Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Heeft u algemene vragen op het gebied van veganisme?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Bericht door Marcello » ma feb 09, 2015 15:52

Graag zou ik zien dat er bij de catergoriën een nieuwe komt: thuis-veganist. Dit omschrijft momenteel het beste mijn leefwijze. Thuis eet ik plantaardig, te gast bij anderen en op vakantie eet ik met de pot mee :wink: Als ik anderen te gast krijg (vaak!) dan kook ik plantaardig :-D .

Flexanist is voor mij te vaag.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Brent

Re: Toevoegen nieuwe categorie: Thuis-Veganist?

Bericht door Brent » ma feb 09, 2015 16:59

Met-alle-winden-mee-veganist lijkt me ook wel een leuke categorie. :wink: :P :mrgreen:

Eigenlijk ben ik er zelf ook zo 1, maar dan alleen voor zuivel, niet voor vlees, vis, look, schimmel en eieren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » ma feb 09, 2015 19:59

Je maakt een geintje toch? Kom op mensen, je bent veganist of je bent het niet. Je bent ook niet thuis-monogaam of thuis-antiracist of hoe je het wilt noemen. Ik word zo doodmoe van die mensen die zichzelf goed willen doen voelen (of welke achterlijke reden heb je er anders voor???) door zichzelf 'flexanist' en nu zelfs 'thuis-veganist' willen noemen. Om welke redenen ben je veganist? Lijkt me toch het meest vanwege het dierenleed. En dat doet er niet meer toe als je niet meer thuis bent? Alsjeblieft zeg...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 09, 2015 20:17

Alle meningen zijn uiteraard toegestaan, maar wel beleefd blijven graag.
(Martine als moderator)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma feb 09, 2015 20:19

Zo kan ik er ook nog wel een paar bedenken, bijvoorbeeld de plantenkoper die geen geld uitgeeft aan dierlijke producten maar ze eventueel wel consumeert, de 'freegan' (dumpsterdiver) die leeft van alles wat door anderen wordt afgedankt en de vampir die enkel het bloed van zijn prooi consumeert. Maar, wellicht zijn we beter af met de twee uitersten van alleseter en veganist met daartussen nog een klasse voor iedereen die niet bij een van de uitersten valt te scharen. En dan zijn er nog de vegetariërs en hun flexi-varianten.

Ik denk dat we moeten oppassen met categoriën. Het kan buitenstaanders de indruk geven dat als je niet gaat voor zuiver veganisme, het ook wel goed is. Als Vereniging voor Veganisme moeten we (naar mijn mening) uitdragen dat Veganisme de enige weg is. Dat kan zonder het teveel op te dringen, maar zelfsabotage lijkt me ook niet nodig.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma feb 09, 2015 20:23

Ik ben geen voorstander van nog meer woorden om bijna-/meestal-/flexi-vegans aan te duiden. Ik vind het ook niet zo interessant om precies te weten wat voor uitzonderingen mensen voor zichzelf maken. Dat is een persoonlijke keus die je alleen aan jezelf en de dieren moet verantwoorden. De vegan police bestaat niet.

Marianne

Bericht door Marianne » ma feb 09, 2015 20:46

Nou, gezien de reacties van de buitenwereld waar een (beginnend) veganist mee te dealen heeft, kan ik me best voorstellen dat je thuis begint en later verder kijkt. Aken en Keulen zijn ook niet in één dag gebouwd. Maar daar hoeft voor mij niet persé een nieuwe rubriek te worden toegevoegd.

Raynak

Bericht door Raynak » ma feb 09, 2015 21:38

Martine schreef:Ik ben geen voorstander van nog meer woorden om bijna-/meestal-/flexi-vegans aan te duiden. Ik vind het ook niet zo interessant om precies te weten wat voor uitzonderingen mensen voor zichzelf maken. Dat is een persoonlijke keus die je alleen aan jezelf en de dieren moet verantwoorden. De vegan police bestaat niet.
Helemaal mee eens.
Om (o.a.) diezelfde reden zou ik het persoonlijk zelfs fijner vinden als het helemáál zou verdwijnen, dat hele 'gecategoriseer-gedoe'...

