Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Bericht door Mystique » vr feb 13, 2015 20:54

Bonnie schreef:Hoee dan oook, jullie krijgen vast ook reacties in de trant van "maar mag je dan nóóit meer...?" en "moet je dan áltijd...?". Dan weet ik nooit wat ik moet zeggen, want ik kies gewoon zelf wat ik wil eten en denk niet in mogen en moeten. Maar ik weet niet, misschien is dat ook een gevolg van het denken in labeltjes i.p.v. in intenties.
Ik denk dat je het precies goed zegt en dat je dat ook gewoon als antwoord kunt geven. Ik geef meestal als reactie dat ik het wel mag, want ik heb vroeger genoeg vlees gegeten, maar ik wil het niet meer. Bij mij helpt het ook als ik vertel dat ik 6 jaar in een slagerij heb gewerkt. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer het idee krijgen dat ik het nooit zelf ervaren heb o.i.d.

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 22:42

Ik zeg altijd dat mág ik wel, maar dat wil ik niet. Iedereen snapt dan vrijwel gelijk wat het verschil is, heb ik het idee.

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 13, 2015 22:44

Bonnie schreef:
Framboos schreef:Huh? Ik heb echt geen idee hoe dat opeens zo ingesteld staat, want ik deed niks en gister stond er nog 'veganist' haha. Mysterie!
Echt waar? Volgens mij stond er bij mij al langer geen "leefwijze" onder jouw naam want ik vroeg me al af hoe je dat had gedaan. Ik krijg het ook niet weg (heb zelfs al geprobeerd om "Kiesdezeniet" te kiezen, waardoor ik me heel ongehoorzaam voelde, maar dat bleek helemaal niks te doen, ha). Vroeger stond er bij mij ook niks. Nu lijkt het net of ik het daar heb neergezet omdat ik vind dat iedereen moet weten dat ik wel een echte veganist ben, ofzo. :/ Het zou wel fijn zijn als het invullen optioneel is, zodat labeltjesliefhebbers en hokjeshaters allemaal zelf mogen kiezen. ^^ Misschien kan het een open invulveldje zijn in plaats van een drop-down-vakje, of is dat moeilijk in te stellen?
Dat was mijn intentie, muhahaaa. Dat het lijkt alsof jij vindt dat iedereen moet weten dat je veganist bent. :twisted:

Ik durf het dropdownmenu niet uit te klappen omdat ik bang ben dat ik het dan verpest, maar bij mij staat er nu bij leefwijze: 'Niet weergeven'.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr feb 13, 2015 23:08

De mijne nu ook! Die stond er net nog niet bij, dus bedankt aan degene die het heeft aangepast! (:

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » za feb 14, 2015 1:03

Framboos schreef:
Mystique schreef:
ijsbek schreef:Aan de andere kant geeft een koe er geen zak om of zij uitgebuit wordt voor een prakkie in eens eigen huis of dat van iemand anders. Noem het dan veganist-in-spe of zo, dan heb je tenminste niet de suggestie dat je het eindpunt al bereikt hebt. Het is beslist goed als mensen minder dierlijke producten eten, maar laten we ons niet de illusie maken dat dat goed genoeg is.
Amen! :-D
Huh? In spe mag dan weer wel? In het geval van Marcello slaat het alleen nergens op, want hij is het al geweest. En wie zegt dat hij het in de toekomst (dat betekent in spe) weer wil worden?

\en het eindpunt bereikt hebben? Veganisme is een streven. Het eindpunt bereik je volgens mij letterlijk en figuurlijk alleen als je dood bent.
In spe was het eerste wat in me opkwam, maar als je alleen van plan bent thuis veganistisch te eten dan wel leven, ben je dan nog veganist te noemen? Dan kom je toch eerder op iets van flexanist uit? Niet dat de labels mij bijzonder veel interesseren, maar ik snap het wel als je jezelf als veganist ziet, zoveel mogelijk dierenleed probeert uit te bannen en dan geconfronteerd wordt met mensen die zich ook die term (of een variatie daarop) aanmeten, maar daar op een manier mee omgaan waarmee je het zelf pertinent oneens bent.

Overigens wilde ik ook niet suggereren dat er zoiets bestaat als een eindpunt (ongelukkige formulering van mijn kant). Ik denk dat je als persoon en veganist moet blijven leren, of op zijn minst ervoor openstaan. Ik ben ongelooflijk koppig en betweterig en zal nagenoeg overal over in discussie gaan, maar dat betekent ook dat ik leer. =)
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 14, 2015 8:13

Bonnie schreef:De mijne nu ook! Die stond er net nog niet bij, dus bedankt aan degene die het heeft aangepast! (:
Rick heeft het aangepast in de instellingen. Thanks Rick (y)

Ik heb ook 'niet weergeven' ingesteld.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Raynak

Bericht door Raynak » za feb 14, 2015 11:50

Martine schreef:Rick heeft het aangepast in de instellingen. Thanks Rick (y)
Geweldig, thanks Rick!

