Gooi je spullen weg?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Barbera
Leefwijze: flexanist

Re: Gooi je spullen weg?

Bericht door Barbera » zo sep 11, 2011 10:10

Iedereen doet het op zijn eigen manier maar het valt me op dat hier toch meningen (in diverse topics) gegeven worden die toch een oordeel geven over hoe een ander het aanpakt. Ik vind dat jammer omdat dat eerder een scheiding oplevert, als dat we samen optrekken voor één doel. Ik zie het ook bij de consuminderbeweging. Harde oordelen over iemand die aan het consuminderen een andere definitie geeft dan diegene zelf. Niet helemaal te vergelijken maar wel het veroordelen van iemand die het anders aanpakt.

Ik zie het gewoon zo, ik doe het op een bepaalde manier en respecteer degene die het anders aanpakt. Wie ben ik om te oordelen over de ander? Iedere stap die zorgt voor minder dierenleed is een goede en de mensen die zich niet willen laten overtuigen nemen toch niks van je aan, al ben je nog zo recht in de leer. Leven en laten leven is mijn principe. Dat zegt echter niet dat ik het niet pijnlijk vind als ik veel mensen zo laconiek met dieren en gerelateerde producten om zie gaan.

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen » zo sep 11, 2011 22:43

Oordelen doen we allemaal. Daar zit niet zoveel kwaads achter denk ik. Ik ben ervan overtuigd dat de wereld er nog een stuk slechter uit zo zien als mensen niet zouden oordelen. Het is nog wat anders dan het onredelijk veroordelen van een ander. Dat valt hier over het algemeen nog best mee vind ik.

Het is ook een kunst om jezelf niet te snel aangevallen te voelen. Ik had dat met de opmerking van Martijn nu ook weer. Gelukkig heeft hij zich al verontschuldigd en heeft Rick al geantwoord. ;)

Verder ben ik het met Rick eens, dit is best een aardige discussie maar het zijn wel de details en zeker niet de kernzaak. In dat opzicht snap ik je opmerking ook wel, als mensen hierin wat anders staan, then so be it. Ik denk dat de meeste mensen op dit forum wel redelijk op 1 lijn zitten met het streven naar het verminderen van dierenleed e.d.
Cut cold stone with a warm heart

Barbera

Bericht door Barbera » ma sep 12, 2011 9:45

Ik voel me zeker niet aangevallen, het valt me alleen op dat er gesteggeld wordt wordt over details en het grote doel uit het oog verloren lijkt te worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma sep 12, 2011 10:12

Denk dat het komt doordat afwijking van definities vaak problemen in de praktijk betekenen voor veganisten die heel strikt leven. Daarom kunnen veganisten nog wel hier wat extra op hameren.

Emiel

Bericht door Emiel » ma sep 12, 2011 19:00

"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks."

:wink:

Verder ben ik het wel met Barbara eens eigenlijk dat miereneukerij niemand helpt. Ik deed mijn schoenen, etc. weg vanwege het gevoel dat ík erbij had, maar als iemand anders zijn oude spullen gewoon opgebruikt kan ik dat ook begrijpen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma sep 12, 2011 19:27

Ik ben het niet helemaal eens met dat die miereneukerij niemand helpt. Jullie hebben de behoefte misschien niet om over zulke details na te denken of te discussieren, maar er zijn ook mensen die dat wel hebben. En juist dit forum lijkt mij de aangewezen plek om er over te discussieren.
Aan de andere kant: als je je met dit soort dingen bezighoudt, moet je wel uitkijken dat je je niet teveel richt op details en daardoor het grote geheel uit het oog verliest.

Emiel

Bericht door Emiel » di sep 13, 2011 9:39

Wat ik bedoelde te zeggen, maar wat niet helemaal zo overkwam misschien, is dat ik ook vind dat we samen naar een betere wereld moeten streven. Niet iedereen kan of wil meteen grote veranderingen maken en daar moeten we elkaar mee helpen, i.p.v. elkaars daden en meningen te veroordelen. Echter wil het feit dat ik andermans daden kan begrijpen, nog niet meteen zeggen dat ik het ermee eens ben.

