Startend veganist

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
wesleyc
Leefwijze: veganist

Startend veganist

Bericht door wesleyc » ma dec 15, 2014 16:39

Hee iedereen!

Ik ben sinds kort mijn eetpatroon aan het veranderen en heb sinds 3 weken ook alle zuivel en vlees uit m'n dieet gehaald. Nou voel ik me alleen nog niet helemaal goed. Iemand van jullie enig idee hoe dit zou kunnen komen? Zou het kunnen zijn dat m'n lichaam nog aan het 'detoxen' is en is het normaal dat dit zo lang duurt?

Om jullie enig idee te geven van hoe de afgelopen tijd voor mij eruit heeft gezien beschrijf ik het even kort.
Ik ben begonnen met alle suikers uit m'n dieet te gooien (geen fabriek-geproduceerde troep, koekjes, snoep, chips en andere junkfood). Hierna ben ik verder gegaan met gluten.

Wat mij opviel is dat ik bij de suikers en de gluten me in het begin ook niet erg goed voelde. Maar hier kwam ik ong. na 10 dagen weer uit. Toen m'n lichaam eraan was gewent dat ik dat soort voedsel niet meer innam voelde ik me veel beter, veel energieker en gezonder. Maar nu ik vlees en zuivel uit m'n dieet heb gehaald voel ik me na 3 weken nog niet helemaal goed. Hopelijk heeft 1 van jullie enig idee hoe dit zou kunnen komen.

Groetjes! Wesley

@rno

Re: Startend veganist

Bericht door @rno » ma dec 15, 2014 16:50

Als je geen glutenallergie hebt, zie ik geen reden om gluten uit je voedingspatroon te verwijderen. Tenzij je het leuk vindt om aan een hype mee te doen.

Wat betreft vlees weglaten heb ik geen ervaring. En de zuivel verlaten is bij mij heel geleidelijk gegaan.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 15, 2014 16:57

Wat eet je ongeveer op een dag, Wesley? Denk je dat je genoeg calorieën binnenkrijgt?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 15, 2014 17:08

Welkom! Vervelend dat het zo lang duurt voordat je lichaam aan je nieuwe dieet went. Mogelijk krijg je van sommige voedingsstoffen onvoldoende binnen. Dit komt wel vaker voor, als je kijkt onder het subforum over gezondheid zal je zien hoe anderen ermee omgaan. Je zou een lijstje kunnen opstellen met wat je zoal op een dag eet en grondig controleren of je van alle nutriënten wel genoeg krijgt. Bovendien is het belangrijk vitamine B12 te nemen (volgens mij is methylcobalamine de beste optie). Het kan ook zijn dat je nu meer voedsel eet waar je wat gevoelig voor bent. Voor veel mensen is het bijvoorbeeld even wennen om meer peulvruchten te eten. De tijd die nodig is om aan het veganistisch dieet te wennen is niet voor iedereen gelijk. Voor de een is de overschakeling geen enkel probleem, voor de ander duurt het een aantal maanden. Het vergt misschien wat experimenteren, voor mij persoonlijk was het het zeker waard. Ik wens jou ook veel succes!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

wesleyc

Bericht door wesleyc » ma dec 15, 2014 18:19

Hee, bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben niet naar de dokter gegaan om erachter te komen of ik een gluten-allergie heb. Maar op internet las ik dat je dat zelf kon testen door 14 dagen geen gluten te eten en dan 1 dag wel. Dat deed ik en ik voelde me 2 dagen daarna erg misselijk. Denk dat ik hierdoor er wel achter ben gekomen dat m'n lichaam daar niet tegen kan.

Wat betreft m'n calorieën twijfel ik of ik wel genoeg eet. Ik schat dat ik tussen de 1500 en 2000 calorieën per dag binnenkrijg. Maar zit hierbij al heel erg vol.. denk dat ik gewoon extra bananen in de blender ga gooien en dan kan ik gemakkelijk extra calorieën binnenkrijgen.

Ik denk wel dat ik genoeg van alle nutriënten binnenkrijg. Heb veel research gedaan hierna en ik neem ook extra vitamine pillen. 1 die alle nutriënten bezit die een vegetariër niet uit de voeding kan halen. En natuurlijk omega 3 capsules. Daarnaast eet ik dagelijks sowieso tomaat, wortel, spinazie, boerenkool, een hele boel superfoods, proteïne supplementen, banaan, mandarijn, minimaal 1 hand vol noten.

OH! en ik heb nog een vraag.. ik heb de indruk dat ik rond de 5 cm ben gegroeid sinds ik ben begonnen aan het aanpassen van m'n eetpatroon. Ik ben 22 jaar oud. Is dit mogelijk of zit dit tussen m'n oren :P

Thanks voor jullie antwoorden!!

@rno

Bericht door @rno » ma dec 15, 2014 18:38

Zo te zien laat je je graag verleiden door sprookjes. Superfoods zijn alleen maar duur. En die zelftest lijkt me niet echt een goede methode. Eerst verdroeg je de gluten gewoon, en dan opeens niet meer?
Als ik al die extra voedingsmiddelen zou eten die jij eet, zou ik me ook niet lekker voelen. Proteïnesupplementen? Ben je krachtpatser?