Wen

Bericht door Wen » za feb 14, 2015 21:46

[quote Ik kan soms wat kort door de bocht zijn, maar ik heb zelf ook meer behoefte eraan dat mensen duidelijk zijn tegen me (Daarom ben ik ook voor duidelijkheid wat betreft het aangeven wat voor levenswijze je hebt, maar tegelijkertijd heb ik ook weer een hekel aan labeltjes. Tja, soms word ik moe van mezelf. :P ) en ik weet wat ik aan ze heb, maar mensen hoeven zich niet persoonlijk aangevallen te voelen. Ik houd van jullie allemaal en ik vind jullie geweldig op de momenten dat jullie veganist zijn. :grin:][/quote]

Dat vind ik dan weer heel lief :)

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 15, 2015 0:01

Wen schreef:Dat vind ik dan weer heel lief :)
Haha! Dat is het 'm ook! Ik ben stiekem veel te lief en over compenseer dat door soms wat bot te zijn. :grin:

Euh, waar ging het ook alweer over?

Happpy
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happpy » za jan 23, 2016 14:53

Mystique schreef:Waarom moeten mensen überhaupt per sé een labeltje hebben? Ik ben veganist, maar geef dat zelden aan. Ik zeg dan gewoon "Ik gebruik geen dierlijke producten" of "ik eet plantaardig". Bij restaurants vind ik het wel handig als ik enkel het woord 'veganist' hoef te noemen en verder niets meer hoef uit te leggen, maar door mensen die zichzelf als halve veganist zien zal ik dat maar niet meer gaan doen. Zo krijg je hetzelfde gedoe als met 'vegetariërs' die wel vis eten. Dan kom ik als veganist in een restaurant en geef ik aan dat ik graag wil dat het eten veganistisch is, maar dan krijg ik ineens wel kaas, omdat daarvoor een ventje is geweest die zichzelf flexanist noemde en dus wel gewoon kaas at. Dan kan ik me voorstellen dat zo'n chefkok het op een gegeven moment ook niet meer bijhoudt/weet.

En sowieso blijf ik het heel raar vinden als je jezelf (vol trots) flexanist/part-time veganist noemt. Want wat je daar (in mijn ogen) dus eigenlijk mee zegt is: "Hé, ik vind dierenleed echt verschrikkelijk, maar als het mij wat minder uitkomt dan kan het me even niet schelen." En ik vind je dan gewoonweg ver van het veganisme af staan.

Kortom, voor mij mag het zijn: veganist of gewoon niet. Punt.
Ik denk dat je hiermee het risico neemt dat je mensen het gevoel geeft dat als het niet lukt om 100% van de tijd veganistisch eten dat je het dan net zo goed 0% van de tijd kan doen. Ik moet wel even zeggen dat ik de term part-time veganist hier alleen op het forum gebruik en niet in de buitenwereld. In de buitenwereld noem ik mij gewoon een vegetarier.

Ik woon zelf in een situatie waarin ik geen eigen keuken heb en altijd met een grote groep mensen eet. Er geldt de regel dat je een keer in de week kookt en de rest van de week eet wat de pot schaft. Vegetarier of voedselallergie? Ophoepelen daarmee. Al respecteert iedereen nu wel dat ik geen vlees en vis eet, dat is wel heel fijn.

Door deze situatie is mijn ontbijt en lunch geheel veganistisch en is mijn avondeten vegetarisch (en vaak daardoor toevallig veganistisch).

Op de dag dat ik kook dan laat ik groep van 8 mensen geheel veganistisch eten, inclusief een veganistisch toetje en veganistische koekjes bij de koffie. Ondertussen zijn die mensen echt al fan geworden van veganistische recepten die ik maak en ook op dagen dat ik niet kook wordt er daardoor soms helemaal vegetarisch of veganistisch gekookt (en ze zijn zich er niet eens van bewust dat het veganistisch is in plaats van vegetarisch).

Maar ach, als 80% veganistisch eten niet telt, dan kan ik hier toch beter mee ophouden? Weer kaas en vleeswaren op mijn boterhammen doen, weer 's avonds hamburgers eten en daarna roomijs eten als toetje in plaats van sorbet ijs.

Ik krijg ook weleens te horen dat als je heel graag een veganist wil zijn dat je dan wel een manier zal vinden om dat te laten werken. En daar ben ik het mee eens. Als ik heel erg graag een veganist zou willen zijn dan zou ik een manier vinden om dat te laten werken, wat waarschijnlijk zou inhouden dat ik in stilte alleen op mijn kamer een eenvoudige koude maaltijd moet klaarmaken die ik dan alleen op mijn kamer zal opeten. Hiermee inspireer ik niemand. Met de manier waarop ik nu part-time veganist ben inspireer ik mijn omgeving dat zij helemaal geen vlees, vis, kaas en ei nodig hebben om iets lekkers te maken en kopen zijn nu ook vaak mango sorbet ijs en veganistische digestive koekjes gewoon omdat het super lekker is.

Als ik ben afgestudeerd en niet meer in een groot studentenhuis woon dan zal ik volledig veganist worden zonder ook maar een moment te twijfelen. En daarnaast moeten we niet vergeten dan als wij 10 personen ervan overtuigen om 50% veganistisch te eten in plaats van 1 persoon 100% veganistisch dan doen wij meer voor de dieren en het milieu.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 24, 2016 8:46

Goed bezig hoor. Iedereen doet wat ie kan. (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » wo jan 27, 2016 15:50

Mee eens hoor happy, je kunt het beter op deze manier oplossen dan op je kamertje te gaan zitten mokken in je 1tje met je vegan maaltijd, daarmee inspireer je geen mens.
En de intentie is goed toch!

Plaats reactie