Zijn plantaardige E nummers wel vega?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
ryunina
Leefwijze: veganist

Zijn plantaardige E nummers wel vega?

Bericht door ryunina » di feb 03, 2015 19:07

Graag zou ik wat meningen/reacties willen van anderen omtrend e nummers.
E nummers worden van overheidswege getest op dieren. In hoeverre zijn plantaardige e nummers dan nog wel veganistisch? Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken. Graag jullie mening?

Mystique

Re: Zijn plantaardige E nummers wel vega?

Bericht door Mystique » di feb 03, 2015 23:07

E-nummers getest op dieren? Dus bietenrood wordt getest op dieren, omdat ... ??? Waar heb je de informatie vandaan, want ik heb hier nog nooit van gehoord?

Ik ken alleen deze lijst, maar of ze ermee rekening gehouden hebben dat op dieren getest zou zijn dat betwijfel ik...

*edit, sukkel die ik ben. Moet ik wel de link naar de lijst erbij vermelden. :roll: http://wiki.veganisme.org/index.php/E-nummers
Laatst gewijzigd door Mystique op wo feb 04, 2015 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo feb 04, 2015 0:46

Ik ging zelf even op zoek, kwam onder andere dit tegen: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Voed ... mmers.html
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo feb 04, 2015 0:51

Maar goed, daar moet bij worden gezegd dat er heel veel op dieren wordt getest. Het effect van wortelen op de gezondheid is ongetwijfeld ook op dieren getest, maar om nou om die reden wortelen te laten staan...
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo feb 04, 2015 18:17

ijsbek schreef:Maar goed, daar moet bij worden gezegd dat er heel veel op dieren wordt getest. Het effect van wortelen op de gezondheid is ongetwijfeld ook op dieren getest, maar om nou om die reden wortelen te laten staan...
Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Voordat wortelen in de schappen gelegd mogen worden, worden ze niet op dieren getest. Die onderzoeken zijn enkel bedoeld om te ontdekken welke (voornamelijk positieve) effecten de secundaire metabolieten (vaak relatief complexe koolstofverbindingen) uit bijvoorbeeld wortelen hebben op een (zoog)dier. De onderzoeksresultaten geven dan soms aanleiding om de invloed op de menselijke gezondheid te onderzoeken. Deze studies zijn dan bijvoorbeeld gericht op ziektepreventie en genezing of verbeterde sportprestaties, doch hebben niks met het product op zich te maken. E-nummers daarentegen worden, voordat ze in de schappen mogen liggen, getest op dieren, zoals dat ook bij medicijnen gebeurt.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

ryunina

Bericht door ryunina » wo feb 04, 2015 22:58

rorrim:¨ E-nummers daarentegen worden, voordat ze in de schappen mogen liggen, getest op dieren, zoals dat ook bij medicijnen gebeurt.¨

En dat is mijn punt. Zijn enummers dan eigenlijk wel vega?? Zou je enummers eigenlijk niet altijd moeten vermijden??

Verder is het niet zo dat wanneer een enummer met een andere naam wordt aangeduid, deze inwisselbaar zijn. Zoals het genoemde bietenrood. Bietenrood is in een bioproduct niet perse enummer 162. Dat kan gewoon ongetest bietenrood zijn. Dat e nummer 162 bietenrood is en uit een lab komt wil niet zeggen dat bietenrood in bioproducten uit een lab komt en getest is. Dat is niet inwisselbaar en onduidelijk. Je weet niet wat de fabrikant gebruikt heeft.

Mystique

Bericht door Mystique » do feb 05, 2015 9:59

Nogmaals... Mag ik een artikel waaruit blijkt dat alle e-nummers in het huidige tijdperk op dieren worden getest? Of een ander stuk waaruit dit bewezen wordt.

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 05, 2015 10:27

Veilige toevoegingen krijgen van de overheid een E-nummer. Het is een garantie dat de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) de stoffen gecontroleerd heeft en veilig vindt.

Een toevoeging krijgt pas een E-nummer als zeker is dat je er niet te veel van binnenkrijgt. In de wet staat in welke producten een toevoeging gebruikt mag worden en hoeveel er maximaal aan producten mag worden toegevoegd.
Hoe zouden ze dat anders bepalen?

