Gooi je spullen weg?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Lilly
Leefwijze: vegetarier

Gooi je spullen weg?

Bericht door Lilly » ma sep 05, 2011 15:25

Hoi, ik lees al een tijdje mee op dit forum maar dit is mijn eerste post.

Sinds 3 weken eet ik veganistisch en dat bevalt me tot nu toe goed.
Hoe meer ik echter lees en zie over het onderwerp hoe meer ik ook tot de conclusie kom dat ik ook geen leer, wol etc. meer wil dragen....maar...wat doe je met alle spullen die je al hebt?

Laarzen die nog goed zijn, riemen, jassen....gooi je ze weg zodra je ze vervangen hebt of draag je ze gewoon af?
Ik ben de overwegingen nog aan het maken. Moest gelijk terugdenken aan mijn moeders bontjas van vroeger....eerst dacht ik nog; de jas is er toch al, zonde hem nu niet meer te gebruiken. Maar later ging het idee van het rondlopen met een dierenvel om me heen me steeds meer tegenstaan...

Ik merk dat ik nu ook zo begin te denken over mijn leren moccasins en riemen.....het mooie is er op de een of andere manier een beetje vanaf..Aan de andere kant ben ik wars van het weggooien van spullen die nog prima zijn, gebeurt ook veel te veel vind ik!

Daarom vroeg ik me af hoe jullie dat hebben gedaan toen jullie veganist werden?

cavia
Leefwijze: veganist

Re: Gooi je spullen weg?

Bericht door cavia » ma sep 05, 2011 16:39

Ik heb het gehouden. Al had/heb ik niet zoveel.
Wat je ook zou kunnen overwegen, is om het te verkopen, zeker als het nog goede spullen zijn. Of om ze weg te geven aan bijvoorbeeld vriendinnen.

Ananas

Bericht door Ananas » ma sep 05, 2011 16:50

Ik heb nooit iets van leer gekocht, dus had het dilemma niet zo. Wel een vest met oa. wol erin, die draag ik nog steeds in de winter in huis..
Je kan het ook naar de kringloopwinkel brengen. Ben sowieso niet zo'n fan van dingen zomaar weggooien.

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma sep 05, 2011 17:27

Ik heb het ook gehouden. Ik vind het zonde om weg te gooien. En als het op is dan vervang ik het door vegan spullen, voor zover mogelijk.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

marjan

Bericht door marjan » ma sep 05, 2011 17:32

Mijn idee is om het zelf te blijven gebruiken tot het op is. Ik ben altijd bang dat bij wegdoen een ander het zal weggooien (bv via kringloopwinkel). Ik zou je adviseren om het vooral in het begin dan nog veel te gebruiken. Hoe langer je veganist bent (is mijn ervaring tenminste) hoe moeilijker je nog leren laarzen zult aantrekken. Dekens met wol er in heb ik ook nog steeds. Waarschijnlijk mijn leven lang. Het feit dat ik niet weet wat er mee gebeurt als ik ze weg doe maakt dat ik ze wil houden. Ik zal ze nooit meer nieuw kopen...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma sep 05, 2011 18:05

Ik heb wat leren schoenen verkocht en mijn suede jas draag ik niet meer (verkopen lukte nog niet). De wollen dekbed gebruiken we nog wel. Weggooien doe ik sowieso niet, daar schiet niemand iets mee op.
We hadden ook donzen luchtbedden om te kamperen. Deze hebben we verkocht en nieuwe synthetische voor gekocht.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Liadan

Bericht door Liadan » ma sep 05, 2011 20:37

Ik gooi niks weg, ik heb ook nog schoenen en een tas met leer die ik nog wel draag, zodra ik het geld heb om die te vervangen doe ik het, maar tot die tijd blijf ik het gewoon gebruiken. Ik heb er niet zo veel problemen mee eigenlijk, die dingen zijn nou eenmaal al gemaakt en gekocht en het weggooien verandert toch niks. Alleen alles wat ik vanaf nu nieuw koop zal gewoon vegan zijn. Mijn aller mooiste paar laarzen is trouwens gewoon van de van Haren en 100% polyester :)

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » ma sep 05, 2011 22:47

Veel dingen van leer en wol en dons die ik niet meer wilde, heb ik weggegeven. Wel heb ik nog een wat spullen van wol: een pak, een vloerkleed, een dansbroek (gekregen) en een mooie rol wollen voeringstof (gevonden).

Zen

Bericht door Zen » di sep 06, 2011 10:06

Het beste kun je naar mijn idee, indien mogelijk, spullen weggeven aan iemand die anders mogelijk iets soortgelijks zou kopen waar wel dierlijke materialen in zijn verwerkt. En anders zou ik het weggeven aan een weggeefwinkel, een 'goed doel' o.i.d.

Zelf blijven gebruiken/dragen heb ik nooit echt een optie gevonden. Het voelt totaal verkeerd (als in, onprettig) voor mij, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Daarnaast kan het wellicht verwarrend zijn voor anderen wanneer je aangeeft vegan te zijn maar wel -in het openbaar- producten van dieren blijft gebruiken - ook al is het slechts tijdelijk. Dat gaat dan meer over beeldvorming en gaat natuurlijk minder of niet op wanneer je het enkel gebruikt in huis.
Cut cold stone with a warm heart

Lilly
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lilly » di sep 06, 2011 13:17

Bedankt voor jullie reacties. Door te lezen hoe jullie erover denken wordt het voor mezelf ook duidelijker wat het beste bij me past.

Voor nu kan ik me het meeste vinden in de reactie van Zen, hoewel ik me rationeel gezien heel goed kan vinden in de gedachte dat die spullen nu eenmaal gemaakt en gekocht zijn klopt het gevoelsmatig toch niet helemaal, en ik denk dat dit gevoel alleen maar zal groeien.

Financieel gezien kan ik het me nu niet veroorloven om alles te vervangen maar ik heb al wel besloten om alles dat ik toch al niet veel gebruikte te doneren aan de kringloop. Toeval of niet, nu ik erover nadenk zijn mijn laatst gekochte schoenen, jas en tas allemaal niet van leer :D

Ik vind het zo gek nu, ik ben me al jaren bewust van de misstanden in de bio-industrie, het was dé reden om geen vlees meer te eten. Zuivel heb ik al flink geminderd omdat ik gewoonweg niet geloof dat het goed voor je is. Maar nooit eerder heb ik er bij stil gestaan dat er ook dierenleed komt kijken bij het produceren van wol, leer etc :oops: . Ik was juist altijd dol op 'natuurlijke' materialen. Het heeft mijn kijk op dingen echt heel erg veranderd...... :thanks:

cavia

Bericht door cavia » di sep 06, 2011 20:08

marjan schreef:Mijn idee is om het zelf te blijven gebruiken tot het op is. Ik ben altijd bang dat bij wegdoen een ander het zal weggooien (bv via kringloopwinkel). Ik zou je adviseren om het vooral in het begin dan nog veel te gebruiken. Hoe langer je veganist bent (is mijn ervaring tenminste) hoe moeilijker je nog leren laarzen zult aantrekken. Dekens met wol er in heb ik ook nog steeds. Waarschijnlijk mijn leven lang. Het feit dat ik niet weet wat er mee gebeurt als ik ze weg doe maakt dat ik ze wil houden. Ik zal ze nooit meer nieuw kopen...
ik slaap onder een donzen deken, brrrrrrr. vind het helemaal niks. mijn vriend had al een twee persoonsdeken (van dons dus), zou hem best weg willen geven aan het leger des heils, en een nieuwe willen kopen, maar dekens zijn ook best prijzig! maar eens goed naar kijken binnenkort ook.

Ananas

Bericht door Ananas » di sep 06, 2011 21:32

Ik kocht mijn dekbed bij ikea... lang voordat ik vegan werd. maar vond het toen al zo'n zielig idee dat er vogels voor mijn deken kaalgeplukt zouden worden, dat ik synthetisch heb genomen. Volgens mij is het deze van ikea: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... /90129230/ niet superduur, wel superwarm.

cavia

Bericht door cavia » wo sep 07, 2011 7:39

ik ook! had bij mijn ouders ook zo'n seizoenendekbed. volgens mij dezelfde ook. maar het was dus een éenpersoons. heb overwogen om hem gewoon mee te nemen, en daar onder te slapen...
heeeee, ik zie nu dat ze ook tweepersoons (toch?) hebben! 200x200 lijkt me aardig tweepersoons namelijk. dán is het helemaal niet duur. :)

Emiel

Bericht door Emiel » wo sep 07, 2011 15:18

Toen ik een half jaar geleden veganist werd, heb ik langzamerhand alles wat iets dierlijks bevatte, of op dieren was getest, het huis uitgedaan. Donzen kussens van m'n bank heb ik geruild met de synthetische van m'n moeder. Niet-veganistische schoonmaakspullen en lichaamsverzorging etc. weggegeven. Leren schoenen verkocht via internet. Ik heb nog wel even op m'n leren schoenen rondgelopen, maar dat voelde echt niet goed, dus die moesten weg.

