Etiketten lezen

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Justme35
Leefwijze: part-time veganist

Etiketten lezen

Bericht door Justme35 » do jan 15, 2015 20:21

Hallo,

Nu was ik vorig jaar van vlees eter naar alleen nog maar vis eter gegaan. (en sommige zuivelproducten zoals kaas en yoghurt/kwark)

Nu ben ik zover om al het dierlijke uit mijn eten te laten en meer richting veganist te gaan. :mrgreen:

Net het boek "Skinny bitch" gelezen en daar zeggen ze steeds weer etiketten lezen is zo belangrijk. Dus dat doe ik maar sjonge jonge wat een wartaal staat erop.

Hebben jullie een ezelsbruggetje of iets dergelijks om etiketten te leren lezen?? :?:

Vandaag bijvoorbeeld GO-TAN wok saus gekocht. Ik hou van wokken :-D Die van conimex had ik altijd maar zag dat daar melk op staat. Dus ben ik voor de GO-TAN gegaan.

Ik ga nu thuis de ingrediënten uitpluizen (kaliumsorbaar, natriumbenzoaat en xanthaangom) :| En hopen dat het niet dierlijk is.

Ik heb al wel een app over dierlijke E-nummers. :-D

Ik hoop op wat tips van jullie want ik kan nog genoeg leren. :thanks:

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Etiketten lezen

Bericht door @rno » do jan 15, 2015 21:28

In het begin zul je misschien etiketten lezen, maar op een gegeven moment heb je voor jezelf een lijstje van producten die je altijd koopt. De rest niet.

Ezelsbruggetje: veel moeilijke woorden en onnatuurlijke (of ongebruikelijke) ingrediënten => niet kopen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 15, 2015 21:32

Het vervelende alleen is dat het soms wilt voorkomen dat de fabrikant de ingrediënten verandert en niet aangeeft, behalve in de ingrediëntenlijst zelf. Zo kocht ik altijd een barbecuesaus en kwam ik, nadat ik de smaak anders vond, erachter dat er ineens vis in zat. Zo eens in de zoveel tijd kun je beter toch de lijsten blijven checken.

Justme35

Bericht door Justme35 » do jan 15, 2015 22:39

Dat lijstje wat je zegt Arno was ik inderdaad van plan. Lijkt me dan heel makkelijk.

Maar dan wel extra in de gaten houden als ik het zo lees Mystique :-D

@rno

Bericht door @rno » do jan 15, 2015 22:55

Mystique schreef:Het vervelende alleen is dat het soms wilt voorkomen dat de fabrikant de ingrediënten verandert en niet aangeeft, behalve in de ingrediëntenlijst zelf. Zo kocht ik altijd een barbecuesaus en kwam ik, nadat ik de smaak anders vond, erachter dat er ineens vis in zat. Zo eens in de zoveel tijd kun je beter toch de lijsten blijven checken.
Let op reclameteksten op etiket: "Nu nog lekkerder!", "Nieuwe formule!", "Nu volgens grootmoeders recept!", "Nu zonder kleurstoffen!","Tien procent meer!. Dan moet je de ingrediënten nog eens nalezen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Lisa

Bericht door Lisa » vr jan 16, 2015 10:40

Als er zulke gekke namen opstaan dan koop ik het al geen eens.
Hier komt alleen normaal eten in huis wat mijn over over grootmoeder ook nog als voedsel zou herkennen.
Namen die ik niet uit kan spreken horen daar niet bij. Niet helemaal eerlijk, want af en toe hebben ze echt bizarre namen voor dingen terwijl het dan gewoon een vitamine toevoeging blijkt te zijn ofzo.
Maar we eten thuis toch wel het meest producten met maar 1 ingredient: zoals komkommer, appel, banaan, aardappel enz.
Veel andere dingen zoals brood, ontbijtkoek, taart en koekjes maak ik zelf en zelfs daar gaat groente in en geen 'enge' ingredienten.