Daarnaast ben ik van mening en dat schreef ik hiervoor ook al, dat we het beste kunnen proberen zo eenduidig mogelijk naar de rest van de mensen over te komen. We vertegenwoordigen een minderheid en zouden dus juist moeten zorgen dat onze boodschap zo sterk en waterdicht mogelijk is om te bereiken wat we allemaal willen en dat is een maatschappij zónder dierenleed (lees: gebruik van dieren voor menselijke doeleinden).

Barbera

Bericht door Barbera » wo sep 14, 2011 8:23

Discussieren over zaken is zeker geen verkeerd ding zolang er maar respect blijft voor de mening of manier van doen van een ander dat mis ik hier soms een beetje.

Het is zeker zo dat het mooi zou zijn als we allemaal een eenduidig beeld zouden kunnen vertegenwoordigen naar de buitenwereld maar dit is net zoals zoveel dingen een utopie. Ik eet/leef tenslotte niet zonder dierlijke producten om het beeld wat ik naar voren werp. Ik doe het omdat ik me daar zelf fijner bij voel. Je raakt er toch wel over in gesprek als mensen zien/merken dat je bepaalde dingen niet eet. Ik heb echter ook nog een ander deel en dat is consuminderaar zijn. Ik wil dus zo min mogelijk wegdoen/verbruiken. Het produceren van kunststof materialen is nou ook niet meteen het fijnste proces wat je kunt bedenken, dus als ik iets ouds kan blijven gebruiken om een nieuwe aankoop (en afval) te voorkomen dan zal ik dat niet laten. Nieuwe leren schoenen kopen zou ik natuurlijk nu nooit meer doen.

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen en ik kan me nu na een paar maanden al niet meer voorstellen dat ik kaas gegeten heb die je niet eens vegetarisch kunt noemen. Bij mij is het echt een proces geweest wat jaren geduurd heeft. Op mijn 12e al geen kalfsvlees meer, later dingen zoals kreeften die levend de pan ingaan en tot vorig jaar at ik dus nog kaas en af en toe vis. Steeds een stapje verder is voor mij blijkbaar een goed proces waar anderen al jaren alles afgezworen hebben. Maar als je mijn moeder hoort ben ik al vréselijk extreem bezig. :wink:
Laatst gewijzigd door Barbera op do sep 15, 2011 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel » wo sep 14, 2011 16:57

Barbera schreef:Het is zeker zo dat het mooi zou zijn als we allemaal een eenduidig beeld zouden kunnen vertegenwoordigen naar de buitenwereld maar dit is net zoals zoveel dingen een utopie. Ik eet/leeft tenslotte niet zonder dierlijke producten om het beeld wat ik naar voren werp. Ik doe het omdat ik me daar zelf fijner bij voel.
Fair enough. Ik ben nu een half jaar veganist, daarvoor vleesverlater en daarvoor gewoon lekker vrolijk kauwend op dierenlijken. Ik snap dat je het niet doet voor de buitenwereld, maar voor de dieren en voor jezelf, dat zijn ook mijn voornaamste beweegredenen. Desalniettemin is het misschien ook zo dat we anderen wellicht kunnen bewegen na te gaan denken over hun eigen consumptiepatronen.
Ik heb gemerkt dat de meeste mensen zeer defensief zijn t.o.v. hun stukje vlees of ieder ander product waarvan ze denken dat het ze gelukkig maakt (dus ook kleding). Deze mensen grijpen het minste of geringste aan om zichzelf ervan te overtuigen dat hun huidige levensstijl prima is en dat veganisten halve extremisten zijn. Mocht zo iemand dus een veganist met iets dierlijks aan z'n lijf spotten, dan kun je er de klok op gelijk zetten dat deze persoon nog sterker overtuigd is van zijn of haar eigen gelijk en dat met iedereen zal delen die het wil horen. Even een voorbeeld, maar wat ik probeer te zeggen is dat het beeld naar de buitenwereld in mijn optiek uitermate belangrijk is en dat het niet alleen maar om je eigen gevoel gaat, maar ook om het grotere geheel.
Dit is geen commentaar of kritiek op jou persoonlijk hoor. Ik vind dit gewoon een interessante discussie, waarvan het belang denk ik niet onderschat moet worden. Ik ben zeker niet perfect en dat is ook onmogelijk. Het is wat mij betreft een kwestie van zo goed mogelijk je best doen.
Barbera schreef:Ik heb echter ook nog een ander deel en dat is consuminderaar zijn.
Zijn de meeste veganisten dit niet? Volgens mij is dit iets dat automatisch om de hoek komt kijken als je je in veganisme gaat verdiepen :wink:

