Ik haal de 2000 kcal nooit.

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Kim83
Leefwijze: flexanist

Ik haal de 2000 kcal nooit.

Bericht door Kim83 » zo aug 10, 2014 22:09

Ik probeer al een tijdje veganistisch te eten, maar heb pas sinds kort dit forum ontdekt.
Ik kom op een normale dag dus echt niet aan de 2000 kcal. Aangezien afvallen op dit moment geen probleem is, is dat ook niet heel erg. Maar wat gebeurd er als ik op mijn ideale gewicht zit? Ik zou écht niet weten hoe ik nog meer binnen moet krijgen. Ik zou dan met tegenzin moeten eten.

Ik heb op de eetmeter en cronometer mijn eten bijgehouden. 1000 Kcal op een dag is het gemiddelde.

Op een gemiddelde dag eet ik:
's ochtends: bruinbrood met hummus (zelf gemaakt)
Tussendoor: smoothie van 250 gram fruit met sojamelk (175 ml)
lunch: appel en soep 250 ml (bijvoorbeeld venkelsoep o.i.d.)
tussendoor: smoothie van 250 gram fruit met sojamelk (175 ml)
diner: couscous burger met salade van komkommer, tomaat, enz.
Tussendoor: 1x fruit

Dat komt dus uit op zo'n 1000 kcal en dan zit ik echt vol.

Hoe komen jullie aan voldoende kcal?

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Ik haal de 2000 kcal nooit.

Bericht door Assie » ma aug 11, 2014 8:19

Jeetje 1000 :shock:

Ik denk dat je spijsvertering slaapt. Je lunch en diner klinken erg weinig.

Je zou eens in dit topic kunnen kijken http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =25&t=9311
voor menu ideetjes.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma aug 11, 2014 10:05

1000 is inderdaad wel heel weinig. Wat at je zoal voordat je veganist werd? Als je toen wel genoeg at helpt het misschien om je vegan maaltijden aan te passen zodat ze meer lijken op wat je hiervoor at.

Verder zou je kunnen proberen om meer kleine tussendoortjes te eten, zoals gedroogd fruit, noten and crackers. Ook zou je calorie-rijke producten aan je maaltijden kunnen toevoegen, bijvoorbeeld een beetje kokosolie of avocado door je smoothie. Groente vult goed, maar bevat weinig calorieën. In plaats van venkelsoep zou je bijvoorbeeld linzensoep met kokosmelk kunnen eten, en aardappelen bij je avondeten in plaats van een salade.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Kim83

Bericht door Kim83 » ma aug 11, 2014 11:44

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik gewoon toch maar meer moet eten. Dat zie ik ook duidelijk als ik kijk naar wat anderen hier op een dag eten. Rustig opbouwen maar, want niets is erger dan eten tegen je zin.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 11, 2014 17:07

Nou ik haal ook vaak de 2000kcal niet hoor.
Niks mis mee. Ik schommel altijd een beetje met mijn gewicht maar nooit meer dan 5kg.
Val je op dit moment af dan? Want dat kan ik niet uit je berichtje opmaken.

Mijn zusje bijvoorbeeld eet nooit ontbijt, lichte lunch, (soms alleen cracker) en lang niet altijd avondeten.
Dan neemt ze savonds zakje noodles ofzo, of cupasoup.
En is gewoon een gezonde hollandse meid hoor.

Iedereen zijn behoefte is anders. Gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren.
En kijk ook naar je levensstijl.
Heb je een (grotendeels) zittend beroep en beoefen je geen (zware) sporten dan maakt het echt niet uit als je niet altijd aan de 2000kcal komt.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 11, 2014 17:20

Ik heb die van mij van vandaag even uitgerekend ter vergelijking

Ontbijt: kleine zelfgemaakte notencracker met beetje pindakaas en groene thee
Lunch: kleine spelt boterham (iets meer dan halve) met chocopasta, cracker met jam
Tussendoor: handje rozijntjes
Avondeten: (restjes) nasi, mie, gemixte groente (babymais, paksoi, paprika) watermeloen als toetje 2 stukjes

Aantal kcal 913 en ik zit bomvol!
Waarschijnlijk neem ik vanavond nog een stukje notenreep en stukje chocola maar dan kom
Ik ook lang niet aan de 2000 kcal

Kim83

Bericht door Kim83 » ma aug 11, 2014 18:27

Ja, ik val wel af ja. Maar zoals ik al zei, dat is geen overbodige luxe hoor :lol:
Ik denk dat mijn lichaam op een gegeven moment in balans is en dan zal het wel stoppen. En zo niet, dan moet ik gewoon iets meer eten. Ik hoop het niet want ik zit echt vol zoals ik nu eet.
Ik denk dat ik voorheen toch wel erg ongezond at. Veel kaas enzo, veel kant en klaar maaltijden. Dat zal het wel voornamelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Kim83 op di aug 12, 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di aug 12, 2014 15:55

Naast een grotere hoeveelheid eten, kan je ook calorierijker voedsel eten, zoals noten en zaden. Een kleine hoeveelheid noten en zaden levert al snel redelijk wat calorieën, en de meeste soorten bevatten daarnaast gezonde vetten, mineralen en vitamines. Ik vind zelf gemalen amandel en chiazaad lekker in smoothies. Veel noten en zaden zijn lekker in maaltijden.