Marieke76

Bericht door Marieke76 » vr jan 16, 2015 12:50

Net als Lisa koop ik enkel dingen met maar 1 ingrediënt :) (grappig omschreven trouwens) en probeer ik veel zelf te maken.
Als ik al iets bewerkt koop dan hou ik mij ook steeds bij hetzelfde, dan weet ik wat er in zit. :)
Eigenlijk ben ik daar stilaan ingerold (E nummers) en het heeft mij eigenlijk nooit moeite gekost.

Mystique

Bericht door Mystique » vr jan 16, 2015 18:16

@rno schreef:
Mystique schreef:Het vervelende alleen is dat het soms wilt voorkomen dat de fabrikant de ingrediënten verandert en niet aangeeft, behalve in de ingrediëntenlijst zelf. Zo kocht ik altijd een barbecuesaus en kwam ik, nadat ik de smaak anders vond, erachter dat er ineens vis in zat. Zo eens in de zoveel tijd kun je beter toch de lijsten blijven checken.
Let op reclameteksten op etiket: "Nu nog lekkerder!", "Nieuwe formule!", "Nu volgens grootmoeders recept!", "Nu zonder kleurstoffen!","Tien procent meer!. Dan moet je de ingrediënten nog eens nalezen.
Stond er bij de barbecuesaus dus helemaal niet op. Niets veranderd aan de etiket niets aangegeven, gewoon stiekem aangepast. :|

@rno

Bericht door @rno » vr jan 16, 2015 18:44

Bij een restaurant bestelde ik groentesap. Gelukkig werd het met flesje geserveerd en kon ik het etiket doornemen. Bleek er vis in te zitten. Retour keuken dus.

Mystique

Bericht door Mystique » za jan 17, 2015 13:24

@rno schreef:Bij een restaurant bestelde ik groentesap. Bleek er vis in te zitten.
:shock:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jan 19, 2015 23:43

Vis in barbecuesaus? Vis in sap?! Als wat voor ingrediënten stond het dan vermeld? Dat zou ik ook niet verwachten. :/

Edit: Oeps, nu sla ik de originele vraag van Silvia over. Ik vind het ook lastig met al die E-nummers en onduidelijke namen, dus ik zoek inderdaad liever naar producten met weinig ingrediënten. Maar het is ook gewoon wennen denk ik - ik zou beginnen met een paar merken waarvan je weet dat ze vegan zijn, dan hoef je niet meteen de hele supermarkt te lezen. Heb je de vegan wiki al gezien? (:

Justme35

Bericht door Justme35 » wo jan 21, 2015 10:03

Die site had ik al eens bekeken Bonnie. (y)

Op facebook heb ik nu een nederlandse groep "vegan supermarkt" gevonden. Daardoor heb ik al een aardig lijstje met vegan producten in mijn beurs. :-D

Het begin is er..! :wink: Vind het ontzettend leuk om zo internet wat af te sneupen en vooral te leren. :mrgreen:

Framboos

Bericht door Framboos » wo jan 21, 2015 10:44

Justme35 schreef: af te sneupen
Ben je Fries?

Justme35

Bericht door Justme35 » vr jan 23, 2015 17:40

Framboos schreef:
Justme35 schreef: af te sneupen
Ben je Fries?
uhh ja klopt..! Verraad ik mezelf door het sneupenwoord :lol: :lol:

Framboos

Bericht door Framboos » vr jan 23, 2015 19:29

Ja. :-D

Fantastisch woord vind ik het. Sinds ik het ooit hoorde (gebezigd door een Fries) gebruik ik het ook want er is niet echt een Nederlands woord voor...

Justme35

Bericht door Justme35 » vr jan 23, 2015 21:17

hahaha Ander woord is moeilijk ja.

Kan alleen maar op struinen komen maar misschien is dat ook weer fries :mrgreen: :wink:

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jan 25, 2015 16:42

Ik verraad mijn afkomst altijd als ik het over 'tjoenen' en 'bluisterig' heb en dergelijke :mrgreen:

Wat etiketten betreft vind ik het vooral vervelend als ik buitenlandse etiketten tref. Daar zijn vaak minder strenge regels voor etikettering, dus dan staat er ook veel niet op :?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie