ik wil wel veganist worden

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
zonnetje
Leefwijze: part-time veganist

ik wil wel veganist worden

Bericht door zonnetje » ma apr 19, 2010 19:54

hallo mensen op dit forum,

ik ben nieuw hier,
ik ben een meisje van 15 en ik wil veganist worden
(wat pas van mn moeder mag als ik 18 ben :cry:) .
alleen: ik weet nou niet precies wat ik dan allemaal niet meer mag eten
en ik wil wel graag, ook nu, zo diervriendelijk mogelijk leven

heeft iemand tips? :mrgreen:

Fynnya

Re: ik wil wel veganist worden

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 21:07

Hey Zonnetje,
wat leuk dat je veganist wilt worden.
Waarom mag het niet van je moeder? Is ze bang dat het slecht is voor je gezondheid, heeft ze geen zin om anders te koken voor je, of iets anders?

Mijn grootste tip: zorg goed voor je lichaam. Dat veganisme gezond kan zijn, betekent niet dat als je gewoon alle dierlijke producten weglaat je automatisch gezond eet.
Becoming Vegan is een goed boek over veganisme en gezondheid, en deze van de Vegan Society (http://shop.vegansociety.com/product_in ... offtgpnmf1" target="_blank) Beiden wel Engels helaas.

Vitamine B12 is iets dat absoluut nodig is als veganist, en als bijna-veganist ook heel verstandig. Een voedingssupplement van 10 microgram per dag is aan te raden. En het beste is als je m onder je tong laat oplossen (kan niet bij alle, maar is wel het beste, en bij die waar het wel kan: als je ze gewoon doorslikt heb je er weinig aan).
Verder moet je zorgen voor jodium, dus genoeg donkere bladgroente eten, of als je het lust zeewier(producten). Vitamine D2, uit zonlicht en/of als voedingssupplement. En omega 3, als voedingssupplement of 1 eetlepel lijnzaadolie per dag. En zorgen voor genoeg proteine, door peulvruchten of sojaproducten te nemen, met alleen groente en granen mis je proteine.

Ik weet het, niet zo'n gezellig begin zo, maar geloof mij, je gezondheid is echt belangrijk.
Ik ben op mijn dertiende begonnen met veganisme, en zei altijd tegen iedereen als ze vroegen of dat wel gezond is: "ja hoor, als je genoeg peulvruchten en noten en zaden eet, kan je gewoon gezond leven", maar dat ook daadwerkelijk eten deed ik niet.
En als je maar wat eet, en niet echt erop let dat je de dingen binnenkrijgt die je nodig hebt, is het dus niet zo gezond. Ik wou dat ik (of mijn ouders) toendertijd hadden geweten dat er meer dingen zijn dan alleen B12 om op te letten.

Oke, en dan nu de leukere dingen.
Ga in het receptendeel van dit forum leuke recepten opzoeken en die uitproberen, kom eens naar een veganisten-bijeenkomst. Lekker ontdekken hoe lekker veganisme is.
Als je niet in 1 keer veganist wil worden, of mag worden, kan je ook half-veganistisch leven, of in grote lijnen veganistisch.
Door bijvoorbeeld nepleren of stoffen schoenen te kopen ipv leren, sojamelk en sojapudding ipv de melkvariant, vleesvervangers en peulvruchten ipv vlees of ei. Op die manier doe je al heel veel goeds, en is het toch lekker makkelijk. Al die kleinere dingen komen later wel.

En alles dat je niet weet en wilt weten, nou daar heb je ons als medeforummers voor :)

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » ma apr 19, 2010 21:16

Hey,

Goed zeg dat je graag zo diervriendelijk mogelijk wilt leven.
Ik zou zeggen maak je niet direct zorgen over allerlei 'verborgen' dierlijke ingrediënten die vaak maar in (zeer) kleine hoeveelheden in de producten zitten. Het vermijden van zuivelproducten (kaas, melk, yoghurt) en eieren is -naast vlees en vis- waarschijnlijk de grootste stap voorwaarts naar een diervriendelijk dieet. Eet/drink je nog veel zuivel en/of ei?

Wat Fynnya zegt klopt helemaal. Denk goed om jezelf en let er op dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen blijft krijgen.

