Help ik lust geen groenten

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Celestral
Leefwijze: vleeseter

Help ik lust geen groenten

Bericht door Celestral » ma jan 05, 2015 19:20

Hopelijk zijn er hier mensen die mijn probleem delen of goede tips hebben.

Graag wil ik me meer gaan verdiepen in vegetarisch en veganistisch eten (momenteel ben ik nog "omnivoor"), mede omdat mijn vriend veganist is.
Hiervoor was ik al op zoek naar goede veganistische recepten en kookboeken, maar ik ben er achter gekomen dat "veganistisch recept" meestal "groenten über alles" betekent en ik lust bijna geen groenten.
Ik eet wel eens tomaat en komkommer, maar daar houd het eigenlijk wel bij op.

Meer groentes leren eten is geen optie. Dit heb ik al geprobeerd, het komt er bij mij gewoon niet in.
Mijn go-to eten is meestal dus pizza, lasagna, broodjes met vulling, spaghetti met tomatensaus etc (stampot boerenkool vind ik ook wel lekker!).

De enige groenten die ik verder nog lekker vind zijn spinazie à la creme (hoewel mijn vriend zegt dat dat geen groente is maar een bereidingswijze :oops:) en rode kool.

Zijn er kookboeken die meer gebasseerd zijn op vleesvervangers? :-D
Ik heb ook al gezocht op "Vegetariër zonder groenten" en "Veganist zonder groenten" en beide zoekopdrachten ook in het Engels, maar helaas kwam ik alleen het tegenovergestelde tegen ;)

Brent

Re: Help ik lust geen groenten

Bericht door Brent » ma jan 05, 2015 19:44

Het klinkt alsof je een koolhydraat- en eiwitjunkie bent.
Hou je ook veel van gebakken en vettige voeding?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Celestral

Bericht door Celestral » ma jan 05, 2015 19:48

Ik houd wel van frituur ja :)
Daarom ben ik ook een grote fan van de vegan kipnuggets van het merk Fry's! En de vegan bitterballen en kroketten van Healthy Planet.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 05, 2015 20:16

Als je weinig lust en nog extra voedingsmiddelen weglaat uit je dieet wordt het lastiger om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Zo te zien is er bij jou nog wel ruimte om een voedzaam vegan eetpatroon samen te stellen.

Boerenkool is een supergroente voor vegans, dus die boerenkoolstamppot zou je wat vaker kunnen maken.

Hier zijn wat recepten die je misschien wel aanstaan: http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=170

Lust je peulvruchten zoals kidneybonen, kikkererwten en linzen? Daar zitten behalve eiwitten allerlei voedingsstoffen in die ook in groente zitten. Zou deze linzensoep wat voor jou zijn (de ui kun je eventueel weglaten)?

Lust je fruit? Dat is ook een goeie bron van allerlei voedingsstoffen en - ook belangrijk - voedingsvezels.

Het lijkt alsof je best veel groente lust als ze maar fijngemaakt/zacht zijn (stamppot, spinazie à la creme etc.). Zou je ook andere groente in fijngemaakte vorm kunneb proberen? Bijvoorbeeld gepureerde pompoensoep, broccolisoep, worteltjespuree etc. Als je van kruiden houdt, kun je daarmee de smaak van de groente een beetje camoufleren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Celestral

Bericht door Celestral » ma jan 05, 2015 20:34

Bedankt voor de link, Martine!
De plaatjes zien er van de meesten al zeer smakelijk uit :)
Helaas lust ik ook geen bonen, ik ben een beetje een moeilijke eter. Dit maakt het mijn vriend soms wel eens extra lastig omdat ik vegan eet bij hem en hij wel gewoon bijna alle groenten lust.

Rode paprika lust ik ook nog wel in kleine stukjes, maar de meeste andere groenten helemaal niet. Wortel is voor mij de grootste no-go die er is ;) net als erwten.

Fruit vind ik wel lekker, maar ben ik ook vrij specifiek in. Vooral bananen, kiwi's, rode bessen, frambozen en aardbeien gaan er wel in. Appels en mandarijntjes vind ik ook wel lekker :)

Maar fruit is moeilijk om een maaltijd op te baseren denk ik.

Ik zal de recepten van die link in ieder geval eens proberen, yum.

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » di jan 06, 2015 16:46

Zoek anders eens freelee the banana girl op, op youtube.
Die eet grotendeels fruit, misschien kun je daar een hoop inspiratie vandaan halen.

@rno

Bericht door @rno » di jan 06, 2015 19:11

Lisa schreef:Zoek anders eens freelee the banana girl op, op youtube.
Die eet grotendeels fruit, misschien kun je daar een hoop inspiratie vandaan halen.
Ik zal mijn vrouw vertellen dat ze niet meer naar fitness hoeft te gaan.

(Quote later toegevoegd)
Laatst gewijzigd door @rno op di jan 06, 2015 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » di jan 06, 2015 19:45

@rno schreef:Ik zal mijn vrouw vertellen dat ze niet meer naar fitness hoeft te gaan.
Dat vraagt om nadere uitleg!