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo sep 14, 2011 19:33

Emiel schreef: Daarnaast ben ik van mening en dat schreef ik hiervoor ook al, dat we het beste kunnen proberen zo eenduidig mogelijk naar de rest van de mensen over te komen. We vertegenwoordigen een minderheid en zouden dus juist moeten zorgen dat onze boodschap zo sterk en waterdicht mogelijk is om te bereiken wat we allemaal willen en dat is een maatschappij zónder dierenleed (lees: gebruik van dieren voor menselijke doeleinden).
Ik vermoed dat ik een minderheid vertegenwoordig onder veganisten (maar wellicht ook niet), maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Als veganisten zich willlen ontwikkelen, dan moeten ze zeker niet gaan proberen een eenduidig beeld te hanteren. Het is gevaarlijk. Ik krijg daar een heel sektarisch gevoel bij. Alsof je groepsmatig individuen aan je groep wilt toevoegen. Bovendien veranderen dingen in de tijd, daar moet een veganist zich niet voor afsluiten door een eenduidig beeld na te willen streven. Ik krijg het gevoel bij een eenduidig beeld namelijk dat de tijd stil staat. Net zoals dat bij religieuze stromingen (vaak) het geval is.
Voor mij is veganisme eigenlijk gewoon niet meer dan wat de definitie zegt. Die heeft alleen betrekking op welke producten je consumeert. Vervolgens is veganisme een onderdeel van 'het goede leven'. Je ziet maar al te vaak dat dit verward wordt. Dan lijkt biologisch eten bijvoorbeeld ineens een deel te zijn van een veganistisch leven. Terwijl het eerder zo zal zijn dat biologisch eten en veganistisch eten beide een onderdeel zijn van 'het goede leven'.
Iedereen probeert op zijn of haar manier het goede leven te leiden. Soms mislukt dat, soms heeft iemand er gewoon heel andere ideeën bij. Soms is men nog bezig te gaan leven volgens wat hij/zij denkt dat het goede leven is.

Ik wil in mijn dagelijkse leven geen groep vertegenwoordigen. Ik wil mij vrij kunnen gedragen op mijn manier, zonder dat er een groep is die mij verteld hoe ik mij moet gedragen of uiten omdat ik ook veganist zou zijn. Ik wil niet op deze manier werken aan het doel om mensen over te halen tot het veganistische leven. Ik wil hoogstens mensen helpen die veganist zijn of willen worden (als zij dat willen). Ik wil heel graag dat de maatschappij veganistisch is of wordt, maar ik wil niet in mijn gewone dagelijkse leven mee bezig zijn. Daar ben ik liever op andere momenten mee bezig.

Zen

Bericht door Zen » wo sep 14, 2011 20:24

Barbera schreef:Ik heb echter ook nog een ander deel en dat is consuminderaar zijn. Ik wil dus zo min mogelijk wegdoen/verbruiken
Zomaar weggooien lijkt me inderdaad niet de beste keuze. Volgens mij onderschrijft iedereen dat ook wel. Maar iets weggeven zodat iemand anders er iets aan heeft en daardoor zelf geen nieuw (dierlijk) product koopt zie ik net zo goed als consuminderen. Het is immers jouw gift aan een ander waardoor er minder geconsumeerd wordt in die situatie (dat je zelf dan mogelijk wel iets vervangends koopt doet daar niets aan af). De opmerking van Marjan kan ik echter wel begrijpen, je weet soms niet wat de ander met jouw 'oude' spullen zal gaan doen, zeker als het een onbekende is.