Als je later een lijstje met verdere dierlijke ingrediënten wilt raadplegen kun je hier eens kijken:

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm" target="_blank

Dit zijn vooral e-nummers en andere toevoegingen. De NVV heeft -als het goed is- handige e-nummer kaartjes die je in je portemonnee kunt doen.

Good luck!
Cut cold stone with a warm heart

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 21:19

Oja, en kom je wel eens bij biologische winkel/natuurvoedingswinkel?
Daar heb je heel veel lekkere veganistische dingen. Veel vleesvervangers, maar ook dingen als veganistisch ijs en slagroom.

En verder kan je, van de dierlijke dingen die je wel nog eet/moet eten, ze biologisch kopen. De dieren hebben het bij biologisch nog steeds niet fijn, maar wel stukken beter dan bij de reguliere industrie en de bio-industrie. Biologisch (of beter nog: biologisch dynamisch) kan je bij een biologische winkel kopen, maar bij sommige supermarkten verkopen ze het ook.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 21:44

Zen schreef: Als je later een lijstje met verdere dierlijke ingrediënten wilt raadplegen kun je hier eens kijken:

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm" target="_blank" target="_blank
Die klopt helaas niet helemaal, en is niet compleet. Ik zou afgaan op die van de Vegan Society, of als je het uitgebreid wilt, kijken op de wiki (http://veganisme.org/wiki/index.php/E-nummers" target="_blank), daar kan je per e-nummer bronnen vergelijken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma apr 19, 2010 22:18

Hey zonnetje,

Goed dat je veganist wil worden! Dat met je moeder komt later wel goed, ik werd ook veganist op mijn 15e en mijn ouders vonden het maar lastig en wisten niet of het wel gezond zou zijn, maar ik heb doorgezet, ze -en mezelf- goed geinformeerd en lekker voor ze gekookt. Dat laatste is trouwens ook een aanrader :wink: Evenals het aanschaffen van een goed veganistisch (kook-)boek (Wen kan je vast wel wat goede titels geven :mrgreen: ).

Qua eten is er nog meer dan genoeg dat je kan hebben! :D In het begin kan het lastig zijn, maar je weet gauw genoeg welke producten wel en welke niet ok zijn. Het e-nummerkaartje van de NVV heeft mij erg geholpen (in de winkel gauw even kijken of iets 'mag' door een blik te werpen op dat kaartje wat je in je broekzak of portemonnee hebt zitten), dus die zou ik ook zeker bestellen.
Verder ben ik het wel eens met Fynnya en Zen, dat het boycotten van kaas, melk, en eieren alvast de meeste zoden aan de dijk zet, mocht je het vermijden van dierlijke e-nummers, aroma's en weipoeder in het begin nog wat te lastig vinden.
Fynnya schreef:En alles dat je niet weet en wilt weten, nou daar heb je ons als medeforummers voor :)

Zeker, vraag maar raak!

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 9:24

Oja, heb je al eens hier gekeken: http://www.veganisme.org/wiki" target="_blank ?
Daar staan oa. lijsten op met producten die veganistisch zijn of lijken te zijn. Handige inspiratie.

zonnetje

Bericht door zonnetje » di apr 20, 2010 13:04

echt super bedankt voor al jullie reactie's
ik voel me eigelijk best welkom hier, en fijn dat ik alles mag vragen, want ik merk dat er nog heel veel is wat ik niet weet :mrgreen:
dat met die vitamine's is goed om te weten, ik dacht dat je allen problemen met b12 kon krijgen!
ik zal maar eens wat pilletjes gaan kopen (zijn die wel vegan dan?)

en over mn moeder: die vind het gewoon veel te ongezond omdat ik nog in de groei ben enzo, en aangezien ik ook al niet zoveel weeg is ze bang dat ik ga afvallen omdat ik alleen nog maar bonen eet (in haar ogen). ze vind het sowieso erg ongezond dat ik al geen vlees en vis eet, laat staan de 'melk is goed voor elk' verbreken.
ze is wel heel lief hoor ;)

en wat is er een enoooooooooooooooorme waslijst aan E-nummers, waar is dat allemaal goed voor? dat slaat echt nergens op:? waar zit dat eigenlijk allemaal in? (ik lees nooit etiketten)
waar kan je trouwens dat E- nummer kaartje bestellen? ik kan het namelijk niet helemaal vinden ;D

en ik denk dat ik inderdaad maar eens een receptje van deze site voor ze gaan maken, heeft iemand een tip voor iets wat echt zohooooooooo lekker is dat mijn gezin ook meteen vegan wordt :grin: ?

xx

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di apr 20, 2010 14:06

Bak lekkere choccupcakes voor ze!