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do feb 05, 2015 11:54

Rorrim schreef:Die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Voordat wortelen in de schappen gelegd mogen worden, worden ze niet op dieren getest. Die onderzoeken zijn enkel bedoeld om te ontdekken welke (voornamelijk positieve) effecten de secundaire metabolieten (vaak relatief complexe koolstofverbindingen) uit bijvoorbeeld wortelen hebben op een (zoog)dier. De onderzoeksresultaten geven dan soms aanleiding om de invloed op de menselijke gezondheid te onderzoeken. Deze studies zijn dan bijvoorbeeld gericht op ziektepreventie en genezing of verbeterde sportprestaties, doch hebben niks met het product op zich te maken. E-nummers daarentegen worden, voordat ze in de schappen mogen liggen, getest op dieren, zoals dat ook bij medicijnen gebeurt.
Mijn punt was meer een beetje dat de meeste E-nummers waarschijnlijk ooit een keer op dieren zijn getest, maar dit geldt voor zoveel dingen die je consumeert en gebruikt, vrees ik.

Waar ik echter tegenaan loop is dat ik, buiten de kennisgeving dat ze voor introductie op de markt via korte of lange dierproeven worden getest, niks kan vinden. Bij medicijnen is het vrij duidelijk dat dit op grote schaal gebeurt en redelijk vaak, maar ik heb geen idee hoeveel nieuwe E-nummers zich aandienen en verantwoordelijk zijn voor dierproeven.

Als iets in het verleden een keer getest is op dieren, is het dan niet meer vegan? Als de proeven op een E-nummer herhaaldelijk zijn was deze vraag mijns inziens makkelijker te beantwoorden. Ik mijd in principe wel zoveel mogelijk E-nummers, maar ik wil mezelf een veganistische leefwijze ook niet te moeilijk of zelfs onmogelijk maken.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do feb 05, 2015 12:10

Mijn punt was dat om E-nummers op je bord te krijgen, dierproeven worden gedaan. Om groente op je bord te krijgen niet. De proeven met groente staan volledig los van het aanbod van groente, in tegenstelling tot hulpstoffen en medicijnen.
ijsbek schreef:Ik mijd in principe wel zoveel mogelijk E-nummers, maar ik wil mezelf een veganistische leefwijze ook niet te moeilijk of zelfs onmogelijk maken.
Dat is inderdaad de afweging die je zou moeten maken. Ik koop persoonlijk vrijwel geen e-nummers en haal dan ook mijn boodschappen bij winkels als Ekoplaza. Als ik op vakantie ben koop ik ze nu en dan wel. Als ik bij iemand op bezoek ben dan eet ik ze soms uit sociale overwegingen. Mensen moeten niet de indruk krijgen dat het "veganistisch dieet" erg moeilijk is. Beter is naar mijn mening ze een beetje aan te moedigen dan allerlei hoge drempels te presenteren. Elke stap in de richting van veganisme is een goede stap. Als je echter 100% zuiver veganisme wil bedrijven dan zal je bijna geheel zelfvoorzienend moeten zijn. De komende jaren zal het denk ik wel gemakkelijker worden.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » do feb 05, 2015 12:50

Het was inderdaad een foutieve vergelijking; was ook meer om aan te geven dat dierproeven vrij alomtegenwoordig zijn als het gaat om het onderzoeken van allerlei facetten betreffende de menselijke gezondheid.
Rorrim schreef:Mijn punt was dat om E-nummers op je bord te krijgen, dierproeven worden gedaan. Om groente op je bord te krijgen niet. De proeven met groente staan volledig los van het aanbod van groente, in tegenstelling tot hulpstoffen en medicijnen.
ijsbek schreef:Ik mijd in principe wel zoveel mogelijk E-nummers, maar ik wil mezelf een veganistische leefwijze ook niet te moeilijk of zelfs onmogelijk maken.
Dat is inderdaad de afweging die je zou moeten maken. Ik koop persoonlijk vrijwel geen e-nummers en haal dan ook mijn boodschappen bij winkels als Ekoplaza. Als ik op vakantie ben koop ik ze nu en dan wel. Als ik bij iemand op bezoek ben dan eet ik ze soms uit sociale overwegingen. Mensen moeten niet de indruk krijgen dat het "veganistisch dieet" erg moeilijk is. Beter is naar mijn mening ze een beetje aan te moedigen dan allerlei hoge drempels te presenteren. Elke stap in de richting van veganisme is een goede stap. Als je echter 100% zuiver veganisme wil bedrijven dan zal je bijna geheel zelfvoorzienend moeten zijn. De komende jaren zal het denk ik wel gemakkelijker worden.
Ik kan het me helaas niet veroorloven om al mijn boodschappen bij Ekoplaza of een dergelijke winkel te doen. Ook qua tijd komt het af en toe beter uit om bijvoorbeeld een couscousburger van de AH als avondeten te hebben en daar zitten ook wat E-nummers in.
Als het overigens ook blijkt dat die dierproeven slechts eenmalig zijn uitgevoerd voor een E-nummer vind ik het persoonlijk ook niet al te bezwaarlijk ze te consumeren, zeker niet de E-nummers van natuurlijke origine die alleen getest zijn om E-nummerstatus te verkrijgen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do feb 05, 2015 13:11