Emile schreef:
Barbera schreef: Het is zeker zo dat het mooi zou zijn als we allemaal een eenduidig beeld zouden kunnen vertegenwoordigen naar de buitenwereld maar dit is net zoals zoveel dingen een utopie. Ik eet/leeft tenslotte niet zonder dierlijke producten om het beeld wat ik naar voren werp. Ik doe het omdat ik me daar zelf fijner bij voel.
Fair enough. Ik ben nu een half jaar veganist, daarvoor vleesverlater en daarvoor gewoon lekker vrolijk kauwend op dierenlijken. Ik snap dat je het niet doet voor de buitenwereld, maar voor de dieren en voor jezelf, dat zijn ook mijn voornaamste beweegredenen. Desalniettemin is het misschien ook zo dat we anderen wellicht kunnen bewegen na te gaan denken over hun eigen consumptiepatronen.
Het gaat ook niet zozeer om een uniform beeld in de breedste zin van het woord denk ik, maar de suggestie dat beeldvorming belangrijk is als je probeert een compassievolle levensstijl uit te dragen lijkt me een voor de hand liggende. Natuurlijk zijn er veganisten die hun keuze vooral op zichzelf betrekken en niet zo de behoefte voelen om het veganisme uit te dragen, maar ik heb dat nooit zo begrepen. Toch denk ik dat iedere veganist op zijn of haar manier wel anderen bewust of onbewust laat nadenken over hun eigen keuzes; mensen komen er toch mee in aanraking. Ik ben het Emile eens dat dit zinvol is, niet in de laatste plaats voor de dieren.

Barbera schreef: Het produceren van kunststof materialen is nou ook niet meteen het fijnste proces wat je kunt bedenken
Dat klopt. Maar een vegan alternatief voor een dierlijk product is niet per se van kunststof natuurlijk. ;)

Zen

Bericht door Zen » wo sep 14, 2011 21:01

Rick schreef: Voor mij is veganisme eigenlijk gewoon niet meer dan wat de definitie zegt. Die heeft alleen betrekking op welke producten je consumeert.
Maar vind je het geen idealisme dan? Bij dat idealisme past toch de redenering dat het niet alleen relevant is hoe wijzelf met dieren (en het milieu, de voedselbronnen, etc.) omgaan, maar net zo goed hoe andere mensen daarin staan (en hoe ze handelen)?

Persoonlijk zie ik veganisme altijd als ethisch gedreven. Allemaal wel goed hoor mensen die plantaardig eten voor hun eigen gezond, maar met veganisme heeft het eigenlijk weinig te maken en het is eerder wat verwarrend. Tegelijkertijd is de positieve kant ervan dat hierdoor de term veganisme aan bekendheid heeft gewonnen.
Rick schreef: Ik wil in mijn dagelijkse leven geen groep vertegenwoordigen. Ik wil mij vrij kunnen gedragen op mijn manier, zonder dat er een groep is die mij verteld hoe ik mij moet gedragen of uiten omdat ik ook veganist zou zijn.
Ik denk ook niet dat Emile bedoelt dat er een uniforme groep veganisten moet komen zich allemaal gelijk gedragen op grond van allerlei opgelegde regels. Maar misschien dat hij het zelf nog beter kan toelichten.
Rick schreef: Ik wil niet op deze manier werken aan het doel om mensen over te halen tot het veganistische leven. Ik wil hoogstens mensen helpen die veganist zijn of willen worden (als zij dat willen). Ik wil heel graag dat de maatschappij veganistisch is of wordt, maar ik wil niet in mijn gewone dagelijkse leven mee bezig zijn. Daar ben ik liever op andere momenten mee bezig.
Je had anders wel mooie alledaagse klustips voor de mensen. :wink:
En het forum hier is toch ook best een onderdeel van het 'dagelijkse leven'? Je bent toch wel één van de stamgasten in Cafe de Zonnebloem. Het feit dat je hier bijdragen levert aan de discussies en ook nog het forum beheert/modereert is in zekere zin ook al gericht op het uitdragen van veganisme, toch? Vind ik dan. Het uitdragen van veganisme kan op veel manieren (en dat is op zichzelf positief). Ik zie dat heel breed.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo sep 14, 2011 22:04