Let wel goed op dat je goed gevarieerd eet. Als jezelf niet weet of je nu gezond eet kan je ook wel plaatsen wat je op een dag eet. Dan kunnen op dit forum personen daar wel wat wijsheden op loslaten ;)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di apr 20, 2010 14:42

Zorg gewoon dat je gevarieerd eet en dan heb je alleen B12 nodig.
Dus als je dagelijks veel verschillende stoffen binnen krijgt, dan zijn de meeste andere vitamines en supplementen een beetje overdreven.

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 20, 2010 14:44

Ik heb ook nog een tip. Je kan je beter niet inprenten dat je dingen niet mag eten. Als je continue denkt of te horen krijgt dat je dit niet mag, en dat niet, en zus niet, word je daar echt niet vrolijk van. Bovendien is het niet waar ;) Je mag alles eten wat je wilt, maar kiest ervoor om bepaalde dingen niet te nemen. Anders krijgt eten al snel een negatieve lading, terwijl dat helemaal niet hoeft.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 15:01

taeka schreef:Zorg gewoon dat je gevarieerd eet en dan heb je alleen B12 nodig.
Dus als je dagelijks veel verschillende stoffen binnen krijgt, dan zijn de meeste andere vitamines en supplementen een beetje overdreven.
Het is niet zo dat als je gewoon een beetje gevarieerd eet, je automatisch alles binnenkrijgt dat je nodig hebt. Omega3 bijvoorbeeld krijgt een gemiddeld persoon echt niet genoeg binnen als ie niet speciaal dingen daarvoor eet. Het hoeft natuurlijk niet als supplement, het kan ook met lijnzaad(olie), rape seed oil, walnoot ed, maar dan moet je wel zorgen dat je die dingen gebruikt. En dat is niet iets wat normaal in een standaard voedselpatroon veel voorkomt. Dus dan moet je als beginner wel weten dat je dat in je eetpatroon moet verwerken.
En vitamine D is in de zomer geen probleem, maar in de winter voor de meeste mensen wel.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di apr 20, 2010 15:33

Zorg dat je er veel over weet;

een andere mega goede website;
http://users.telenet.be/myprojects/gezo ... index.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
http://www.kutwereld.nl/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
o.a. bij kutwereld; http://www.kutwereld.nl/melk.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

kinderen dwingen dierlijke productie te eten is je kinderen dwingen een ziekte te krijgen of te sterven aan vergiftiging.

zonde dat veel ouders dit nog niet doorhebben zucht.. tja geld he, geld doet veel met mensen.

etos heb btw vegan b vitamines tabletjes;) alleen innemen als het echt nodig is.
Een mens neemt snel teveel vitamines en mineralen binnen ..
Over het algemeen zitten vitamines en minerale genoeg in plantaardig eten zolang je gezond en gevarieerd eet.
Laatst gewijzigd door Drawion_Kuda op di apr 20, 2010 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 16:05

Drawion_Kuda schreef:kinderen dwingen dierlijke productie te eten is je kinderen dwingen een ziekte te krijgen of te sterven aan vergiftiging.

zonde dat veel ouders dit nog niet doorhebben zucht.. tja geld he, geld doet veel met mensen.

etos heb btw vegan b vitamines tabletjes;) alleen innemen als het echt nodig is.
Een mens neemt snel teveel vitamines en mineralen binnen ..
Over het algemeen zitten vitamines en minerale genoeg in plantaardig eten zolang je gezond en gevarieerd eet.
Goh, wat zijn we weer lekker genuanceerd. Als je vlees eten krijg je echt niet automatisch een ziekte, en sterf je echt niet automatisch aan vergiftiging. Leuk dat je veganisme wilt promoten, maar hou het dan wel een beetje geloofwaardig, en baseer je op betrouwbare feiten. Hoeceel vleeseters zijn er nou die sterven aan een vergiftiging?