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di feb 10, 2015 10:09

OK, de reacties zijn duidelijk. Ik pas zelf mijn categorie aan :wink: .
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

marjan

Bericht door marjan » di feb 10, 2015 11:09

Tjee, als ik je zie als vleeseter... dan is het ook niet hoe ik je ken. Of je moet heel erg veranderd zijn?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di feb 10, 2015 13:46

Ach, voorlopig kan je gerust 'flexanist' gebruiken. Zelfs de meest fervente veganist moet een beetje flexibel blijven.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » di feb 10, 2015 17:59

Thuis veganist gebruik ik alleen voor mijn dochtertje.
Ik probeer haar zoveel mogelijk veganistisch op te voeden. Ook buitenshuis maar niet de hele wereld houdt hier rekening mee. Ze krijgt nog wel eens een lollie in haar handen gepropt bijvoorbeeld. En papa koopt helaas nig wel eens een stroopwafel voor haar op de markt ondanks protesten van mijn kant
Verder ben ik het eens met de stelling je bent veganist of je bent t niet. Ik maak nooit uitzonderingen. Ook buitenshuis niet.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » wo feb 11, 2015 12:38

Waarom eet je buitenshuis wat de pot schaft? Om niet lastig te zijn? Ik vind het persoonlijk juist belangrijk om mensen duidelijk te maken hoe eenvoudig het is om lekkere gerechten op tafel te zetten zonder terug te hoeven vallen op dierlijke producten als smaakmaker. Zeker als je omwille van het welzijn van dieren veganistisch eet en leeft kan ik me moeilijk indenken dat die principes als sneeuw voor de zon smelten wanneer je voordeur achter je dicht valt.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

Framboos

Bericht door Framboos » wo feb 11, 2015 12:59

Ik ben voor afschaffen. Stel, je bent vegan aan het worden, maar je doet dat niet zoals sommigen, heel radicaal, maar stapje voor stapje. Wat vul je dan in? Daarmee maak je het nieuwelingen m.i. onnodig moeilijk, of creëer je een dilemma dat er helemaal niet hoeft te zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 11, 2015 14:20

Mee eens Framboos. Ik zie dat er onder jouw plaatje geen leefwijze status staat. Ik heb geprobeerd om het bij mij ook weg te halen, maar dat lukte niet. Misschien eens naar kijken vanuit forum-programmeer oogpunt.

Framboos

Bericht door Framboos » wo feb 11, 2015 14:39

Huh? Ik heb echt geen idee hoe dat opeens zo ingesteld staat, want ik deed niks en gister stond er nog 'veganist' haha. Mysterie!

Brent

Bericht door Brent » wo feb 11, 2015 15:26

Wat is nou het verschil tussen een part-time veganist en een flexanist?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 11, 2015 18:10

Als we nu al niet zeker meer weten wat al die woorden betekenen, dan hoeven er zeker niet nog meer bij. :mrgreen:

Ik dacht dat een part-time veganist nog regelmatig dierlijke producten eet (bijv. één of twee dagen in de week), terwijl een flexanist in principe vegan eet, maar heel af en toe uitzonderingen maakt (bijv. met kerst).

Brent

Bericht door Brent » wo feb 11, 2015 19:02

Ok, ik ben eruit, ik wil graag "rundermelkkaas-flexanist" onder mijn avatar. :mrgreen:

Raynak

Bericht door Raynak » do feb 12, 2015 9:32

Framboos schreef:Ik ben voor afschaffen. Stel, je bent vegan aan het worden, maar je doet dat niet zoals sommigen, heel radicaal, maar stapje voor stapje. Wat vul je dan in? Daarmee maak je het nieuwelingen m.i. onnodig moeilijk, of creëer je een dilemma dat er helemaal niet hoeft te zijn.
Ook mee eens.

Plaats reactie