Zen schreef: Maar vind je het geen idealisme dan? Bij dat idealisme past toch de redenering dat het niet alleen relevant is hoe wijzelf met dieren (en het milieu, de voedselbronnen, etc.) omgaan, maar net zo goed hoe andere mensen daarin staan (en hoe ze handelen)?
Dat klopt, maar daaruit volgt nog niet direct dat ik het als taak op mij moet nemen om anderen dit ook voor te houden.
Zen schreef:Persoonlijk zie ik veganisme altijd als ethisch gedreven. Allemaal wel goed hoor mensen die plantaardig eten voor hun eigen gezond, maar met veganisme heeft het eigenlijk weinig te maken en het is eerder wat verwarrend. Tegelijkertijd is de positieve kant ervan dat hierdoor de term veganisme aan bekendheid heeft gewonnen.
Dat ben ik met je eens.
Zen schreef:Ik denk ook niet dat Emile bedoelt dat er een uniforme groep veganisten moet komen zich allemaal gelijk gedragen op grond van allerlei opgelegde regels. Maar misschien dat hij het zelf nog beter kan toelichten.
Waar het mij om gaat wat het beeld dan precies inhoud: hoe 'moet' een veganist er uit zien? Ben je een schande voor de groep veganisten als je (ik noem maar een voorbeeld) laveloos (van de drank) op een stoep ligt? Of anders: hoor je lekker eten te koken als je gasten krijgt?
Zen schreef:Je had anders wel mooie alledaagse klustips voor de mensen. :wink:
En het forum hier is toch ook best een onderdeel van het 'dagelijkse leven'? Je bent toch wel één van de stamgasten in Cafe de Zonnebloem. Het feit dat je hier bijdragen levert aan de discussies en ook nog het forum beheert/modereert is in zekere zin ook al gericht op het uitdragen van veganisme, toch? Vind ik dan. Het uitdragen van veganisme kan op veel manieren (en dat is op zichzelf positief). Ik zie dat heel breed.
Ik weet dat anderen om andere redenen dingen doen. Voor mij is het forum een plaats waar veganisten elkaar kunnen ontmoeten en waar andere mensen kennis kunnen maken met veganisme (omdat ze zelf wellicht veganist willen worden, of omdat ze een veganist op bezoek krijgen). Voor mij is het forum niet het lokmiddel om anderen over te halen ook veganist te worden. Natuurlijk mogen anderen het wel zo zien, ik zie het zelf gewoon niet zo.
En hoewel ik hoop dat je huis nu vol led-lampen hangt, waren de berichten toch vooral bedoeld voor mensen die er iets aan zouden kunnen hebben, omdat ze zelf het anders wilden gaan doen. Welke klustips heb je nog meer opgevolgd? (stel me niet teleur) :)

Emiel

Bericht door Emiel » wo sep 14, 2011 22:31

Zen schreef:
Rick schreef: Ik wil in mijn dagelijkse leven geen groep vertegenwoordigen. Ik wil mij vrij kunnen gedragen op mijn manier, zonder dat er een groep is die mij verteld hoe ik mij moet gedragen of uiten omdat ik ook veganist zou zijn.
Ik denk ook niet dat Emile bedoelt dat er een uniforme groep veganisten moet komen zich allemaal gelijk gedragen op grond van allerlei opgelegde regels. Maar misschien dat hij het zelf nog beter kan toelichten.
Ik wil ook zeker niet het gevoel hebben dat iemand of een groep mij voorschrijft hoe ik moet leven en ik wil anderen ook niets opleggen, alsjeblieft niet zeg. Toch heb ik het idee dat een bepaalde mate van consistentie meer effect heeft dan wanneer iedereen maar wat doet. Ik zou het persoonlijk fijn vinden als ik mensen aanzet tot nadenken en wie weet zelfs tot actie. Als een bepaalde, zelfverkozen, uniformiteit of rechtlijnigheid of hoe je het noemen wilt daarbij helpt, dan kies ik liever daarvoor dan halsstarrig vast te houden aan mijn eigen 'zelfstandigheid'. Ik hoop dat ik het hiermee duidelijk genoeg heb gemaakt wat ik bedoel?

Barbera

Bericht door Barbera » do sep 15, 2011 11:43

Ik heb zelf het gevoel dat omdanks dat ik mijn oude spullen afdraag ik toch wel uit kan dragen waar ik voor sta. Als veganisme inderdaad een vaste set regels zou zijn, zou ik ook afhaken omdat ik het graag op mijn eigen manier wil doen. Natuurlijk zijn er dingen die je gewoon niet meer doet, maar er zijn vele variaties op het thema naar mijn idee. Ik leg ook graag het waarom uit als mensen me vragen naar mijn beweegredenen maar ben nou eenmaal niet zo'n activist. Ik ga niet uit eigen beweging iemand proberen te overtuigen. Naar mijn mening werkt dat toch niet en creeer je er eerder weerstand mee en dat is niet mijn bedoeling. Ik leg uit waar ik voor sta als mensen het me vragen, kook lekkere dingen om te laten zien dat plantaardig eten echt geen straf is op je bord en probeer op die manier een stukje bewustwording in mijn directe omgeving te genereren. Maar dat is dus mijn manier, als je niet goed kunt koken zou ik dat laatste maar achterwege laten. :wink:

Proberen zeg ik met nadruk omdat mensen toch een open mind moeten hebben als ze naar dit soort zaken kijken/luisteren en jullie weten net als ik dat er een deel alleen de discussie met je begint om je onderuit te halen. Dat soort gesprekken ("je mag nu ook geen auto meer rijden omdat er dan muggen sterven tegen je voorruit") probeer ik te pareren met een kwinkslag en het gesprek zo snel mogelijk te stoppen. Zonde van mijn energie.

Dat consuminderen een soort vanzelfsprekend onderdeel zou zijn van het veganisme betwijfel ik eigenlijk maar daar kan ik het mis hebben. En dat veel alternatieven voor leer, met name schoenen, vaak kunststof bevatten is voor mij een feit. Met kleding is het natuurlijk een andere zaak maar ook katoen heeft zo zijn nadelen. Mijn kleding/schoenen doneren of weggeven met als resultaat dat ze wellicht toch op de afvalberg belanden vind ik gewoon geen optie. In mijn directe omgeving is er geen belangstelling voor mijn spullen.

Emiel

Bericht door Emiel » do sep 15, 2011 13:22

Barbera schreef:Ik ga niet uit eigen beweging iemand proberen te overtuigen. Naar mijn mening werkt dat toch niet en creeer je er eerder weerstand mee en dat is niet mijn bedoeling. Ik leg uit waar ik voor sta als mensen het me vragen, kook lekkere dingen om te laten zien dat plantaardig eten echt geen straf is op je bord en probeer op die manier een stukje bewustwording in mijn directe omgeving te genereren.
Zo doe ik het ook. Ik wil ook niemand iets opdringen, want dat werkt inderdaad niet. Als iemand echt geinteresseerd is komt diegene vanzelf wel met vragen.
Barbera schreef:Dat consuminderen een soort vanzelfsprekend onderdeel zou zijn van het veganisme betwijfel ik eigenlijk maar daar kan ik het mis hebben.
Geen idee eigenlijk, maar bij mij is die bewustwording over mijn consumentengedrag wel min of meer hand in hand gegaan. Door veel op te zoeken en te lezen over veganisme kwam ik vanzelf wel bij andere informatie terecht over bijv. consuminderen, recycling, etc.

vegalan

Bericht door vegalan » do sep 15, 2011 15:23

Ik noem mezelf geen veganist omdat het veganisme als consumptie methode voor mij slecht het gevolg is van een bestaande ideologische voorstelling, waarin ik alle mensen die zich veganist noemen niet kan plaatsen en/of omdat ik mezelf niet altijd kan plaatsen in wat men een veganist noemt. Op wat boeken na (zonder de gedachtewereld van anderen is het leven zo saai) ben ik nooit een materialist geweest en wat ik vroeger daarnaast had was niet van mij, dus was er niet veel om weg te geven. Wat ik nu bezit is diervriendelijk. Het enige wat ik niet meer wilde hebben dat was wat bouwafval, maar dat heeft toch niets met veganisme te maken? ;)

Wie veganist is (noemt) maakt zich vanuit de waarde van het principe toch niet meer druk om die vergane glorie, want dat is niet goed voor het gemoed, het is beter om vooruit te kijken. Stap gewoon even over die rommel heen en kijk naar wat de toekomt je nog kan brengen.

.

Barbera

Bericht door Barbera » vr sep 16, 2011 18:54

Emiel schreef: Geen idee eigenlijk, maar bij mij is die bewustwording over mijn consumentengedrag wel min of meer hand in hand gegaan. Door veel op te zoeken en te lezen over veganisme kwam ik vanzelf wel bij andere informatie terecht over bijv. consuminderen, recycling, etc.
Bij mij is het meer andersom gegaan. Ik consuminder al jaren en at geen vlees meer. Tot voor kort dus wel vis, zuivel en eieren. Het consuminderen is ook steeds een streepje verder gegaan en het enige wat ik nu eigenlijk nog koop is eten en dingen die echt vervangen moeten worden. Soms overvalt de lust tot kopen me wel, maar zou niet eens weten wat ik nog zou moeten kopen. :wink: In dat geval ga ik maar extra lekkere boodschappen doen voor het eten om mezelf te verwennen.
Probeer zo min mogelijk afval te produceren en reis niet meer per vliegtuig. Zoek mijn vertier dichter bij huis want ga wel graag naar een optreden of een festival. Maar goed dit is volledig ot, sorry daarvoor. :)

Lilly
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lilly » vr sep 16, 2011 23:24

Ik moet alle reacties nog even laten bezinken, er is wel een interssante discussie ontstaan en daar kan ik wel mee.

Ik ben nog maar kort veganist, al met al een week of 4 en voor mij is het een proces hoewel ik praktisch gezien eigenlijk over night veganist ben geworden. Ik denk dat het voor iedereen een proces is en alles heel erg afhangt van hoe je leefde voor je veganist werd. Zo ben ik een 'vrije school kind'. Hierdoor erg opgegroeid met een grote waardering voor natuurlijke materialen. Hoewel er in de antroposofische gemeenschap veel vegetariers zijn word er naast katoen veel gebruik gemaakt van (merino) wol (bio), zijde en leer.

Voor mij speelt dit mee, het is iets waar ik mee ben opgegroeid (alleen al de geur van de poppen die gevuld zijn met schapenwol!). Boven in de kast ligt het eerste mutsje van mijn kindje, een merino wollen mutsje....... Ja daar kijk je dan ineens anders tegenaan. En hoewel ik wel durf te zeggen dat ik niet materialistisch ben in die zin dat ik spullen niet meer betekenis geef dat nodig houd ik wel van mooie schoenen, kleding etc. Om dan te merken dat die leren laarzen die ik 6 jaar geleden gekocht heb, en die ik nog steeds prachtig vond om te zien opeens niet zo prachtig meer 'aanvoelen' stelt mij voor dilemma's. Denk niet dat ik er iemand nog erg blij mee kan maken, zo bijzonder zijn ze nou ook weer niet. Gewoon maar weggooien is ook geen optie, maar zelf dragen word ook lastig merk ik.