Van wateroplosbare vitaminen kan je volgens mij beter teveel binnenkrijgen dan te weinig. Het overschot wegspoelen kost het lichaam lang niet zoveel moeite als de problemen die ontstaan door vitaminetekorten.
Bij vetoplosbare vitaminen is het wel zo dat je het overschot niet gewoon uitplast, en daar moet je zeker geen overschot van krijgen.
Maar natuurlijk is het het beste om te zorgen dat je niet te weinig en niet teveel binnenkrijgt.

Ik denk niet dat je van alles meteen hoeft te slikken (B12 wel!). Maar het is wel belangrijk om te weten welke stoffen je als veganist niet automatisch genoeg binnenkrijgt. Als je weet welke stoffen dat zijn, kan je opzoeken hoeveel je binnen moet krijgen, en hoeveel je met je huidige eetpatroon binnenkrijgt, en kan je je eetpatroon daarop aanpassen. Lukt het daarmee niet, dan kan je het met voedingssupplementen aanvullen.
Maar als mensen alleen schreeuwen dat veganisme hartstikke gezond is, en je nergens op hoeft te letten behalve op B12, leer je als beginnend veganist nooit hoe je verantwoord veganistisch kan eten. Het is naief om te denken dat je automatisch van alles wel binnen krijgt.

Als je Engels kan, kan je eens kijken op http://www.vegansociety.com/lifestyle/nutrition/" target="_blank
Hier staat info over alle belangrijke gezondheidsaspecten van veganisme. Als je op de kopjes links klikt, kan je zien hoe de stoffen werken, hoeveel je nodig hebt, en wat je daarvoor moet eten. Heel duidelijk en overzichtelijk. Het is van de Vegan Society, wat mij betreft een van de betrouwbaarste bronnen.
Bronnen die schreeuwen dat veganisme nooit gezond kan zijn, en bronnen die schreeuwen dat veganisme het enige gezonde is en dat je nergens op hoeft te letten, kan je m.i. beter vermijden; die laten veganisme wel lekker makkelijk klinken, maar helpen je niet om ook gezond te leven.

Wen

Bericht door Wen » di apr 20, 2010 18:12

Kan je Engels? Dan moet je zeker dit boek lezen: http://blog.veganfreak.com/titles/titles.html" target="_blank
Specifiek voor tieners!

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 18:19

Drawion_Kuda schreef:mijn sites;
http://www.voeding-en-gezondheid.webs.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
http://www.veganisten.webs.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Je hebt vast allerlei prachtige bedoelingen met je sites, maar sommige informatie die je daar neer zet is echt onverantwoord.
B12 krijg je NIET genoeg binnen via plantaardig voedsel, tenzij je supplementen neemt of voedsel dat verrijkt is met B12 (sommige soorten sojamelk bijv.)
Dit soort foutieve informatie verspreiden is echt heel gevaarlijk, ben je je daar wel van bewust?
De meeste verstandige mensen zullen zich niet laten leiden door dit soort websites die opgesteld zijn door amateurs die weinig verstand van dietiek hebben, maar zoeken naar bronnen van deskundigen. Maar misschien zullen er wel een paar jonge tieners zijn, die dit soort dingen geloven.
Een B12tekort kan enorme gevolgen hebben voor het lichaam, het kan blijvende schade aanrichten. Is dat wat je beginnende veganisten wilt aandoen? Hen helpen hun lichaam kapot te maken?

Ik geloof echt helemaal dat je alleen maar het veganisme positief wilt aanprijzen, maar belangrijke informatie achterhouden, is echt geen goede manier. Net als elke andere manier van eten, heeft ook veganisme zijn nadelen. Gewoon die nadelen ontkennen, werkt niet. Dan zullen er weinig gezonde veganisten zijn, en dat zorgt er alleen maar voor dat nog meer mensen denken dat veganisme ongezond is.
Als je echt in veganisme gelooft, zou je juist ook de nadelen, de risico's ervan moeten laten zien. En laten zien hoe je die risico's omzeilt. Zodat mensen op een gezonde manier lekker veganistisch kunnen leven.