Ter informatie, biologische producten bevatten ook e-nummers. Er is een speciale lijst van e-nummers die toegestaan zijn in bio producten. Biologische merken kiezen er meestal voor om de namen van de e-nummers uit te schrijven (bijv. bietenrood) omdat de consumenten in hun doelgroep vaak e-nummer aversie hebben. Dat neemt niet weg dat het bietenrood een door de EU goedgekeurde hulpstof is, en dus hoogstwaarschijnlijk ooit een keer is getest, ook voor gebruik in bio producten. http://www.bionext.nl/alles-over-biolog ... -e-nummers
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 05, 2015 14:41

Martine schreef:Ter informatie, biologische producten bevatten ook e-nummers. Er is een speciale lijst van e-nummers die toegestaan zijn in bio producten. Biologische merken kiezen er meestal voor om de namen van de e-nummers uit te schrijven (bijv. bietenrood) omdat de consumenten in hun doelgroep vaak e-nummer aversie hebben. Dat neemt niet weg dat het bietenrood een door de EU goedgekeurde hulpstof is, en dus hoogstwaarschijnlijk ooit een keer is getest, ook voor gebruik in bio producten. http://www.bionext.nl/alles-over-biolog ... -e-nummers
Ja, dat zou inderdaad mijn punt zijn: of je het nu ascorbinezuur, vitamine C of E300 noemt... dat is allemaal ooit getest als toevoeging ongetwijfeld. Maar dan ga je het product waarop het E300 wordt genoemd niet eten want er staat een E voor, ascorbinezuur niet want dat woord is niet bekend, en de fabrikant die het vitamine C noemt heeft bingo? Tja.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » do feb 05, 2015 16:44

Klopt, dat is vrij zinloos. Het verschil is dat op de biologische markt veel meer producten zijn zonder toevoegingen. Dus onbewerkte producten waar niet aan geknutseld is en geen (of minder) bestrijdingsmiddelen voor zijn gebruikt. Wat deze middelen betreft is het overigens voor de consument erg onduidelijk wat ze het beste kunnen kiezen. Er zijn namelijk bepaalde schadelijke pesticiden die door biologische boeren gebruikt worden, het EKO keurmerk zegt hier niets over. Bij biologisch-dynamische teelt worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, te herkennen aan het Demeter keurmerk, tegenwoordig ook voorzien van EKO-keurmerk. Als je je erin verdiept kom je er al snel achter dat bestrijdingsmiddelen per definitie niet vega kunnen zijn. Datzelfde geldt natuurlijk voor dierlijke mest, al heb je dan het dilemma dat BD-boeren zelf dieren moeten houden voor hun mestproductie terwijl gangbare en biologische boeren de mest kunnen afnemen bij andere boeren.

Hopelijk zijn er in de nabije toekomst productiemethodes die wel (vrijwel) geheel vega zijn, denk dan aan het recyclen van menselijke mest gecombineerd met de BD-eisen. Gebruik van menselijke mest zullen we de komende eeuw toch een keer moeten. Dat gebeurt uiteraard pas als er geen overschot van dierlijke mest meer is en daarvoor moet eerst de bio-industrie over de kop.

ryunina

Bericht door ryunina » za feb 14, 2015 11:20

Bedankt voor het meedenken.
Zelf gebruik ik vrijwel alleen onbewerkte bio producten.
Ik was benieuwd naar jullie ideeen. Bedankt daarvoor.

Plaats reactie