Wanneer een ander zonder moeite zijn/haar leren schoenen wil afdragen heb ik daar totaal geen moeite mee. Ieder volgt zijn eigen pad. Ik ben enkel bezig mijn eigen weg te ontdekken en mijn eigen grenzen te ontdekken. Hoe ver wil, moet, kan ik gaan?

En ook dit hangt denk ik van iedere persoon zelf af. Vanwege mijn verleden ben ik een redelijke people pleaser. Dat is weer een persoonlijke 'strijd'. Het feit dat ik in bepaalde situaties zal afwijken van mijn omgeving telt voor mij misschien zwaarder dan voor iemand die al vroeg geleerd heeft eigen keuzes te maken en zelfstandig te zijn. Dit is niet iets om me achter te verschuilen, ik zal geen vlees eten omdat ik geen nee durf te zeggen, ik probeer hier enkel mee te zeggen dat je niet kunt oordelen over het hoe en waarom van iemands keuzes.

Iemand maakte de opmerking dat iemand die veganistisch eet, puur vanwege gezondehidsredenen, dat dit eigenlijk niks met echt vegansitme te maken heeft. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor een ieder begint het bewsutwordingsproces ergens anders. Ook voor mij begon het bij gezondsheidsredenen. Na een flinke depressie en gewichtstoename begon ik mij te verdiepen in gezonde voeding. Gaandweg leerde ik meer over de misstanden in de bio industrie, werd ik vegatarier en dan nu uiteindelijk veganist. Maar ik ben begonnen met het schrappen van varkensvlees uit mijn dieet vanwege mijn gezondheid, pas later werd dierenleed een reden om het ook bij een ander niet te eten.

Veganistme uitdragen naar de buitenwereld? Draag je het beter uit op het moment dat je ook geen (oude) leren schoenen/riemen/jassen draagt?....

Ik draai het liever om. Ik laat mijn modebewuste vriendin te gekke veganistische schoenen zien die ik heb gevonden op internet, en pas nadat ik haar positieve reactie heb gehoord (wow die zijn gaaf!) vertel ik dat ze nog vegan zijn ook en zeer betaalbaar. Ik bak in het weekend lekkere vegan muffins etc. en nodig mensen uit om ze te komen proeven. Ik merk dat dit werkt, ik krijg positieve reacties en heb op die manier een positief gesprek over veganistme.

Goed, ik heb het gevoel dat ik wellicht wat afdwaal....komt ook doordat de discussie volgens mij nu vooral gaat om hoe en wat wil je uitdragen? Wat is de juiste manier om dat te doen?

Ik denk dat het uiteindelijk het beste signaal is wanneer je als veganist ook geen dierlijke producten draagt maar dat er altijd een transitie fase zal zijn, en dat deze voor een ieder verschillend is. De een zal er voor kiezen er enkele jaren over te doen om alles te vervangen (kunnen ook financiele redenen voor zijn), de ander zal dit binnen enkele maanden gedaan krijgen.

Het is soms moeilijk wanneer je zelf een bepaald punt hebt bereikt nog echt begrip op te brengen voor een ander, die nog op weg is datzelfde punt te bereiken. Ik persoonlijk probeer me dan toch altijd weer te herinneren dat er een tijd was dat ook ik zonder nadenken kon genieten van een flinke portie spareribs........ :govegan:

vegalan

Bericht door vegalan » za sep 17, 2011 11:17

Ik heb ze niet meer, maar het heeft toch nog wel herinneringswaarde, als je bijv over tien of twintig jaar nog naar je oude lerenschoenen kunt kijken, dat is dan iets waartegen je je zo hebt verzet en wat dan een aanleiding is om met huidige koers verder te gaan. Dat zelfde kan je ook zeggen van heel wat andere spullen, zoals de geur van bijenwas of die jas met die warme bondkraag die je nu niet meer draagt, want dit soort dingen onderschrijven je koers ook al kost dit (door bepaalde associaties) wat moeite. Dus het bewaren van dit soort dingen kan ook waardevol zijn, want dat moment van confrontatie is dan bijzonder. ;)

.

Plaats reactie