Je komt over alsof je je ergert aan valse propaganda voor vlees. En terecht. Maar doe dan eerlijk en maak zelf ook geen valse propaganda voor veganisme. Geef objectieve informatie. De zaak zo eenzijdig belichten als je op jouw site doet, van veganisme alleen de positieve kant benoemen en van dierlijke producten alleen de negatieve kant, is gewoon valse propaganda. Het is heus niet zo dat er aan veganisme alleen maar voordelen zitten en aan dierlijke producten alleen maar negatieve. Geef mensen eerlijke, objectieve informatie, dan kunnen ze zelf kiezen.
Benadruk waarom veganisme zo belangrijk is, wat er zo fout is aan dierlijke producten, al dat dierenleed.... maar ga asjeblieft niet veganisme proberen te verkopen door de informatie over gezondheid zo te verdraaien.

Toegeven dat je als veganist B12 via verrijkt voedsel of supplementen moet binnenkrijgen, maakt veganisme heus niet veel minder aantrekkelijk. Op de lange duur zelfs aantrekkelijker, omdat mensen het dan fysiek ook vol kunnen houden.

Claudia

Bericht door Claudia » di apr 20, 2010 18:34

Zoals altijd is Fynnya (en een aantal anderen ook natuurlijk) weer superbehulpzaam geweest, dus daar kom je alvast een heel eind mee denk ik :D Ik ben het ook helemaal met Ananas eens -- natuurlijk *mag* je alles eten, iedereen is helemaal vrij in wat hij of zij eet, maar als veganisten kiezen we er om bepaalde redenen voor bepaalde dingen niet te eten. Als je het zo verwoordt, klinkt en voelt het al heel anders ;)
Fijn dat je je welkom voelt, dat ben je namelijk ook absoluut! :welcome: Hartstikke tof dat je zo met dieren begaan bent!
Bezorgde moeders, tsja, lastig, maar je kunt het ze niet kwalijk nemen hè :wink: Ze bedoelt het alleen maar goed natuurlijk. Het is niet nodig, maar daar komt ze op den duur vanzelf wel achter. Het is natuurlijk wel heel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, niet alleen om haar zorgen weg te nemen, maar ook omdat je dat natuurlijk gewoon hartstikke waard bent :wink: Ik weet niet hoe definitief het is als je moeder zegt dat ze nog niet wil dat je veganist wordt, of ze misschien toch nog over te halen valt als je jezelf en haar goed informeert, of dat ze echt onverbiddelijk is en je dus zult moeten wachten. Maar als het laatste het geval is, dan kun je in ieder geval alvast beginnen met alles over de veganistische levenswijze te weten te komen, zodat je zodra je 18 bent meteen goed kunt beginnen, én zodat je nu dan toch een beetje het idee hebt er in ieder geval al naartoe te werken. Da's dan beter dan niks hè :wink: En heeft ze er heel erg bezwaar tegen als je gewoon alle melkproducten systematisch door sojamelk vervangt? Dat komt toch op hetzelfde neer? Er zijn genoeg mensen die hun hele leven kerngezond zijn op sojamelk in plaats van koemelk. Maar anders inderdaad wat Fynnya zegt -- sus je geweten dan een beetje door dan toch in ieder geval biologische producten te nemen, als je echt niet onder het eten/drinken van dierlijke producten uit komt.

Wat betreft lekkere recepten: lekker gebak doet het altijd goed natuurlijk, maar ook voor 'gewoon' eten is er genoeg lekkers -- de mogelijkheden zijn eindeloos, maar http://vegweb.com/ is alvast een goede site met héél veel recepten voor van alles en nog wat. Wel is hij in het Engels -- is dat een probleem?
Maar om je gewoon al wat te doen te geven -- deze cake is echt gé-ni-aal http://blog.fatfreevegan.com/printer/pineapple-cake.htm (en niet eens heel ongezond :mrgreen: )
En vanavond eten wij pasta met een sausje dat ik zelf verzonnen heb (hoop dat je tegen recepten in steno-taal kunt :grin: ):
Creamy broccoli pasta saus

voor 6 personen

2 stronken broccoli in stukjes
sjalotten (3 of zo?)
halve courgette
halve rode paprika

--> bakken in pesto tot gaar

1 ¼ cup water
1,5 cup soyamelk
½ cup voedingsgist
3 eetlepels maïzena
1 eetlepel citroensap
1 theelepel zout
1 theelepel groentebouillonpoeder
½ theelepel knoflookpoeder
(1 theelepel uienpoeder)
2 eetlepels cashewpasta (kan me voorstellen dat je dat niet in de kast hebt staan, pindakaas werkt waarschijnlijk ook prima)

--> alles samen in een blender/keukenmachine (of pak een staafmixer) tot goed gemixt.