Ik breng vaak dingen die ik niet meer gebruik naar de kringloop of verkoop iets via internet. Weggooien = zonde en dan komt het ook in het milieu terecht. Misschien uiteindelijk alsnog uiteraard.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » vr sep 09, 2011 18:14

Ik ga alles 'opmaken', als ik dingen weg moet gaan doen moet ik weer nieuwe kopen. Behalve dat ik het verspilling vind nieuwe dingen te kopen als de oude nog goed zijn, heb ik niet de garantie dat ze niet alsnog snel bij het afval belanden. Dan heb ik er liever zelf nog langer plezier van en ik red er geen koe mee door het weg te doen. Wat ik aan mijn omgeving voor 'verwarrende' signalen af mag geven zal me eigenlijk een biet zijn en als ze het vragen zal ik mijn beweegredenen uitleggen. Maar goed ik heb er dan ook geen weerstand tegen laarzen aan te trekken die ik jaren draag.

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 10, 2011 12:54

Het is ook meer voor je eigen gemoedsrust denk ik en dat zal per persoon verschillen hoe die dat wilt invullen. Toch denk ik dat je het algehele beeld van mensen t.a.v. veganisme niet echt in positieve zin helpt als je op leren schoenen blijft rondlopen. Ik vergelijk het een beetje met 'dat stukje vlees toch opeten, want het dier is nu al dood en het is zonde om weg te gooien'. Het is denk ik juist zeer belangrijk om een eenduidig signaal af te geven en dat is dat het niet ok is om dieren te gebruiken voor welk menselijk doel dan ook, maar dan wel zonder dat het té rigide overkomt, dat schrikt mensen af :P

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » za sep 10, 2011 18:02

Emiel schreef:Het is denk ik juist zeer belangrijk om een eenduidig signaal af te geven
Wat dat betreft vind ik het nog steeds verrassend als mensen die zich veganist noemen, wel huisdieren blijken te hebben. Inmiddels begrijp ik dat er dan altijd een verhaal achter zit. De mensen hadden het dier al, of het zijn opvangdieren. Ik denk dat je, op zo'n zelfde manier, als veganist prima kunt uitleggen dat je je leren schoenen opdraagt (afdraagt?), wanneer mensen je daar op zouden aanspreken.

Emiel

Bericht door Emiel » za sep 10, 2011 18:50

*Martijn* schreef:
Emiel schreef:Het is denk ik juist zeer belangrijk om een eenduidig signaal af te geven
Wat dat betreft vind ik het nog steeds verrassend als mensen die zich veganist noemen, wel huisdieren blijken te hebben.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een dier doe je net even iets minder makkelijk weg als een paar schoenen. Maar ik snap je punt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za sep 10, 2011 19:02

*Martijn* schreef:
Wat dat betreft vind ik het nog steeds verrassend als mensen die zich veganist noemen, wel huisdieren blijken te hebben. Inmiddels begrijp ik dat er dan altijd een verhaal achter zit. De mensen hadden het dier al, of het zijn opvangdieren. Ik denk dat je, op zo'n zelfde manier, als veganist prima kunt uitleggen dat je je leren schoenen opdraagt (afdraagt?), wanneer mensen je daar op zouden aanspreken.
Dat vind ik toch echt heel anders. Een huisdier uit de opvang zorg je voor om het een beter leven te geven. Dat zie ik toch echt als iets heel anders dan je leren schoenen afdragen.

Het wel of niet afdragen van leren schoenen vind ik maar een detail. Wie zich er prettig bij voelt om leren schoenen af te dragen moet dat lekker doen, en wie zich er niet prettig bij voelt moet het vooral niet doen. Het gaat hier om een overgangssituatie, een situatie waar je als het goed is in de toekomst niet nog een keer mee te maken zult krijgen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » za sep 10, 2011 19:46

Die opmerking ("mensen die zich veganist noemen") had ik beter niet kunnen maken. Sorry.

Plaats reactie