Rauwe groente neemt in verhouding met verhit voedsel veel ruimte in omdat er zoveel water in zit, en sojamelk is ook grotendeels water. Naar mijn gevoel verzadigen ze daardoor ook veel minder, en beide zijn uiteraard prima en gezond voedsel, maar ze nemen in verhouding tot hoeveel calorieën ze bevatten natuurlijk wel veel ruimte in. Als je met vol zitten bedoelt dat er gewoon niks meer in je buik bij past, is het misschien verstandig om dingen te eten die minder water bevatten en het water op andere momenten te drinken, waardoor er op het moment dat je eet meer ruimte over is voor calorierijker voedsel?

Nog even iets dat niks met je vraag te maken heeft: in het voorbeeld dat je geeft eet je overigens héél erg veel fruit en weinig graan (al weet ik natuurlijk niet hoeveel boterhammen je 's ochtends eet), is het niet verstandig om iets minder fruit te eten en wat meer graan(producten)?

Kim83

Bericht door Kim83 » di aug 12, 2014 21:31

Die noten en zaden zijn een goede oplossing. Helaas kent 'de eetmeter' geen chiazaad.... :roll:
Maar dat zit bijna standaard door mijn smoothies, was ik vergeten te melden. Ik zou ook een bakje noten kunnen vullen en dat gedurende de dag kunnen eten. Het snackt makkelijk weg op die manier denk ik.

Salade is inderdaad rauw. Er gaat wel altijd een dressing met olijfolie en balsamico overheen. Ik vind salade gewoon erg lekker, eigenlijk lekkerder dan gekookt/ gebakken voedsel. Maar voor de nodige calorieën zou ik daar ook nog noten en rozijnen aan toe kunnen voegen.

Over het algemeen probeer ik 2 tot 3 sneetjes brood te eten op een ochtend. Meer gaat er ook echt niet in.

Vandaag trouwens een hele goede dag gehad, de eetmeter was bijzonder tevreden :wink: Behalve de vitamines dan, maar vitaminepillen kennen ze ook niet bij de eetmeter.
Ik was ergens op visite en dan ga ik niet moeilijk doen over wat ik krijg aangeboden. Appeltaart tikt goed aan! Voor de kaas was er een goed alternatief in de vorm van noten en rozijnen. Vandaag zat ik op 1800 kcal. Kwam ook wel door de wijn... :-D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo aug 13, 2014 8:11

Chiazaad kun je eventueel invullen als lijnzaad. Dat heeft wel iets andere waardes, maar het ontloopt elkaar niet veel.

Als je redelijk Engels kan moet je eens kijken naar cronometer.com. Dat is een Amerikaanse eetmeter die veel meer vegan voedingsmiddelen kent en ook meer waardes voor je uitrekent. Je kunt ook zelf producten toevoegen.

Lisa

Bericht door Lisa » wo aug 13, 2014 17:03

Je zou ook notenrepen kunnen maken zelf, ik hou niet zo van noten maar als notenreep vind ik ze heerlijk!
En ik word persoonlijk een beetje zenuwachtig van die eetmeter, van alles wat hij checkt is alleen mijn vet en verzadigd vet in het groen de rest krijg ik allemaal te weinig van binnen.
Maar heb niet echt zin om er zo gestrest mee bezig te zijn dus kijk er niet meer naar, en daar heb ik vit supplement voor :lol:

Wen

Bericht door Wen » ma okt 06, 2014 10:55

Even vermelden dat de meeste veganisten die afhaken degenen zijn die te weinig calorieën binnenkrijgen. ze voelen zich dan minder goed in hun vel dan voor het veganisme en de enige reden is dus te weinig calorieën.
Het is echt belangrijk dat je een paar dingen aan je dieet toevoegt:
-notenpasta's in je shake (kap er maar genoeg van bij) en op je boterham (en minder sojamelk)
-eet je wel bonen en andere peulvruchten genoeg? Denk aan humus. Ik kan makkelijk een blik kikkererwten op als er humus van gemaakt is. Linzen en peulvruchten zijn rijk aan ijzer. Kikkererwten zijn ook rijk aan magnesium, calcium, fosfor
-vleesvervangers zijn ook geconcentreerde voedselbronnen

Ik denk dat als je veganisme op lange termijn wil volhouden, je mss best wat aanpassingen maakt.
Met wat jij eet zou ik mij een slappe doek voelen. Maar iedereen is anders natuurlijk.