--> saus door groenten gooien, eventueel wat in laten dikken, of meer water/sojamelk toevoegen als hij te dik is.

Serveren met pasta en pijnboompitten, en lekkere salade.
Laatst gewijzigd door Claudia op di apr 20, 2010 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di apr 20, 2010 18:47

Mijn websites zijn nog in de maak staat ook op de websites dat de informatie nog niet klaar is en dus half af is;)
b12 hebben mensen op 4 verschillende manieren.

mens maakt zelf aan maar niet genoeg
kunt het plantaardig binnenkrijgen al is idt heel weinig
b12 kan chemisch gemaakt worden
en kunt t dierlijk binnen krijgen.

dat de site half af is zegt niet dat de site fout is:P

Ik weet dat niet veel mensen zullen luisteren.
Mensen luisteren naar iemand met het naambordje; dietist , ookal weten 70% van deze mensen geen ene reet van voedsel af !
Iemand die zelf studie's doet , met doktoren praat etc maar geen naambordje heeft maar wel veel weet is natuurlijk niet om naar de luisteren tja..

Ik zet er echt wel bronnen bij en er komen nog triljoene by erop;)

Ik heb in publiek al meerdere keren dietisten en doktoren hun mond gesnoerd dat ze uiteindelijk MIJ gelijk hebben gegeven.

Ik ben niet bang voor die naambordjes, KOM MAAR OP:d

*ga om mensen te overtuigen met een magisch naambordje over enkele tijd zelf maar zo'n echte studie volgen waar je het zelfde nog een keer over schrijft om een naampje te krijgen * komt nog mensen :)

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 19:05

Drawion_Kuda schreef:Mijn websites zijn nog in de maak staat ook op de websites dat de informatie nog niet klaar is en dus half af is;)
b12 hebben mensen op 4 verschillende manieren.

mens maakt zelf aan maar niet genoeg
kunt het plantaardig binnenkrijgen al is idt heel weinig
b12 kan chemisch gemaakt worden
en kunt t dierlijk binnen krijgen.

dat de site half af is zegt niet dat de site fout is:P
Ons lichaam maakt het aan, maar te ver richting de uitgang: daar heb je niks meer aan. Tenzij je je poep gaat opeten.
Er is nog geen bewijs dat je B12 via niet-verrijkt plantaardig voedsel kan binnenkrijgen.
Uit onderzoeken onder veganisten die geen B12 slikken of verrijkt voedsel binnenkrijgen, blijkt elke keer dat praktisch iedereen een tekort heeft na een bepaalde tijd. Er zijn een paar mensen wereldwijd die geen tekort hebben gekregen, waarvan men niet weet hoe dat kan. Maar 99% of meer heeft dat dus wel.

Het maakt niet uit of ie half of heel af is, er staat gewoon informatie die niet klopt. Het maakt niet uit wat je er nog achter gaat schrijven, de informatie die er nu staat klopt gewoon niet, en een aanvulling gaat dat niet veranderen.
En daarnaast: als je je verhaal pas half af hebt, waardoor het een verkeerde indruk geeft omdat je een bepaald aspect nog niet beschreven hebt: maak het dan nog niet openbaar. Of zet er in een paar zinnen bij dat er nog geen conclusies uit getrokken mogen worden, omdat het nog pas de helft van het verhaal is.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » di apr 20, 2010 19:08

Die zin staat bij het begin van de info.
heb die ene site al aangepast was een oudere site al.
2e site staat al info over ivm b12 en suplementen. waarom is die dan slecht terwil daat wel pillen staan?

Andere komt nog info erop.
Maar goed als jullie t slecht vinden kijk er dan lekker niet op verder laat het dan maar lekker zitten.
Zolang ik er zelf blij mee ben en er wat mee heb bereikt ben ik blij;)

Plaats reactie