E-book voor de beginnende vegan

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
blackblossom
Leefwijze: veganist
Contacteer:

E-book voor de beginnende vegan

Bericht door blackblossom » vr nov 02, 2012 16:31

Ik wil een e-book gaan schrijven voor de beginnende vegan. Heb al een hoop ideeën over wat ik er allemaal in wil zetten maar hoor ook graag waar jullie behoefte aan hebben.
Wat mag er niet in ontbreken. Hoeveel pagina's moet het minimaal en maximaal zijn? wat voor bedrag zouden jullie ervoor overhebben. Wat vinden jullie goed/handig zowel qua inhoud als vormggeving aan de (kook)boeken die jullie al kennen?
Graag jullie reactie.

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Re: E-book voor de beginnende vegan

Bericht door Sofie » vr nov 02, 2012 20:25

Wat leuk dat je een e-book gaat schrijven, blackblossom! Ik denk dat een duidelijk en overzichtelijk e-book heel handig kan zijn voor beginnende vegans. Als ik zelf zo'n e-book zou kopen, zou ik in ieder geval willen dat er in staat:
- Tips voor gezond eten. Waar moet je allemaal op letten? Hoe zorg je dat je alles binnenkrijgt? Het zou fijn
zijn als die tips dan heel duidelijk en niet al te ingewikkeld zijn, om de overstap makkelijker te maken.
- Boodschappentips: hoe kun je efficiënt boodschappen doen als vegan? Ik denk dat dit voor veel beginnende
vegans handig zou zijn, aangezien je ineens allemaal nieuwe ingrediënten gaat gebruiken.
- Tips om snel en makkelijk een vegan ontbijt te maken. Als je 's ochtends moe bent en haast hebt, is het
handig als je niet eerst heel lang in de keuken hoeft te staan.
- En een paar makkelijke recepten voor vegan lunch en diner. Vegan koken is even wennen, want je gaat
allemaal nieuwe recepten uit proberen. En nieuwe recepten proberen kost toch vaak net even wat meer
tijd. Dan is het prettig als je ook een paar makkelijke recepten weet, zodat je niet de eerste periode als
vegan elke dag heel lang in de keuken staat.

Verder zou interessant zijn:
- Hoe overleef ik in een niet-vegan omgeving?
- Een lijst van niet voedsel producten waar dierlijke producten in (kunnen) zitten. En dan voor al die
producten een vegan alternatief.

Heel belangrijk is denk ik, zowel qua inhoud als qua opmaak, dat alles duidelijk en overzichtelijk is. Als beginnende vegan moet je ineens aan allemaal dingen denken: je moet je voedingsstoffen op een andere manier binnenkrijgen, veel van de recepten die je vroeger maakte zijn niet meer geschikt, je gaat ingrediënten gebruiken waar je nog nooit van gehoord had. Ik denk dat je daardoor best het overzicht een beetje kwijt kunt raken. Daarom is het dan fijn om een boek te hebben dat wel heel duidelijk en overzichtelijk is.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za nov 03, 2012 17:51

Je hebt voor een e-book zo'n ''leesding'' nodig he? Of kan dat ook op iPad? Hoe dan ook, ik zou zéker interesse hebben! Van een prijs heb ik geen idee. Ik weet niet wat e-books gewoonlijk kosten.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo nov 04, 2012 9:21

Ik zou er ook nog inzetten:

- Een stukje over of veganisme duur moet zijn of niet
- Een stukje over hoe om te gaan met nare opmerkingen en defensieve medemensen
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo nov 04, 2012 14:25

Renee1137 schreef:Ik zou er ook nog inzetten:

Dat ook. Geld is inderdaad een ''issue''. Beetje dan.

Ik heb het nog met niemand over veganisme gehad. Ik moet er ook niet aan denken, op het internet las ik soms zulke achterlijke reacties van vleeseters, en ik weet zeker dat ik een minachtende of meewarige uitdrukking krijg van zoiets.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo nov 04, 2012 18:01

DeVegetarische schreef:
Renee1137 schreef:Ik zou er ook nog inzetten:

Dat ook. Geld is inderdaad een ''issue''. Beetje dan.

Ik heb het nog met niemand over veganisme gehad. Ik moet er ook niet aan denken, op het internet las ik soms zulke achterlijke reacties van vleeseters, en ik weet zeker dat ik een minachtende of meewarige uitdrukking krijg van zoiets.
Mja, het verschilt erg per persoon en per 'sociale kring'. Op internet reageren natuurlijk altijd wel de zeikerds enzo. Maar over het algemeen zijn mensen vaak, of het nu in agressieve of vriendelijke mate is, nogal defensief. Ze voelen zich onbewust aangevallen door het feit dat je een ethisch statement maakt, hoe onuitgesproken je dat ook probeert te doen. Daar komt denk ik het gros van de vervelende reacties uit voort.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 9:25

Daphne, wil je dit uit eigen naam schrijven? Ik hou je natuurlijk niet tegen, maar misschien wil je met ons samen werken aan de vegan kickstart/starterskit. Ik denk dat zo'n boekje een mooie aanvulling kan zijn op het receptenprogramma wat wij schrijven.

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » ma nov 05, 2012 11:54

@ananas Vind ik op zich een goed idee samenwerken. Maar ben van plan 't boekje in geheel eigen stijl uit te brengen en het te verkopen voor een klein bedrag. Dus ik weet niet of het dan bij jullie idee past. Het moet echt een Happy Herbi boekje worden. Maar op zich kan beiden natuurlijk ook! Dat ik zowel mijn eigen boekje maak, als jullie help.

Ananas

Bericht door Ananas » ma nov 05, 2012 19:03

Leuk :) over paar weken komen we weer bij elkaar, ik zal het meenemen in het overleg. Ik zou het sowieso wel van je willen kopen. Ik vind alle initiatieven waarbij wordt meegedacht met startende vegans/geïnteresseerde omnivoren zo cool, en zoveel cooler dan de 'just go vegan or die' houding.

Plaats reactie