Je geeft nu aan dat je geen andere groente lust. Lusten van iets is vaak op basis van een ervaring.
Mijn moeder verstond de kunst om alles grijs te koken (geloof alles krijgt dezelfde bittere smaak), toen ik op mezelf ging wonen en later met mijn partner zijn we anders gaan koken. Onze groente is vaak net even aan de kook geweest, of rauw en buitenom dat het aangenamer op je bord eruit ziet, het veel lekkerder ruikt smaakt het allemaal ook beter. Zeker als ik er de gedachte in mijn hoofd bij plaats dat het ook Gezond is.

Daarnaast moet je je de vraag stellen waarom je persé veganistisch wilt gaan eten.

jet
Moderator

Bericht door jet » di jan 06, 2015 20:29

Had jij mijn moeder franske? :wink: :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mijn moeder hield, en houdt nog steeds niet van koken. Ze deed het als 'noodzakelijk kwaad', en dat betekende dat dat wat ze maakte meestal aan gort was gekookt, maar ook later toen ze 'al dente' leerde kennen was het nog steeds niet lekker (kale gortdroge aardappelen zonder zout en zonder jus, kale groente (één soort, niks leuks mee gedaan), en een tot zoolleer gegrild stuk kip ofiets dergelijks....).
Toen ik zelf ging koken at ik stukken beter in elk geval! In het begin alleen nog maar vegetarisch, maar later dus veganistisch.
Ik ben ook geen 'groentefan', dat wil zeggen, ik eet het omdat ik vind dat dat 'moet' (en vaak de soorten die ik dan wel 'lekker' vind), maar mijn eten bestaat niet uit über veel groenten :mrgreen: En ik ben ook een koolhydraatjunkie denk ik :D Althans, ik ben absoluut GEEN fan van sla en 'losse' groente (dus in een vga-tje => vlees(vervanger), groente, aardappels).
Als ik eten maak voor mijn vriendje (die helemaal niet van groenten houdt), dan 'verstop' ik de groenten meestal. Dan kook ik ze kort en blender ik ze door een saus heen. Je proeft er dan een stuk minder van, en hij heeft het idee dat ie geen groenten zit te eten terwijl het er wel in zit (helaas zijn groenten nodig......).
Mijn voer is dan ook meestal pasta's, rijstgerechten, soepen, bonengerechten en noem maar op waar je de groente dus in kunt verstoppen :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Truus

Bericht door Truus » do jan 08, 2015 13:21

Celestral schreef:Helaas lust ik ook geen bonen
En granen? Kijk eens bij de reformwinkel hoeveel verschillenden er zijn. Je kunt ze eten als rijst, bv met een saus van notenmoes er overheen, maar je kunt ze evengoed verwerken in allerlei gebak of burgers. Denk ook eens aan aardappelen, daar kan heel veel mee.

O, en gefeliciteerd met het aan de haak slaan van een veganist!

[Misschien zou er op dit forum een draad moeten komen voor partnerruil? :wink: :twisted: :wink:]

Raynak

Bericht door Raynak » do jan 08, 2015 15:44

Welkom Celeste!
Celestral schreef:Meer groentes leren eten is geen optie. Dit heb ik al geprobeerd, het komt er bij mij gewoon niet in.
Ik zou het toch nog niet helemaal opgeven hoor :) Mijn vriend was ook Echt een enorme groente-hater, letterlijk het énige dat er met tegenzin naar binnen ging was sperziebonen, erwten en spinazie, en we aten eerst dan ook eigenlijk altijd totaal verschillende avondmaaltijden.
En nu vele jaren later eet hij (behalve broccoli, zijn archenemy :mrgreen: ) eigenlijk vrijwel alles wat ik maak.
Dus geef de hoop nog niet op en blijf gewoon regelmatig wat dingetjes proberen, wie weet lust je over een tijd wel een stuk meer dan je nu zou denken!

jackiehhh

Bericht door jackiehhh » za jan 10, 2015 11:47

Ah, zo herkenbaar. Toen ik net vegetariër werd, at ik echt nog als een kind. Die worteltjes uit blik gingen er snel in zodat ik aan mn patatjes kon beginnen, zeg maar. Was toen ook helemaal niet bezig met gezond eten. Maar groente in je maaltijden "verwerken" helpt echt heel erg! Groene smoothies, groentecurry's, pastasauzen, soepen, wraps, courgette pasta, guacamole, etc. Ga voor twee keer per dag groente eten, de porties worden vanzelf wel groter. En kruiden zijn je beste vriend!
I'm limitless

Luna

Bericht door Luna » ma jan 12, 2015 17:53

Heel herkenbaar! Ik hield ook nooit van groenten, deels omdat we thuis veel hetzelfde aten. Altijd aardappels-groente-vlees/vis. Vaak dezelfde groenten: witlof, rode of witte kool, sperziebonen, erwtjes/worteltjes, asperges, champignons, spinazie en dat was het hele gamma. Oh ja, en appelmoes. En alles altijd volledig gaargekookt (wat is dat toch met die moeders? :mrgreen: ). Toen ik zelf ging koken ontdekte ik dat er ontzettend veel meer smaken zijn!