Sorry dat ik laatdunkend klink, maar ik heb een gewoon eetpatroon en eet niet abnormale hoeveelheden. Sinds ik van vegetariër naar veganist ben gegaan, ben ik vijf kilo afgevallen en heb een stabiel gewicht.

Op dit forum zijn vast betere voedingskundigen dan ik.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 15, 2014 19:31

Ik neig ernaar om het met Arno eens te zijn. Moeilijk te zeggen waar je precies last van hebt, maar als je je dieet heel sterk verandert kan het zijn dat je lichaam moeite heeft om zich aan te passen.

Afhankelijk van hoe groot je bent is 1500 à 2000 calorieën te weinig. De meeste mannen hebben 2000 à 2500 calorieën per dag nodig. Als je niet genoeg eet is dat waarschijnlijk een belangrijke oorzaak voor het feit dat je je niet goed voelt. Groente vullen heel sterk, maar er zitten weinig calorieën in. Probeer wat meer granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit als je geen tarwe/gluten verdraagt) en peulvruchten te eten.

5 cm groeien op je 22e is vrijwel uitgesloten, en kan ook niet veroorzaakt zijn door je nieuwe eetpatroon.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

wesleyc

Bericht door wesleyc » ma dec 15, 2014 19:50

@ martine:
Bedankt voor je antwoord! zal me er meer in verdiepen!

@ arno:
Beetje aparte reactie van je. Waren gewoon vragen.. Niet zo negatief.

Peace :wink: , wesley

Framboos

Bericht door Framboos » ma dec 15, 2014 20:06

@rno schreef:Sorry dat ik laatdunkend klink
Je bent inderdaad niet echt aardig tegen iemand die hier nieuw op het forum is... Dat is toch niet nodig. :|

On topic: heb je wel eens bijgehouden in een online programmaatje hoeveel calorieen en hoeveel/welke voedingsstoffen je binnenkrijgt?

Lisa

Bericht door Lisa » ma dec 15, 2014 20:12

Zou die 5 cm misschien ook vocht kunnen zijn? Omdat je opeens heel veel komkommer, tomaat en andere waterige dingen ben gaan eten? Al weet ik niet of dat kan hoor, is maar een gok :lol:
Maar waarom al die superfoods? Zijn hartstikke duur omdat het zo'n hyoe is en is echt niet nodig hoor!
Groente, fruit, noten, zaden en wat graansoorten is eigenlijk alles wat we nodig hebben.
Groente en fruit is het gezondste wat je in je lichaam kunt stoppen en de zogenaamde superfoods zijn niet slecht natuurlijk, naar niet oer se nodig voor een goede gezondheid.

Edit: ohja wilde ook nog even reageren op je 1e berichtje.
Ik moest ook heel erg wennen aan een andere manier van eten.
Ik heb veel last gehad van krampen in mijn buik in het begin, maar toen ben ik terug alles gaan eten en heb ik het in kleine stapjes gedaan.

En dat van de gluten.
Volgens mij is het met heel veel producten zo dat je last krijgt als je ze na een hele tijd weer gaat eten.
Mijn dochtertje had bijvoorbeeld nooit problemen met melkproducten maar nu eet ze al een tijd vegaistisch mee met mij en als ze nu een pannenkoek eet dan heeft ze gelijk buikpijn en gaat ze aan de diarree.
Ik heb hetzelfde gehad met melk, ik was opeens lactose intollerant nadat ik een jaar vegan had gegeten en opeens weer wat melkproducten ging gebruiken, daarvoor had ik nooit ergens last van.
Maar goed, ik heb dit probleem nooit gehad met fruit of dergelijke, dus misschien is het wel alleen met producten die daadwerkelijk 'slecht' voor je zijn, zoals gluten, melk, vlees enz.

Maar he, eet en drink gewoon waar jij je goed bij voelt, ik blijf ook redelijk uit de buurt van gluten (niet altijd)
En eet bijna nooit brood of aardappels, gewoon omdat het niet goed voelt.
Je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden,cje moet het alleen voor jezelf en je eigen gezondheid doen, en een beetje voor de diertjes en het milieu natuurlijk :wink: :govegan:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di dec 16, 2014 15:33

Welkom Wesley,

Het zou kunnen dat je lichaam even moet wennen. Misschien eet je nu bijvoorbeeld veel meer vezels?

Succes, ik hoop dat je snel beter voelt.

Truus

Bericht door Truus » do jan 08, 2015 13:35

wesleyc schreef:ik heb de indruk dat ik rond de 5 cm ben gegroeid sinds ik ben begonnen aan het aanpassen van m'n eetpatroon. Ik ben 22 jaar oud. Is dit mogelijk of zit dit tussen m'n oren
Groeien op je 22ste kan, maar 5 cm binnen enkele weken of maanden niet. Waarom heb je die indruk? Je lengte valt toch accuraat te meten? Zijn je broekspijpen plotseling te kort? Misschien te heet gewassen en gekrompen?

Plaats reactie