenboom, stoofpeertjesboom en zwarte bes. Nu heb ik er twee bramen en een witte aalbes bij gezet. En er gaan nog twee frambozenstruiken en een witte kruisbes bij. Onze voortuin wordt steeds voller geplant met thee- en tuinkruiden.
Top! :govegan: :hippy:

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » do mar 25, 2010 7:17

taeka, waarom koop je niet vier planken en spijker je die aan elkaar vast in een vierkant.
veel goedkoper :) het originele model is trouwens 1.20 bij 1.20.
het was square foot gardening (makkelijke moestuin is daarvan afgeleid) maar je kan de blokken elk formaat maken van een veelvoud van een vierkante voet wat ongeveer 30 cm bij 30 cm is (amerikaanse voet)

fijne methode, vind ik zelf, weinig onderhoud nodig.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » do mar 25, 2010 12:27

Voor dat bedrag, ga ik er niet eens over denken om het zelf te maken, want dan ben ik duurder uit.
Heb zelfs nog een kortingsbon hiervoor.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 25, 2010 17:12

Die ervaring hebben wij ook. Je denkt voordeliger uit te zijn om het zelf te maken, maar meestal valt dat tegen. De composthoop willen we wel zelf maken met kippen gaas en bv snoeihout van de fruitbomen of hout dat nog in de garage ligt. Op zo'n manier is het waarschijnlijk wel goedkoper.

Vandaag een rode kruisbes bij Lidl gekocht. die gaat in de voortuin. Misschien nog een fruitstruik in de voortuin. Tis verslavend zo'n pluktuin en ik vind het nu heerlijk om in de tuin te werken :)

Berti

Bericht door Berti » do mar 25, 2010 17:50

taeka, voor welk bedrag dan, er is hier nergens een bedrag genoemd....
of heb ik iets gemist?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » do mar 25, 2010 18:20

Terugkomend op een eerdere post in deze draad... (gaat over tofu, niet over plantenbak)
rik23 schreef:Martijn zij: Een halve kilo tofu kost nog geen euro
waar dan? De jumbo heeft wel een goedkoopie voor 1 euro maar de alpro tofu zag ik laatst aangeprijst voor 1,70 voor 375 gram en wat ik ooit bij een toko kocht voor 80 cent was geen halve kilo.
Vandaag gekocht bij de toko in Den Bosch: Super Tofu 500 gram voor € 0,85. Er zijn volgens mij twee producenten / importeurs van Super Tofu. Eén in Amsterdam (verpakking met grote letters en wat meer blauw) en één in Hoogstraten (verpakking met kleinere letters). De tofu van de importeur uit Amsterdam is wat duurder, die kost bij de toko in Utrecht ongeveer een euro.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 25, 2010 19:22

Ik heb van de week tofu bij de Jumbo gekocht voor 0,99 cent. Niet biologisch, maar wel veeeeel lekkerder en de structuur is een stuk steviger. Die ga ik zeker vaker kopen.

cavia

Bericht door cavia » do mar 25, 2010 19:46

Erg eigenlijk, de enige die hier heel dichtbij zitten die tofu verkopen zijn supermarkten. En dan kom je al gauw op Alpro uit.. (wat dus weer veel duurder is)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do mar 25, 2010 20:07

Dirk van den Broek verkoopt hier ook goedkopere tofu, maar op de verpakking staat niet waar het vandaan komt. Kan je dat vertrouwen dat het wel verantwoord is?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 25, 2010 20:53

Dirk van der Broek heb je hier niet. Jumbo wel. Op de verpakking staat dat het geen gmo sojabonen bevat.
Biologisch is vast beter wat betreft bestrijdingsmiddelen en misschien ook aan voedingswaarde. Dat laatste heft zichzelf deels op bij ons, omdat we met deze tofu een grotere hoeveelheid eten.

Als je vega eet krijg je meestal een stuk minder giftige stoffen binnen via je voeding. Bij dierlijke voeding zijn die stoffen opgehoopt.
Jij hebt jonge kinderen, dan is de afweging weer anders dan bij volwassenen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do mar 25, 2010 20:58

Bij Dirk stond ook op de verpakking dat het geen gmo sojabonen bevat. Maar betekent dit automatisch dat het niet uit het tropisch regenwoud e.d. komt? Dat kon ik er niet op vinden en daarom durfde ik het niet te kopen.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do mar 25, 2010 21:23

Soms vind ik het erg ingewikkeld wat ik nu wel of niet kan kopen. Zo koop ik liever geen voeding die uit China komt. Ik heb het idee dat er een grotere kans is op vervuiling/gif.
Producten uit Spanje zit het nadeel aan dat de grond daar aan het verzilten is vanwege het grote watergebruik voor landbouw.
In Italië werken veel illegalen onder slechte omstandigheden in de landbouw.
Zo zijn er vast nog meer voorbeelden.

Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen en dus over een tijdje veel dingen eten uit eigen tuin.
Ingewikkeld vind ik het wel :|

Fynnya

Bericht door Fynnya » do mar 25, 2010 21:46

Annikka-Ayla schreef:Soms vind ik het erg ingewikkeld wat ik nu wel of niet kan kopen. Zo koop ik liever geen voeding die uit China komt. Ik heb het idee dat er een grotere kans is op vervuiling/gif.
Producten uit Spanje zit het nadeel aan dat de grond daar aan het verzilten is vanwege het grote watergebruik voor landbouw.
In Italië werken veel illegalen onder slechte omstandigheden in de landbouw.
Zo zijn er vast nog meer voorbeelden.

Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen en dus over een tijdje veel dingen eten uit eigen tuin.
Ingewikkeld vind ik het wel :|
Ik vind dat soort dingen ook altijd ingewikkeld. Nou heb ik momenteel veel te weinig geld om uberhaupt te kunnen kiezen (moet nu gewoon het goedkoopste nemen), maar voorheen wist ik ook nooit wat nou goed was en wat niet.
Op de website http://www.weetwatjeeet.nl/staat" target="_blank veel over gif in groente en fruit, lijsten met uit welke landen het meeste gif bevatten, welke supermarkt het meeste met gif verkoopt enzo.
Bij sommige groente bevat bij sommige supermarkten zelfs 8% een gezondheidsrisico door het gif... goed om te weten dus! Alleen staat er weinig over hoe die lijsten zijn samengesteld, is het aantal onderzoeken wel hoog genoeg om daar echt conclusies uit te trekken of is het maar toeval of ze op het moment van de steekproef ergens goede of slechte dingen verkopen? Daar vertellen ze helaas weinig over. In een van de lijstjes zie je dat ze in 2008 per maand 200-300 metingen hebben gedaan, maar wat wil dat precies zeggen? Is dat verdeeld over alle supermarkten en is dat dan telkens 1 stuk groente of fruit?
Qua landen vind ik alleen info over 2008, niet over voorgaande jaren. In 2008 had groente en fruit uit Turkije, Dominicaanse Republiek, India en Thailand de meeste gif, en uit Nieuw-Zeeland, Duitsland en Peru het minste. Maar als je niet kan zien of dat in voorgaande jaren ongeveer vergelijkbaar was, zegt het niks over hoe het nu anno 2010 is...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mar 25, 2010 23:46

Het is inderdaad lastig dat er zoveel 'foute' dingen verkrijgbaar zijn, op grote schaal ook nog eens. Ik denk dat jouw oplossing:
Annikka-Ayla schreef:Ik probeer zoveel mogelijk lokaal te kopen en dus over een tijdje veel dingen eten uit eigen tuin.
een hele goede is.
Een eigen (moes-)tuintje, potten met eetbare planten in of rond huis, planten en fruit op het balkon en/of vensterbank; zelfs voor mensen met weinig ruimte is er vaak veel meer mogelijk dan je dacht.
Niet-biologisch lokaal voedsel is minder belastend dan biologisch voedsel van ver, dus als je de keuze hebt tussen deze twee, kies dan liefst voor de eerste.
Voedselkollektief (VoKo) kan ook een goede optie zijn voor mensen die verantwoord en biologisch willen kopen maar niet zoveel te besteden hebben.

rik23

Bericht door rik23 » za apr 10, 2010 23:06

In de toko in nijmegen vond ik stukken seitanvlees in de vriezer maar toen ik naar de prijs vroeg bleek een stukje(250 gram schat ik) al 3,75 te kosten :(

Patricia

Bericht door Patricia » zo apr 11, 2010 14:30

Fynnya schreef: Op de website http://www.weetwatjeeet.nl/staat" target="_blank" target="_blank veel over gif in groente en fruit, lijsten met uit welke landen het meeste gif bevatten, welke supermarkt het meeste met gif verkoopt enzo.
Bij sommige groente bevat bij sommige supermarkten zelfs 8% een gezondheidsrisico door het gif... goed om te weten dus! e jaren ongeveer vergelijkbaar was, zegt het niks over hoe het nu anno 2010 is...
Jee,heb ook even gekeken op die website (weet wat je eet)
En ik moet zeggen dat ik me rot schrik,ik wist wel dat er gif e.d werd gebruikt maar dat er zelfs gezondheidsrisico,s aan vast zitten... :?

Het liefst wil ik ook enkel biologisch fruit kopen maar een biowinkel zit hier niet in het dorp.
Biologische groente zie je wel in supermarkten,is er ook veel biologisch fruit te koop daar?
Zal morgen eens goed gaan kijken...

Ananas

Bericht door Ananas » zo apr 11, 2010 19:12

rik23 schreef:In de toko in nijmegen vond ik stukken seitanvlees in de vriezer maar toen ik naar de prijs vroeg bleek een stukje(250 gram schat ik) al 3,75 te kosten :(
Seitan kan je beter zelf maken, tis niet zo veel werk als je glutenpoeder gebruikt, alleen lange wachttijd (uur koken). In mijn vriezer vind je ook seitan... ik gok zo'n hoeveelheid voor 50 cent ofzo :P
Patricia schreef:Biologische groente zie je wel in supermarkten,is er ook veel biologisch fruit te koop daar?
Het aanbod aan fruit vind ik zwaar tegenvallen, maar dat zal wel per winkel verschillen.

rik23

Bericht door rik23 » zo apr 11, 2010 21:07

Waar kun je dan glutenpoeder kopen?

Plaats reactie