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 06, 2014 12:26

+1

of +2 :)

Hoe gaat het nu Kim?

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 07, 2014 11:57

Kim83 schreef:Ik probeer al een tijdje veganistisch te eten, maar heb pas sinds kort dit forum ontdekt.
Ik kom op een normale dag dus echt niet aan de 2000 kcal. Aangezien afvallen op dit moment geen probleem is, is dat ook niet heel erg. Maar wat gebeurd er als ik op mijn ideale gewicht zit? Ik zou écht niet weten hoe ik nog meer binnen moet krijgen. Ik zou dan met tegenzin moeten eten.

Ik heb op de eetmeter en cronometer mijn eten bijgehouden. 1000 Kcal op een dag is het gemiddelde.

Op een gemiddelde dag eet ik:
's ochtends: bruinbrood met hummus (zelf gemaakt)
Tussendoor: smoothie van 250 gram fruit met sojamelk (175 ml)
lunch: appel en soep 250 ml (bijvoorbeeld venkelsoep o.i.d.)
tussendoor: smoothie van 250 gram fruit met sojamelk (175 ml)
diner: couscous burger met salade van komkommer, tomaat, enz.
Tussendoor: 1x fruit

Dat komt dus uit op zo'n 1000 kcal en dan zit ik echt vol.

Hoe komen jullie aan voldoende kcal?
Je 'eet' heel veel vloeistoffen. Die vullen enorm, maar leveren weinig calorieën. Ik zou minstens een van de twee smoothie (misschien wel allebei) schrappen, en ook geen soep eten. Dan kun je veel meer eten met meer calorieën.

LieverLief

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 12:43

Ik weet niet wat je weegt of wat je verbruik is, maar ik herken mezelf wel een beetje. Ik weeg 57 kilo en beweeg tussen juni en oktober helemaal niet voor sport, dus ik verbruik dan maar +- 1600 calorieën. Anders fiets ik úren per week en is het bijna 2000. Ik weet dus ook niet of ik zo genoeg aan mijn voedingsstoffen kom. Ja, of ik moet meer eten dan ik kan verbranden en aankomen. Nu ben ik sinds begin 2016 flink afgevallen (bewust), dat maak ik liever niet ongedaan.

1000 klinkt wel als heel weinig hoor, of je moet echt uitzonderlijk klein zijn.

PS: ik was 72 kilo bij 1,59 dus het gewichtsverlies was niet overbodig.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 07, 2017 13:27

Dit topic is al heel oud en de meeste mensen hier zijn al een poosje niet meer op het forum geweest. :mrgreen:

Met 1600 kcal is het prima mogelijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Je kunt eventueel proberen om je voeding te berekenen met een programma zoals de Eetmeter van het Voedinscentrum, maar misschien is dat niet zo handig als je er angstig of obsessief van wordt. Bijna niemand haalt iedere dag 100% van alles, en dat is okay.

Zoals ik ook in het andere topic zei kun je bij mij eventueel een professionele voedingsanalyse doen, dan reken ik het voor je na en geef je een voedingsadvies.

LieverLief

Bericht door LieverLief » vr jul 07, 2017 13:32

Martine schreef:
vr jul 07, 2017 13:27
Dit topic is al heel oud en de meeste mensen hier zijn al een poosje niet meer op het forum geweest. :mrgreen:

Met 1600 kcal is het prima mogelijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Je kunt eventueel proberen om je voeding te berekenen met een programma zoals de Eetmeter van het Voedinscentrum, maar misschien is dat niet zo handig als je er angstig of obsessief van wordt. Bijna niemand haalt iedere dag 100% van alles, en dat is okay.

Zoals ik ook in het andere topic zei kun je bij mij eventueel een professionele voedingsanalyse doen, dan reken ik het voor je na en geef je een voedingsadvies.
Oh jee, nu zie ik het inderdaad, 2014! Het topic stond best hoog in het subforum, dus ik dacht automatisch dat het recent was.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 07, 2017 13:44

Dit forum is sinds 2014/2015 niet zo actief meer. De meeste vegans zitten nu op Facebook.

Er hangen hier nog een paar ouwe rotten rond zoals ik, en verder komt er af en toe een newbie langs zoals jij :-D

@rno

Bericht door @rno » vr jul 07, 2017 15:03

Waar is de reanimator van het forum?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 07, 2017 15:07

De laatste tijd gaat het best goed vind ik. Het helpt enorm dat de software up to date is, zodat mensen zich ten minste weer kunnen aanmelden :-D

Plaats reactie