Gewoon proberen - je zal best dingen niet lekker vinden, maar je zal waarschijnlijk ook jezelf verrassen door dingen opeens wél lekker te vinden. Smaken veranderen ook, ik heb witlof jaren smerig gevonden maar nu eet ik het met veel smaak op. En ook bonen vond ik vies, nu gooi ik ze overal doorheen en proef ze zelfs niet.
jackiehhh schreef:Maar groente in je maaltijden "verwerken" helpt echt heel erg! Groene smoothies, groentecurry's, pastasauzen, soepen, wraps, courgette pasta, guacamole, etc. Ga voor twee keer per dag groente eten, de porties worden vanzelf wel groter. En kruiden zijn je beste vriend!
Heel erg waar! Begin bijvoorbeeld met een goed gevulde spaghettisaus - dat eet je al dus is niet zo "akelig". Tomaten zijn toch al supergezond, en je kan er kleine stukjes rode of gele paprika in doen als je dat lust. Courgette is ook een fijne groente voor in zo'n saus, heeft weinig smaak van zichzelf maar vult lekker. Aubergine doet dat ook. Als je geen erwtjes lust kan je bijvoorbeeld maïs proberen? Of rode linzen, die koken helemaal tot pulp, dan krijg je een dikkere saus maar ik denk niet dat je dan echt veel linzen proeft. Gebakken champignons erdoor, zou je dat lusten? En vooral lekker kruiden zoals Jackiehhh ook al zei. Kruiden kunnen veel smaak geven en daardoor andere smaken verdoezelen.

In soep kan je ook heel veel groenten kwijt, en als je 'm vervolgens pureert en kruidt komen de smaken niet meer zo door. Heb je toch je vitamientjes binnen... En curry's zijn daar ook supergeschikt voor - mijn lievelingseten.

Begin bij wat je kent en breidt dat een beetje uit (groenten bij je pasta, sla bij je pizza of broodje, enz). Vooral gewoon alles uitproberen, er is zoveel te koop... Daar moeten dingen bij zijn die je wel lekker vindt.

Om fruit binnen te krijgen zijn smoothies ideaal. Ik hou bv niet van peer of druiven, maar in een smoothie gaan ze vrolijk mee naar binnen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo jan 14, 2015 17:57

Ik lustte tot mijn 18e geen tomaten, wie mijn blog leest kan dat denk ik niet geloven :lol:

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo jan 14, 2015 22:40

De meeste groenten zijn van zichzelf ook niet erg lekker. Toen ik net plantaardig ging eten zat ik vaak met tegenzin aan een bord groenvoer. Ik was het snel zat en ging toen kookboeken lezen en recepten van internet halen. Toen kwam ik erachter dat planten pas lekker zijn als je de juiste combinaties ervan eet. Met een arsenaal aan goede recepten (niet al te moeilijk, koken moet leuk blijven) en kruiden denk ik dat iedereen van plantaardig eten kan genieten. Begin eens met gefrituurde kikkererwten. ;)
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jan 15, 2015 0:51

Ik vind heel veel groenten wel lekker zo!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 15, 2015 8:37

Is Celestral er nog, of is ze(?) inmiddels gevlucht voor zo veel groenteliefde? :mrgreen:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » vr jan 16, 2015 10:46

Haha martine, gooi ik er nog een schepje bovenop.
Ik ben gek op groente!
Ik zou het liefst de hele dag groente eten, bij mijn ontbijt, als middageten en dan als avondeten een megabord groenten. Geen woord van overdreven ik vind het heerlijk en dan gaan er niet eens kruiden overheen, soms alleen dat gele poeder, kerrie geloof ik, maar dat is maar af en toe.
Wel warm dan, 1 rauwe wortel krijg ik nog wel weg maar dan is t ook wel klaar, rauw vind ik het een stuk minder. Maar dat ligt niet zozeer aan de smaak, meer dat ze dan koud zijn en ik ben een koukleum, wil niks kouds in mijn lijf brrrr. Net even een beetje roerbakken of in de oven dat het warm is maar nog wel een lekkere bite heeft, zit gewoon te watertanden nu haha

Truus

Bericht door Truus » vr jan 16, 2015 13:01

Lisa schreef:rauw vind ik het een stuk minder. Maar dat ligt niet zozeer aan de smaak, meer dat ze dan koud zijn
's Winters vind ik het lekker om hete aardappels door m'n rauwkostsalade te doen. Die kunnen in de magnetron garen terwijl ik de groenten was en hak. Vervolgens prak ik ze met schil en al klein in de slakom en meng het door elkaar. De aardappelen geven niet alleen warmte maar ook maagvulling. Zonder aardappelen heb je na een rauwkostsalade snel weer honger. Trouwens granen zoals rijst, quinoa of gierst, zijn ook lekker door de sla.

Lisa

Bericht door Lisa » vr jan 16, 2015 16:42

Nou salade krijg ik dan weer niet weg. Misschien met warme aardappels, maar dan is de rest nog koud brrrr.

Plaats reactie